[Enquête & Discussie] Jongeren en hun mobieltjes.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthewhay
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-10 22:20
Beste Tweakers,

Wie kent ze niet, kinderen die net 12 jaar oud zijn en met een blackberry, gefoccussed op hun toestel door de stad heen slenteren. Het word een steeds bekender straatbeeld. Naar aanleiding van dit fenomeen en in medewerking met Tele2 ben ik mijn scriptie hier over gaan schrijven. Mijn onderzoek vraag luidt als volgt:
Hoe ziet de jongeren mobiele markt er uit, en wat is de trend hierin. Hoe kan Tele2 er voor zorgen dat ze deze groep jongeren verantwoordt aanspreken.

Om zo veel mogelijk inzicht (Trends en visies over deze trends) te bemachtigen over deze markt, heb ik ook jullie hulp nodig.

Door middel van het onderstaande linkje kunnen jullie mij wellicht helpen data te verzamelen een wellicht de trend te vinden. De enquete duurt ongeveer 5 minuten.
Link

Daarnaast wil ik graag ook een discussie opgang laten komen tussen jongeren 12 t/m 18 & ouders van kinderen in deze leeftijds categorie. Omdat het altijd interessant is om te kijken wat andere visies op dit soort zaken zijn, vraag ik jullie mening over de volgende zaken:
1.Wat vinden jullie van het bel gedrag van jezelf / jouw kinderen?
2.Hoe houden jullie/ jouw ouders dit intoom ?
3.Checken jullie als ouders ook het bel-gedrag van jullie kinderen en op wat voor manier?
4.Daarnaast kan er ook worden gediscusieerd over de leeftijd waarop jouw kind/jijzelf je eerste mobieltje hebt gekregen/ gekocht; is dit een acceptabele leeftijd ?
5.Wat vinden jullie van van deze trend, dat steeds jongere kinderen al een mobieltje hebben ?
Om wellicht jullie een beter beeld te geven over wat er in de markt gaande is kan je even op dit linkje drukken
Jongeren & mobieltjes

Alvast ontzettend bedankt voor het invullen van de enquete en ik zal me dan ook actief in de discussies mengen.

( Toestemming voor dit topic is verkregen via zeef)

[ Voor 1% gewijzigd door Matthewhay op 21-07-2011 10:39 . Reden: Edit vraagstelling . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik deze intro zo lees moet je nog een beetje aan de vraagstelling werken.
Hoe kan Tele2 er voor zorgen dat ze deze groep aanspreken.
Door net als bv Disney /danooontjes bekende gimiks / cartoons of bv the pir. of the Caribisch afbeeldingen te plaatsen in advertenties, maar waarom nog meer misleiding en extra kosten willen neerleggen bij kleine kinderen ik vind eigelijk eerder dat je hun rechten moet beschermen in plaats van hun kleine beetje zakgeld uit hun zak te toveren dit bevorderd armoede en leren communiceren doen ze er vaak ook niet mee nee!
om zo veel mogelijk inzicht te bemachtigen over deze markt, heb ik ook jullie hulp nodig.
Wat voor inzicht moet dit zijn hoeveel ze opbrengen? Wat hun visies zijn? Wensen? Of puur commercieel sociaal belang?
Wat vinden jullie van het bel gedrag van jezelf / jouw kinderen?
De meeste onder geschoolde ouders boeit het echt niet veel hoe wie of wat ze bellen zolang het maar niet te gek word. Wij zijn immer ook gewent om te bellen van "ik kom er zo aan" en dit valt onder de categorie zinloos bellen
Hoe houden jullie/ jouw ouders dit intoom ?
Door net als jou en mij een vastgesteld budget hiervoor weg te zetten? En er gebruikers voorwaarden aan te verbinden. En leraren moeten deze dingen natuurlijk in beslag nemen als er niet geluisterd word?
Checken jullie als ouders ook het bel-gedrag van jullie kinderen en op wat voor manier?
Of via beltegoed laten bellen + zie hierboven.
Daarnaast kan er ook worden gediscusieerd over de leeftijd waarop jouw kind/jijzelf je eerste mobieltje hebt gekregen/ gekocht; is dit een acceptabele leeftijd ?
Zou vreemd zijn als je iets geeft waarvan je zelf denkt dat het niet acceptabel is. Als je een soort Fischerprise nood telefoon maakt voor baby's is dat echt wel te gebruiken voor gewenste communicatie dit kan naast een probleem ook als zelfstandig en leuk worden ervaren. Hoe is het minder acceptabel dat volwassenen dit de hele dag (moeten) bellen en dit overal waar nodig doen en kinderen dit ook doen... wat is de grens?
Wat vinden jullie van van deze trend, dat steeds jongere kinderen al een mobieltje hebben ?
Een trent is het dragen van bv een bepaald merk broek of het luisteren naar een bepaalde bekende artiest. Blackbarry en Apple + Samsung maken dingen die (advanced ) smartphones heten het enige wezelijke verschil met de rest is het toestenbord en een aantal kleine apps en is volgens mij nou geen noemens waardig verschil met een normale telefoon als het gaat om gedrag hieromheen.

Over gedrach gesproken dit is de laatste jaren nogal een probleem in de randstad samen met de vergrijzing en het toenemend aantal niet Nederlanders in deze sectoren en het nog steeds drukke bestaan van de ouders zijn kinderen nog steeds toegewezen op hun eigen instinct als het gaat om het invullen van hun eigen leven en de daarbij gebruikte communicatie middelen. De taal verloederd (hierdoor zie je e slechte houvast van jonge leraren) en Playstation is in hun ogen een God uit Japan. In vergelijking met 20 jaar geleden toen er nog geen mobiel abbo was onder de 3 euro per minuut en je een telefoon van 8 kilo moesten meeslepen is er veel veranderd maar naast dat wij af en toe ook wel een nieuwe familie game haalden of de tafeltennis nog populair was is er naast de betaalbare telefoon niet veel veranderd en zorgen deze telecom bedrijven een gevaar voor de sociale samenleving en de ontwikkeling van de kleintjes. Nogmaals het is leuk om net te doen als je ouders maar naast het feit dat wij al vaak weinig zeer belangrijks te melden hebben hebben de kleintjes hier eigenlijk bijna niks aan natuurlijk en is het vooral geldklopperij pats gedrag is van beide partijen maar ja je wil (als ouder) niet onder doen van de rest natuurlijk.
En nee! Ik heb geen kids :) Maar gedrag kan je voelen en gelukkig zijn de meeste nou niet echt mede door het grootte gebruik van deze media type en het ontbreken van Core-gevoelens en bezigheden. Aan de andere kant als hier nou is wat meer aandacht aan besteed word zou de telefoon wegvallen als bedreiging voor hun mogelijkheden. Ik kan hier uren over door discussiëren want het is best interessant maar dit moest ik effe kwijt :)

Ik zal de enquete invullen mits deze ook voor niet jongeren en ouders van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Inderdaad.

(en dan laten we 'gedrach' nog even buiten beschouwing)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je geweldige toevoeging, maar web bedoel je ermee? Jij hebt goed opgelet op school, ik ben idd dyslectisch (en hiervoor 5jaar bijles NL gehad met resultaat :), misschien komt iemand met zn naam als ik die heb(t) naam ook wel uit Zweden en ben ik ook zelf een bootvluchteling, graag ontopic blijven en niet teveel wegdromen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 19:20

Bullet NL

Eigen Wijs

Discussies over de Nederlandse taal met bijbehorende spelling en grammatica horen hier niet thuis.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:49

Cyphax

Moderator LNX
Ik zal wel heel ouderwets zijn maar als ik een twaalfjarig kind heb, en dat duurt nog ruim 12 jaar (dus ik kan de enquete eigenlijk nog niet invullen, kan je 12 jaar wachten? :+), dan gaat die niet rondlopen met een Blackberry of een andere smartphone. Dat is echt nergens voor nodig. Twaalfjarigen horen lekker op straat te voetballen en te spelen, niet de hele dag met hun neus op zo'n telefoon te zitten. Ik zou dat dus gewoon niet toestaan, klaar. Een simpel mobieltje volstaat, voor het gemak, maar is ook nieteens noodzakelijk.

Dus om vraag 5 te beantwoorden: ik vind het een hele slechte zaak. Ze zijn niet in staat om verantwoordelijk met zoiets om te springen, voor je het weet hebben ze een telefoonrekening van honderden euros omdat ze de waarde van het geld niet kennen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthewhay
Cyphax schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:29:
Dus om vraag 5 te beantwoorden: ik vind het een hele slechte zaak. Ze zijn niet in staat om verantwoordelijk met zoiets om te springen, voor je het weet hebben ze een telefoonrekening van honderden euros omdat ze de waarde van het geld niet kennen.
Mee eens, maar gelukkig zijn er alternatieven zoals Prepaid.
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:07:
Als ik deze intro zo lees moet je nog een beetje aan de vraagstelling werken.

[...]
Door net als bv Disney /danooontjes bekende gimiks / cartoons of bv the pir. of the Caribisch afbeeldingen te plaatsen in advertenties, maar waarom nog meer misleiding en extra kosten willen neerleggen bij kleine kinderen ik vind eigelijk eerder dat je hun rechten moet beschermen in plaats van hun kleine beetje zakgeld uit hun zak te toveren dit bevorderd armoede en leren communiceren doen ze er vaak ook niet mee nee!
Kosten worden er toch wel gemaakt. Je ziet steeds meer telefoons onder jongeren met als argument dat ze bereikbaar moeten zijn. Dit argument klopt naar mij inziens niet meer geheel nadat deze kinderen naar de middelbare school gaan. Dit vanwege het feit dat op dit moment het telefoon een sociaal communicatie middel wordt ipv. een middel voor noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:45
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:07:
[...]
Een trent is het dragen van bv een bepaald merk broek of het luisteren naar een bepaalde bekende artiest. Blackbarry en Apple + Samsung maken dingen die (advanced ) smartphones heten het enige wezelijke verschil met de rest is het toestenbord en een aantal kleine apps en is volgens mij nou geen noemens waardig verschil met een normale telefoon als het gaat om gedrag hieromheen.
Bij ons op school (15-16 jaar) zie je dat de meeste meisjes met een BlackBerry lopen en de jongens een Android telefoon hebben. Onder de les zit menigeen gewoon te smsen of een spelletje te spelen, de meeste leraren hebben dit niet door (sommigen zelfs niet als er een telefoon afgaat en sommigen hebben "niets" gezien :+
Wat betreft het gebruik van beltegoed, sommigen hebben genoeg aan een goedkoop abbonementje, anderen verstoken met gemak 1000sms jes in een week.

Verder is het bij de jongens "hij heeft die telefoon, dus die wil ik ook/ik wil een nog betere".
En er is natuurlijk de Android vs iOS discussie. DIt ging zover dat een jongen het erg vond dat een meisje een non-android telefoon gekocht had (BlackBerry) en misschien zou ze straks nog wel een iPhone leuk gaan vinden.

Ik ben een jongen van 15 die op dit moment in 4VWO zat en die over is naar 5VWO. Heb zelf nu geen telefoon, maar als de iPhone 5 uit is, ga ik die halen :P

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Ik zal wel heel ouderwets zijn maar als ik een twaalfjarig kind heb, en dat duurt nog ruim 12 jaar (dus ik kan de enquete eigenlijk nog niet invullen, kan je 12 jaar wachten? :+), dan gaat die niet rondlopen met een Blackberry of een andere smartphone. Dat is echt nergens voor nodig. Twaalfjarigen horen lekker op straat te voetballen en te spelen, niet de hele dag met hun neus op zo'n telefoon te zitten. Ik zou dat dus gewoon niet toestaan, klaar. Een simpel mobieltje volstaat, voor het gemak, maar is ook nieteens noodzakelijk.

Helemaal mee eens!
Ze bellen een hoop en dan staan ze zich te verbazen dat er een rekening binnenkomt van 300 euro.. :-(
Wat moet je in gods naam eigenlijk met die ''hippere'' mobieltjes.
Er zit touchscreen en alles op. maar dat voegt niet veel toe.
En er zitten tegenwoordig ook spelletjes op, maar dit kun je ook op de computer.

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixio
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 08:46
Flamen is niet nodig en tevens offtopic

[ Voor 79% gewijzigd door Bullet NL op 21-07-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthewhay
Hier hebben we een topic report knop voor

[ Voor 82% gewijzigd door Bullet NL op 21-07-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Hier gaat het topic over! :-( :
Daarnaast wil ik graag ook een discussie opgang laten komen tussen jongeren 12 t/m 18 & ouders van kinderen in deze leeftijds categorie. Omdat het altijd interessant is om te kijken wat andere visies op dit soort zaken zijn, vraag ik jullie mening over de volgende zaken:
1.Wat vinden jullie van het bel gedrag van jezelf / jouw kinderen?
2.Hoe houden jullie/ jouw ouders dit intoom ?
3.Checken jullie als ouders ook het bel-gedrag van jullie kinderen en op wat voor manier?
4.Daarnaast kan er ook worden gediscusieerd over de leeftijd waarop jouw kind/jijzelf je eerste mobieltje hebt gekregen/ gekocht; is dit een acceptabele leeftijd ?
5.Wat vinden jullie van van deze trend, dat steeds jongere kinderen al een mobieltje hebben ?
Om wellicht jullie een beter beeld te geven over wat er in de markt gaande is kan je even op dit linkje drukken
Jongeren & mobieltjes

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthewhay
Ik zou dat dus gewoon niet toestaan, klaar. Een simpel mobieltje volstaat, voor het gemak, maar is ook nieteens noodzakelijk.
Waarom dan we een simpel mobieltje ? Worden ouders niet geforceerd om een cool mobieltje voor hun kind te kopen ? ( sociale druk ETC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:49

Cyphax

Moderator LNX
Matthewhay schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:53:
[...]

Waarom dan we een simpel mobieltje ?
Omdat het natuurlijk wel makkelijk is als je kind onderweg een lekke band oploopt, of wat dan ook.. dat stukje gemak kan wel prettig zijn.
Worden ouders niet geforceerd om een cool mobieltje voor hun kind te kopen ? ( sociale druk ETC)
Sociale druk doe ik niet aan. :)
Dat hebben mijn ouders ook niet gedaan en ik ben er maar wat blij mee. Gewoon leuk houden is goed genoeg, kinderen moet je niet overladen met rommel als X-Boxen, Playstations en smartphones.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 08:00

mace

Sapere Aude

*knip* Kritiek op de moderatie mag via een DM!

Mijn vraag aan de TS is: Waarom hier de enquete? Tweakers zijn over de bank genomen ouder dan 12-18, toch?

[ Voor 28% gewijzigd door Bullet NL op 21-07-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

mace schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 18:11:
[mbr]*knip* Kritiek op de moderatie mag via een DM! [/]

Mijn vraag aan de TS is: Waarom hier de enquete? Tweakers zijn over de bank genomen ouder dan 12-18, toch?
Mee eens, hier vind je niet erg veel ouders denk ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 08:00

mace

Sapere Aude

mrtnptrs schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 18:41:
[...]

Mee eens, hier vind je niet erg veel ouders denk ik zelf.
Ja, we zijn niet jong genoeg, en als we kinderen hebben, zijn ze niet oud genoeg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Cyphax schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 18:07:
[...]

Omdat het natuurlijk wel makkelijk is als je kind onderweg een lekke band oploopt, of wat dan ook.. dat stukje gemak kan wel prettig zijn.

[...]

Sociale druk doe ik niet aan. :)
Dat hebben mijn ouders ook niet gedaan en ik ben er maar wat blij mee. Gewoon leuk houden is goed genoeg, kinderen moet je niet overladen met rommel als X-Boxen, Playstations en smartphones.
Een simpel mobieltje is ook goedkoper! :)
En ook beter te snappen voor de beginners onder ons.
En al die poespas is niet echt verzonnen om ons te vermaken, maar voor de money!

Voor de rest worden kinderen op scholen vaak bijna gedwongen om een super modern mobieltje te kopen, ''anders horen ze er niet bij. '' :(
Dit geld ook voor veel meer andere apparaten, zoals de X-box, Playstation, Kinect enz.
En sommige zien anderen met die spullen lopen en zeggen dan: Dat wil ik ook!
Helaas geven ouders hun die dingen vaak ook nog!
En zo leer je kinderen natuurlijk niet met geld om gaan.

Pagina: 1