Absoluut geen voorkennis - beginnen met 3D modelling.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-07 07:45
Text

[ Voor 100% gewijzigd door Praetoriani op 07-09-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
Mocht je er toch beroepsmatig profijt van willen hebben, zou ik zelf eerder geneigd zijn gelijk naar 3dstudioMax of Maya te gaan. Hier zijn ongelofelijk veel tutorials voor, goede documentatie en de leercurve is goed te doen mits je je een beetje kunt focussen en niet 30 dingen tegelijk wilt leren :P

Wiskunde is handige icm 3d, vooral met materials maken eigelijk, echt ingewikkeld wordt het niet voor de alledaagse dingen.

Tekenen is niet nodig, wel handig, een beetje ruimtelijk inzicht doet ook wonderen.

Het 3dstuff topic was overigens een zeer goede plek om dit te posten ;) Best ook eens de startpost daarvan doorlezen, dan krijg je al heel wat informatie voor nop.

[ Voor 7% gewijzigd door Schuey op 19-07-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
Schuey schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 21:45:

Het 3dstuff topic was overigens een zeer goede plek om dit te posten ;) Best ook eens de startpost daarvan doorlezen, dan krijg je al heel wat informatie voor nop.
Startpost heb ik inderdaad doorgelezen - goede informatie, absoluut.

Hoewel Maya en Max me ontzettend tof lijken, lijkt het me daarbij enorm uitdagend. Daarbij heb ik echt prachtige dingen gezien in sketchup, met bijna 'getekende' kwaliteit (beetje cell-shaded, vaak - term enkel bekend uit gaming). Enorm goed om te presenteren en te importeren naar geoanalytische software.

Geldt ditzelfde ook voor Maya en 3dMax? Ik heb uiteraard al een beetje gegoogle'd, en ik zie vaak enigszins denigrerende reacties richting Sketchup. Is het echt zo dat het nooit als meer dan een 'hobbyprogramma' gewaardeerd wordt en dat ik echt beter naar de pro-software toe kan gaan? Immers, ik ben een complete newbie en zelfs als ik het ooit in de beroepspraktijk toepas, zal het altijd secundair naast geoanalytische zijn.

Bedankt voor je snelle post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• id0001
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09 17:08
Je kan ook Blender proberen, dat is gratis maar heeft een vrij lastige interface voor beginners. Voor de rest kan het zich vrij goed meten met de professionele software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
Praetoriani schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 21:55:
[...]

Startpost heb ik inderdaad doorgelezen - goede informatie, absoluut.

Hoewel Maya en Max me ontzettend tof lijken, lijkt het me daarbij enorm uitdagend. Daarbij heb ik echt prachtige dingen gezien in sketchup, met bijna 'getekende' kwaliteit (beetje cell-shaded, vaak - term enkel bekend uit gaming). Enorm goed om te presenteren en te importeren naar geoanalytische software.
Er zijn zeker uit sketchup leuke dingen te halen, zeker als je er een leuke renderer bij installeert, dat is inmiddels door verschillende personen bewezen.
Geldt ditzelfde ook voor Maya en 3dMax? Ik heb uiteraard al een beetje gegoogle'd, en ik zie vaak enigszins denigrerende reacties richting Sketchup. Is het echt zo dat het nooit als meer dan een 'hobbyprogramma' gewaardeerd wordt en dat ik echt beter naar de pro-software toe kan gaan? Immers, ik ben een complete newbie en zelfs als ik het ooit in de beroepspraktijk toepas, zal het altijd secundair naast geoanalytische zijn.
Sketchup wordt vaak gezien als een hobbyprogramma ja, het is geloof ik ook gelimiteerd en heeft zich ook nooit als 'volwaardig' / 'profesioneel' 3d pakket geprofileerd. Wat ik er van heb gezien, en dat is verdomd weinig, lijkt alles erg omslachtig zodra je iets wil maken wat niet uit recht toe recht aan vormen bestaat. Mijns inziens mis je niks aan sketchup als je in de grotere programma's begint, en de mogelijkheden zijn alleen maar groter. Overigens weet ik zeker dat 80% van de gebruikers van 3dsmax en maya in het 3dstuff en contest topic die programma's ook als hobbyprogramma gebruiken, niks mis mee toch?
Bedankt voor je snelle post!
:)

[ Voor 4% gewijzigd door Schuey op 19-07-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
http://i593.photobucket.c...um_villa_mausoleum_02.jpg

http://i593.photobucket.c...chinosBridge_fortress.jpg

http://i593.photobucket.c...um_villa_mausoleum_02.jpg

Zoals dit soort dingen zijn gemakkelijk in dezelfde 'grafische stijl' te maken in 3Dmax, Blender of Maya? Op de een of andere manier trekt mij dit ontzettend aan, maar zou absoluut net zo graag beginnen met een professioneler programma als iedereen dat unaniem aanraadt.

[ Voor 6% gewijzigd door Praetoriani op 19-07-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AutoCAD wordt ook vaak in de professionele wereld gebruikt, wel een betalend programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
AutoCAD zal ik inderdaad ook tijdens mijn studie moeten gebruiken, maar lijkt me op de een of andere manier minder leuk om ook hobbymatig mee te werken. Iets dat toch wel erg belangrijk voor me is - het moet wel leuk blijven.

Ik ben nooit echt creatief en artistiek geweest, omdat ik er nooit goed in geweest ben. Vooral omdat mijn handen de neiging hebben om willekeurig te verkrampen. Bij het werken op de PC heb ik een dergelijke beperking niet zo. Professioneel kunnen exporteren wanneer ik er ooit goed genoeg in word is bijzaak, ik zou op dit moment gewoon al erg blij zijn als ik gebouwen zoals de bovenstaande links binnen redelijk termijn kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:14
Alhoewel ik zelf geen ervaring heb met SketchUp lijkt het mij een uitstekende keuze voor jou. Volgens mij is sketchup vergeleken met de grote 3d programma gewoon snel en simpel en dat wil jij denk ik ook. Bekijk bijvoorbeeld de volgende video eens waarbij wordt uitgelegd hoe sketchup is gebruikt bij het ontwerpen van de levels van Uncharted 2:

YouTube: ‪Designing Uncharted 2 with SketchUp‬‏ - YouTube

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
Stel dat ik inderdaad begin met Sketchup, tot in hoeverre kan ik vaardigheden daarvan extrapoleren naar andere 3D modelling software als ik die overstap wil maken? Begin je dan weer grotendeels 'from scratch', of is het dan alleen een kwestie van wennen?

Edit: En allejezus, wat een prachtige omgeving.

[ Voor 9% gewijzigd door Praetoriani op 19-07-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:14
Voor zover ik weet is modeleren in SketchUp wel anders dan in de normale grote 3d programma's. Je begint dus wel weer een beetje 'from scratch' als je overstapt naar bijvoorbeeld 3ds max of Blender. Je opgedane artistieke vaardigheden kun je natuurlijk in andere programma's gebruiken ;).

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik denk dat je prima kunt beginnen met Sketchup, en later over kunt stappen naar 3DsMax of Maya. Deze lijken me het beste aanbod bieden voor wat je wil. AutoCAD kan het inderdaad ook, en kan ook mooi renderen, maar ik kan goed begrijpen dat je het voor je werk wil gebruiken, en niet voor hobby.

Zelf heb ik ooit het begin gemaakt met Vue d'Esprit (landschappen + simpele objecten bouwen) en ben op een dag overgestapt op Cinema4D. Het voordeel is dat je de terminologie al goed kent, ook als je hier op het forum het 3D-topic volgt. Tussen de regels door doe je heel veel kennis op. Ook leer je goede methoden om objecten te maken, materialen te verfijnen, belichting precies af te stemmen. Dat kun je allemaal later in een professioneel pakket weer toepassen, alleen het naampje is soms wat anders, maar de werkwijze heb je zo weer onder de knie. Als je direct begint met een professioneel pakket kan dat je afschrikken, en je helemaal de lol aan het 3D'en ontnemen. Je zegt dat je dat nu al ziet met AutoCAD.

Om een goede keuze te maken voor je toekomstige professionele pakket zou ik vacatures gaan lezen. Daarin staat vaak wel aangegeven wélk 3D-pakket je moet kennen. Kies degene uit die het vaakst genoemd wordt en richt je daarop.

Verder lijk je me een behoorlijk slimme jongen, ik verwacht dat je wel een aardige start kunt maken. Schroom niet om je eerste probeersels in het 3D-topic te posten, en daar om hulp te vragen. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

De voorbeelden die je laat zien zijn echt perfect haalbaar in Sketchup. Ik denk dat het met voorsprong de meest laagdrempelige optie is om mee aan de slag te gaan en het heeft als voordeel dat je erg makkelijk op de juiste schaal kunt werken, iets wat in 3DS Max makkelijk uit het oog te verliezen is.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:19
Praetoriani schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:17:
AutoCAD zal ik inderdaad ook tijdens mijn studie moeten gebruiken,
Dan moet je zeker Rhino3D eens proberen, www.rhino3d.com/
en dan de tutorials van hier eens bekijken: www.rhino3d.tv/

Rhino3D gebruikt voor een groot deel dezelfde commando's als Autocad, en door de ingebouwde tutorial snel al het een en ander leert tekenen.

YouTube: ‪Rhino 3D #1: Creating a 3D Goblet Model‬‏ - YouTube
YouTube: ‪Rhino 3D #4: Carved Table and Legs‬‏ - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

In combinatie met de Penguin renderer geeft dat wel leuke resultaten, ja. :)

Ter informatie: het is niet ongebruikelijk om bij een modelingpakket een aparte renderer te hebben. Als het model klaar is, render je het uit in het aparte programma. Ze werken samen door hun exportformaat, of als plugin.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:14:
AutoCAD wordt ook vaak in de professionele wereld gebruikt, wel een betalend programma.
Ik vraag me af of je zelf wel eens met het programma gewerkt hebt of je alleen de naam kent en hem daarom roept? Autocad is voor wat hij wil gaan doen niet geschikt, het kan er wel in maar programma's als max of maya zijn dan sneller en makkelijker te gebruiken voor gewoon poly modellen.

@TS: In verhouding tot max of maya is sketchup inderdaad een soort hobby programma. Je kan er heel makkelijk dat soort rechthoekige geometry mee maken voor die kleine gebouwtjes die je laat zien maar verder is het programma redelijk gelimiteerd.
Als dat genoeg is kan je voor sketchup gaan, ik weet dat er ook zat bedrijven zijn waar het professioneel gebruikt word, maar als ik je een tip zou geven is het ga met max of maya pielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Praetoriani schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:33:
Stel dat ik inderdaad begin met Sketchup, tot in hoeverre kan ik vaardigheden daarvan extrapoleren naar andere 3D modelling software als ik die overstap wil maken? Begin je dan weer grotendeels 'from scratch', of is het dan alleen een kwestie van wennen? Edit: En allejezus, wat een prachtige omgeving.
Het leuke van Sketchup is dat het heel laagdrempelig modellen is. Voor organische objecten een hel, dat wel. Maar die voorbeelden die jij in een eerdere post plaatste zijn heel erg goed en snel te maken in Sketchup.

Je hebt alleen weinig aan Sketchup als je wilt overstappen naar 3ds max of maya. Maar voor wat feeling en inzicht kan het prima zijn. Zelf werk ik aardig veel in Sketchup (zie mijn sig) en juist het gemak spreekt me aan.

Mocht je met Sketchup willen beginnen download of koop dan ook ff iets als Sketchup for Dummies. Ik heb ooit zonder begonnen en ik wil niet eens meer weten hoe omslachtig ik sommige dingen deed.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Ik raad je ook aan om met Sketchup te beginnen. Zeker de betaalde versie heeft interessante mogelijkheden. Daarnaast kan je vrij en gratis spelen met alles van Autodesk als student zijnde via http://students.autodesk.com .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
Bedankt allemaal! Ik heb inmiddels een aantal Sketchup boeken aangeschaft, en probeer aan de hand van de context en bronnen gebouwen die ik zelf heb opgegraven uit te werken en te reconstrueren. Tegelijkertijd leer ik het programma ook een beetje kennen op die manier.

Als ik ooit tegen beperkingen op loop kan ik inderdaad altijd nog Maya of 3dsmax proberen, maar voor iets dat voorlopig een hobby blijft hou ik het graag even bij laagdrempelig. Zeker omdat georeferencing en het importeren van total station gegevens ook gewoon kan in Sketchup.
Pagina: 1