Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedevries_urk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Is er een fan controller waar ik de cpu fan op kan aansluiten,
de processor is gewoon rond de 33-40 oC, maar de cpu fan gaat naar mijns inziens veel te hard.
Is hier een oplossing voor, zo niet is daar een controller voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 18:48
ariedevries_urk schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:59:
Is er een fan controller waar ik de cpu fan op kan aansluiten,
de processor is gewoon rond de 33-40 oC, maar de cpu fan gaat naar mijns inziens veel te hard.
Is hier een oplossing voor, zo niet is daar een controller voor?
Die werkt gewoon ook op een 3 pin controller. Het 4de pinnetje wordt gebruikt voor het PWM signaal. Je moet alleen opletten of er ruimte rond om de aansluiting op de fan controller zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedevries_urk
Die werkt gewoon ook op een 3 pin controller. Het 4de pinnetje wordt gebruikt voor het PWM signaal. Je moet alleen opletten of er ruimte rond om de aansluiting op de fan controller zit
Ok bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 18:48
Kan je het niet via de bios de fan speed veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 10:03
THE_FIREFOX schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:32:
Kan je het niet via de bios de fan speed veranderen ?
Inderdaad, de meeste (Ik ben nog niet anders tegengekomen) moderne moederborden hebben BIOS settings waar je kunt instellen dat de CPU Fan speed automatisch word aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Of even modden en de fan op 5volt aansluiten ipv 12volt.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:50

mvh

State Governor

Stock fans willen nog weleens lawaai maken; met een aftermarket modelletje van 10 euro ben je vaak al beter af. Zoals hierboven gezegd kun je natuurlijk eerst proberen de snelheid in het BIOS te veranderen.

De eerste twee pinnetjes van een fan zijn voor de voeding, de derde is een toerentaldraad, en de vierde is een PWM-draad. Een 3-pin fancontroller verlaagt de spanning, dus dat werkt ook gewoon.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedevries_urk
TheMe schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:42:
Of even modden en de fan op 5volt aansluiten ipv 12volt.
Ik ben niet zo bekend met modden.. moet ik dat in de bios veranderen?

[ Voor 7% gewijzigd door ariedevries_urk op 22-07-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ariedevries_urk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:49:
[...]

Nee, met een soldeerbout om te zorgen dat het ding z'n stroompakt van een 5V ader ipv een 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:03
Terw_Dan schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:50:
[...]

Nee, met een soldeerbout om te zorgen dat het ding z'n stroompakt van een 5V ader ipv een 12V.
Neem dan wel 7 volt, want bij 5V starten sommige fans niet(hoewel een cpu fan geen probleem zou mogen zijn, eerder de zwaardere 120mm fans)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ariedevries_urk schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 16:49:
[...]

Kijk eerst even in de BIOS: er is vaak een optie genaamd 'smart fan' (of iets in die richting). Meestal kan je 2 dingen instellen: streeftemperatuur en minimale fan-speed. Als je het niet kan vinden vermeld dan je moederbord type en BIOS type: een van ons weet het dan waarschijnlijk wél te vinden.

Waarschijnlijk staat nu je minimale fan-speed op heel hoog, of staat je streeftemperatuur onrealistisch laag. Minimum fan-speed kan je het beste zo laag mogelijk instellen: het systeem verhoogt de snelheid zodra de temperatuur daarom vraagt. Mocht je het wisselen van snelheid irritanter vinden dan zacht geruis, zet m dan wat hoger. De streeftemperatuur kan je het beste instellen op een veilige marge op het maximum. Zelf heb ik m op 45° staan, met een efficiënte aftermarket koeler. Heb je een koelertje die meegeleverd was bij de processor, zet m dan op wat hoger (anders zal de fan alsnog continue op hoge snelheden draaien), bijvoorbeeld 55° of 60°.

Bovenstaand is wat makkelijker én minder destructief dan je fan aanpassen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 22-07-2011 19:48 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1