Sonos vs Apple Airplay

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-06 10:19
Beste Tweakers,

Titel zegt volgens mij genoeg. Ik ben aan het kijken naar een multi-room oplossing voor thuis.

Mijn eigen overwegingen:
  • Sonos is mooi en duur. Werkt zodra je het aansluit.
  • Apple Airplay is goedkoper, vraagt iets meer installatie. Boxen voor airplay zullen binnenkort op de markt komen. Momenteel alleen nog maar de "Zeppelin".
Iemand zinnige opmerkingen over waarom het een wel of niet beter is dan het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:20

DjVe

Hatsaflats!

ik zou voor airplay gaan... meer mogelijkheden en het is super-eenvoudig om in te stellen. Je kan natuurlijk ook een AppleTV2 gebruiken voor airplay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-06 10:19
Ik had het zelf ook al uitgebreid gegoogled, maar aangezien Apple Airplay nog redelijk in opkomst is en Google geen bevredigend antwoord gaf, was ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb binnenkort op mijn website (zie sign) een uitgebreide review over Sonos staan. Een exacte vergelijking met Airplay en hoe de twee systemen samenwerken zal ik later maken.

Mijn ervaring is dat Sonos echt goed over het concept heeft nagedacht. Verschillende punten kunnen bundelen als één geheel of alles los van elkaar bedienen, dat concept is echt goed uitgewerkt. Verder is het ook mogelijk om losse devices als stereo te laten samenwerken of verschillende muziek uit verschillende zones te laten komen. Dit is met Airplay nog niet mogelijk.

Over de software ben ik ook heel erg tevreden. De iPhone en iPad app werken echt geweldig. De integratie met Spotify werkt echt super. Om over de duizenden radio stations nog maar niet te spreken. Hier kan de Apple Remote app niet aan tippen. Binnen Sonos heb je dus alles dus bij elkaar zitten. Sonos werkt trouwens ook samen met Airplay. Door een Airport Express te koppelen aan een van de Sonos apparaten kunnen je ook Airplayen naar Sonos.

Nadeel van Sonos is wel de prijs. Kwaliteit kent wel zijn prijs in dit geval. Een Airport Express heb je al voor een paar tientjes. Voor de Zoneplayer Z90 ben 350 euro kwijt. Ander nadeel is dat als je alles met Sonos aan de slag wilt je dan ook alles van Sonos moet kopen. Gezien de prijs kan dit best in de papieren gaan lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Erhnam op 21-07-2011 15:07 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 06:01
Ik bezit zelf de Apple TV na dezelfde keuze.
De verschillen waarop ik de keuze heb gemaakt:
  • De Sonos router is 2,5x zo duur in vergelijking met een Apple TV v2.
  • Voor de prijs van de Sonos afstandsbediening koop je een Ipod touch met meer mogelijkheden.
  • Sonos is momenteel nog de koning met het ontvangen van Radio stations + Spotify en overige radio services. Echter met een Ipad of Iphone en de Tunein radio app + Airplay kom je aardig in de buurt.
  • Tevens Atv flash van de makers Fire Core zijn druk bezig om een plugin te schrijven die de Sonos zal gaan evenaren op zowel Audio als Video ondersteuning.
  • Sonos ondersteund geen Video
  • Sommige mensen zweren bij de Sonos audio output kwaliteit (Hifi freaks) ik heb zelf niet het verschil gehoord en kan daar dus niet over oordelen.
  • De toekomst van Sonos is onzeker als ze niet meer gaan bieden dan dat Apple met Apps op hun Apple TV platform kan gaan aanbieden.
  • De Apple TV kan in de toekomst ook als game platform ingezet gaan worden.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Erhnam schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:04:
Een Airport Express heb je al voor een paar tientjes. Voor de Zoneplayer Z90 ben 350 euro kwijt.
Voor een paar tientjes? Noem jij 80 euro paar tientjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

Exirion

Gadgetfetisjist

magnifor schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:08:
Voor een paar tientjes? Noem jij 80 euro paar tientjes?
Is toch niet veel vergeleken met 350 euro? Dus ja, het gaat om tientjes.

Verder is de Airport Express ook meteen en draadloze router of client om via wifi muziek te ontvangen, met ingebouwde voeding. Dus voor het geld een heel interessant ding. Persoonlijk vind ik de AppleTV wel een interessanter ding voor 119 euro: een mini kastje met ingebouwde voeding dat bijna niks verbruikt en volledig Airplay ondersteunt met zowel audio als video. Plus dat het ding nog heel veel andere functionaliteit heeft :) Met een jailbreak kun je er ook nog eens XBMC op draaien.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyzor
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:55
Ik gebruikt zelf een Apple TV 2 die vanuit iTunes Apple Lossless fantastisch streamt naar mijn versterker. AirPlay behoud het lossless formaat dus je kan "echte" CD kwaliteit streamen. Het voordeel van de Sonos bekeken vanuit lossless is dat het FLAC ondersteund al kan je FLAC binnen een paar seconden omzetten naar Apple Lossless. Zeker als je een beetje in het Apple eco systeem leeft (iTunes, iPhone, iPad) zou ik voor AirPlay gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chills
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 19:24
Ik ben zelf sinds kort eigenaar van een Sonos systeem en kwam dus van de week ook achter de Remote app van Apple voor mijn iPad. Ik was not amused om zo maar te zeggen; ik heb namelijk mijn pc op de receiver aangesloten en kan dus hiermee ook direct mijn muziek aansturen.

Ik ben mij toen af gaan vragen waarom ik uberhaupt een Sonos systeem met bijbehorende NAS heb aangeschaft, als iTunes met de Remote app dit ook kan.
Momenteel ben ik beide varianten aan het uitproberen en kan alvast melden dat het zoeken naar een bepaald nummer via Sonos beter gaat dan via de Remote app. Krijg met de Remote app vaak de melding "Geen nummers U kunt nummers downloaden via iTunes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 17:19
Ik zit met precies dezelfde vraag.

Vriend van mij heeft een Sonos systeem met de S5 en Zoneplayer 90. Dat werkt eigenlijk perfect. De hoge prijzen van Sonos apparatuur is een negatief aspect. Ook kun je niet van alle Spotify functionaliteiten gebruik maken zoals playlists van vrienden bekijken, dat kan dan wel met een airplay systeem aangezien je dan direct met de Spotify app werkt.

Windows (naast Itunes), Android en Iphone 3G bieden geen ondersteuning voor Airplay. Sonos heeft wel een controller app voor MAC, PC, Android en alle Iphones waarmee je de zones van muziek kan voorzien.

Ook kun je niet met Airplay meerdere streams vanaf Spotify aansturen via één account. Met Sonos kun je wel meerdere Spotify streams via 1 account afspelen aangezien sonos als één device gezien wordt.

Verder kan je met Airplay en Spotify geen high bit rate streamen je blijft op 160kb/s zitten terwijl je met Sonos al op 320kb/s zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Furfoot op 22-07-2011 12:59 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:13:
[...]

Is toch niet veel vergeleken met 350 euro? Dus ja, het gaat om tientjes.
Ja het gaat om tientjes maar het is zeker geen paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 10:39
Een heel belangrijk verschil tussen Sonos en Apple is.
Bij het sonos systeem kan je verschillende muziek te gelijk afdraaien, bij apple alleen overal dezelfd muziek.

Ik betrap mij geregeld dat in mijn computerkamer mijn muziek draai en mijn vriendin in de woonkamer iets anders. Dat gaat perfect met Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Je zou eens op deze site kunnen kijken -> Airplayspeakers.com
Staat best veel info over wat komen gaat, en de alternatieven die er zijn.

Ik zou iig altijd voor die airplay adapter gaan van Apple. Dan heb je gewoon de meeste vrijheid in wat je er aan hangt. Daarnaast is die Sonos gewoon vééél te duur.

[ Voor 10% gewijzigd door Wootism op 22-07-2011 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:19:
Een heel belangrijk verschil tussen Sonos en Apple is.
Bij het sonos systeem kan je verschillende muziek te gelijk afdraaien, bij apple alleen overal dezelfd muziek.

Ik betrap mij geregeld dat in mijn computerkamer mijn muziek draai en mijn vriendin in de woonkamer iets anders. Dat gaat perfect met Sonos.
Dat kan met AirPlay ook, moet je alleen meerdere AirPlay afspeelpunten hebben (net zoals dat een voorwaarde is voor Sonos).

Overigens zou ik het voor de afweging nog wel interessant vinden om te weten wat voor apparatuur je allemaal in huis hebt. Als je al erg Apple-minded bent zou ik namelijk ook hier voor een Apple oplossing gaan. Zit je helemaal op Windows dan is dat misschien minder vanzelfsprekend.

[ Voor 20% gewijzigd door MrAcid op 22-07-2011 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Voor de geinteresseerde mijn Sonos Review:

http://www.xbmcfreak.nl/sonos-play-5-review/

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382536

Nette review Ernham.

Ik ga t.z.t. ook over op een sonos systeem. Had dat al een tijdje terug beslist maar wel leuk om dan zo'n review te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-06 10:29
Ik heb lang getwijfeld over de aanschaf van een Sonos systeem. Diverse zaken geprobeerd via bluetooth of met xbmc maar het was het allemaal net niet. Nu ik eenmaal de Sonos heb zou ik nooit meer terugwillen.
Het werkt gewoon fantastisch! Zeker in combinatie met de iPad of Android applicatie. De Sonos afstandbediening heb je echt niet nodig.Mijn advies: als video niet belangrijk voor je is op dit moment, ga voor de Sonos.

Btw. Stiekem gebruikt Sonos ook gewoon DLNA dus met een beetje geluk zal men in de toekomst ook video en foto ondersteuning gaan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 21:21
Kijk ook eens wat RevoX aanbiedt. Modulair, dus je bepaalt zelf hoeveel geld je uitgeeft..

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 10:39
Revox is wel een heel andere prijsrange.
Pagina: 1