• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 10:35
Hey,

Ik heb nu al een poosje een E8400, het is nu mijn bedoeling om hem een stukje over te clocken naar 3,6ghz iets lager mag ook. Dus ik ben al even begonnen, heb her en der al wat tut's doorgelezen.

Mijn systeem:
CPU: E8400
mobo: ASUS-P5ND
geheugen: Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2 pc6400 (4gb totaal 4x reepjes van 1gb)

Ik heb het volgende geprobeerd:

FSB op 1400, (multiplier op 9x350=3150mhz) en voltage op 1,225 dan boot die perfect, en draait hij Orthos ook stabiel.

Geheugen staat dan unlinked en voltage van geheugen op auto. NB SB en HT ook op auto, werkt perfect.

Maar als ik naar 3300mhz wil dan boot hij bij Vcore op 1,25 niet (compleet zwart beeld) heb toen geheugen voltage naar 1,95 verandert, HT naar 1,36 en NB naar 1,36 (geheugen nog steeds op unlinked) toen ging ik weer voorbij het bios scherm kreeg ik gelijk daarna de melding detected arrey.

Dus nu mijn vragen:

Wat zijn goede de maximale(Veilige) voltage settings voor de NB en HT? moet ik ook wat aan de SB veranderen? en wat zijn goede voltages voor het geheugen?

Ik durfde nu even niet verder te proberen, omdat ik niet precies weet ''hoever'' ik kan gaan met die settings.

Ik post dit topic hier, omdat in het oc topic van overclocken van de wolfdales al heel lang niets meer is gezegd! Mocht dit topic verkeerd staan, mijn excuses daarvoor.

ben benieuwd :)

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2025
Met een intel cpu en ddr2 haal je de beste resultaten als je het geheugen 1op1 laat lopen met je cpu.

Het is dan ook niet nodig om je geheugen over te clocken aangezien je met een FSB van 400 de E8400 op de door jouw gewenste 400(FSB)x9(Multiplier) = 3600Mhz loopt, dan loopt je geheugen op 400(FSB)x2(DDR = double data rate) 800Mhz. Dit is geen overclock voor je geheugen, dus zou je ook niet met voltages voor je geheugen hoeven te spelen. Daar komt bij dat Kingston Valueram wel wat hoger kan als opgegeven, maar het zeker geen 'overclock' geheugen is.

Ik haal uit het topic niet hoeveel je van overclocken weet. Maar ik zou zowiezo de guides nog even doorlopen.

Nog even een korte overclock tip:

Zet je geheugen 1:1 met je cpu, bij fsb 333 (stock) is dat 667mhz. Verhoog je fsb met stapjes van 5, wanneer de computer niet meer boot (lees: in windows komt). Verhoog dan je vcore, als je dan weer kan booten, verhoog je fsb weer met stapjes van 5. Herhaal dit proces, tot je op de 400 fsb zit. Als je de 400 niet haalt en vcore verhogen niet meer werkt, pas dan je andere voltages aan. Net zolang tot je op 400 FSB zit.

Pas nu de voltages dusdanig aan dat je in windows kan booten en draai prime95. Als 1 van de workers een error geeft, pas je voltages verder aan. Doe dit net zolang totdat prime95 na een uur of 8 geen errors meer geeft.

Je hebt nu een stabiele overclock, indien je wilt kan je nog met andere programma's testen (LinX zie ik vaak voorbijkomen).

Om nu een leuke 24/7 overclock te maken, ga je vanuit deze voltages/settings werken. Verlaag de voltages (per onderdeel, dus niet alles in 1x) tot je errors krijg in prime95, je weet nu de ondergrens van je voltages op deze overclock, zet de voltages hier 1 of 2 stappen boven (verschilt per onderdeel. Vcore gaat in kleinere stappen dan bijv FSB Termination/NB (terminologie verschilt per moederboard merk).
Je hebt nu een stabiele 24/7 overclock met zo laag mogelijk voltages (met marge) zodat je cpu niet meer voltage krijgt dan nodig, en je cpu zo koel als mogelijk blijft onder deze overclock.

Uiteraard hou je tijdens dit proces ook de temperaturen in de gaten. Dat een processor een overclock haalt, wilt niet zeggen dat de temperatuur niet te hoog kan worden. Soms is je max overclock aan de temperatuur gebonden, soms aan de kwaliteit van de individuele processor.

Verder lees [OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/info Topic - Deel 3 het E8xx overclock topic door voor voltages en verdere tips e.d. (Eigenlijk staat daar ook alle informatie in die je nodig hebt, maar ik had toch niks beters te doen).

Houdt er wel rekening dat de benaming van voltages per moederboard kan verschillen.

Btw je had daar ook kunnen posten, ook al is er al lang niks meer gezegd. Als je daar post komt dat topic (net als dit topic nu) gewoon weer bovenaan de lijst te staan.

• Arno90
Hey, Heel erg bedankt voor deze lap tekst! :) hier heb ik zeker weer wat aan, en zal dat oc topic ook nog even helemaal doorlezen! Ik laat nog wel even weten of het verder lukt vanmiddag.

Edit:

Ik heb hem nu stabiel op 3600 lopen, max temps 65c :) was vergeten de timings van het geheugen te veranderen, naar 4-4-4-12. en NB en HT naar 1,36 volt :) en cpu loopt nu op 1,31250,maar heb nog niet geprobeerd het te verlagen, nog geen tijd voor gehad.

[ Voor 41% gewijzigd door Arno90 op 20-07-2011 23:11 ]

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-01 13:04
Ik geef je nog een tip, heb namelijk hetzelfde moederbord gehad. Voel is aan de NB, kan je een ei op bakken. Deze is bij mij ook bijna doorgebrand omdat het fannetje het niet deed. Zorg dat je moederbord goed koel blijft, en niet alleen de CPU!

• Arno90
Hey,

Vandaag nog weer even zitten spelen, het blijft leuk :P

NB staat nu op 1,32 dus alweer 2 stapjes omlaag, verder nog niet geprobeerd.
Vcore op 1,242** iets in die geest op het moederbord, CPU-Z geeft 1,20 aan. cpu nog op 3,6ghz :)

Trouwens die NB wat kan die ongeveer hebben? Tuurlijk is dat afhankelijk van de temperatuur, maar ben wel benieuwd.

Case is een antec 300, met voor 2 intake zeikant intake en achter en boven out, dus de airflow is wel redelijk denk ik.. de NB voelde net best wel warm aan, kon mijn vinger er wel gewoon ophouden, zonder dat ik me brandde.

[ Voor 41% gewijzigd door Arno90 op 21-07-2011 22:39 ]