Waarom zijn blu-ray's zo duur in NL (t.o.v. bijv. UK)?

Pagina: 1
Acties:

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 09:46
Hoi,

ik vraag me af of iemand een zinnige verklaring heeft waarom blu-rays in NL zoveel duurder zijn dan in bijv.de UK. Prijzen zijn geregeld bijna het dubbele. Geregeld hebben de DVD/blu-ray's bij amazon.co.uk bijv. gewoon NL subs e.d. (toch is dezelfde DVD/blu-ray hier stukken duurder). In het geval van bijv. een Harry Potter boxset is het helemaal schokkend, de box met 7 blu-rays (mist uiteraard 7-2) is slechts 10-15 euro duurder dan wat ik hier per DVD heb betaald.

Daarnaast vraag ik me af hoe serieus ik die film industrie nog moet nemen. Als ik 3 films in 1 box koop dan is het geregeld bijv:

Film 1: Audio EN/NL/FR, subs EN/NL/FR/DE/ES
Film 2: Audio EN/GE/NL/ES, subs EN/NL/ES/FR
Film 3: Audio EN/GE, subs EN/NL/ES/PO

Als je binnen 1 box / serie films niet eens consequent kunt zijn met de audio/subs, hoe kun je dan in godsnaam nog verwachten dat consumenten je nog serieus nemen? Om Harry Potter maar weer aan te halen, ik geloof dat de eerste 3 delen allemaal een andere soort verpakking/hoesje hadden. Daar zit je toch helemaal niet op te wachten als 'verzamelaar'? Het staat ronduit stom in je kast, je verwacht toch op z'n minst wat uniformiteit (ik wel iig).

Vind het iig normaal wel prettig om e.e.a. te hebben liggen hier, maar de filmindustrie drijft me steeds verder bij ze vandaan. De meeste films die ik koop kijk ik echt geen 5 keer (een enkeling echter wel vaker) en ik kan ze makkelijk 5x huren voor het bedrag en dan krijg je d'r nog een gewone (niet dag-film) bij, bij bijv. de movie-max. Met de film-on-demand diensten die steeds beter worden en de huidige stand van zaken duurt het waarschijnlijk niet lang meer voor ik geen schijfjes meer koop en dat is eigenlijk best jammer.

Voor een industrie die moord en brand schreeuwt over piraterij doen ze naar mijn nederige mening wel bijzonder weinig voor de mensen die wel betalen. Eerder het tegenovergestelde...

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-01 11:46
Heb persoonlijk niet heel veel toe te voegen behalve dan dat ik het 110% met je eens bent.
3D films ook nog een leuk voorbeeldje van hoe laks de industrie is, maak je een film van 100 miljoen dollar en dan voeg je later even snel wat "3D effecten" toe en hopen ze op een dubbele winst, echt een "What the fuck" momentje. Ik snap niet dat ze hier nog steeds mee wegkomen (Heel veel 3D films worden er blijkbaar niet verkocht, was laatst een artikel over, maar blijkbaar nog zat die het wel doen). Of je neemt een film geheel in 3D op of je laat hem gewoon lekker 2D, en dan ook nog eens MEER durven vragen voor die slechte omzettingen...

Maar goed, to the point, ik snap er ook niks van en wat mij betreft gaan we gewoon allemaal lekker importeren/downloaden want ze maken het alleen maar moeilijker voor consumenten die producten wel gewoon willen kopen.

• freaky
Dat importeren is nou net het probleem voor mij (nou ja, eigenlijk mijn familie :)). De vrouw en kinders snappen Engels niet zo goed. Lang niet alles op amazon.co.uk heeft NL ondertiteling helaas... En vaak zitten er bij interessante boxsets dus een aantal tussen die wel NL hebben en dan 1 of 2 die het niet hebben, erg irritant.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:15
Ik ben nu een kleine 3 weken blu-rays aan't kopen om een verzameling te gaan maken (van origineel DVD naar Blu-Ray dus).

Totdat ik +/- 10 blu-rays had waarvan er 3 of 4 verschillende cases omheen zaten |:( Staat leuk in de kast zeg.

Dit is zo idioot.

Ik had trouwens Heat op Blu-Ray gekocht (Bazenfilm). Ongeveer 10 minuten audio out-of-sync. Er wordt echt zo weinig aandacht besteed aan oude films op nieuwe media te zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door RedHat op 19-07-2011 19:13 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Alles in Nederland is duur. Ik had the Pacific Blu-ray box in een winkel in Engeland gekocht, en omgerekend was de prijs hier bijna 200% van de prijs in Engeland.

Extra kosten zijn vast wel verscheping (Engeland is dichterbij), maar ook EU regels waar het VK nog wel omheen kan.

Prijzen zijn hier dan ook veel te duur. Als je in je vakantie een week lang elke dag één goede Blu-ray film wilt bekijken bijvoorbeeld, dan kan dat je in sommige gevallen in Nederland 175€ kosten.

Op zo'n moment download men, ik tenminste, liever en betaal niks dan dat ik het koop. Als de prijs nou redelijk was en niet 25 euro per stuk...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41

FeaR

In GoT we trust

Ik denk (en daar gaat het veelal fout :P) dat dit topic beter in Shopping Forum past :)

LCD > SF

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• freaky
Mijn fout dan, zag wat meer topics met blu-ray hier :).

Als je hem kunt verplaatsen :)

Verscheping lijkt me sterk. Het is immers nog steeds goedkoper om ze uit de UK te halen en dan is ie dus een keer extra verstuurd, in 1 keer naar het juiste land zou goedkoper moeten zijn. Bovendien neem ik aan dat die dingen hier met zeecontainers tegelijk binnen komen, dat zou dus erg marginaal (moeten) zijn.

[ Voor 63% gewijzigd door freaky op 19-07-2011 20:36 ]

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Ik merk wel dat het verschil steeds kleiner wordt. "Vroeger" haalde ik alles uit de UK. Nu wissel ik het steeds meer af. Vooral MM/Saturn hebben nog wel eens goede aanbiedingen bij release (€15 vs. 15 pond in de UK) of Lord of The Rings Extended Trilogy, €49. Terwijl die in de UK nog minimaal 45 pond is. Of laatst Mystic River voor €6,25 bij FRS gekocht, terwijl die in de UK minimaal 8 pond is. Het is vooral goed opletten. Daarentegen pre-order Pirates of the Caribbean 1-4 voor 24 pond bij Amazon, nou verwacht ik niet dat ze daar in NL onder gaan zitten.

Verwijderd

RedHat schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:12:
Ik ben nu een kleine 3 weken blu-rays aan't kopen om een verzameling te gaan maken (van origineel DVD naar Blu-Ray dus).

Totdat ik +/- 10 blu-rays had waarvan er 3 of 4 verschillende cases omheen zaten |:( Staat leuk in de kast zeg.

Dit is zo idioot.

Ik had trouwens Heat op Blu-Ray gekocht (Bazenfilm). Ongeveer 10 minuten audio out-of-sync. Er wordt echt zo weinig aandacht besteed aan oude films op nieuwe media te zetten.
De minder officiële versie van Heat (bazenfilm idd) doet het perfect! Dat is niet het punt uiteraard, maar een reden waarom ik veel download is inderdaad omdat het origineel soms zelfs minder goed is of rare subs etc. bevat. Na een enorme DVD verzameling gehad te hebben vind ik het wel mooi geweest, vooral ook vanwege ruimtegebrek.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Helemaal eens met SR8, het is de laatste tijd goed kijken. MM of Saturn hebben soms hele leuke aanbiedingen die onder de UK zitten.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:02

Wildfire

Joy to the world!

Tsja, de nieuwe Blu-ray release van de extended editions van The Lord of the Rings is dus idd 49 euro bij de MediaMarkt/Saturn, maar bij het ons welbekende vaak goedkopere Play.com is deze gewoon 75 euro. Toch een flink verschil.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Nou, bij consolegames is het ook zo. PS3 games zijn daar vaak nieuw tussen de 30-40 euro terwijl ze hier 50-60 zijn. Leuk detail daarbij is vaak dat de bezorging beter is dan bij Nederlandse shops.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 16:20
Mocht je toch in het buitenland gaan shoppen dan zijn onderstaande links wel handig!

Blu Ray Region Code Info
Blu Rays uit het buitenland met NL subs Deel 1

..::System Specs::..

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Er is al een tijdje een deel 2 van het 'Import met NL subs'-topic.
Pagina: 1