SSD of seagate hybrid HDD voor laptop (SATA300 aansluiting)?

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mijn PC heeft het begeven (mobo) en ik heb ook een laptop met ongeveer gelijke specs (core 2 duo met 4GB en SATA300 aansluiting) die ik nu full time wil gaan gebruiken. De interne SATA disk wil ik vervangen door iets snellers, zodat ik niet terug ga in snelheid tov mijn PC.

Een seagate hybrid schijf (XT ST95005620AS) lijkt een mooie oplossing omdat je dan voor 100 euro een snelle schijf met 500GB ruimte hebt. Zijn er hier mensen die een seagate hybride schijf in een PC of laptop hebben? Zo ja, zouden jullie die schijf zouden opnieuw kopen of dan liever 150-200 euro uitgeven voor een 120GB SSD? Op zich lijkt 120GB genoeg (heb ook een NAS), maar uit ervaring is meer ruimte altijd handig.

Nog een andere vraag; het liefst herinstalleer ik de laptop niet. Gaat veel tijd in zitten en ik heb geen zin in problemen met activatie van mijn originele windows 7 en Office 2010. Is het echt nodig om een herinstallatie te doen als ik de volle snelheid uit een SSD of hybride schijf wil halen?

Verwijderd

Een herinstallatie is nodig. Als het zou lukken om een clone naar een ander type schijf te maken, dan kun je later alsnog voor verrassingen komen te staan. Je kunt natuurlijk wel de gebruikergegevens overzetten met de Microsoft tools.

Zo'n hybride schijf zou het beste van twee dingen combineren. Maar in de tests valt dat vaak tegen. Dus die hybride schijven worden niet zo vaak gebruikt heb ik het idee.

Dit soort vragen worden niet zo vaak beantwoord. Het is de bedoeling dat je zelf reviews bekijkt en zelf je voorkeur bepaalt.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik hou de SSD en seagate topics natuurlijk bij, maar hoopte op ervaringen van mensen die beide geprobeerd hebben.

Als een herinstallatie nodig is, dan is het misschien toch maar het beste om meteen naar SSD over te stappen. Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

• josipbroz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
Ga Je voor snelheid, dan is er weinig twijfel mogelijk. Dan wordt het een SSD.
Speelt ruimte een rol dan wordt hybride interessant, mits je gebruik erg afhankelijk is van snelheid(zoektijden)

Persoonlijk (let wel op, mijn persoonlijke mening is sterk afhankelijk van gebruik),
zou ik nooit meer een sata 2,5 inch roterende schijf inbouwen, en hbride maakt weinig indruk.

Macbook van mijn vrouw wil ik binnenkort voorzien van een ssd. Zij gebruikt het voornamelijk voor photoshop en wat textbewerking. Met name photoshop en photoshop plugins profiteren van een snelle SSD. Nu zitten we lettrlijk halve minuten te wachten tot dat photoshop met een plugin geladen wordt op een i7 en 8 Gb ram (hier heb je dus niets aan)
Een hobbyist zou zich er niet eens aan ergeren, maar gebruik je HDD intensive\afhankelijke software vaak dan wil je niets anders dan een SSD. Zeker als je grote bestanden bewerkt.

Om een veel voorkomend situatie op te noemen...Ik wil iets snel online opzoeken...op en oude c2d en op mijn nieuwe i5 heb ik win 8 in seconden opgestart incl een browser. Macbook met een mechanische schijf doet er minuten over waardoor ik vaak niet eens de moeite neem als er geen SSD in de buurt zit.

Mijn zakelijke laptop(G8B en i5) gebruik ik voor o.a. tekstverwerking en testen van alles en nog wat. Vaak staan er veel applicaties open en als ik snel iets wil openen wil ik dat het ook snel gebeurt.
Zware opslag...daar heb ik een externe 2,5 5400rpm drive voor, of mijn NAS (sneller dan een externe mechanische HDD)

Tegenwoordig zijn laptops snel zat en het lijkt mij zonde van seconden (het tikt wel aan) om te wachten op een technologie wat 10tallen jaren niet verandert. Zelfs oude dual core laptops presteren net zo soepel als mijn recente i5.

En nu ik wat subjectief heb verteld....toen dacht ik aan een hybride HDD.
Ik was vrijwel meteen niet onder de indruk. Soms boot een OS sneller en ander keer weer niet. Dit geldt voor applicaties. Gebruik je iets vaak (hot data) dan wordt het als het ware gecached voor eerstvolgend gebruik.

Ik krijg mijn vinger er niet op, snelheid is niet consistent in verwachte situaties. Op papier prima technologie en in sommige gevallen wellicht een perfecte compromis, helaas niets voor "MIJ"
SSD wordt steeds goedkoper en sneller, alle OS'en bij mij booten vanaf een SSD of( een raid opstelling, maar dan ben je wat tijd kwijt voor raid check)

En men gaf het al aan, het is erg subjectief en afhankelijk van waar je zelf op doelt.
Reviews zijn een goed begin, maar tot zo ver ben ik door de reviews ook niet overtuigd tot overstap op een hybride drive. Het schijn goed te werken in een raid opstelling in en hyper-v \vmware server , maar daar ga jij ook niet voor.

hopelijk heb je er wat aan.

IK zeg ssd en een goedkoop extern data HDD :)

180 GB voor zon 130 euro is niet veel.
Win 7 overzetten op een ander HDD is zonder installatie geen enkel probleem (binnen 30 min gedaan)
Formateer je nieuwe SSD (of elk ader drive naar NTFS) en volg de INSTRUCTIES

"The problem with Internet quotes is that many are not genuine." Abraham Lincoln

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Mooi verhaal en welkom in 2013...
Kijk nu maar eens naar de datum van et topic...

Denk dat 2 jaar na dato de keuze al lang is gemaakt.

[ Voor 56% gewijzigd door Swordlord op 09-12-2013 22:09 ]

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 22:56
Swordlord schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:08:
Mooi verhaal en welkom in 2013...
Kijk nu maar eens naar de datum van et topic...

Denk dat 2 jaar na dato de keuze al lang is gemaakt.
LOL :F

Ik heb het zelf ook weleens, dat er een "oud" topic wordt weergegeven. Zat laatst ook in een topic te schrijven, bleek hij ook uit 2009 te komen... (Modje heeft hem uiteindelijk netjes gesloten) 8)

Verwijderd

:w
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.