koper zagen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19017

Topicstarter
nou ik krijg binnenkort een plaat koper binnen om mee te hobbyen.. coldplates maken en waterblokkies enzo..

voor al onze casemodders:

is koper te zagen met een diamandschijf (gamma)??
en dan redelijke hoeveelheden.
ik wilde met een afkortzaag werken, dit is een soort circelzaag op zn kop, via een handel gewoon naar beneden brengen en zagen die hap.. lekker precies enzo..
dus diamandschijf of slijpschijf :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
die vent van de gamma zat te eikelen over tegeltjes... normaal zagen ze daar allemaal tegeltjes mee blabla.. mooie machines.. watergekoelde schijven >:).. koper?? nee weet ik niet ...LEER EEN VAK |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25

RvV

Ik heb een ijzerzaag gebruikt. Gewoon een uur aan zo'n ding trekken en je bent er ook. Op een blok messing ben ik een keer met zo'n haakse slijper door gegaan wat achteraf niet zo netjes was. Maar koper is harder dan messing heb ik vernomen, dus nog moeilijker te slijpen. Gewoon met de ijzerzaag zou ik het doen. 8-)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18864

moet met een soort cirkel zaag die op zo`n apparaat past.

maar dan met een ander soort tand , deze freest dan door het metaal.

toerental moet dan wel laag zijn.
ongeveer 1 omwenteling per sec.
anders trekt de frees krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Koper is best goed te zagen
(ben goudsmid geweest :)

Goudsmeden doen alles met een soort figuurzaag (maar dan kleiner natuurlijk) ... ik neem aan dat je het gewoon met een ijzerzaag kunt zagen (if een cirkelzaag) ...
ook met een dremel zal het wel lukken (zo dik is het toch niet?

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20067

Op maandag 19 maart 2001 18:57 schreef RvV het volgende:
Ik heb een ijzerzaag gebruikt. Gewoon een uur aan zo'n ding trekken en je bent er ook. Op een blok messing ben ik een keer met zo'n haakse slijper door gegaan wat achteraf niet zo netjes was. Maar koper is harder dan messing heb ik vernomen, dus nog moeilijker te slijpen. Gewoon met de ijzerzaag zou ik het doen. 8-)
Ehhhh weet niet, maar slijpen is juist voor het bewerken van hardere materialen.. (dus wat met ijzerzaag juist niet lukt) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20067

Op maandag 19 maart 2001 18:57 schreef RvV het volgende:
Volgens mij is het ook zo dat messing (een legering van koper met zink, daardoor harder) dan 'gewoon' koper. Gewoon koper is taai.
Het licht er ook aan wat voor slijpschijf je gebruikt groffe/fijne korrel, hard/minder hard bindmiddel etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16209

Ik heb mijn laatst 1x1 cm van mijn coldplate afgezaagt met een decopeerzaag. Wou prima je moet alleen wel sterke en scherpe zaagjes hebben anders kom je er niet doorheen. En na het zag het blok niet aanraken anders verbranden je poten. :)

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10777

Klein beetje off-topic..
Maar ik ben op zoek naar een winkel waar ze koper plaat verkopen. Iemand een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou

* ik ga nogal veel coldplates maken... allemaal 12mm dik (!)..

* het moet PRECIES zijn.. een decoupeerzaag is dus uitgesloten...

* en een gewone handzaag al helemaal !! een klein k#tplaatje van 3mm geeft je al een tennisarm..

uhm kneusje.. zijn deze dingen niet al te duur?? en moet ik zeker niet bij de gamma zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 19:41
Op maandag 19 maart 2001 18:41 schreef freakyfrank het volgende:
nou ik krijg binnenkort een plaat koper binnen om mee te hobbyen.. coldplates maken en waterblokkies enzo..

voor al onze casemodders:

is koper te zagen met een diamandschijf (gamma)??
en dan redelijke hoeveelheden.
ik wilde met een afkortzaag werken, dit is een soort circelzaag op zn kop, via een handel gewoon naar beneden brengen en zagen die hap.. lekker precies enzo..
dus diamandschijf of slijpschijf :?
Cirkelzaag voor normaal metaal gebruiken, laag toerental. Niet met diamantzaag doen. Koper is een zacht metaal, diamant is onzin. Je loopt zelfs het risico dat je de diamantjes molesteert omdat ze blijven hangen in het zachtere metaal. Die zijn bedoelt voor hoge snelheid, en dan gaat een zaag vaak bijten in koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Naar de goede ijzerhandel/gereedschappen handel gaan. Daar een cirkelzaag vragen voor metaal / koper. eventueel voor aluminium, dit is ook zacht.

LET OP! Een zaag welke eenmaal voor koper is gebruikt, niet meer voor ijzer of aluminium gebruiken, ivm insluiten van koperdeeltjes in ijzer en/of aluminium, waardoor corrosie ontstaat.

Heb je een zaag met een laag toerental? Dan kan het. Anders HEEL rustig zagen. wat soms helpt is een gasveer aan de handle zetten, zodat je tegen de gasveer in moet duwen, dan kan je ook niet schokken. Gasveren vind je op de sloop, en anders heb ik er ook nog wel 1.

Al die zagen met die random geplaatste blokken carborundum, basalt, diamant, whatever, die zijn voor dit doel niets waard. Die zijn alleen voor tegels en andere KEIHARDE materialen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor jullie input allemaal :)

ga dadelijk wel even naar een speciaalzaak waar ze DUUR spul verkopen..

maar ja liever goed dan kapot niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik zet lekker nog op school!!!!!!! Kan ik alle frees- en draai- banken gebruiken, zaag en boormachine E.D.. Ga een Heel vet koelblok maken, 4*80 en 1*120 fan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

leuk voor je, maar wat voegt dat toe aan dit topic?

Hej, freakyfrank:
Staalmarkt in 's-Hertogenbosch zaagt 't gewoon voor je hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12776

oops, dubbelpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12776

Ik heb dus 2 mm dik koper lopen slijpen met mijn dremel (lees: El cheapo Proxxon :) )

Dat is dus echt geen porem hoor, over 6 cm slijpen deed ik wel een half uur en koste me een slijpschijfje.

Ik moet nog wat experimenteren met welke snelheid het best is, maar ik ben ongeduldig en doe alles op 20.000 toertjes >)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26447

Misschien is er een metaalwaren zaak in de buurt, die het op de machine wil zagen. Hier in Haarlem zijn er twee, waarvan er één wel eens wat gezaagd heeft op hun machine. Maar op het handje en goed daar heb ik toch mijn twijfels over. Ik heb b.v. heel wat aluminium verwerkt en messing, maar op het handje was dat altijd een crime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29317

Je moet gewoon een ijzerzaag gebruiken en even naslijpen met een flex. Of je gaat naar zo'n metaalboer en even vragen of hij het met een lintzaag kan zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Een plaat koper word meestal geknipt, en deze zijn te verkrijgen bij de plaatselijke loodgieter.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18879

Ik heb laatst 12 blokken 60x60 mm koper gezaagd, dus hier zijn mijn tips.

Gebruik een zaag met een erg grove tand, dit ivm. spaanophoping in je spaangroeven. Een ijzerzaag is dus zo gebroken. (behalve bij dunne plaatjes ed).

Slijpen is BULL, zoals mijn voorgangers al zeiden is dit alleen voor harde materialen. (zoals gehard gereedschapsstaal en hss ed)

Papa's high speed hout/aluminium zaag gaat ook niet werken omdat deze gemaakt zijn voor erg hoge snijsnelheden.

MrK:
*Beugelzaagmachine met grove zaag.
*Afkort cirkelzaagmachine met grove zaag.
*CNC-zaagmachine (heb ik gebruikt).

Aangezien dit profi zaagmachines zijn zou ik idd naar de vakhandel gaan.
Of je moet zo'n apparaathebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of een lintzaag idd, let wel op je vingers.
Op maandag 02 juli 2001 21:40 schreef marco899 het volgende:
Een plaat koper word meestal geknipt, en deze zijn te verkrijgen bij de plaatselijke loodgieter.
Een plaat van 12mm niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Op maandag 02 juli 2001 22:04 schreef MrK het volgende:
*Beugelzaagmachine met grove zaag.
Hier kan ik over beschikken, maar de zaagsnede is wel vrij ruw

One of the animals has left its cage today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17376

En gewoon oversized zagen met de ijzerzaag, vervolgens op maat dremelen--->werkt prima *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lees eens wat hij wil.

Hij wil geen zaagarm.
Pagina: 1