NAS kopen met bepaalde eisen - Adives gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 739 views

• 0SC4R
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-12-2024
Hi everybody,

Ik wil een NAS gaan kopen en ik heb bepaalde eisen, maar door de hoeveelheid aan schijven op de markt ben ik het overzicht nogal kwijt. Wat ik er in ieder geval mee wil doen:

- iTunes server (als het kan ook Airplay)
- Onafhankelijk van pc NZB's downloaden van Usenet via b.v. SabNZBd
- Time Machine backups
- Remote access via FTP

Hebben jullie advies voor mij welk merk en model ik het beste kan kopen? Ik kom veel Synology tegen, zijn jullie daar tevreden over?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

reviews: Vier nas-systemen getest
Daarnaast mis ik nogal wat eisen zoals de hoeveelheid opslagruimte.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:03
Hier veel te vinden over Synology: Het grote Synology topic deel 3

Heb zelf de Synology 211 en bevalt uitstekend. Stabiel en erg veel mogelijkheden.

• 0SC4R
Kom ze idd hotswappable tegen in het Synology topic, maar aangezien ik zelf zit te denken aan een prijs rond de 200 euro denk ik dat ik het direct verwisselen dan wel kan vergeten.

Hoe zijn jullie ervaringen met het extern aansluiten van extra schrijven? Zitten daar beperkingen aan?

[ Voor 65% gewijzigd door 0SC4R op 20-07-2011 09:43 ]

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 09:16
Je kan schijven verwisselen als je met Raid 5 gaat werken. Bij 1 of 2 schijven kan je dit vergeten.
Maar kijk eens bij de merken:

Synology en Qnap. Dit zijn de wat high end machine's met goede support en grote forums erachter. De Qnap kan wat jij wil (heb er zelf 1), maar de synology zou dit ook kunnen.

• farmertjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06-2025
Volgens mij zie ik er zo 3 (niet rack) met hotswappable disks

flickr

• 0SC4R
Zie er idd een paar hotswappeble in het Synology topic, maar aangezien ik aan een prijs van rond de 200 euro zit te denken kan ik het direct verwisselen van schijven wel vergeten denk ik.

Hoe zijn jullie ervaringen met extern aansluiten van schijven? Zitten daar beperkingen aan?

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:14

Bozevkwa

The Falcons have landed

Je zou naar de DNS-320 van D-Link kunnen kijken.
Deze voldoet aan al jouw eisen (alleen over de i-tunes twijfel ik een beetje)

Ook is deze te fun-pluggen waarmee je extra mogelijkheden ontsluit. En hij is ook niet echt duur.

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

• MikeOO
Ik neem aan dat je budget excl schijven is. Bedenk wel dat goedkope nassen ook vaak beperkingen hebben in snelheid of geheugen. Zeker als je wilt downloaden moet je niet een simpele nas kiezen. Dan heeft deze het zo druk dat de rest niet vooruit te branden is.

Zoals barry457 al aangeeft Synology en Qnap zijn toch wel de nassen. Ik heb voor de synology ook een simpel nas gehad. Werkte op zich prima maar met regelmaat hing de boel of werkte er iets niet meer. Pas na een herstart deed hij het dan weer een tijdje goed.

Sinds ik de synology heb zijn deze problemen voorbij en werkt hij gewoon 24/7 zonder te hoeven herstarten.
Ik draai onder andere

- Spotweb
- CouchPotato
- Headphones
- Sick Beard
- Sabnzbd
- Bewakings camera voor buiten
- Streamen van films en muziek

Spotweb is soms de gehele dag aan het downloaden en uitpakken en daar merk ik niets van als ik nog even wat moet kopieren of mij mail check die ook op de NAS staat.

Voordeel van de Synology en Qnap is ook de grote gebruikersgroep dus je kunt veel extra tools downloaden.

Op een nas moet je eingelijk niet gaan bezuiningen. Je kunt dat beter wat verder sparen of je budget iets verruimen. Niets is zo vervelend als je eenvoudige nas koopt en hij doet niet wat hij moet doen.
Maar dat is mij mening uiteraard.

• 0SC4R
Dat zijn absoluut goede tips MikeOO. Ik wil idd een NAS die gewoon 27/7 werkt en ik in principe wat hardware betreft in principe niet naar om hoef te kijken.

Je hebt denk ik gelijk als je zegt dat je op een NAS niet moet gaan bezuinigen. Dat hoef ik ook niet perse te doen maar ik was toevallig gister bij de MediaMarkt en daar zag ik een Synology (uitverkocht..) staan van €199,- Weet eerlijk gezegd niet meer precies welk modelnr het was maar hij had 1,5TB en leeg aardig aan mijn eisen te voldoen.
Hebben schijven van die prijs dan te lage spec voor de dingen die ik ermee wil gaan doen, ook al is het Synology of Qnap?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou de QNAP's ook niet uitsluiten. Die hebben in het algemeen net even iets meer geheugen dan de Synology's, dat is wel lekker als je meerdere dingen tegelijk wilt doen.
Maar beide merken zullen je niet teleur stellen, beide erg degelijk en (zoals genoemd) een grote userbase/modbaarheid.

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:28

Mike78

Always

0SC4R schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:19:
Ik wil idd een NAS die gewoon 27/7 werkt en ik in principe wat hardware betreft in principe niet naar om hoef te kijken.
Aan deze eis zal geen enkele NAS voldoen. :P Synology of QNap zal in de meeste gevallen gewoon aan jouw wensen voldoen.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• 0SC4R
Mike78 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:27:
[...]

Aan deze eis zal geen enkele NAS voldoen. :P Synology of QNap zal in de meeste gevallen gewoon aan jouw wensen voldoen.
LOL, foutje...

Dat het een Synology of Qnap wordt staat wel vast denk ik. Moet alleen gaan nadenken voor welk model ik ga. Als het duurder moet dan ga ik duurder, maar als ik voor 200 euro een prachtapparaat kan krijgen zou dat mooi zijn.

• MikeOO
Zijn zeker te vinden voor dat budget. Alleen zonder harddisken. Je kunt altijd beginnen met 1 harddisk en dan later als je budget het toelaat ga je uitbreiden.

http://tweakers.net/price...3vEYWoV142ISeu8aWvHYNpusG

Check altijd wel van te voren bij de fabrikant welke harddisk het apparaat ondersteunt en google ook nog even op de combinatie van de nas en de harddisk.

Soms vind je ook wel eens een leuke set aanbieding. Maar pas op dat je niet een set aanschaft met 2 x 500 GB als je nu al weet dat je meer nodig hebt. De prijs klinkt dan leuk maar als je later moet upgraden ben je meestal nog duurder uit.

Of je kijkt even bij Vraag en Aanbod. Daar komen ook vaak wat oudere type nassen voor die verder prima zijn. Daar krijg je vaak dan toch weer mee waar voor je budget.

http://tweakers.net/aanbo...UoWFCUmZzqm5mnZJVXmpNTCwA

[ Voor 9% gewijzigd door MikeOO op 20-07-2011 13:01 ]

• 0SC4R
Ik zie bij Vraag & Aanbod wel wat dingen langskomen idd, modellen daar zijn alleen wat ouder. Ik ga vanavond eerst ff bij de Saturn in Hoofddorp kijken of ik een mooie, betaalbare mee kan nemen.

• 0SC4R
De job is done!

Ik heb gister een Synology DS211j 2TB gekocht voor €299,- bij de Saturn. Iets meer uitgegeven dan ik van plan was maar aan voorgaande reacties was dat geen slechte keuze. Hij is reuze stil en heel snel, plus dat alles ontzettend makkelijk werkt. Hij is zo ingesteld!

Thnx iedereen voor het advies.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.