Freenas JBOD vs Raidz?

Pagina: 1
Acties:

• flappje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
ik heb thuis een leuk servertje staan met daarop esxi 4.1 en een guest met freenas 8.2

config esxi:
mobo: x8sil-f (6x sata II + 2x Gbit netwerk)
cpu: XEON L3426 1,86Ghz quad core + HT
ram: 8GB ECC DDR3 (4x2GB)

Freenas guest:
1 vCPU
2GB geheugen

nu wil ik een paar schijven doorlinken naar me nas en daar gaan gebruiken
-2x 320GB barracude 7200.10
-2x 250GB WD 7200

ik heb de volgende punten die ik belangrijk vindt:
-snelheid
-zo groot mogelijk
-zfs file systeem
-al me esxi guests gaan er op draaien (zijn er ongeveer 5 schat ik, vooral win 2003/2008)
-hoeft geen rudanentie te hebben, ben van plan elke dag een backup te maken naar een usb schijf van 750GB

nu is mijn vraag:
zit er een groot verschil tussen een RAIDz1 en JBOD opstelling wat betreft snelheid?
en wat zou je aan raden om in mijn geval te doen?

PS. als iemand een duidelijke beschrijving heeft om binnen Freenas 8.0 de vm-tools te installeren hoor ik dat ook erg graag, want dat is me tot nu toe nog niet echt gelukt...

Verwijderd

Ondersteunt je CPU vt-d? Zo ja, heb je je controller aan FreeBSD gegeven? Zo nee, dan emuleer je alle storage en dat is geen optimale setup zeker niet voor een NAS.

Je wilt maximale snelheid en maximale opslagcapaciteit; waarom dan RAID-Z? Een RAID-Z van je 4 disks betekent dat je capaciteit van je 320GB disks weggooit. Als ik je zo hoor dan wil je een RAID0, dan hoef je geen capaciteit weg te gooien met ZFS.

Overigens verbruiken je oude schijven aardig wat stroom voor weinig opslag. 640GB+500GB=1140GB tegen 4x8W=32W. Een 2TB Samsung F4EG heeft bijna het dubbele storage tegen 4W. Als je hem 24/7 laat draaien heb je de kosten van deze aanschaf er binnen een jaar uit aan stroomkosten.

vmware-tools kun je installeren door een package te downloaden op je FreeNAS en deze met pkg_add te installeren. Ligt eraan of je de full of embedded versie installeert. Ben je bekend met SSH en SFTP?

• flappje
als eerste bedankt voor je reactie CiPHER, stel het op prijs.

cpu vt-d wordt volledig ondersteund door me mobo en cpu en ik ga dus de controller direct naar de freenas doorzetten, want dat het emuleren vertraging zou veroorzaken had ik ook al aangedacht.

dat ze aardig wat stroom gaan gebruiken ben ik bekend mee, ben ook vanplan ze te vervangen voor een paar 2TB schijven, echter wil ik eerst eens kijken hoe alles werkt en zal daarna eens kijken of er wat beter is kan komen.

RAID0 kan natuurlijk ook, maar moet dat ook geen gelijk waardige disks hebben? en kan je die dan nog makkelijk uitbereiden? bevoorbeeld nog een hdd van 320 erbij.

ik draai nu de full versie van Freenas, maar ga denk ik over na de embedded en ben bekend met de termen ssh en sftp, maar nog niet met het gebruik. en package downloaden zal me nog wel lukken, alleen moet ik hem denk ik eerst zien te vinden...

Verwijderd

Kan eventueel wel een package voor je maken. Echter mogelijk heb je de full versie nodig; embedded is het mogelijk dat deze package na het rebooten niet meer actief is. Ik ken niet genoeg van de werking van FreeNAS internals om dat te kunnen bevestigen. Ik ken vooral FreeBSD. :P

RAID0 bij ZFS werkt best fijn. Dat betekent dat je vdevs hebt die uit een enkele disk bestaan. Een vdev voor ZFS is een soort 'array'. Je kunt bijvoorbeeld twee vdevs hebben elk een RAID-Z van 4 disks. De twee vdevs worden dan in RAID0 geschakeld voor extra snelheid.

In jouw geval gaat het dan om vier vdevs: voor elke schijf één vdev zonder RAID-Z of mirror. Bij ZFS geldt dat hierbij geen ruimte verloren gaat; de vdevs mogen een andere opslagcapaciteit hebben die wordt volledig benut. Ook snelheidsverschillen tussen de vdevs onderling wordt opgevangen. Als je 320GB disks sneller zijn wordt daar simpelweg meer data naartoe geschreven dan de vdevs met 250GB disks die langzamer zijn.

Als laatste dan expansion; je kunt bij ZFS heel makkelijk een vdev erbij proppen. Dus gewoon schijfje erbij en je hebt direct extra ruimte. Je hoeft niets te rebuilden het komt direct beschikbaar. Wel geldt dat bestaande bestanden geen snelheidsvoordeel krijgen van de nieuwe schijf; alleen nieuw geschreven bestanden zullen extra sneller worden.

In principe is RAID0 + ZFS dus wel een leuke combinatie, jammer natuurlijk wel dat je geen redundancy hebt om foutjes op te kunnen lossen. Wel kun je voor sommige dingen copies=2 instellen wat twee kopiën opslaat op verschillende disks (vdevs). Dan zullen die bestanden een extra bescherming tegen corruptie hebben. Echter je kunt met RAID0 geen disk missen; ook niet met copies=2. Als er dus een hele disk uitvalt, raakt je pool in zijn geheel ontoegankelijk. Als het gaat om corruptie dan kan copies=2 wel helpen en het leuke bij ZFS is dat je dat per dataset kunt regelen. Dus voor je documenten copies=2 of zelfs copies=3, en voor minder belangrijke bulk data gewoon copies=1 (standaard). Uiteraard geldt dat bestanden geschreven met copies=2 dubbel zoveel ruimte innemen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Volgens de specs ondersteund zijn CPU vt-d

http://ark.intel.com/prod...6-%288M-Cache-1_86-GHz%29

Zo ver ben ik nog niet ik emuleer de disken nu nog met ESXi en wil uit eindelijk richting een i5 2400

Maar dit gaf topic starter zelf ook al aan 8)

[ Voor 9% gewijzigd door raymonvdm op 20-07-2011 21:01 ]

• flappje
zo dat is een stuk helderder cipher, ik had de wiki pagina al 2x doorgelezen, maar zoals jij het hier neerzet valt alles tenminste een beetje op zijn plaats.

ik snap idd dat raid0 of jbod geen foute schijven mag hebben, maar dat probeer ik af te vangen door de backup elke avond, en dat van die copies had ik ook gelezen, maar wist niet dat je die ook op de datasets kon neerzetten, dan zijn die ook accuut nuttig geworden :)

die package mag je nog eventjes laten zitten, want zat te lezen dat freenas 8 de open-vm-tools als geinstalleerd moet hebben, althans de beta wel, moet het alleen nog checken.

bedankt voor je hulp, ga van het weekend eens kijken of ik al me schijven kan herschikken en freenas goed kan laten praten met me esx, ik laat het daarna nog hier wel even weten wat het heeft gedaan :).
Pagina: 1