Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook, gewone laptop of desktop?

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik twijfel heel erg of ik een Macbook, gewone laptop of een desktop ga kopen. Ik heb een budget van zo'n € 1300 exclusief btw. Ik zal eerst de voordelen van allen opsommen:

Macbook

[list]
• Design
• Mobiliteit
• User interface (Multitouch e.d.)

Laptop
  • Mobiliteit
  • Gemiddeld meer power/€ t.o.v. macbook
Desktop
  • Veel meer power/€ dan bovenstaanden
Voor zover ik weet is het mogelijk om op een macbook een dualboot te draaien met windows 7? Ik heb namelijk nog 2 licentie's en een cd'tje liggen. Dat zou ook erg praktisch zijn. Ik game niet extreem veel, en als ik game is het niet extreem veel. Ik speel wel best veel urban terror. Dit is gebaseerd op quake 3 en draait op full settings met mijn 8500GT en E4200 (dual core 2.0GHz) op maximale fps, zonder framedrops. De integrated graphics zouden dit dan ook aan moeten kunnen, of niet?

Mijn gebruikssituatie:

30% van de tijd designen, photoshop, dreamweaver e.d.
65% School, presentatie's maken, internetten. Kortom office-taken.
5% gamen

Wat raden jullie mij aan? Ik vind zelf vooral de macbook heel mooi en de manieren voor office taken heel handig. Maar zijn er goede HTML-editors beschikbaar? Is een dualboot moeilijk? Afaik gewoon een partitie erbij maken en installeren, toch?

Verwijderd

Ik zou eerder kiezen voor een Dell XPS 15 met i7 2630QM, 1080p scherm en 9 cell accu. Want je budget is een beetje te laag voor een 15 inch Macbook Pro en de taken die je gaat uitvoeren hebben volgens mij ook geen baat bij MacOSX.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Voor dat budget kun je zelfs een leuke desktop én laptop kopen.

Verwijderd

Met dat geld zou ik wellicht voor de low-end iMac 27" gaan; die is 1385 excl. BTW. Maar dan puur voor het scherm.

Maar ik heb eergisteren de optie van Chicane besteld (alleen met 6 cell accu), omdat je met die XPS 15 uitstekend beeld, geluid én power hebt voor relatief weinig geld. En je bent toch nog mobiel als het moet.

Verwijderd

Nielson schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 20:45:
Voor dat budget kun je zelfs een leuke desktop én laptop kopen.
Inderdaad ook dat. Desktop:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Dell Ultrasharp U2311H€ 184,-€ 184,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,45€ 17,45
1Cooler Master Elite 310€ 29,69€ 29,69
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 21,95€ 21,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 174,30€ 174,30
1XFX Pro 450W€ 44,90€ 44,90
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 54,30€ 54,30
1Asrock Z68 Pro3€ 96,15€ 96,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 664,74

Notebook i5 2410m:
pricewatch: Asus K53SV-SX146V

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Budget is door een meevaller flink wat hoger geworden. ~€ 1600 is mogelijk. Als ik een gewone laptop neem hoeft ie niet extreem duur te zijn. Ik kan ook best zelf de hardware uitzoeken, da's het probleem niet. Ik twijfel alleen tussen een Macbook, desktop en "gewone" laptop (ultrabook??). Als ik een gewone laptop neem moet ie niet te dik zijn, en een behoorlijk mooi design hebben. Scherm van zo'n 15". Ik ga het vooral gebruiken voor web-programmeren, dus php/html/css en schoolwerk.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13
Als je een Macbook Air en een simpele gamingdesktop haalt kom je daar nog wel aan, bijvoorbeeld het systeem hierboven (dat is inclusief BTW?), en een 13" MBA base. Dan heb je dus een ontzettend goede laptop (licht, snel, lange batterijduur, mooi) en een gamingmachine.

Je kan als je wilt echter ook een 15" MBP halen voor dat geld - je kan zelfs een 15" MBP met een 128GB SSD (van Apple, dat kan veel goedkoper en is niet moeilijk om te vervangen) voor kopen.

edit: Omdat niemand dual boot heeft uitgelegd: Daar is een tool van Apple voor genaamd Bootcamp. Dit werkt volkomen zoals je verwacht, je hoeft zelfs niet uitgebreid met partities te klooien - alle drivers worden meegeleverd. Dit is kinderspel voor een tweaker! Daarmee is een Macbook dan meteen een zeer goede Windows laptop.

[ Voor 26% gewijzigd door coptician op 04-08-2011 19:20 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Klopt. En ik kan met het windows 7 cd'tje dat ik hier heb liggen toch simpel een dual-boot installeren, of niet?

EDIT: Prijs is incl btw.

[ Voor 11% gewijzigd door Beatboxx op 04-08-2011 19:23 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

Exirion

Gadgetfetisjist

Beatboxx schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:21:
Klopt. En ik kan met het windows 7 cd'tje dat ik hier heb liggen toch simpel een dual-boot installeren, of niet?
Inderdaad, mbv Bootcamp dus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:00
Jep. Maar de keuze tussen desktop en laptop is toch hetzelfde vragen als ik zoek een scooter of auto. Ikzelf gebruik mijn laptop al jaren als desktop (met externe monitor e.d). Dan zit je ook niet met het punt dat je twee computers moet beheren en al je bestanden zijn altijd bij je.

Een laptop van tegenwoordig is zeker krachtig genoeg om als desktop als dienst te doen. (Ik heb een mid 2008 MBP.) en hij bevalt nog prima. Wanneer deze af begint te raken* ga ik denk ik over op een MBA welke ondertussen al ruim krachtiger is als mijn MBP welke voor mijn taken meer dan voldoet (welke ongeveer overeenkomen met wat jij er mee wilt doen).

*Dat duurt nog wel even, sinds een week of drie een SSD _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door ZpAz op 04-08-2011 19:25 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik vind een laptop alleen al voor binnenshuis gigantisch praktisch. Ik pak vaak even de laptop van een van mn ouders op de bank als ik even iets wil opzoeken, of nog een samenvatting wil bekijken oid. Enige nadeel is toch echt prijs/performance en "modbaarheid". Als ik een desktop koop, zet ik er misschien na een jaartje een tweede ssd in (Raid 0), na nog een jaartje een extra GPU (cfx/sli). Met een laptop gaat dat lastig...

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-11 08:54
In een macbook kan je prima de hd vervangen voor een groter model, of met een optibay twee hd's installeren. Verder is het ook nog mogelijk om je geheugen te vervangen.

Dat kan met de meeste laptops wel trouwens. Ik gebruik zelf hier een macbook pro en een losse pc. Macbook pro die gebruik ik eigenlijk als pc, omdat je dan ook lekker buiten kan zitten, of op de bank bij de tv.

De pc heb ik maar als htpc op de tv aangesloten :-)

• freddy0519
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:24

freddy0519

It hurts when IP

Bootcamp gaat, maar de opstart is wel traag.

Ik heb nu een laptop, en ik snak naar een desktop, je kan het je niet voorstellen.

Een laptop heb ik eigenlijk niet nodig. En tegenwoordig kan je al veel met een smartphone oplossen (voor dat snel opzoekingswerk en samenvatting bekijken enz, programmeren en bewerken niet)

Ik zou meer naar het gamesysteem gaan, en er dan een laptop, of zelfs een netbook of tablet er bij nemen

Al doende leert men, al draaiende keert men.

Verwijderd

Een macbook is een mooie optie, zoals je zelf al aangeeft heb je niet absurd veel power nodig, en je zult er nog lang plezier van hebben, zeker door de lange accuduur.
Betrap mezelf toch wel vaak er op dat ik meteen een wandcontactdoos opzoek als ik de laptop aan wil zetten, natuurlijk kun je ook een ander merk laptop zoeken met een grotere capaciteit accu.
Voordeel van een willekeurig merk is dat je altijd nog iets kunt wijzigen, bij een macbook gaat dat lastig of zelfs helemaal niet meer tegenwoordig, heb zelf laatst nog van een T5500 -> T9300 geupgraded.

• ZpAz
Bootcamp gaat, maar de opstart is wel traag.
Niet trager dan gewoon Windows opstarten. Snellere HDD er in en hij start ook sneller.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Toch lastig... Het is moeilijk te voorspellen hoeveel ik game over 1,5 jaar. Nu niet zoveel, maar da's misschien ook omdat mijn computer nauwelijks fatsoenlijk games kan draaien.... Ik heb überhaupt nooit gewerkt met OSX, hoewel ik wel een iPhone heb.... Gaat overstappen moeilijk worden denken jullie?

• ZpAz
Beatboxx schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:36:
Toch lastig... Het is moeilijk te voorspellen hoeveel ik game over 1,5 jaar. Nu niet zoveel, maar da's misschien ook omdat mijn computer nauwelijks fatsoenlijk games kan draaien.... Ik heb überhaupt nooit gewerkt met OSX, hoewel ik wel een iPhone heb.... Gaat overstappen moeilijk worden denken jullie?
Ga eens naar de winkel en speel er eens mee. (Zelf ben ik een overstapper welke nog nooit een mac had aangeraakt en mij is het goed bevallen) maar er zijn ook wel mensen die er niet aan konden wennen. Een kleine minderheid uiteraard... ;)

Er zijn minder games beschikbaar. Dus als die-hard gamer zou ik niet overstappen tenzij je gaat dual-booten. Maar dan was je zo en zo beter af geweest met een gaming-rig.

Voor de meeste programma's zijn prima alternatieven te vinden, en een lading is cross-platform.

Verwijderd

je zegt dat en macbook als voordeel heeft multitouch, allene de meeste laptopt hebben dit ook gewoon hoor.
zelfs mijn compaq laptopje heeft multi touch ( 2 finger scoll pinch msn open ik door 4 vingers op mijn touchpad te leggen etc)
dus als je eventjes een beetje meer opzoekt kun je zo een laptop vinden die dit ook heeft (synaptics touchpads hebben dit bijna allemaal, en zijn vaak ook erg goed)

• ZpAz
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:47:
je zegt dat en macbook als voordeel heeft multitouch, allene de meeste laptopt hebben dit ook gewoon hoor.
zelfs mijn compaq laptopje heeft multi touch ( 2 finger scoll pinch msn open ik door 4 vingers op mijn touchpad te leggen etc)
dus als je eventjes een beetje meer opzoekt kun je zo een laptop vinden die dit ook heeft (synaptics touchpads hebben dit bijna allemaal, en zijn vaak ook erg goed)
Ik denk dat er toch maar weinig tot geen laptops in de buurt komen van het trackpad van de Macbook. Erg groot en multitouch is door het hele OS verwerkt. Hij is zelfs zo goed dat er een losse variant van te kopen is. (Welke ik heb in plaats van een muis voor mijn alledaagse werk :) )

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

ZpAz schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:50:
[...]

Ik denk dat er toch maar weinig tot geen laptops in de buurt komen van het trackpad van de Macbook. Erg groot en multitouch is door het hele OS verwerkt. Hij is zelfs zo goed dat er een losse variant van te kopen is. (Welke ik heb in plaats van een muis voor mijn alledaagse werk :) )
Zijn zij helemaal gestoord ? $70 voor zo'n ding :o

• ZpAz
freddy0519 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:56:
[...]

Zijn zij helemaal gestoord ? $70 voor zo'n ding :o
Jou DeathAdder was waarschijnlijk duurder als muis: Ik denk dat de halve wereld zal zeggen: "Wat, ben je helemaal gek? Zoveel voor een muis? Die van mij was een tientje."
Ik niet hoor, voor het gamen heb ik ook een Razer (Orochi).

Voor ieder wat wils.

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

ZpAz schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 19:58:
[...]

Jou DeathAdder was waarschijnlijk duurder als muis: Ik denk dat de halve wereld zal zeggen: "Wat, ben je helemaal gek? Zoveel voor een muis? Die van mij was een tientje."
Ik niet hoor, voor het gamen heb ik ook een Razer (Orochi).

Voor ieder wat wils.
Een muis tov van een touchpad, ik weet het direct, waarom zijn er zoveel laptopmuizen ter beschikbaar ? :p

Die DeathAdder had ik gekocht, omdat Razer een goede fabrikant is voor gaming, en dit de goedkoopste was in de winkel waar ik was :p

• ZpAz
freddy0519 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:11:
[...]

Een muis tov van een touchpad, ik weet het direct, waarom zijn er zoveel laptopmuizen ter beschikbaar ? :p

Die DeathAdder had ik gekocht, omdat Razer een goede fabrikant is voor gaming, en dit de goedkoopste was in de winkel waar ik was :p
Omdat de meeste (non Macbook) trackpads gewoon niet fijn werken. Voorbeeld hier op school (informatica HBO), vrijwel iedereen met een Windows laptop zeult een muis mee. Bijna niemand met een Macbook doet dit. Dat geeft toch wel aan dat die toch wat fijner werkt.

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

ZpAz schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:14:
[...]

Omdat de meeste (non Macbook) trackpads gewoon niet fijn werken. Voorbeeld hier op school (informatica HBO), vrijwel iedereen met een Windows laptop zeult een muis mee. Bijna niemand met een Macbook doet dit. Dat geeft toch wel aan dat die toch wat fijner werkt.
Vaak is degene met een macbook zijn budget voor een muis op 8)7
Magic mouse bestaat ook al :p

• ZpAz
Apple verkoopt ook desktops. Dus een muis daarbij was ook wel handig. En nu ook de mogelijkheid tot een multitouch trackpad.

/Dit raakt offtopic.

• freddy0519

freddy0519

It hurts when IP

ZpAz schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:17:
Apple verkoopt ook desktops. Dus een muis daarbij was ook wel handig. En nu ook de mogelijkheid tot een multitouch trackpad.

/Dit raakt offtopic.
Offtopic : Het begon net leuk te worden, misschien zouden we maar eens praten over Windows vs OSX ? 8)7 _/-\o_

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

freddy0519 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:16:
[...]

Vaak is degene met een macbook zijn budget voor een muis op 8)7
Magic mouse bestaat ook al :p
Magic mouse is geen laptopmuis maar gewoon een BT muis die ook bij iMacs wordt meegeleverd.

Wat hierboven geroepen wordt is waar: alle trackpads die niet in Macs zitten zuigen, en daarom hebben gebruikers van dergelijke laptops bijna zonder uitzondering een muis bij zich, waar Apple-laptopgebruikers het meestal (uitzonderingen bestaan aan beide kanten) zonder doen.

Overigens raad ik TS aan een macbook te nemen. Met een budget van €1600 is er met studentenkorting volgens mij zelfs een 15" uit te slepen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 04-08-2011 20:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik ga volgende week eens naar een winkel, en lekker spelen :)

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45
De keuze tussen laptop of macbook snap ik niet helemaal. Je hebt het dan voor mij gewoon over de keuze tussen twee besturingssystemen, niet over de keuze tussen design of geen design. Ook onder Windows laptops heb je high end modellen die prima en mooi zijn afgewerkt.

• JohnBQ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Uitzondering hier 8) (vrijwel altijd op windows laptop zonder muis, en nog nooit van multitouch gebruik gemaakt - weet ook niet of het kan eigenlijk -, zal gewenning zijn :P )

Enfin, waar te beginnen..

Ik mis eigenlijk vooral in hoeverre de mobiliteit van belang is, terwijl ik daar persoonlijk zou beginnen: Laptop of Desktop. Pas als die keuze op een laptop is gevallen zou ik gaan kijken naar de 'gewone'/macbook keuze. Wellicht dat je er iets aan hebt om daar 'eerst' over na te denken.

Met een dergelijk budget kun je namelijk alle kanten op. Als de mobiliteit zich beperkt tot lekker binnenshuis bankhangen en af en toe iets voor onderweg zou een desktop + tablet bijvoorbeeld ook goed kunnen.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb ook even gekeken naar de macbook pro. Ik wil tenminste sneller zijn dan mijn huidige E4400 (Dual core 2.0GHz). Dan zit ik al gauw op € 1900. En hoe KAN apple € 100 EXTRA vragen voor een HDD van 750GB 7200RPM ipv 750GB 5400RPM? En € 200 meer voor 4 GB erbij.... Ik heb als desktop dit in elkaar geflanst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 59,60€ 59,60
1Dell Ultrasharp U2410€ 390,20€ 390,20
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Corsair Hydro Series H100€ 88,50€ 88,50
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 247,-€ 247,-
1Seasonic X-760 80+ Gold Hybrid silent fan control€ 152,-€ 152,-
1OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB€ 226,75€ 226,75
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G€ 47,01€ 47,01
1Asus ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5€ 408,50€ 408,50
1Asrock Fatal1ty P67 Professional (B3)€ 158,50€ 158,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.857,56

Moederbord is een beetje duur, deze voeding (pricewatch: Seasonic M12II 520W) red het misschien ook wel, en de SSD kan goedkoper... Als ik over 3 jaar een MBP koop voor € 1800 is die niet sneller dan dit.

Verwijderd

Ik heb zojuist een dell xps 17 gekocht, de duurste uit de serie met een blu-ray upgrade.

Normaal meer dan €1800,-

Nu maar €1097,-

8GB ram, 3GB video kaart, 1TB geheugen, 3D scherm + bril, full hd scherm 1920x1800, eiland toetsenbord, 17" scherm.

Erg tevreden erover, een kortingsgroupon van 10% gevonden op tweakers.

Aanrader, kan niet wachten tot ik hem binnen heb!

Actie geld tm morgen.

Groeten een nieuw lid

Verwijderd

Pagina: 1