Lange IF statements in excel XP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 16:04
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar hulp voor mijn IF statement die erg lang is! Op 1 of andere manier stopt hij ermee zodra hij bij een bepaald aantal opeenvolgende IF's komt.

Dit werkt wel:

code:
1
=IF(E3<=fp!E$6,fp!A$6,IF(E3<=fp!E$7,fp!A$7,IF(E3<=fp!E$8,fp!A$8,IF(E3<=fp!E$9,fp!A$9,IF(E3<=fp!E$10,fp!A$10,IF(E3<=fp!E$11,fp!A$11,IF(E3<=fp!E$12,fp!A$12,IF(E3<=fp!E$13,fp!A$13,"XXXX"))))))))

Dit werk opeens niet meer:

code:
1
 =IF(E3<=fp!E$6,fp!A$6,IF(E3<=fp!E$7,fp!A$7,IF(E3<=fp!E$8,fp!A$8,IF(E3<=fp!E$9,fp!A$9,IF(E3<=fp!E$10,fp!A$10,IF(E3<=fp!E$11,fp!A$11,IF(E3<=fp!E$12,fp!A$12,IF(E3<=fp!E$13,fp!A$13,IF(E3<=fp!E$14,fp!A$14,"XXXX")))))))))

Dit moet ik uitendelijk bereiken:

code:
1
 =IF(E3<=fp!E$6,fp!A$6,IF(E3<=fp!E$7,fp!A$7,IF(E3<=fp!E$8,fp!A$8,IF(E3<=fp!E$9,fp!A$9,IF(E3<=fp!E$10,fp!A$10,IF(E3<=fp!E$11,fp!A$11,IF(E3<=fp!E$12,fp!A$12,[b]IF[/b](E3<=fp!E$13,fp!A$13,IF(E3<=fp!E$14,fp!A$14,IF(E3<=fp!E$15,fp!A$15,IF(E3<=fp!E$16,fp!A$16,IF(E3<=fp!E$17,fp!A$17,"XXXX"))))))))))))

De haakjes heb ik gecontroleert en die zou hij automatisch moeten fixen als er te weinig of te veel staan. De fout begint bij het dikgedrukte deel van de laatste IF regel die ik hierboven gezet heb!

Ik las dat je met =index zou kunnen werken. Hier ben ik niet echt uitgekomen. Omdat het echt belangrijk is dat de <= erin voorkomt. Omdat ik kijk of de Datum in cel E3 kleiner dan vandaag is.

Iemand nog trucs om dit toch te kunnen bereiken?

Voorbeeld van wat ik heb als data

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/ir012v.png

Voorbeeld van wat al werkte en hoe het eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/n1cf1u.png

Alvast bedankt voor alle info die ik kan krijgen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Splits alles op, test ze 1 voor 1 en voeg ze daarna weer samen, uiteindelijk zou het weer moeten werken.

Maar wat ik niet snap, je doet een als functie om elke regel te meten tegen waarde E3 (en in welke P hij dus uiteindelijk komt)? Daar zijn veel makkelijkere methodes voor.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meende dat EXCEL op oudere versies een beperking had tot 7 geneste IF/ALS functies.

Wat probeer je eigenlijk te bereiken? Klopt het dat je op basis van een datum wil bepalen in welke periode die datum valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
Ja dit klopt @gkvdvaart.

Ik heb ze allemaal al 20x getest sinergyx. En het is moeilijker dan je denkt. Want het moet altijd werken.

Als die DATUM van vandaag veranderd veranderd alles mee. Daarom wil ik zorgen dat het altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het kan altijd werken, P1 kan nooit P2 overlappen, P2 kan nooit P3 overlappen, dan pak je gewoon de Vert.zoeken en zo heb je altijd juiste P.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
ja heb ik ook geprobeert mee te werken. Kan jij is een voorbeeld geven van hoe jij dit zou doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 16:35
SinergyX schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:34:
Het kan altijd werken, P1 kan nooit P2 overlappen, P2 kan nooit P3 overlappen, dan pak je gewoon de Vert.zoeken en zo heb je altijd juiste P.
Dat idee had ik ook. Je moet dan alleen de kolom van het periodenummer verhuizen naar rechts.
Je gebruikt dan voor de formulecel, waarin het periodenummer van de variabele datum in komt te staan deze formule: =VERT.ZOEKEN(B1;B5:D16;3;WAAR)
B1 is de cel met de invoerdatum
B5:D16 het zoekbereik met in de 1e kolom de begindatum van de periode en de 3e kolom het periodenr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vert.Zoeken gaat zeker weten werken (kon het niet laten om zelf te proberen).

Wel controleren of je datumperiodes kloppen, daar zit nu overlap in (van P6 naar P7 en verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:17

Dido

heforshe

Sowieso zouden alle alarmbellen moeten gaan rinkelen als je doorkrijgt dat je voor een nieuwe periode (P12?) al je if-statements moet gaan uitbreiden met een extra level.
Als je dat niet doorkrijgt moeten er ook alarmbellen gaan rinkelen trouwens...

Voor dit soort dingen is inderdaad de vlookup uitgevonden. Een functie die de moeite waard is om eens wat tijd en moeite in te stoppen om te leren, want die ene functie is het antwoord op 50% van de Excel formulevragen die op GoT voorbijkomen :P

Nog iets anders: als de begindatum van Px altijd gelijk moet zijn aan de einddatum van Px-1+1, waarom heb je dan twee kolommen nodig?
Met alleen een begin- of einddatum weet je genoeg, sterker nog, daar was je eigenlijk al achter toen je je monster-IFs aan het schrijven was!

[ Voor 22% gewijzigd door Dido op 21-07-2011 11:44 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
Ik heb al vaker met VLOOKUP gewerkt.

[ Voor 168% gewijzigd door Bielie993 op 21-07-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:23

Reptile209

- gers -

Dido schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:42:
[...]
Voor dit soort dingen is inderdaad de vlookup uitgevonden. Een functie die de moeite waard is om eens wat tijd en moeite in te stoppen om te leren, want die ene functie is het antwoord op 50% van de Excel formulevragen die op GoT voorbijkomen :P
offtopic:
De andere 50% los je op met HLookup of een draaitabel :P

Hier alvast een beginnetje om je in te lezen. Geloof me, je wil nooit meer zonder! ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bielie993 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:45:
werkt verticaal zoeken ook met <= ?
Lees nu eens wat ik schrijf, test dan eens wat vert.zoeken doet (pak een tabel met 0,5,10 etc) en een random cijfer, kijk gewoon wat het doet. Dan snap je de logica erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 11:27
Kan je als alternatief niet een macro functie definiëren met je complexe checks en die aanroepen in je veld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
Ik heb al vaker met VLOOKUP gewerkt. Maar: Wwerkt verticaal zoeken ook met <= ? Dit is van groot belang omdat we alles voor TODAY in 1 periode willen groeperen.

We hebben zeg maar een Cel met een datum erin. Daarvan moeten we kijken of deze in de periode valt die te zien zijn in het 1ste topic.

De datums veranderen constant en er zullen geen extra periodes worden toegevoegd. Alleen de duration en de begin datum veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 16:35
Hier heb ik een voorbeeld xls neergezet, kan je zelf zien dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
Ik heb het gevonden! Ik wist niet dat VLOOKUP slim genoeg was om elkaar niet te over roelen! Bedankt voor de informatie allemaal!

heb deze formule uiteindelijk gebruikt:

=VLOOKUP(E2,'Formula Page'!$1:$65536,5)
Pagina: 1