• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11 09:53
Een paar weken geleden kondigde mijn werkgever (een detacheringsbureau in de technische sectie) aan dat het salarisgebouw geupdate zou worden. De salarissen van alle medewerkers zouden ongeveer 100,- bruto per maand omhoog gaan om beter in lijn te zijn met de salarissen in de sector.

Volgens de wandelgangen zou deze aanpassing in juni en/of juli doorgevoerd worden. Echter nu blijkt bij navraag dat de salarisverhoging pas zal gaan bij ieders beoordelingsgesprek. Toevallig is die van mij pas ergens in december, wat zou betekenen dat ik nog 6 maanden zou moeten wachten op mijn salarisverhoging. Natuurlijk ben ik niet de enige in deze situatie, er zijn meerdere collega's die tussen de 2 en 4 maanden moeten wachten.

Nu was ik in de veronderstelling dat dergelijke salarisaanpassingen voor alle medewerkers tegelijkertijd doorgevoerd moeten worden, maar voordat ik nu ga 'zeuren' tegen mijn contactpersoon wilde ik eerst hier eens checken of ik wel gelijk heb.

Samengevat: Mag een bedrijf een salarisverhoging in het salarisgebouw per werknemer doorvoeren? Of dient zij dit in 1 keer voor alle werknemers te doen?

omdat er zoveel verschillende zoektermen mogelijk zijn kreeg ik geen heldere resultaten, als iemand mij in de juiste zoekrichting kan sturen door betere terminologie, graag!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-11 12:39
Mijn eerste gevoel zegt ook dat dit wellicht niet 'zomaar' mag. Maar dat is niet hetzelfde als dat het niet mag; het zal afhangen van de situatie.

Als eerste - is er een ondernemingsraad (OR)? De wet op de ondernemingsraden (WOR) bepaalt namelijk dat een wijziging van een belonings- of functiewaarderingssysteem de instemming van de OR nodig heeft. Is die instemming er niet, dan mag het systeem niet gewijzigd worden.

Overigens heb je best kans dat dan de discussie ontstaat "is het systeem wel gewijzigd?" Of heeft men alleen de bedragen verhoogd? Het is maar wat je onder systeem verstaat... Maar dat is dan een discussie die de OR moet voeren met de directie; niet een individuele werknemer.

De veronderstelling dat het voor iedereen tegelijk moet, kan ik niet plaatsen. Waarom zou dat zo zijn? Allemaal op "hetzelfde' moment, zijnde het functioneringsgesprek, klinkt ook niet onredelijk. En zelf al zou het onredelijk klinken - een werkgever hoeft niet 'fair' en eerlijk te zijn, da's hooguit verstandig om je personeel tevreden te houden...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Alles hangt van je CAO af. Als je een "traditionele" CAO hebt waarin collectieve verhogingen worden afgesproken met de vakbond (naast individuele loonsverhogingen o.b.v. je beoordelingsgesprek), dan zal de collectieve loonsverhoging voor iedereen op dezelfde datum plaatsvinden. Als je echter alleen maar een individuele loonsverhoging hebt (waarin zowel je prestaties als de indexatie worden meegenomen), dan zal de verhoging samenvallen met je volgende salarisronde. Het kan dan gebeuren dat voor twee werknemers twee verschillende data gelden.

(hoewel dat nog steeds een beetje vreemd is, de meeste bedrijven doen hun beoordelingen allemaal in dezelfde periode en hebben 1 datum om alle loonsverhogingen door te voeren)

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:22
Om hoeveel werknemers gaat het? Als ze niet willen buigen dan moeten ze maar een één maand iedereen beoordelen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-11 13:40
Ten eerste, zoals hierboven al genoemd. Is er een OR, leg het ze voor.

Verder, weet je verder zeker dat de salarissen niet voor allen tegelijk gewijzigd worden? Dat je in december na je beoordeling niet met terugwerkende kracht per 1 juli de verhoging krijgt. Zo werkt dat in ieder geval bij ons (en de meeste bedrijven).

En als laatste zou ik zeggen, vraag gewoon aan je 'contactpersoon' of people manager of hoe ze dat bij jullie noemen hoe het ervoor staat. Met verhalen uit de wandelgangen kan je niet zoveel. En mijn ervaring is dat het best gewaardeerd wordt als je op een directe manier vraagt wat er te veranderen staat in plaats van met collega's te speculeren. Ik ken je werknemer niet, maar waar ik vandaag kom wordt dat echt niet als 'zeuren' opgevat.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

Verhogingen zijn arbeidsvoorwaardelijke afspraken die tussen individuele werknemer en werkgever bepaald worden. Deze zullen dus in goed overleg tussen werknemer en werkgever overeengekomen moeten worden.

De werkgever kan ook een toegezegde collectieve verhoging gewoon per individu, op een door hem bepaald tijdstip doorvoeren, tenzij deze zijn vastgelegd in eerder gemaakte collectieve overeenkomsten.

Het veranderen van loonschalen, etc... is van een ander kaliber omdat hier voor een collectief (groep of geheel bedrijf) een arbeidsvoorwaardelijke wijziging gemaakt wordt. Een dergelijke wijziging zegt overigens niets over de individuele afspraken (loon, pensioen, etc...) die tussen de werknemer en werkgever overeengekomen zijn. Ze zeggen meer iets over het groeipad en de mogelijke verhogingen bij goed presteren.

Wat speelt er?
- Loonsverhoging? => individuele afspraak, kan tussen werkgever en werknemer op een tijdstip dat de werkgever bepaald. Tenzij vastgelegd in collectieve afspraken.
- Verandering van loonschalen => moet via OR bij bedrijf >50 man. Heeft geen invloed op huidige contracten.

[ Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 21-07-2011 09:41 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11 09:53
Hmmm...dank voor de reacties in ieder geval. Het lijkt er op dat ik beter moet onderzoeken om wat voor soort verhoging het dus gaat. Morgen inderdaad maar eens direct vragen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Gezien je achtergrond en de 100 euro verhoging vermoed ik overigens niet dat dit een CAO verhoging is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1