Toon posts:

Hot-Swap, Fast-Swap en Dockingstation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

---Vraag #1---
Momenteel wil ik een Hot-Swap bay in mijn PC plaatsen, met een docking station bij m'n media player. Ik kwam een relatief goedkope en uit reviews schijnbaar goede bay tegen:

Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products_larges/114904/1/sharkoon-sata-quickport-intern-3-bay.jpg

De bay wordt echter als 'Fast-Swap' omschreven. Ik heb gelezen dat het verwijderen van de schijven dan alleen mogelijk is als de PC uit staat. Met Hot-Swap zou het altijd kunnen.

Maar klopt dit wel? Ik dacht dat de Hot-Swap functionaliteit alleen in de BIOS-instellingen zat. Op SATA/AHCI zou het moeten werken, op IDE niet. Of vergis ik mij?

---Vraag #2---
Tevens ben ik op zoek naar een gesloten externe hot-swap case. Iets als dit:

Sharkoon QuickDeck
Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/product/1/0/1/101543/img/2/G.jpg

Het vervelende hiervan is echter dat dit product alleen op USB 2.0 werkt. Erg toekomstgericht is dat dus niet. Maar ik kan geen andere producten vinden die een soortgelijke functie hebben en gesloten zijn, mét USB 3.0! Het moet namelijk gesloten zijn vanwege de katten bij mij thuis... Kent iemand van jullie een soortgelijk product?

Dank voor uw reacties,
BattleDude

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:46:
Beste,

De bay wordt echter als 'Fast-Swap' omschreven. Ik heb gelezen dat het verwijderen van de schijven dan alleen mogelijk is als de PC uit staat. Met Hot-Swap zou het altijd kunnen.

Maar klopt dit wel? Ik dacht dat de Hot-Swap functionaliteit alleen in de BIOS-instellingen zat. Op SATA/AHCI zou het moeten werken, op IDE niet. Of vergis ik mij?
Nee het heeft ook te maken met de voedings-aansluiting op de connector.
Blijkbaar heeft sharkoon daar wat op beknibbeld :)

Wel ben ik heel benieuwd hoe deze case jou bevalt !
Ik zit namelijk al langer te kijken naar een 2in2 of 3in2 swappable baai.
Maar die 2 kleine 40mm fans op de achterkant schrikken mij af.
ik beng dat die de schijven slecht zullen koelen, terwijl ze wel iritante geluiden gaan veroorzaken !
Liefst had ik er 1 met een stille 80mm fan gezien .....

Dus mocht je hem kopen, laat even weten hoe die bevalt svp !

Over je 2e vraag.
De quickdeck heeft ook een esata aansluiting.
Dat is net zo snel (indien niet sneller) dan USB 3.0

Mocht je geen esata aansluiting op je pc hebben, dan kun je met een beugeltje van een paar euro een sata poort ombouwen tot esata.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 20-07-2011 11:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je mist net de hotswap functionaliteit met fastswap , of het erg is om te fastswapen als de pc aanstaat denk dat het wel meevalt . Enigste moment dat je niet mag swapen is met opstarten/afsluiten en met data overdracht . Maar hotswap valt wel te preferen boven fastswap omdat het juist fijn is een hd/ssd te wisselen zonder je pc op te starten. Een populair produkt is de icydock , zelf heb ik een lian li hotswap rack omdat die icydock net boven budget was -O-

Van wikie

Wikipedia: Hot swapping
Most modern hot-swap methods use a specialized connector with staggered pins, so that certain pins are certain to be connected before others. Most staggered-pin designs have ground pins longer than the others, ensuring that no sensitive circuitry is connected before there is a reliable system ground. The other pins may all be the same length, but in some cases three pin lengths are used so that the incoming device is grounded first, data lines connected second, and power applied third, in rapid succession as the device is inserted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie, heuveltje. Helaas is de hot-swap voor mij haast een must. Ik heb er echt niet de behoefte aan om mijn PC uit te zetten om een schijf te wisselen, en de PC weer aan te zetten. Ik zal deze dus naar alle waarschijnlijkheid niet kopen, behalve als ik geen alternatief kan vinden. Dan zal ik je natuurlijk ook laten weten hoe de geluidsproductie is. ;)

Wat betreft de QuickDeck: Deze wordt gebruikt bij de media speler, die alleen USB heeft. Weliswaar geen USB 3.0, maar om toch een beetje toekomstgericht te kijken is het wel prettig om USB 3.0 te hebben... Ik ben dus eens verder wezen kijken!

---

Systeemherstel, ik was al aan het typen maar je was me voor! Eerder kwam ik al Icy Dock tegen. Helaas een rail-systeem, maar wel een gedeelde. Zowel de interne bay als de externe behuizing gebruiken dezelfde rail. Opvallend is echter de prijs dat best hoog is. De ventilator schijnt ook erg luidruchtig te zijn.

Toen kwam ik de Lian Li tegen! Tevens een gedeelde rail voor zowel intern als extern, en zelfs nog wat voordeliger t.o.v. de Icy Dock. Kwalitatief lijkt mij deze vele malen beter dan de Icy Dock.

Systeemherstel, welk type Lian Li bay heb jij? Hoe bevalt deze en hoe is de geluidsproductie?
Ik orienteer mij nu op de:
Lian Li EX-H34SX en de Lian Li EX-103

Ik zie trouwens ook externe behuizingen als de Lian Li EX-303. Hoe werkt dit precies? Er is maar één USB 3.0 poort. Als ik dit aansluit op de media player, wordt dit dan gezien als drie verschillende schijven, of als één grote?

Dank voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Lian Li EX-H33 http://www.lian-li.com/v2...c_index=5&ss_index=12&g=f , de standaard geluidsproduktie weet ik niet omdat de fan die erbij hoort niet gemonteerd is .Daarvoor hoor je alleen de schijven draaien , wat al lawaai genoeg is . Meeste tijd zitten alle schijven los dus hoef je ook niet altijd te koelen . Alleen als er data van de ssd opgeslagen moet worden wordt er een schijf gebruikt . Of met een backup terugzetten , maar de meeste tijd staan ze uit.
Van die usb ziet de print van binnen er hetzelfde uit , zit best een kans in dat na de usb ingang er gewoon dezelfde print op zit met drie sata ingangen en voedingingang , al je schijven zie je via usb als een soort cardreader.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2011 16:40 ]