Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Imaging] Ervaringen unattended image restore

Pagina: 1
Acties:

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13
Voor een twintigtal werkstations wil ik elke nacht een image restore doen. De reden is dat álle gebruikers local admin rechten nodig hebben. Alles mogen installeren op het werkstation. 's Ochtends weer een schoon werkstation verwachten.

Het platform voor de werkstations is Win7 pro. De hardwareconfiguratie van alle stations is gelijk. Mijn idee is dat dmv WOL de werkstations aanspringen en via Pxe booten en zo unattended een (non-AD) werkstation image krijgen. Het serverplatform is niet relevant.

Opties zijn:
1. Ghost.
Voordeel is dat er een brede supportgroep achterzit, nadeel is dat het vrij prijzig is. Gezien het non-profit karakter vanuit de doelgroep is dit een probleem.

2. Ping/Winner http://ping.windowsdream.com/forum/index.php
Voordeel is dat de software weinig kost. Nadeel is dat toekomstige beheerders *nix kennis moeten hebben (lees:duur) en de vraag of nieuwe hardware/netwerkkaarten ondersteund worden.

3. Clonezilla (nu nog in aan het verdiepen

4. WDS
Voordeel: Een SBS installatie kan dit al voor elkaar krijgen.
Nadeel: Kan het doel bereikt worden met WDS? OEM win 7 pro kunnen volgens mij niet met WDS gecaptured worden (of vergis ik mij hierin).

Indien iemand zijn/haar ervaringen of 2 centen wil delen lees ik het graag.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

WDS kan prima voor dit doel, je zal je enigsinds moeten verdiepen in de materie, maar het werkt prima.

Weet niet welke hardware je gebruikt, maar bij HP, DELL enz. heb je tegenwoordig de mogelijkheid om het systeem automatisch te laten booten vanuit de bios om een bepaald tijdstip.

Wat betreft de Windows 7 OEM licenties, volgens mij mag je deze gewoon capture maar moet je 1 Volume License hebben.
Yes. Reimaging rights are granted to all Microsoft Volume Licensing customers. Under these rights, customers may reimage original equipment manufacturer (OEM) or full packaged product (FPP) licensed copies using media provided under their Volume Licensing agreement as long as copies made from the Volume Licensing media are identical to the originally licensed product.

As a Volume Licensing customer, the Volume License Keys you need can be found on the Product Key page. You can also request your key(s) through the Activation Call Centers. Note that if you are an Open License customer, you must purchase at least one unit of the product that you want to reimage to obtain access to the product media and receive a key.
Bron: http://www.microsoft.com/...oduct-activation-faq.aspx -> Can I use my Volume License Keys to exercise my reimaging rights?

Hoe ga je het verder doen met de overige software? Bijv. Office, ed?

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13
Kan je in WDS aangeven dat deze alleen maar om 00:00uur een werkstation moet restoren. Als de werkstations om 09:00u opstarten dienen deze te booten vanaf HDa.

Er is een volume licentie aanwezig voor office 2007.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is een Reborn kaart niet veel handiger?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cai schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 07:51:
Kan je in WDS aangeven dat deze alleen maar om 00:00uur een werkstation moet restoren
Nee.
Je WDS server biedt op verzoek van een client een image aan.
De handelingen die je op die client (je lege PC) moet verrichten kun je wel automatiseren, maar iets of iemand zal die machine aan moeten zetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

alt-92 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:20:
[...]

Nee.
Je WDS server biedt op verzoek van een client een image aan.
De handelingen die je op die client (je lege PC) moet verrichten kun je wel automatiseren, maar iets of iemand zal die machine aan moeten zetten.
Ik denk dat je het wel kan automatiseren maar je moet wel e.e.a. er om heen (willen) bouwen.

Mijn idee in een nutshell:

WDS kan je automatiseren met http://technet.microsoft....rary/cc732351(WS.10).aspx je vervangt PXEboot.com door PXEboot.n12 waardoor je WDS automatisch opstart.

Je zorgt ervoor dat je bootorder wordt aangepast aan de hand van het tijdstip. Je laat de computer automatisch opstarten (via de BIOS optie) om 23:30 om 23:45 laat je een script draaien dat de bios aanpast naar bootorder PXE. (http://code.google.com/p/...-setting-profile-builder/ bijv. voor HP hardware) Om 00:00 laat je de computer rebooten, deze wordt automatisch doorgeloost naar WDS.

In WDS zorg je ervoor dat er maar 1 image enabled is en je gebruikt startnet.cmd in die bootimage. Startnet.cmd laat je gebruik maken van diskpart en imagex, daarna pas je met hetzelfde script de bios bootorder weer aan.

Ik hoop dat je er wat mee kan, wanneer je meer informatie wil kan je ook het WDS topic raadplegen.
Reborn is echt een prachtig systeem, wel heb ik ervaren dat met de moderne computers (HP Elite 8000 en hoger) vaak wel een vertragende factor geeft. Verder echt een goed systeem, vele klanten die het gebruiken.
Pagina: 1