TimeMachine: NAS v.s. ubuntu v.s. timecapsule

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-10 14:36
gezien de timecapsule rete duur is (en ik heb al een router...) en ik toch timemachine wil gaan gebruiken, zoek ik een alternatief.

Ik heb al een ubuntu servertje draaien en heb nog een 1TB disk over. Ik ben flink bezig geweest met allerlei guides op internet om dit aan de gang te krijgen. Dit is ook gelukt! maar met 1 maar, alle guides spreken van een aanpassing op osx,
code:
1
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Dit heb ik ook gedaan en dan kan ik ook idd de gewenste volume van mijn server selecteren, maar liever heb ik deze aanpassing niet nodig. Dit is namelijk niet handig als je een clean install gaat doen vanaf dvd en een backup wil terug gaan zetten. OSX zal de "namaak timecapusle" niet gaan vinden.

Nu kan je bv dit doen:
code:
1
touch .com.apple.timemachine.supported

in de root, maar dat hielp ook niet.

Alternatief:
Vele NAS fabrikanten bieden ook timemachine functies aan. Ik heb een paar manuals gedownload om eens te kijken, nergens word gesproken over een aanpassing op osx om de unsupported devices in timemachine zichtbaar te maken.

De vraag is dus
1. kan ik mijn ubuntu zo tweaken dat het wel als een echte timecapsule werkt
of
2. zou een NAS met timecapsule functionaliteit (ik zag al een lacie 2tb voor 130,-) dit wel gaan doen? opzich raar want daar draait vaak ook gewoon een linux afgeleide op.
3. toch sparen voor een tijdmachine[timecapsule]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik begrijp niet helemaal jouw specifieke probleem, maar ik heb hier (SL 10.6.8) een linux servertje met Debian draaien die als TM netwerk backup dient. Hier staat een uitgebreide tutorial voor Ubuntu.

Het is dus absoluut mogelijk, tenzij je Lion draait. Hopelijk kunnen we binnenkort genieten van Netatalk 2.2.0.

Mocht je geinteresseerd zijn in power savings, ik heb eens wat geschreven over hoe je je servertje automatisch aan en uit kan laten gaan. Mijn bakkie doet niks anders dan TMen. Het servertje gaat na 1 uur geen significant netwerk activiteit op hibernate (oftwel: al een tijdje geen TM backup gemaakt? Dan is de mac ook uit). Mac aan, elke 15 minuten wordt de server gewekt met WakeOnLan. Vanuit hibernate is mijn servertje in 10 seconden weer helemaal op (1GB RAM), dus dat draait als een zonnetje.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met het zelfde. Ik had altijd een ubuntu server draaien met netatalk voor timemachine backups. Dit werkte altijd goed, tot de update naar Lion

Nu draai ik een beta van netatalk 2.2 en dit werkt van geen ene meter. Alle oude timemachine backups zijn weg en het maken van een backup duurt een eeuwigheid, de ubuntu server heeft dan een load van 4 en er gebeurt helemaal niks meer. Het is me nog niet gelukt een volledige backup te maken.

Zit er aan te denken om toch maar een timecapsule te kopen, want ik wil dat het 'gewoon' werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 16:27

Puck

W32.Deadcode.A

Voor Lion is inderdaad Netatalk 2.2.0. nodig en deze is nog niet open-source uitgegeven. De betere NAS fabrikanten hebben hier een licentie voor gekocht en direct in hun NAS firmware update verwerkt. Op de huidige Synology NAS systemen werkt Time Machine gewoon prima :)

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-10 17:45
Wat overigens ook kan voor een goedkopere, maar minder nette oplossing die er van uit gaat dat je al harde schijven hebt - een Airport Extreme doet bij mij al dat werk met een usb-hdd. Niet super snel maar het werkt ootb, en het is netter dan een gehackte server draaien. In mijn situatie waar ik wel een goeie router wilde kwam het perfect uit.

Synologies en zo zijn inderdaad beter, maar die kosten ook meer.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 15:22
Zelf draai ik sinds de release van Lion netatalk 2.2-beta4, deze draait voor mij stabiel genoeg, en werkt prima met lion's time machine. heb 'm alleen wel zelf moeten compilen

[ Voor 0% gewijzigd door Tp21 op 27-07-2011 16:26 . Reden: typfout ]

Pagina: 1