Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Windows 7 64bit] - hangt willekeurig bij boot / classpnp

Pagina: 1
Acties:

• speedyjules07
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-02 01:45
Hallo,

Allereerst mijn specs:

MSI P55 GD-65
Intel I7-860
4GB Corsair Dominator RAM
EVGA Geforce 8800GTS 512MB
Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB
Aantal andere HDD's (momenteel niet thuis)

Vorige week heb ik geformatteerd en Windows 7 Enterprise 64bit geïnstalleerd. Voorheen draaide ik Windows 7 Ultimate 32bit, dit heeft altijd gewoon prima gedraaid. Ik ben hierna begonnen met het installeren van Avira, de Intel SSD Toolbox, Intel Rapid Share Technology, chipset drivers van de MSI site en de nieuwe Nvidia drivers. Hierna heb ik de diverse diagnostic tests laten lopen in de Intel SSD Toolbox. Hierbij is Superfetch/Prefetch disabled. Verder niets opmerkelijks.

Hierna heb ik gereboot. Vervolgens hing het systeem bij het Starting Windows scherm. Opmerkelijk is wel dat het systeem niet echt freezed, de animatie van het logo blijft wel doorgaan. Vervolgens maar op reset gedrukt en ik kwam in het Startup Repair scherm. Hierbij heb ik nog niet gekozen om een System Restore te doen, maar ik liet Startup Repair even goed doorlopen. Hier kon niets gevonden worden en hierna kwam de optie om te rebooten. Hierna startte Windows gewoon zoals het hoort weer op. Enkele drivers/programma's later toch maar weer gaan rebooten en het systeem bleef weer hangen bij Starting Windows.

Na reset toch maar gekozen voor een System restore. Dit heeft niet geholpen. Bij de eerstvolgende boot bleef het systeem weer hangen. Het lijkt totaal willekeurig en er zit geen logica in. Het systeem boot misschien 1 op de 5 keer na het doorlopen van Startup Repair (zonder enige repairs) correct op.

Het lijkt mij erg sterk dat hardware hier de oorzaak van is, aangezien het echt pas is ontstaan na het formatteren/reinstallen van Windows.

Vervolgens in Safe Mode geprobeerd te booten. Hier bleef het systeem hangen bij het laden van Classpnp.sys (of het bestand dat hierna komt). Dit blijkt een welbekend probleem te zijn met aardig wat mogelijke oorzaken/oplossingen.

Ik ben flink wat fora door gaan spitten en verschillende oorzaken en mogelijke oplossingen gevonden. Dit heeft mij niet veel verder geholpen.

In dit topic http://answers.microsoft....91-4228-af9d-2ba6b2d2edc0

heb ik een aantal opties geprobeerd die anderen schijnbaar geholpen hebben. Namelijk:

- het repareren van het Master Boot Record in het command prompt van Startup repair (bootsect /nt60 ALL)
- verwijderen van /NOEXECUTE=OPTION/MININT regel in het Boot Options (F10) menu

Dit heeft allebei niet geholpen.

Ook heb ik Superfetch/Prefetch weer enabled. Dit heeft ook niets uitgehaald. Het disablen van de Intel SSD Toolbox en Rapid Share Technology heeft ook niet geholpen.

Na het probleem aan iemand anders voorgelegd te hebben, kwam hij met de tip om m'n On-Chip raid mode te veranderen van AHCI naar IDE. Na dit verandert te hebben bootte het systeem meteen perfect zonder problemen. Hierna nog een vijftal reboots/shutdowns uitgevoerd en elke keer gaat dit gewoon goed.

Ook lees ik dat iemand het heeft opgelost door met een Linux boot USB de classpnp.sys file te vervangen (eerst geswitcht van AHCI naar IDE), vervolgens Startup Repair gedraaid zonder reparaties. Hierna weer terug geswitcht van IDE naar AHCI en hierna was het mogelijk om gewoon te booten, behalve dan dat het systeem nu enorm traag was. Vervolgens kwam Adobe updater met een aantal updates en nadat deze waren uitgevoerd was het systeem weer zo snel als altijd. Dit vind ik erg vreemd, het lijkt nogal onsamenhangend en naar mijn weten heb ik (nog) niet echt iets van Adobe geïnstalleerd.

Ook heb ik nog een aantal anders tips gezien, zoals het clearen van CMOS of het flashen van BIOS. Het lijkt mij niet dat dit de oplossing gaat zijn, maar dit is wel nog iets om eventueel te gaan proberen (momenteel niet thuis).

Nu is het wel handig om mijn PC voor nu te kunnen gebruiken in IDE in plaats van AHCI voor het zoeken naar mogelijke oplossingen, maar ik wil het systeem natuurlijk niet laten draaien op IDE.

Nu is mijn vraag of iemand mogelijk tegen soortgelijke problemen is opgelopen of dat er nog andere tips zijn om specifiek te proberen.

Tevens lees ik in meerdere gevallen wel dat een re-install een oplossing is. Toch zou ik graag achter de oorzaak/oplossing komen om het direct aan te pakken voordat ik daar op over ga.

BF3/4: BlackNinjaKapow PSN: SirDexterMorgan

• MaartenTweakers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2020
Ik ben het met je eens dat een hardware fail niet logisch lijkt maar ik zou voor de zekerheid toch een test van de geheugenmodules uitvoeren.

Heb zelf meegemaakt dat opeens eentje een klein defect kreeg waardoor het systeem onbetrouwbaar werd.

• speedyjules07
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-02 01:45
MaartenTweakers schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 01:51:
Ik ben het met je eens dat een hardware fail niet logisch lijkt maar ik zou voor de zekerheid toch een test van de geheugenmodules uitvoeren.

Heb zelf meegemaakt dat opeens eentje een klein defect kreeg waardoor het systeem onbetrouwbaar werd.
Maar dan zou het geheugen onder IDE ook problemen moeten geven, of niet?

BF3/4: BlackNinjaKapow PSN: SirDexterMorgan

• MaartenTweakers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2020
speedyjules07 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 03:20:
[...]

Maar dan zou het geheugen onder IDE ook problemen moeten geven, of niet?
Eeuh, nu je het zegt, vermoed ik dat ook wel ja. Als je de oplossing nog niet gevonden hebt dan is het geen moeilijke test om uit te voeren overigens. Kan je geen andere tip geven zonder te googlen en dat heb je volgens mij al redelijk grondig gedaan. Succes.