Toon posts:

Tube rolling en andere buisgerelateerde vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Alhoewel ik sinds 2005 lid ben van het Tweakers forum ben ik pas sinds kort actief. Ik zal mijn best doen om op een positieve manier mijn kennis / raad toe te voegen.

Ik heb een zwak voor electronenbuizen. Het is dan ook min of meer logisch dat mijn installatie op goede oude tubes werkt.

Belangrijkste onderdelen:

- Rik Stoets Heartbeat voor- en eindblokken, voorversterker actief, eindblokken voorzien van RCA 5U4GB gelijkrichters, Sylvania 6SL7GT voorversterkerbuizen en Electro Harmonix Gold 300B eindbuizen.

- MHZS 33CD CD speler met onbekende, in China gekweekte, 12AX7 (ECC83) buisjes.

- Meixing (Ming Da) hoofdtelefoonversterker met idem Chinese buizen.

- Rogue Audio Stealth phonopre (inderdaad, solid state, op moment geen budget voor goede buizenphonopre)

- Micro Seiki DD40 met MA505 arm en Denon DL103LC element (inderdaad, buizenloos).

- Marantz solid state tuner.

- Ultrasone HFI 450 hoofdtelefoon.

Ik zit eigenlijk met de volgende vragen:

- Iemand heeft me ooit aangeraden om de 6SL7GT buizen uit de eindblokken te verwisselen voor andere types. Helaas ben ik een beetje een slordig type en ben ik het briefje met het typenummer (dacht Europees typesysteem) kwijt.... Iemand een idee?

- Ik heb als "nieuw" lid geen toegang tot de post met de modificaties voor de MHZS Kan iemand me vertellen welke alternatieve buizen ik het best kan gebruiken? Zijn types als ECC83A enzovoort straffeloos te gebruiken in het algemeen ipv ECC83 ?

- Ik had vroeger een 64 ohm Audio Technica hoofdtelefoon die goed te gebruiken was zonder hoofdtelefoonversterker (rechtstreeks op uitgang voorversterker). De (32 ohm) Ultrasone geeft echter een zwak, vervormd geluid. Hierdoor ben ik verplicht de hoofdtelefoonversterker te gebruiken, wat ik liever wil vermijden. Iemand een verklaring / idee / andere oplossing?

Voila, dit is alles. Ben benieuwd naar jullie antwoord (en).

Leon

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 02:29

BHQ

De ECC83a lijkt wat minder gain te hebben, een wat 'rustiger' buisje dus, ik zou ze hetzelfde type houden. Electro Harmonix maakt leuke (nieuwe) buisjes, Sovtek ook. Voor je CD-speler wellicht al interessant en sowieso een upgrade tov. merkloze buisjes.

De 6SL7GT lijkt 't meest op een ECC35 buis, maar de elektrische eigenschappen verschillen wat Ik zou dus niet durven stellen of die uitwisselbaar is. Weet niet of je bij dit type buis de bias/ruststroom zou moeten instellen.

Qua koptelefoon, sommigen zijn nou eenmaal lastiger aan te sturen.. daar doe je niet zoveel aan. Maar als je koptelefoonversterker een beetje fatsoenlijk is opgebouwd lijkt me niet dat je verschil hoort. Zo'n ding kan ook wat beter omgaan met een koptelefoon dan een wonky koptelefoonuitgang op een apparaat 'omdat dat hoort'.

[ Voor 98% gewijzigd door BHQ op 22-07-2011 14:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Jarpse voor je info.

Had eigenlijk gehoopt op meer reacties, maar wellicht zit de "tube society" niet bij Tweakers :?

Dus vraag 1 over 6SL7GT wellicht wat overvraagd.... No worries, kom er wel uit..

Wat betreft vraag 2 had ik er eigenlijk wel op gerekend dat meer Forumleden de MHZS 33CD wel zouden hebben aangeschaft, en ook hadden gemodificeerd. Zoals uitgelegd heb ik (nog) geen toegang tot de modificatiefiles en heb ik daarom wat de MHZS betreft een grote zeer zwarte bril op.... 8)
Heb wel nog een specifieke vraag: is de ECC83 uit het apparaat straffeloos te vervangen door een setje nieuwe JJ ECC803S buisjes? Verbetert / verslechtert hiermee het resultaat of blijft het waarschijnlijk gelijk?

Vraag 3 over hoofdtelefoon is opgelost, thnx anyway.

Hoop op meer respons.

• BHQ

BHQ

Een ECC83 kan je straffeloos vervangen voor een andere ECC83/12AX7. Buisjes kunnen net een wat andere klank hebben, JJ's vallen onder de betere.

Verwijderd

Topicstarter
Jarpse schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:50:
Een ECC83 kan je straffeloos vervangen voor een andere ECC83/12AX7. Buisjes kunnen net een wat andere klank hebben, JJ's vallen onder de betere.
Dankje, maar had een setje nieuwe JJ ECC803S gezien, volgens de advertentie 100 % compatibel met de ECC83, maar ja, dat zijn de woorden van de verkoper :-)

Vroeg me alleen af of het een extra verbetering zou zijn ipv gewoon nieuwe ECC83`ers

• BHQ

BHQ

Zo te zien zijn ze gewoon compitable :)

Probeer het eens zou ik zeggen. Tegenover chinese no-name buisjes is het wellicht een verbetering. Het zijn (imho) vrij subtiele verschillen, maar wel leuk om te proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de comptacheck ;)

Setje kost iets van 25 Euro plus verzending. Zal ze kopen / wisselen en je mijn mening vertellen.

• BHQ

BHQ

Hmm, dat kan wel idd. ECC83'je voor in gitaarbakken (preamp, en ook in studioapparatuur wil 't wel eens aanwezig ziijn) kost iets van een tientje per buis als je niet aan het new old stock spulletje doet.
Pagina: 1