Huidig netwerk uitbreiden met extra LAN poorten

Pagina: 1
Acties:

• oochiewallie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 17:13
Momenteel heb ik Ziggo Alles-in-1 Plus draaien met de meegeleverde Ubee-modem (geen router, geen wireless, alleen een modem met één kabel-output). Hierop heb ik mijn Engenius ECB-9500 wireless router op aangesloten.

Dit alles werkt prima i.c.m. de draadloze laptops/pc's hier in huis. Nu ben ik echter van plan om een NAS aan te schaffen die ik ook aan mijn netwerkje wil knopen.

Probleem: ik heb geen vrije LAN-poort meer (de Ubee-modem heeft slechts één output en de ECB-9500 slechts één WLAN-input).

Wat is nu de eenvoudigste/goedkoopste/snelste manier om mijn netwerk uit te breiden? Dacht zelf aan een wired router (zonder ingebouwd modem), maar zie dat de wireless routers een stuk goedkoper zijn en die bieden volgens mij dezelfde functionaliteit (met de wireless functie uitgeschakeld). Die router tussen de Ubee-modem en de Engenius zetten (die laatste wil ik overigens niet kwijt, die presteert uitermate goed).

Of zijn er nog andere opties?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

koop een switch daar zijn ze voor

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je al een apparaat hebt met routerfunctie, knoop er dan gewoon een switch aan.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Meerdere routers is niet zo'n goed idee. Gewoon een switch volstaat, neem b.v. een 5 poort versie. Sluit deze aan op de lanuitgang van je router. Daarna heb je 4 lan uitgangen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:13

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik nomineer dit topic voor de 'networking voor dummies' uitgave 2011.

http://tinyurl.com/3v9lchs

sorry, ben in een recalcitrante bui vandaag :>

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-07-2011 15:42 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:59
cjdijk schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:41:
Meerdere routers is niet zo'n goed idee. Gewoon een switch volstaat, neem b.v. een 5 poort versie. Sluit deze aan op de lanuitgang van je router. Daarna heb je 4 lan uitgangen.
Zolang je ze goed configureert is het geen probleem, echter zijn switches meestal wat goedkoper aangezien ze 'dommer' zijn.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Lezen? Hij heeft een apparaat dat geen lan poorten heeft. Knoop er een switch aan gaat dus niet op.
Een optie zou zijn om je draadloze apparaat te vervangen voor iets dat wel lan poorten heeft, of je moet je NAS gaan ombouwen / aansluiten met een draadloze verbinding.

[ Voor 45% gewijzigd door TheMe op 20-07-2011 15:43 ]

There is no place like 127.0.0.1

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
TheMe schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:42:
Lezen? Hij heeft een apparaat dat geen lan poorten heeft. Knoop er een switch aan gaat dus niet op.
Een optie zou zijn om je draadloze apparaat te vervangen voor iets dat wel lan poorten heeft, of je moet je NAS gaan ombouwen / aansluiten met een draadloze verbinding.
Zelf lezen.

Hij heeft 1 lanpoort, waar nu zijn draadloze routerdinges inzit.

Dus: switchje kopen á 30 euro, vervolgens switchje in de enige lan-poort op het Ubee-modem drukken. Daarna je draadloze router achter de switch hangen. Probleem opgelost, en je hebt nog mooi een paar poortjes over voor bijvoorbeeld een NAS.

[ Voor 0% gewijzigd door _Buran_ op 20-07-2011 15:48 . Reden: Spatie ]

• oochiewallie
TheMe schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:42:
Inderdaad, de Engenius ECB-9500 heeft geen lan-poorten.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44

WhySoSerious

Be the change.

oochiewallie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:36:
Momenteel heb ik Ziggo Alles-in-1 Plus draaien met de meegeleverde Ubee-modem (geen router, geen wireless, alleen een modem met één kabel-output). Hierop heb ik mijn Engenius ECB-9500 wireless router op aangesloten.

Dit alles werkt prima i.c.m. de draadloze laptops/pc's hier in huis. Nu ben ik echter van plan om een NAS aan te schaffen die ik ook aan mijn netwerkje wil knopen.

Probleem: ik heb geen vrije LAN-poort meer (de Ubee-modem heeft slechts één output en de ECB-9500 slechts één WLAN-input).

Wat is nu de eenvoudigste/goedkoopste/snelste manier om mijn netwerk uit te breiden? Dacht zelf aan een wired router (zonder ingebouwd modem), maar zie dat de wireless routers een stuk goedkoper zijn en die bieden volgens mij dezelfde functionaliteit (met de wireless functie uitgeschakeld). Die router tussen de Ubee-modem en de Engenius zetten (die laatste wil ik overigens niet kwijt, die presteert uitermate goed).

Of zijn er nog andere opties?
Simpelweg router vervangen, bijvoorbeeld voor
#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WR1043ND€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 44,-

Daarna NAS (en eventueel pc's) bedraad op aansluiten. Makkelijkste, stabielste en snelste oplossing.

• _Buran_
oochiewallie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:48:
[...]

Inderdaad, de Engenius ECB-9500 heeft geen lan-poorten.
Sarcasme hoop ik? Vindt het knap om een draadloze router aan te sluiten op een verder bedraad netwerk zonder lan-poort...

EDIT: wat Sjoerd V nl zegt kan natuurlijk ook.

[ Voor 7% gewijzigd door _Buran_ op 20-07-2011 15:50 ]

• Nielson
  • Laatst online: 14:02
_Buran_ schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:47:
Dus: switchje kopen á 30 euro, vervolgens switchje in de enige lan-poort op het Ubee-modem drukken. Daarna je draadloze router achter de switch hangen. Probleem opgelost, en je hebt nog mooi een paar poortjes over voor bijvoorbeeld een NAS.
Dat kan dus niet hè, je krijgt maar één publiek ip-adres van ziggo dus de swicth dient achter je router te komen. TS kan er dus het beste een nieuwe (vlotte) wireless router tussen gooien en eventueel routering op het accespoint uitschakelen.

• _Buran_
Nielson schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:50:
[...]
Dat kan dus niet hè, je krijgt maar één publiek ip-adres van ziggo dus de swicth dient achter je router te komen. TS kan er dus het beste een nieuwe (vlotte) wireless router tussen gooien en eventueel routering op het accespoint uitschakelen.
Sorry Nielson, je hebt gelijk. Ik ging er met mijn domme kop vanuit dat het Ubee modem al gelijk om zou zetten naar een 192.168.x.x reeks. Het is dus blijkbaar alleen een modem, en geen modem/router. Sorry |:(

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-02 10:18
Als dat zo'n nieuw ubee modem is van ziggo, dan kun je daar aan de achterkant een sticker van af trekken waar nog eens drie poorten zitten. Moet je hem wel in gaan stellen als modem-router.

• oochiewallie
Jab65 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:53:
Als dat zo'n nieuw ubee modem is van ziggo, dan kun je daar aan de achterkant een sticker van af trekken waar nog eens drie poorten zitten. Moet je hem wel in gaan stellen als modem-router.
Het is zo'n oude, een EVM3200

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

oochiewallie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:57:
[...]

Het is zo'n oude, een EVM3200
Routertje kopen :)

• oochiewallie
Klopt mijn redenering:
Dacht zelf aan een wired router (zonder ingebouwd modem), maar zie dat de wireless routers een stuk goedkoper zijn en die bieden volgens mij dezelfde functionaliteit (met de wireless functie uitgeschakeld).
??

En met vlotte router neem ik aan dat de WLAN to LAN througput de belangrijkste factor is? Volgens mij biedt die TP-Link die hierboven staat dan nl. onvoldoende bandbreedte...

[ Voor 17% gewijzigd door oochiewallie op 20-07-2011 16:02 ]

• Nielson
  • Laatst online: 14:02
Dacht zelf aan een wired router (zonder ingebouwd modem), maar zie dat de wireless routers een stuk goedkoper zijn en die bieden volgens mij dezelfde functionaliteit (met de wireless functie uitgeschakeld).
Ja, in principe wel. Zolang je niet overlappende kanalen gebruikt zou je ze eventueel ook beide actief kunnen laten.
En met vlotte router neem ik aan dat de WLAN to LAN througput de belangrijkste factor is? Volgens mij biedt die TP-Link die hierboven staat dan nl. onvoldoende bandbreedte...
Juist wel, die TP-Link biedt voor z'n prijs juist relatief erg veel snelheid.

[ Voor 66% gewijzigd door Nielson op 20-07-2011 16:06 ]

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

oochiewallie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:59:
[...]

Klopt mijn redenering:

[...]

??

Denk niet dat je je daar al te veel zorgen over moet maken hoor. Staat hier een erg uitgebreide review van de route: productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk

Persoonlijk ook in gebruik en nergens problemen mee gehad.

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 14:13

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Overigens heeft mijn Ubee van Ziggo ook maar '1' lan poort... de andere 3 zijn 'uitgeschakeld' door middel van een sticker.

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
router er tussen zetten en je huidige router op Access point instellen.

hoe duur mag het zijn? pricewatch: Sweex Broadband Router (RO003)

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• itsalwaysme
  • Laatst online: 11:38

itsalwaysme

Graast voor DB

HTT-Thalan schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 16:15:
Overigens heeft mijn Ubee van Ziggo ook maar '1' lan poort... de andere 3 zijn 'uitgeschakeld' door middel van een sticker.
die kan je er gewoon afhalen hoor ;)
Alleen als je het niet hebt laten activeren door Ziggo dan werken ze niet. En laat je het achteraf activeren ben je (ik dacht) €34,95 kwijt.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Pagina: 1