[PW][compactcamera] Filters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32
Ik ben op zoek naar een nieuwe compactcamera maar het lukt mij niet helemaal om de juiste filters te vinden om bij mijn keuze te helpen. Dit ligt natuurlijk vooral aan het feit dat ik niet zo thuis ben in de camera's maar misschien helpt het als de filters worden aangepast.

* MegaPixel
Bij het aanpassen van dit filter naar maximaal valt slechts 10% van de camera's af. Bijna alle camera's hebben tegenwoordig meer dan 10MP.
* GPS
Er is geen filteroptie voor aanwezigheid GPS.
* Formaat
Het heten compactcamera's maar er is geen filter om de meest compacte camera's te vinden.

* Beeldsensor
Ik heb gelezen dat MP niet zoveel zeggend is bij meer dan 10MP maar dat de beeldsensor dan belangrijker wordt. Hoe kan ik hier het beste op filteren.

* Reactietijd
Hoewel het vaak niet in de specs opgegeven is, is het erg prettig om te weten hoe lang het duurt voordat er een foto gemaakt kan worden. Zoiets als reactietijd en opstarttijd zou prettig zijn. Misschien dat door het bestaan van het filter er meer gegevens beschikbaar komen. (I hope).

* Geheugenkaart
Nogal een onbenulligheid en misschien wel een heel persoonlijke wens maar zie maar wat je er mee doet.
Het is voor mij alleen van belang dat de geheugenkaart SD is. En dus geen MMC/CF/xD/MS. Welke vorm of type SD is niet zo van belang. Er zijn misschien mensen die liever CF hebben maar kan er een algemeen filter komen voor deze 5 typen of iets dergelijks. Nu moet ik 5 vinkjes aanvinken om alleen SD te krijgen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Hey Ajakkes,

Goede feedback, meteen mee aan de slag gegaan.

* Het filter voor Megapixels was inderdaad gedateerd, deze is aangepast.

* GPS is toegevoegd in het filter Compactcamera-eigenschappen. Deze specificatie is nieuw en dient eerst voor een flink aantal camera's ingevuld te zijn voordat deze zinnig is te gebruiken. Mocht je een camera tegenkomen met GPS, dan zou je ons (en alle medegebruikers) een groot plezier doen door middel van de knop 'Specs verbeteren' dit aan ons door te geven.

* Formaten zijn natuurlijk moeilijk te onderscheiden. De filters voor de maten en gewicht stonden ook nog niet aan, dit is inmiddels wel zo. Op basis van eigen voorkeuren kan nu dus ook gefilterd worden op 'compactheid'.

* Sensortype (niet de exacte chip) is inmiddels al een filter. Deze is (net als de twee voorgaande punten) te vinden onder de zogenoemde 'secundaire filters'. Deze krijg je door onderaan de filters op 'Alles tonen' te klikken.

* Reactietijd is geen vaste specificatie die door de fabrikanten opgegeven wordt. Deze kunnen we dus niet toevoegen. Gegevens van gebruikers lijken me te discutabel om hier in te zetten.

* De geheugenkaart is even niet anders. Dat onderscheid wil je houden om de verschillende typen van elkaar te onderscheiden. Volgens mij is vijf overigens een beetje overdreven, aangezien er toch maar drie types zijn? De micro-versies hoef je immers in dit geval niet aan te vinken.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
Tnx voor het aanpassen van de filters. Net te laat voor mij maar de rest zal er blij mee zijn.

Heb even zitten klikken en het lijkt erop dat tegenwoordig elke camera in ieder geval de SD variant ondersteund. Ook camera's van Canon en Sony waar een MS of CF in past gaat ook gewoon een SD in lijkt het.

Maar als in een camera alleen SD, miniSD, MicroSD past vind ik het ook goed. En of deze kaart dan HC of XC is maakt me ook niet uit. En in dat geval tel ik 8 verschillende varianten SD in het filter.

Of 7 varianten die ik niet wil hebben (al wil ik ze best hebben als er ook een SD in past en daar kwam ik later achter.)

Bij mobile besturingssystemen zie je een filter Android en Windows en een filter Android 1.5, Android 2.1 en WP7 e.d. Je zou dus ook kunnen kiezen voor een filter SD, CF, MS, MMC en later alle varianten opsommen. En aangezien er volgens pricewatch: TakeMS CardReader 64in1 metal housing black 64 verschillende varianten zijn 8)7.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
Maar het probleem is dat dat allemaal extra werk is. Bij mobiele telefoons is dat absoluut de moeite waard, omdat daar héél veel gebruik van wordt gemaakt. Bij camera's gaan we dit niet doen.

Je kan het filter ook gewoon níet gebruiken en het meest interessante filterresultaat (oftewel de camera van je keuze) beoordelen aan de hand van je criteria. Als de meeste toestellen toch wel SD hebben, dan ben je dus vlug klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
Yep, true. Niks veranderen aan geheugenkaart opties dus.

Overigens staat bij sommige camera's Gps in de extra specs. handmatig bijgeschreven. (Stond bij de Samsung WB650) Kan dit eenvoudig omgezet worden naar het vinkje van opties of moet dit bij deze camera's handmatig bijgewerkt worden.

Lengte, breedte en hoogte worden nog wel eens door elkaar gegooid. Bij sommige camera's staat bijvoorbeeld het kleinste getal bij breedte ingevuld. Moet dit handmatig aangepast worden of kunnen de Devvers zorgen dat bij compactcamera's het grootste getal altijd de breedte is en het kleinste getal altijd de dikte.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
Die Gps-spec is pas onlangs toegevoegd. We hebben geen mogelijkheid dit vanuit het bijzonderheden-veld te migreren naar deze nieuwe spec (althans, niet in een handomdraai). Mocht je dit dus tegenkomen, dan het vriendelijke verzoek dit d.m.v. 'specs verbeteren' te melden.

De velden voor afmetingen zijn wel bij meer cats soms niet optimaal. Een scriptje is in theorie wel mogelijk, maar zal in de praktijk weer voor nieuwe problemen zorgen. Je hebt immers altijd excessen.

Ook voor deze geldt dus; mocht je het tegenkomen, dan help je de medegebruiker (en ons) flink door dit te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
Even elke camera langsgaan die een breedte heeft tussen de 1 en 30 mm om deze te wijzigen is nogal omslachtig werk. Dit is in de backend vaak iets makkelijker uit te voeren.

Ik ben het met je eens dat er altijd excessen zijn bij dit soort afmetingen maar durf wel te beweren dat het niemand een biet interesseert of de opgegeven maat de lengte breedte of hoogte is.

Maar om het filter nuttig te laten zijn is het wel van belang dat als ik opgeef dat mijn camera niet dikker mag zijn dan 20mm er geen camera's afvallen van met een breedte < 20mm. Want dat zijn nog steeds dunne camera's.

Vandaar ook om de grootste maat altijd breedte te laten zijn en de kleinste maat de dikte. Misschien dat dit bij Spiegelreflexcamera's een ander verhaal is maar bij compactcamera's is dit geen issue.

Je zou ook kunnen denken aan een virtueel volume filter. Waarbij lengte breedte en dikte met elkaar worden vermenigvuldigd.

Een zelfde probleem heeft zich ook voorgedaan bij telefoons en tablets als ik mij niet vergis. Iemand die een scherm wil van minimaal 800px breed moet hij goed opletten dat hij geen product van 768px breed maar wel 1024px hoog weg klikt. Maar dat is een andere discussie.

👑

Pagina: 1