Snelste laptop schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb een HP Elitebook 8540p, ongeveer zo één: pricewatch: HP Elitebook 8540p (WD920ET), maar dan met een 250 Gb schijf, UTwente versie

Nu wil ik daarvan de schijf vervangen. Om 2 redenen:

- Ik wil meer capaciteit, 250 GB is me wat te weinig
- Ik wil meer snelheid, de schijf is duidelijk de bottleneck van mijn systeem nu

Ik dacht dat er niet zo'n rap schijfje in zat, maar het blijkt te gaan om een aardig high end dingetje, namelijk:

pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD2500BEKT, 250GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

Mijn vraag is nu:
- Zijn er snellere alternatieven (met een hoge capaciteit, dus SSD valt af)?

Ik zat zelf te denken aan een Seagate Momentus (pricewatch: Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm)

Of een Seagate Momentus XT (pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm, maar die heeft nog niet zoveel capaciteit)

De reden dat ik én capaciteit én snelheid wil is dat er maar 1 HDD slot beschikbaar is, tenzij ik de DVD drive eruitgooi (en dat wil ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Die laatste lijkt mij het snelste. Ik zou zeggen: zoek eens wat benchmarks op.

Edit: heb je de CD-speler echt zoveel nodig dat je niet gewoon daar een hard drive voor in de plaats kan doen?Een 120GB SSD is best te betalen en daarmee boek je pas echt een performance winst.

[ Voor 55% gewijzigd door danielkraak op 20-07-2011 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opslag voor grote bestanden zou ik deze voor nemen:
pricewatch: Samsung Spinpoint M8 1000GB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm

5400rpm maar sneller dan de schijf die je nu hebt, en veel storage. De oudere 500GB notebook drives hebben 250GB platters; de M8 heeft 500GB platters en is de nieuwste generatie notebook drive.

Ook is hij 9,5mm dus past in alle notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
Nieuw schijfje zal je systeem ongetwijfeld een boost geven.

Gezien de immer stijgende lijn van performance zijn schijven van nu altijd beter dan die van x jaar terug. Waar je rekening mee wilt houden zijn de volgende eigenschappen:
  • Grootte; hoe meer platters en hoe meer data per platter hoe beter.
  • RPM; hoe meer hoe sneller
  • Cache; hoe meer hoe beter
Vanzelfsprekend kosten deze zaken ook stroom maar deze staan niet in verhouding tot de rest van je systeem.

Speel even met het filter van de pricewatch en pluis de interessantere opties verder uit. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe meer platters klopt niet; het aantal platters beïnvloed niet direct de snelheid. In de praktijk geldt juist hoe minder platters hoe beter omdat je dan grotere platters hebt om dezelfde capaciteit te bereiken en dus een hogere datadichtheid = hogere sequential read/write performance.

Cache is verder ook nauwelijks van belang. Helaas wordt dit maar al te vaak als marketinginstrument gebruikt. De waarheid is dat een HDD gewoon een aantal MB aan DRAM nodig heeft om read-ahead en write buffering uit te voeren. Meer is onzin; immers je RAM met meerdere gigabytes zal ervoor zorgen dat het OS nooit binnen korte tijd dezelfde sector opnieuw zal opvragen. De DRAM dient dus primair als buffer en niet als cache.

Stroom is juist een heel belangrijk punt. Bij laptopschijven die 1W verbruiken in idle kunnen die al genoeg warmte verstoken om zichzelf kapot te draaien van de warmte (70 graden en hoger). Dit komt omdat er voor de notebook HDD bays nauwelijks koeling beschikbaar is. Het is dus zaak een zuinige schijf te kiezen zodat deze zo koel mogelijk draait. Dat beïnvloed de betrouwbaarheid en levensduur van de schijf enorm. Goede notebook disks verbruiken idle maar iets van 0,7 watt; niet zoveel meer als een gemiddelde SSD zonder DIPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Met een beetje zoek werk hier op GoT moet je hier toch wel uit gaan komen er is genoeg informatie over te vinden in de verschillende ervaring topic's onderandere die over de Seagate Momentus XT. Ik zou zeggen verdiep je eens in de materie, voordat je een topic opent in de trend van "wat moet ik kopen". Op GoT verwachten wij toch ook enig eigen initatief,

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.