Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Greetings!

Hier ben ik weer met een complex probleem.

Context
Verse installatie van WinXP Pro.
HW: Asus A8N-SLI, AMD3500+, 2x1GB RAM, 2x250GB SATA RAID-0, nog wat DVD en floppy bulk.

Probleem
Na het opstarten komen er géén netwerk packetjes binnen (er kunnen wel packetjes uitgestuurd worden). Dat zie ik als ik de status van de LAN-verbinding opvraag (of aan die twee schermpjes van het netwerkicoontje in de systray). Na een vijf tal minuten komen er *ineens* wél packetjes binnen en is het mogelijk om te netwerken en te internetten. Daarvoor uiteraard niet.
Oorspronkelijk had ik DHCP aanstaan, maar daardoor bevriest de pc half omdat Windows vrolijk wacht op de DHCP time-out. Uiteraard kan ik geen IP verkrijgen omdat er geen packetjes binnen kunnen komen. Van ellende heb ik dan maar een vast IP ingesteld, maar dat is natuurlijk niet de oplossing.
Het probleem duikt/dook pas op na een aantal dingen te hebben geïnstalleerd en geconfigureerd. Direct na de clean install heb/had ik geen probleem.

Op het moment dat het probleem ontstaan is, kwamen er ook geen entries meer bij in het Windows Event logboek. Dat probleem is ondertussen opgelost door het logboek eens te resetten.

Gelijkaardige gevallen
Google heeft mij een eindje op weg geholpen:
http://www.computing.net/...k-connections/159838.html
http://www.computing.net/...d-after-login/186308.html
http://www.computing.net/...rk-connection/163979.html
http://forums.cnet.com/7723-6142_102-231281.html
http://www.tomshardware.c...-load-system-tray-windows
http://www.eggheadcafe.co...low-to-start-on-boot.aspx
http://www.realgeek.com/f...ing-slow-boot-446560.html
http://forums.techguy.org...tartup-delay-network.html

Allemaal gelijkaardige problemen!! Maar zonder eenduidige oplossing :'(

Het probleem pinpointen
Mijn eerste gedacht ging uit naar de virusscanner. Het is echter dezelfde virusscanner zoals die altijd op de PC gedraaid heeft (NOD32). Gister had ik een clean install draaien met virusscanner zonder problemen. De virusscanner lijkt me dus uitgesloten.

Net voordat het probleem optrad heb ik het volgende nog gedaan: Een bijkomende gebruikersaccount geactiveerd (eerste keer ingelogd, en de map mijn documenten en bureaublad verplaatst naar een data partitie (waar reeds data staat/stond)), printer geïnstalleerd, 7-Zip geïnstalleerd, misschien ook nog Adobe Reader, Java en Flash, maar dat weet ik niet meer zeker. Daarnaast waren er nog eens een stuk of zestig updates van Windows.

Probeersels
- 7-Zip verwijderd
- Norton Ghost verwijderd (stond al langer geïnstalleerd voor de problemen merkbaar waren)
- Die extra account weggeflikkerd
- Adobe Reader weg
- Flash weg
- Systeem herstel
- Andere poort op de router
Allemaal zonder resultaat... Waarschijnlijk is het systeem nu helemaal vernaggeld door de herstel en uninstall pogingen.
In de (ondertussen herstelde) Windows Event logboeken kan ik ook niet zien wanneer er ineens packetjes beginnen binnen te komen. Op dat moment wordt niets gedaan dat gelogd moet worden.
Niet te vergeten dat dit mijn tweede poging is. Eerst had ik Windows geïnstalleerd en alles direct achter elkaar geïnstalleerd. De volgende dag, nadat de PC een nacht had uitgestaan, dook het probleem voor het eerst op. Daarop heb ik weer alles geformateerd en een andere Windows CD genomen (eentje met SP2 aan boord, in tegenstelling tot de eerste poging). Tussen de verschillende onderdelen heb ik telkens uitgebreid getest, tot het op een gegeven moment mis ging (zie hierboven).

Vervolg... Oplossing?
Ik ben echt ten einde raad waar dit aan kan liggen... Het kan de printer zijn, het kan die extra account zijn, het kunnen Windows updates zijn... Het grote probleem is dat het probleem niet ongedaan kan gemaakt worden door dingen weg te flikkeren of systeem herstel te doen. Ik zit nu terug met een kale installatie (op enkele stukken software na) en het probleem bestaat nog steeds.
In de eerste links (zie hierboven) spreken ze ook van de Windows updates. Maar in mijn ogen zijn die updates noodzakelijk (of op zn minst aangeraden), dus vroeg of laat moet ik ze toch installeren. Misschien komt het omdat er zestig tot tachtig updates ineens worden geïnstalleerd... Ik kan onmogelijk update voor update installeren, afsluiten, wachten en testen. Dan ben ik een week bezig.
Verder heb ik nog ergens iets gelezen over het .NET framework. De eerste keer had ik .NET 4 geïnstalleerd, die heb ik toen ook verdacht. De tweede keer heb ik 3.5 geïnstalleerd.
Hardware lijkt me uitgesloten omdat het enkel is na het opstarten van Windows. Als het echt een hardware probleem is dan zou ik ook problemen verwachten tijdens gewoon gebruik. Laatste drivers zijn geïnstalleerd.
Ik heb echt geen zin om nog een derde of vierde keer te proberen (en bepaalde dingen in een andere volgorde doen) om het probleem vast te stellen. Mede omdat hier een aantal mensen ongeduldig op dat PCtje zitten te wachten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?
Graag reacties!

Grtz
H-V

Edit:
Ik durf mezelf een behoorlijk gevorderde gebruiker noemen, maar het is behoorlijk frustrerend om dit probleem niet opgelost te krijgen!

[ Voor 6% gewijzigd door High-Voltage2 op 20-07-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Als je een los netwerkkaartje installeert, treed het probleem dan ook op?
En in veilige modus?

[ Voor 13% gewijzigd door Obelink op 21-07-2011 10:46 ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Los netwerkkaartje heb ik willen proberen, maar de PCI sloten werken niet meer, dus die optie is uitgesloten.
Veilige modus is nog eens een optie!! Ben nu voor de laatste keer opnieuw begonnen. Na een aantal belangrijke stappen maak ik telkens een ghost zodat ik snel terug kan herstellen als het fout gaat om zo de fout te localiseren.

Als de fout opnieuw optreedt ga ik zeker veilige modus eens proberen. Als daar het probleem ook optreedt kan ik er van uitgaan dat het waarschijnlijk diep in het systeem genesteld zit. Treedt daar het probleem niet op, dan moet het iets fixable zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
De PCI sloten werken niet meer?! Zelf zou ik geen vertrouwen hebben in een moederbord met defecten.
Na een aantal belangrijke stappen maak ik telkens een ghost zodat ik snel terug kan herstellen als het fout gaat om zo de fout te localiseren.
Ben wel benieuwd of je iets vind.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
nForce 4 chipset, bekend probleem... Moet volgens mij geen ramp zijn.
Als het echt een HW probleem was, dan zou het probleem zich altijd moeten voordoen of meer random. Nu is het typisch nadat ik een aantal dingen heb geïnstalleerd gaat het mis. En dan typisch het patroon van de eerste vier à vijf minuten na het booten. Zolang de PC daarna blijft aanstaan blijft alles goed.
Hoe dan ook, mocht ik het probleem echt niet kunnen localiseren, dan gooi ik er een ander plankje in, heb ondertussen een spare plankje gevonden.
Naast het gebruik van Ghost installeer ik nu nog geen programma's maar doe ik eerst alle Windows updates. Als dat allemaal in orde is kan ik programma voor programma beginnen installeren. Hopelijk is het morgen avond klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Update
Na Service Pack 3 te hebben geïnstalleerd en de PC een tijdje te hebben laten uitgestaan heb ik het probleem weer. Net voor SP3 had ik andere drivers van nVidia geïnstalleerd.
Nu eens terugrollen naar SP2 zonder die driver update. En daar eens eerst uitgebreid testen!
Probleem begint dus in beeld te komen.

Wat als het echt aan SP3 ligt? Vroeg of laat ga ik dat toch eens moeten installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 18:15

mrtnptrs

You idiot!

Ligt het ook niet aan die drivers?
Kijk dat eens na op de Nvida-site?

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Kan zo direct niets speciaals vinden over de drivers. Tenzij iemand zin heeft om de 60 blz release notes na te lezen: http://us.download.nvidia...Desktop-Release-Notes.pdf
Ze schrijven dat oudere versies (< 256) eerst moeten verwijderd worden alvorens deze versie te installeren omdat anders bestanden kunnen achterblijven. Maar bij de vorige poging had ik rechtstreeks deze driver geïnstalleerd en niet eerst de oude. Dus de driver zelf lijkt me niet het probleem te zijn.

Ben nu SP3 aan het installeren zonder de bewuste driver.

Edit:
Google vertelt mij wel het een en ander over de combinatie SP3 en het mobo A8N-SLI (Deluxe meestal), maar dat gaat zo op het eerste zicht allemaal over BSODs.

Edit2:
Wel wel, dit lijkt wel interessant:
http://computingondemand....e-desktop-with-windows-xp
Waarschijnlijk de combinatie van driver én SP3. Zal het snel weten als SP3 zo meteen geïnstalleerd is. Tenzij mijn huidige driver ook nog té nieuw is (versie 190 ofzo).

[ Voor 29% gewijzigd door High-Voltage2 op 21-07-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Lijkt me sterk dat het aan sp3 ligt want dat is al een tijd in roulatie .Zou wel kunnen dat een latere update roet in het eten gooit voor je install . De laatste updates zijn KB2507938 en KB2555917 van 13-7-2011 :)

http://forum.notebookrevi...-kb2507938-kb2555917.html

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Anoniem: 269504 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:29:
Zou wel kunnen dat een latere update roet in het eten gooit voor je install
Nope, want ik had nog geen nieuwe updates geïnstalleerd, enkel SP3.

Het ziet er hoe langer hoe meer uit dat het probleem zit in de combinate driver en SP3. Nu heb ik SP3 geïnstalleerd zonder de bewuste driver en de eerste twee testen zijn positief. Die specifieke driver is inderdaad gemeenschappelijk over mijn drie pogingen. Nu nog even grondig testen, daarna Ghost maken en alles verder installeren.
Nochtans werkt die driver onder SP2 zonder problemen.
Ik hou mijn hart vast en ga nog geen definitieve uitspraken doen! Eerst testen, testen en nog eens testen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Het is ook mijn ervaring dat bepaalde Windows updates wel eens bijverschijnselen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
ik heb zelf een a8n sli deluxe en daar moest ik om de zoveel tijd wisselen van lan port, had een nvidia en marvell onboard, heb jij er ook 2 of slechts 1?
het was iig regelmatig gedonder, delay had ik wat minder last van maar wel dat het gewoon niet werkte of dat ik bij lange na geen gbit haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Vergeten te testen toen het probleem zich opnieuw voordeed :X
Nuja, is geen ramp, ik weet ondertussen met toenemende waarschijnlijkheid dat het probleem uit de driver (of combinatie SP3) komt.
IRCfreAk schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:04:
ik heb zelf een a8n sli deluxe en daar moest ik om de zoveel tijd wisselen van lan port, had een nvidia en marvell onboard, heb jij er ook 2 of slechts 1?
het was iig regelmatig gedonder, delay had ik wat minder last van maar wel dat het gewoon niet werkte of dat ik bij lange na geen gbit haalde.
Dit bord heeft maar één aansluiting. Heb eigenlijk nog altijd niet echt begrepen waarom sommige niet-serverborden meerdere ethernet aansluitingen moeten hebben. Handig voor als je er ééntje opstookt, maar hoe vaak gebeurt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Verder heb ik nog ergens iets gelezen over het .NET framework. De eerste keer had ik .NET 4 geïnstalleerd, die heb ik toen ook verdacht. De tweede keer heb ik 3.5 geïnstalleerd."

FW4 staat er om bekend de boel (met name het starten van de netwerk services) te vertragen. Dit kun je oplossen door de service uit te schakelen en daarbij aan te geven dat deze niet automatisch gestart moet worden, de betreffende service heet "Microsoft .NET Framework NGEN *versienummer*"

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:57:
FW4 staat er om bekend de boel (met name het starten van de netwerk services) te vertragen.
Nu staat er 2.0, 3.0 en 3.5 op. .NET 4 is volgens mij niet specifiek vereist. Ga hem dus ook niet meer installeren. 3.0 en 3.5 zijn automagisch via de Windows update binnengekomen.

Update
Tot nu toe heb ik de fout niet meer gezien. Lijkt me dus duidelijk dat die driver er iets mee te maken heeft (waarschijnlijk in combinatie met SP3).
En dan vraag je je natuurlijk weer af hoe een display driver in staat is om het netwerkverkeer in de war te sturen voor de eerste vijf minuten... Het is natuurlijk wel zo dat beide drivers van nVidia zijn, waarschijnlijk gaat er dat iets mee te maken hebben.
Ik wacht nog even af om het definitief opgelost te verklaren, maar het ziet er zeer positief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Curieus. Zijn er nog andere versies van die driver die je kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan eens een bootvis trace maken van je boot en een periode erna , dat progje laat zien hoe lang drivers/services er over doen om te laden http://www.softpedia.com/...ystem-Tweak/BootVis.shtml

Die optimizer van bootvis zou ik niet proberen , het gaat om de functie Trace Next Boot + Driver delays
Overgens is XP ook zonder .NET goed te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Obelink schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:34:
Curieus. Zijn er nog andere versies van die driver die je kan proberen?
If it ain't broken don't fix it ;)
De driver die er nu opstaat is van 2009, nog altijd een paar jaar jonger dan de kaart zelf. Ga er verder niet teveel meer aan sleutelen.
Anoniem: 269504 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:37:
Je kan eens een bootvis trace maken van je boot en een periode erna , dat progje laat zien hoe lang drivers/services er over doen om te laden http://www.softpedia.com/...ystem-Tweak/BootVis.shtml

Die optimizer van bootvis zou ik niet proberen , het gaat om de functie Trace Next Boot + Driver delays
Overgens is XP ook zonder .NET goed te gebruiken :)
Als alles geïnstalleerd is en ik nog een finale image heb gemaakt zal ik eens gaan speuren met dat programma. .NET heb ik wel nodig voor bepaalde progjes (bv CDBurnerXP vereist expliciet .NET).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 21:05
Ik zeg. Backup je data op een externe hdd. Reset je mobo, formateer je schijven, reset je router (sla op wat je had ingesteld). Herinstalleer XP en installeer alleen wat je nodig hebt om te internetten.

Reboot daarna een keer. En kijk stap voor stap wanneer het fout gaat. Controleer ook je kabels en switches/hubs die er tussen zitten.

Doe een speedtest door je laptop aan je modem te hangen?

En ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Damn dude, als je een beetje had gelezen, had je gemerkt dat ik ondertussen voor de derde keer aan een clean install bezig ben... :/
En dan had je ook gelezen dat ik tussen elke belangrijke stap een image heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb hier zowaar hetzelfde probleem , heb meerdere xp instals waaronder een met .NET en laat die versie nu ineens een netwerk delay hebben :D Nu is het niet perse dat het van NET afkomt want daar staan programas op zoals antievirus software, maar aan een bootvistracefile is te zien dat wanneer de versie zonder .NET opstart na de netwerkdelay windows klaar is , niet verwaren met de delay van de ts , dit is ingebouwde veiligheid om niet online te gaan voordat er firewals geladen worden.
Met de versie waar .NET inzit is dit het eerste wat na netwerkdelay gestart wordt :)

driver name , fltmgr.sys
Duration 0.16 sec
Begin Time 33.94 sec
End Time 34.09 sec
Major Function CREATE
\Device\HarddiskVolume3\WINDOWS\assembly\GAC_MSIL\System.Xml\2.0.0.0__b77a5c561934e089\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat is je filtermanager driver die gebruikt wordt door bijvoorbeeld Antivirus software.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat geloof ik best , het het lijkt erop dat na het starten van alle services en drivers sommige services en drivers opnieuw geladen worden .

Die fltmgr.sys komt heel veel voor ,oa bij deze

Device\HarddiskVolume3\Program Files\Avira\AntiVir Desktop\vbase000.vdf
Device\HarddiskVolume3\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\config\machine.
Device\HarddiskVolume3\WINDOWS\assembly\GAC_32\mscorlib\2.0.0.0__b77a5c561934e089\
Device\HarddiskVolume3\WINDOWS\SoftwareDistribution\DataStore\Logs\tmp.edb
Device\HarddiskVolume3\Program Files\Intel\Intel(R) Rapid Storage Technology\IAStorIcon.exe
WINDOWS\system32\msutb.dll
WINDOWS\system32\LogFiles\WMI\trace.log

Plaatje van de boot met .NET , waar na de boot bij sommige programmas internet nog geen verbinding kan maken .Terwijl Opera wel gelijk online kan gaan , dat is toch niet alleen die antivirus :)
http://imageshack.us/photo/my-images/855/hdnetxp.png/

Plaatje van de boot zonder .NET en zonder fltmgr.sys, waarbij na de boot en netwerkdelay gelijk online kan , het zijn identieke schijven
http://imageshack.us/photo/my-images/225/hdnet.png/

Boot van 5 seconden van ssd (8>
http://imageshack.us/photo/my-images/692/bootws.png/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Zit nog steeds snor hier :)
I call it fixed!
Pagina: 1