overstappen van cpanel VPS naar plesk of LAMP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik ben momenteel bezig met het overstappen naar een dedicated server van een VPS met virtuozzo en cpanel.

Ik heb de mogenlijkheid om op mn dedicated server LAMP te installeren of Plesk. Ik heb nu plesk 10 draaien maar ik snap er helemaal niks van. Er is geen home directory (is er wel maar daar zit niks in) en het is gewoon heel anders dan ik gewend ben. Op mijn VPS draaide ik CentOS 5 (doe ik nu ook op dedicated) en ik wil alle accounts transferen naar mijn dedicated server. Dus ik dacht, ik maak backup via cpanel, en kopieer dat gewoon naar de server maar de structure van alle directories zijn helemaal anders! Ik heb al wat accounts aangemaakt met plesk maar ze zijn dus niet in de home directory...

Dus nu denk ik dat het aan plesk ligt en dat ik LAMP moet installeren... Aaah ik wordt hier gek van :P

Waar het op neer komt is dat ik mijn accounts wil transferen naar mijn dedicated server (het zijn er maar 5) en ik wil een soort van een control panel om databases aan te maken etc (geen cPanel, dus daarom dacht ik aan het begin dat het handig was om Plesk te instaleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

LAMP is geen control panel. Het staat voor "Linux+Apache+Mysql+Php/Perl/Python". Oftewel "wij installere de webserver en een database, en verder mag je alles zelf doen".

Ik ken cpanel en plesk niet, dus daar kan ik je niet mee helpen. Voor databases wordt phpmyadmin veel gebruikt, misschien is dat iets voor jou.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
Ok ja tot nu toe wist ik dit allemaal al. Maar wat ik mij dus afvroeg is of LAMP juist WEL dezelfde structuur heeft als mijn oude VPS (cpanel) server (als jullie dat weten).

Maar ik heb een ideetje... Weet iemand waar de user accounts opgeslagen worden? Ik wil via ssh de backup kopieren van mijn vps naar mijn dedicated server alleen weet ik niet waar mijn user account is -__-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
LAMP heeft geen structuur, zoals gezegd is het gewoon een benaming voor wat software die toevallig samen geinstalleerd is, de structuur mag je zelf aanbrengen.
Wat bedoel je met 'waar je user account is -__-'? Je account staat in /etc/passwd, bedoel je dat, of je homedirectory?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Niet online
Of LAMP dezelfde structuur heeft als je oude situatie ligt helemaal aan jouw instellingen van Apache. ik zou op jouw oude server eens kijken in de apache.conf. Beste kans dat daar allerlei vhosts in staan enzovoort.

Maar... het is heel dapper dat je wilt overstappen naar een dedicated server, maar je moet wel begrijpen dat het een ingewikkeld verhaal zal zijn om alles over te zetten. Makkelijkste is misschien wel op je dedicated server ook cpanel zetten en de boel te migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikst
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-12-2021
Bij Plesk worden alle accounts en andere settings opgeslagen in de mysql db "psa"

Als je toch maar 5 accounts moet overzetten kan je deze best gewoon manueel aanmaken in het plesk controlpanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
Aha ik begrijp het nu. Ik weet dat het dapper is maar ik moet ergens beginnen toch? :) Ik heb een 30 dagen trial periode en ik geef niet makkelijk op dus dat zal wss wel goedkomen. Ik raakte een beetje confused met dat LAMP en Plesk doordat het images waren die ik kon selectered en ik nam aan dat het ook iets met de structuur deed van waar de vhosts waren. Maar ik ben door parallels geholpen en de accounts staan in /var/www/domain

Ik denk wel dat het goed zal komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom zit je zo moeilijk te doen dan voor die 5 gebruikers? Ik denk, net als Fikst, dat het met de hand het snelste is overzetten, voor 5 gebruikers is dat niet veel en ik zou er zeker niet al teveel moeite in steken, omdat je maar 30 dagen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortixx
Okidoki dus dit is mijn plan: backup maken via cpanel en dan met wget op de andere server download en extracten. Strak plan? Ik begrijp dat er daarna wat manual werk gedaan moet worden om alles weer aan de praat te krijgen maar is dit een viable solution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
Gebruik scp in plaats van wget. Kun je gewoon recursief naar de juiste directory down/uploaden zonder het te hoeven tarren. Tevens is het veiliger dan wget.

Waarom wil je eigenlijk van cpanel af? Je kunt toch ook een backup/export maken van je huidige cpanel, en je dedicated hiervoor weer opnieuw inrichten. Dat lijkt me de meest viable solution. Of kan je provider je hier niet mee helpen?

Ik lees net dat dat geen oplossing is. Ik heb zelf verder weinig ervaring hiermee, maar misschien is http://lxcenter.org/software/kloxo wel wat. Dan is het ook iets makkelijker te managen in de toekomst. + het is geloof ik gratis. De installatie hiervan is niet erg complex (en zoals je kunt zien, inclusief lamp d:)b ).. Het gebruik kan ik echter niet over oordelen

[ Voor 62% gewijzigd door Rudy op 23-07-2011 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Niet echt. cPanel accounts zijn niet uitwisselbaar met Plesk. De webdirectories van de gebruikers kun je (gedeeltelijk, houd rekening met skeleton directories) zo overzetten, maar mail en gebruikersinstellingen niet. Dus: eerst gebruikers aanmaken en instellen, en daarna de webdirectories en mail (bijvoorbeeld met imapsync) overzetten. En vergeet de DNS-instellingen niet aan te passen.
Rudy schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 03:52:
Gebruik scp in plaats van wget. Kun je gewoon recursief naar de juiste directory down/uploaden zonder het te hoeven tarren. Tevens is het veiliger dan wget.
Inderdaad. Niet alleen vanwege de encryptie, maar ook vanwege de daaruitvolgende data-integriteit.

offtopic:
Overigens zou ik cPanel nooit inruilen voor Plesk, maar dat is een andere discussie.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 12:59
Aan Kloxo never nooit beginnen. Ik vond het onoverzichtelijk, en het werkte bij mij voor geen meter. (Allerlei schoonheidsfoutjes)

Verder snap ik je keuze. Ik vind Plesk zelf ook veel plezieriger.

Er is nog wel een alternatiefje, ISPConfig. Maar ook daarmee is het behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56
Ik denk dat je je gewoon een stuk moet inlezen... cPanel en Plesk zijn beheertools, waarin je een overzicht vindt van je mogelijkheden op je server. O.A. mailbeheer, dns etc. LAMP is, zoals eerder gezegd, de backbone van je webserver. Het is iets heel anders. Zorg dat je dat verschil duidelijk hebt. Je hebt LAMP nodig, Plesk is een keuze. Je kunt ook alles zelf via de configs doen op de terminal, maar met Plesk heb je hier een mooi GUI-tje voor. Als je weet hoe Plesk werkt is het best handig. Maar ik kan me voorstellen dat je er niks van snapt als er niets achter zit (geen webserver, geen mail etc: dan valt er niets in te stellen en kun je er dus niks mee)
Pagina: 1