Welke kleuren instelling voor de Sony Blu-ray speler s350

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135867

Topicstarter
[img]Ik had eens een topic aangemaakt: Deze:

Oorspronkelijk gepost door De_Hollander
Hallo, allemaal, ik zit met een probleempje.
Ik heb nu een andere tv gekocht de Samsung UE55D8000 LED-TV. Nu is mijn probleem : In een blu-ray film komt meestal ruis voor dat heet grain. Dat is geen probleem maar de grain wordt beperkt, ook al zet ik de ruis filters uit.
Je ziet nog wel wat grain maar niet zo opvallend, dat is ook nog niet zo erg, maar soms wordt er op bepaalde plekken zoals bij rookwolken de grain verpest. Het dan lijkt het net of de grain in het water drijft in een kolkje.En soms treden dan ook beeld vervorming op en articfacts.De film met grain in gamemode heeft dat probleem niet, de clear motion is dan ook automatisch uitgeschakeld. Maar nu is het volgende probleem wel dat er veel opties instellingen voor het beeld gelockt zijn met de gamemode.
En het beeld hakkelt meer. Ik heb al de nieuwe firmware, maar dit mag niet baten. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Iemand anders reageerde met dit bericht:

Ruisfilters zijn veelal een bron van ergenis. Maar het kan ook wat anders zijn als het alleen bij Blu-ray voorkomt. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, maar kijk eens of je een Dithering instelling heb bij je bdspeler. kan ook bij DeepColor of 24bit/36bit instelling staan. Je kan namelijk kiezen hoe het kleurenpalet gedigitaliseerd bij bd uitgestuurd wordt. Als je Dithering aan heb staan, lijkt het net of je een flinke ruisonderdrukking hebt. Kleuren worden dan meer samengesmolten. Dat zie je bijvoorbeeld bij een wolkendek op film. Het wordt meer een massa dan dat je details ziet. Ook de overgangen bij bepaalde kleuren vloeien niet meer over, maar zie je zeg maar, als verschillende lagen van kleur. Een beetje als een computergame.

Wellicht heeft het niets te doen met jouw probleem daar er zelfs een petitie van is, maar sowieso de moeite waard om eens na te kijken. Want wat je omschrijft klinkt precies als het Dithering Gradient fenomeen.

Voorbeeldje Afbeeldingslocatie: http://www.jdvandenberghe.com/wp-content/uploads/2010/08/Colour_banding_example01.png

BRON http://www.jdvandenberghe.com/

Ik heb nu net even gekeken in de opties van mij sony Blu-ray speler.
Het is een Sony BDP - S350
en zag deze opties

YCBCR/RGB (stel de kleurruimte conversie in voor het videosignaal via HDMI)
Deze staat op AUTO

YCBCR (4:2:2)
YCBCR (4:4:4)

RGB (16-235)
RGB (0-255)

Verder nog deze optie

X-V kleuren uitvoer

voer xvycc- signaal uit voor echtere repoductie van HDMI kleuren
je kan dan kiezen tussen auto en uit.

Wat zou ik hiermee moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Welke is de beste instelling in het algemeen?

YCBCR (4:2:2)
YCBCR (4:4:4)

RGB (16-235)
RGB (0-255)

Een topic kicken binnen 24 uur is niet nodig.

[ Voor 61% gewijzigd door FeaR op 20-07-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Meest bluerays zijn RGB(16-235), dus dat is de beste instelling voor het afspelen van een film.
Wikipedia: Rec. 709
En als je een computer aansluit is RGB(0-255) de standaard

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke bedankt, ik heb ook de optie erbij staan automatisch maar ik weet niet of dat het beste geselecteerd moet zijn. Ik speel ook dvd's en blu-rays af op die blu-ray speler.

Maar ik heb dit net gelezen:

Standard definition DVDs, Blu-ray discs and HD signals are all YCbCr 16-235 range native. Always set your source to YCbCr mode (not RGB) when calibrating your black and white levels on your display.
http://www.audioholics.co...mi-black-levels-xvycc-rgb

Dat begrijp ik niet goed, want YCbCr 16-235 bestaat toch niet, tenminste niet in mijn blu-ray speler.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 135867 op 20-07-2011 16:53 ]