Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tmakajb
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11 15:31
Onderstaande componenten ongeveer 3,5 jaar geleden bij Salland gekocht en door hen in elkaar laten zetten:

Cooler Master Cosmos 1000 (ATX, Geen PSU, Zilver/Zwart)
Zalman ZM750-HP 750 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
GigaByte GA-EP35-DS4
Intel Core 2 Quad Q6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 8MB Boxed)
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK)
Later nog 2 GB x 2 PC6400 DDR2 bijgeprikt ook van OCZ
MSI GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2 x DVI) NX8800GTS-T2D320E-HD-OC
Deze is inmiddels recent vervangen door een MSI 460GTX Cyclone 768 MB
Western Digital Raptor WD1500ADFD, 160 GB (10.000 rpm, SATA, 16 MB, NCQ) refurbished
Samsung SpinPoint T166, 400 GB (7.200 rpm, SATA II, 16 MB, NCQ) 4 maal in (software) raid 5
NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart
NEC AD-7173S 18x (Dual-layer, Labelfish, SATA, Zwart)
OS is Windows Vista Ultimate 64 bit

Enige maanden geleden viel de pc steeds uit, bleek dat de processor te heet werd door een stock koeler die nogal vol zat met stof Daarna een Scythe Mugen erop gezet waarna de temperaturen wat beter waren. Echter, vorige week een paar restarts gehad en nu start de pc helemaal niet meer door. Fans draaien wel ,behalve de processor fan, maar bios laat staan windows worden niet weergegeven. Heb een ander moederbord geprobeerd (Foxconn p35a-s) en andere processor (e4600) en een andere voeding van een onbekend merk. Heb de opstart schijf in een andere veel oudere pc gehangen, maar krijg de melding dat de processor daarvan (p4) geen 64 bit aankan. De schijf lijkt het dus wel te doen. Kabels e.d. allemaal gechecked en deze zitten volgens mij goed.

Al met al om een beetje moedeloos van te worden. Is er nog iemand met een helder idee?

Verwijderd

Je hebt een ander moederbord geprobeerd... wat was daarvan het resultaat?
Je hebt een andere CPU geprobeerd... wat was daarvan het resultaat?

Krijg je wel 'n piepje of meerdere piepjes te horen (een error-code)?

• Tmakajb
Geen resultaat oftewel fans (behalve die van de processor) draaien en verder niets. Ik heb geen luidspreker op moederbord aangesloten, ik hoor geen piepjes. Op het gigabyte moederbord zitten leds om aan te geven dat de processor "iets" doet en deze leds branden alle. De processor wordt ook heet. Ik krijg geen enkele reactie van mijn scherm dus ook geen foutcodes...

Verwijderd

Als deze CPU met een ander moederbord en dit moederbord met een andere CPU het beiden ook niet doen is er maar één conclusie mogelijk - CPU én moederbord hebben beiden de geest gegeven.

Ervan uitgaande dat dat andere moederbord en die andere CPU doorgaans wel gewoon horen te werken met desbetreffende componenten.

• Tmakajb
Ja, dat zou je denken. Maar ik had dus een ander mb en andere processor 2e hands gekocht van een medetweaker en deze werken dus ook niet. Toen dacht ik dat het aan de voeding lag en dus een andere voeding geleend. Probleem is steeds hetzelfde. Fans draaien en verder niets.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:24
Of beide voedingen. Of je hebt de 2e voeding niet helemaal goed aangesloten/getest.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Tmakajb
Maar als de voeding stuk is draaien toch ook de fans niet? De processor wordt wel heet dus die krijgt ook prik. kan hem niet te lang aan laten staan, omdat de processor fan niet werkt.

Verwijderd

Je moet natuurlijk in het proces van eliminatie niet de situatie creëeren dat je meerdere componenten tegelijk aan het testen bent. Althans, je begint zo smal mogelijk. Totdat je eventueel op het punt komt dat het enkelvoudig uitsluiten van componenten geen antwoord geeft.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:24
Tmakajb schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 15:26:
Maar als de voeding stuk is draaien toch ook de fans niet? De processor wordt wel heet dus die krijgt ook prik. kan hem niet te lang aan laten staan, omdat de processor fan niet werkt.
Nee, fans kunnen prima draaien terwijl de voeding niet genoeg prik meer levert om je pc daadwerkelijk aan te zetten.

edit:
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 15:27:
Je moet natuurlijk in het proces van eliminatie niet de situatie creëeren dat je meerdere componenten tegelijk aan het testen bent. Althans, je begint zo smal mogelijk. Totdat je eventueel op het punt komt dat het enkelvoudig uitsluiten van componenten geen antwoord geeft.
En dit, test even met dat setje reserve onderdelen of je reserve onderdelen wel werken, voeding, mobo en proc, aansluiten, aanzetten, zou die moeten piepen voor het ontbreken van videokaart of geheugen en weet je dat je reserve meuk werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door MrAngry op 19-07-2011 15:30 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Tmakajb
Ok, ik had al met verschillende geheugenmodules geprobeerd en met een andere videokaart ( xfx 9800gtx), maar zal ook nog proberen zonder geheugen en zonder videokaart.

Maar zoals al gezegd heb ik er geen speakertje aan hangen dus geen piepjes...

[ Voor 19% gewijzigd door Tmakajb op 19-07-2011 15:35 ]

Verwijderd

Tmakajb schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 15:34:
Maar zoals al gezegd heb ik er geen speakertje aan hangen dus geen piepjes...
Kan je die niet even regelen dan?

Zou enorm helpen. Zeker omdat we dan eventueel kunnen kijken wat het moederbord heeft te zeggen over welke errors er zijn. Met wat kunst-, vlieg- en Googlewerk kunnen we er wel achter komen welke piepjes wat betekenen. Al meen ik trouwens dat er ergens in een sticky hier op GoT een overzichtje was te vinden. Of vergis ik me nou enorm?

• Tmakajb
Ik zal kijken of ik in een van mijn oude pc's nog een interne speaker heb zitten. Wordt wel vanavond want zit nu op mijn werk (nou ja werk) ;-)))

Kennelijk kan ik een speaker voor bios piepjes aansluiten op de front panel. Zie ook hieronder. Ook de betekenis van de piepjes staat daar gelukkig.

• SPEAK (Speaker, Orange):
Connects to the speaker on the chassis front panel. The system reports system startup status
by issuing a beep code. One single short beep will be heard if no problem is detected at system
startup. If a problem is detected, the BIOS may issue beeps in different patterns to indicate the
problem. Refer to Chapter 5, "Troubleshooting," for information about beep codes.

Hmmm, oude medion pc heeft zo te zien geen internal speaker en de dell pc die ik nog heb staan heeft er wel een, maar de kabel is niet modulair. Dus dat gaat ook niet. Morgen maar even een nieuwe halen...

[ Voor 77% gewijzigd door Tmakajb op 19-07-2011 23:14 ]

• Tmakajb
Heb inmiddels een interne pc speaker gevonden bij de 4e pc winkel waar ik naar binnen liep... Ingeplugd op moederbord en de pc aangedaan, maar helaas geen piep te horen. Schiet mij maar lek. Waarschijnlijk morgen toch maar naar de technische dienst van de pc boer.

• Tmakajb
Ben net met een medetweaker die blijkbaar wel weet wat ie doet bezig geweest en de conclusie is dat het toch de voeding is die brak is. Morgen even een andere halen. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Vandaag een nieuwe voeding gehaald (Seasonic X-660) en deze ingebouwd. Hij loopt weer als een zonnetje :)

[ Voor 21% gewijzigd door Tmakajb op 23-07-2011 23:09 ]

Pagina: 1