Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rich snippets, schema.org, en XFBML

Pagina: 1
Acties:

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Topicstarter
Sinds 2009 ondersteunt Google "rich snippets". Als je de HTML van pagina's extra, "sematische" informatie meegeeft, kan Google dit beter "begrijpen" en daar de weergave op SERPs op aanpassen. Hun eigen voorbeeld daarbij:

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-D5H5rvX4aAU/TeeuBAeyUcI/AAAAAAAAE_k/LWwBEhsxDbM/s400/thai-mango-salad.png

Waarbij de oorspronkelijke pagina gewoon een recept voor een Thaise Mango Salade bevat.

Afgelopen maand hebben Google, Yahoo, en Bing een gezamelijke aankondiging gedaan dat ze deze ondersteuning standardiseren en verder uitbreiden naar meerdere content types en attributes. Dat initiatief wordt beschreven op schema.org (wat ook meteen de naam van de standaard is).

De drie aankondigingen:

http://googlewebmastercen...maorg-search-engines.html
http://www.ysearchblog.co...ration-on-structured-data
http://www.bing.com/commu...d-the-web-of-objects.aspx

Nou wordt er natuurlijk meteen al moord en brand geroepen door de verschillende groepen die al jaren bezig zijn met semantic web, met name omdat schema.org alleen microdata ondersteunt (een nieuwe standaard, die bij HTML5 hoort, en nog door vrijwel niemand gebruikt wordt) en niet bijv. RDFa (wat een CMS als Drupal bijvoorbeeld standaard produceert). Dat is wel een interessante discussie, maar w.m.b. een beetje academisch -- als in, laten we eerst eens gaan kijken naar wat schema.org betekent voor je CMS (nogal een probleem voor elk systeem dat pagina's beheert, in plaats van gestructureerde componenten), en nog belangrijker: wat hebben we er aan :)

Ik heb de afgelopen maand wat zitten experimenteren met schema.org en het valt me eigenlijk tegen wat er voor nuttigs uitkomt. Als je het test via Google Webmaster Tools' test voor rich snippets, blijkt er eigenlijk maar weinig te veranderen aan de weergave van de meeste content. Maar misschien heeft het nog ander nut voor goede indexering?

Daarnaast is er de vraag of dit goed samen zal gaan met Facebook's Open Graph / XFBML. Daarmee markeer je gehele pagina's als een bepaald content type met attributen (die dan o.a. weer gebruikt worden als je de pagina shared of liked op FB), bijvoorbeeld in de header met meta tags. Google zegt dat andere markup niet samen gaat met schema.org microdata -- maar wordt die soep echt zo heet gegeten?

Kortom:
• Ondersteun je schema.org en/of Open Graph; wat zijn daar zoal de problemen mee vanuit de content gezien (en het CMS)? (Bijvoorbeeld: als je CMS gewoon een heel blok rich text beheert, zal de content manager met de hand de tags moeten invoeren in de HTML source! Maar als je een granular, componentized content model hebt, zul je het moeten mappen naar de juiste attributes)
• Hoe ziet dit er in de templates en de HTML uit? Hoe is dit "schoon" in nette markup te krijgen?
• Is er daadwerkelijk een conflict tussen XFBML en schema.org?
• Wat heb je aan het semantisch markeren van je pagina's? De grote drie zoekmachines en Facebook negeren vrolijk je RDFa en Dublin Core (als je die al had: het nut wordt zo maar omzeilt door de belangrijke knooppunten op het web). Maar wat is het resultaat voor de SERP, of Facebook shares, van je markup? Hoe zie je dit terug in de manier waarop resultaten of shares weergegeven worden?
• Is hier nog SEO winst uit te behalen? Komen rich snippets hoger in resultaten, of op een andere plek als een blok? Wat wordt er zoal ondersteunt? C.q., wordt je content op FB beter/vaker gedeeld als je XFBML meer info voert?

Genoeg vragen van mijn kant kortom... Wie heeft hier al uitgebreide ervaring mee? Ik hoor het graag :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:51

crisp

Devver

Pixelated

Wij hebben rich snippets al anderhalf jaar geleden geimplementeerd voor productreviews; tot op de dag van vandaag zijn ze nog niet zichtbaar bij de Google resultaten...

Intentionally left blank

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Enig idee waarom niet?

/edit: waar en hoe dan? Als ik de reviews door de webmaster tools heen haal, ziet Google op de losse reviewpagina's helemaal niets, en op de overzichtspagina's alleen de info van het product, niet de ratings en reviews zelf...

[ Voor 83% gewijzigd door PowerFlower op 19-07-2011 14:22 ]

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Hier ook rich snippets mogen inbouwen op een grote bekende site. Ook tot heden nog steeds geen vermelding op google, vooralsnog lijken ze alleen grote internationale spelers te gebruiken. Ben benieuwd of hier verandering in komt

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 12:17
Heb een en ander in een Magento shop geduwd, rich snippet test tool laat de data zien, maar niet als voorbeeld in de snippet zelf.
Implementeren zelf viel opzich wel mee, wat ik zo snel zag was het niet meer dan de tags aanvullen welke aangeven wat de naam/prijs/afbeelding enz zijn.

Hoor wel op meer plekken dat indexeren van die snippets niet/amper gebeurt. Is het nu ook nog beperkt tot bepaalde categorieën?

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:41:
Hoor wel op meer plekken dat indexeren van die snippets niet/amper gebeurt. Is het nu ook nog beperkt tot bepaalde categorieën?
Dat zeker; zelfs Google ondersteunt nog maar een paar van de types die in schema.org zitten. In theorie zouden het er steeds meer moeten worden, dus dat wordt een kwestie van goed in de gaten houden.

Maar @ de mensen die het geïmplementeerd hebben, zien jullie er ook iets van terug in de test tool? Als die niets laat zien, is het natuurlijk al logisch dat het niet in de SERP voor komt. De volgende vraag is dan: waarom werkt het niet... ik moet zeggen dat ik de syntax ook niet bijster helder uitgelegd vind op bijv. schema.org.

Daarnaast moet je Google kennelijk expliciet vragen om het "aan" te zetten voor je pagina, misschien ook iets dat nu gaat veranderen? En zelfs voor sites die aangemeld waren, in het Engels informatie aanbieden etc. duurt het kennelijk zeker een half jaar voor het te zien is (en dat als de test tool dus ook daadwerkelijk de info begrijpt en een rich snippet laat zien): http://www.google.com/sup...id=26681d08e21001e5&hl=en

[ Voor 22% gewijzigd door PowerFlower op 19-07-2011 15:12 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

PowerFlower schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:18:
Enig idee waarom niet?

/edit: waar en hoe dan? Als ik de reviews door de webmaster tools heen haal, ziet Google op de losse reviewpagina's helemaal niets, en op de overzichtspagina's alleen de info van het product, niet de ratings en reviews zelf...
Op de productpagina's: voorbeeld

Intentionally left blank

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
En aangemeld bij Google?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Jazeker

Intentionally left blank

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
Site waar ik aan gewerkt hebt zijn binnen 2 á 3 maanden door google opgenomen, en dit is 'maar' gewoon een affiliate site maar wel met veel informatie/filtermogelijkheid etc..

Afbeeldingslocatie: http://portfolio.5dstudio.nl/gsnippet.PNG

Zelf voor mijn eigen site's gebruik ik de breadcrumb structuur die google zelf als voorbeeld geeft, en deze worden instant opgepakt door google.

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Welk format heb je daar voor gebruikt? (iig niet schema.org en microdata neem ik aan, want dat bestaat pas een anderhalve maand) En welk breadcrumb voorbeeld bedoel je precies?

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
PowerFlower schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:04:
Welk format heb je daar voor gebruikt? (iig niet schema.org en microdata neem ik aan, want dat bestaat pas een anderhalve maand) En welk breadcrumb voorbeeld bedoel je precies?
Microdata gebruik ik hiervoor en Microdata is al langer bruikbaar dan anderhalve maand - zie Google webmastertool.

De breadcrumb is ook Microformat; Klik voor voorbeeld

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Uh, ik bedoelde schema.org in microdata :$

Breadcrumb kende ik nog niet, wel een interessante :)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:13
Ik heb ook schema.org geïmplementeerd in mijn nieuwe site waar ik nu aan bezig ben, ben benieuwd :) Wat ik me vooral afvraag: krijg je er niet juist minder bezoekers door als Google begrijpt waar je website over gaat? Stel dat ik een website heb over de kunststijl Madonna, dan zou ik met een 'domme' zoekmachine allemaal hits krijgen van mensen die zoeken naar de zangeres Madonna. Zodra er een semantische waarde aan komt te hangen vallen die bezoekers allemaal weg lijkt mij?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Avalaxy schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 03:18:
Ik heb ook schema.org geïmplementeerd in mijn nieuwe site waar ik nu aan bezig ben, ben benieuwd :) Wat ik me vooral afvraag: krijg je er niet juist minder bezoekers door als Google begrijpt waar je website over gaat? Stel dat ik een website heb over de kunststijl Madonna, dan zou ik met een 'domme' zoekmachine allemaal hits krijgen van mensen die zoeken naar de zangeres Madonna. Zodra er een semantische waarde aan komt te hangen vallen die bezoekers allemaal weg lijkt mij?
Klopt, maar is dat niet wat je uiteindelijk wilt? Het is je, in z'n algemeenheid, toch niet begaan om zo veel mogelijk hits te krijgen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Avalaxy
Nee klopt ook wel, ik ben geen spammer die alleen maar mensen wilt misleiden. Maar toch tricky dat het tegen je kan werken :)

• Putyah
  • Laatst online: 29-11 13:39
Avalaxy schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:04:
Nee klopt ook wel, ik ben geen spammer die alleen maar mensen wilt misleiden. Maar toch tricky dat het tegen je kan werken :)
Of dat een groot deel van de "juiste" bezoekers niet meer naar de website komt. Bijvoorbeeld iemand zoekt de contact gegevens van je bedrijf. Met rich snippets kunnen deze gegevens al weergegeven in de zoekresultaten, zonder dat de website wordt bezocht. Hierdoor bezoekt de betreffende persoon uiteindelijk niet meer de website , terwijl in feite is deze persoon een geïnteresseerde bezoeker is. Het meten van dit soort personen wordt hierdoor lastig. Uiteindelijk zal dit een negatief effect hebben op de CTR van de website in de zoekresultaten.

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Dat hangt natuurlijk van het doel van je website af. Conversie zou in principe omhoog moeten gaan dan.

• Avalaxy
Zo, schema hangt erin en de website is online. Of het ook op de juiste manier is gedaan weet ik niet, maar ach he :)

Ben benieuwd of het het genereren van sitelinks bevoordert aangezien het duidelijker wat de belangrijke pagina's zijn. Van sitelinks heb ik wel een 50% boos in bezoekers waargenomen op een andere site :)

[ Voor 47% gewijzigd door Avalaxy op 29-07-2011 02:20 ]

• Precision
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-08 21:08
Putyah schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 15:11:
Of dat een groot deel van de "juiste" bezoekers niet meer naar de website komt. Bijvoorbeeld iemand zoekt de contact gegevens van je bedrijf. Met rich snippets kunnen deze gegevens al weergegeven in de zoekresultaten, zonder dat de website wordt bezocht. Hierdoor bezoekt de betreffende persoon uiteindelijk niet meer de website , terwijl in feite is deze persoon een geïnteresseerde bezoeker is. Het meten van dit soort personen wordt hierdoor lastig. Uiteindelijk zal dit een negatief effect hebben op de CTR van de website in de zoekresultaten.
Als hij daardoor passeert in de fysieke winkel is er toch geen probleem? Als ik een telefoonnummer zoek vind ik het juist beter om het zo direct te vinden, dan eerst 5x te klikken om 't te vinden.

Crisis? Koop slim op Dagoffer - Op zoek naar een tof cadeau?

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:39
Precision schreef op zondag 31 juli 2011 @ 11:27:
[...]

Als hij daardoor passeert in de fysieke winkel is er toch geen probleem? Als ik een telefoonnummer zoek vind ik het juist beter om het zo direct te vinden, dan eerst 5x te klikken om 't te vinden.
Maar je weet dan niet dat die persoon je heeft gevonden via Google (tenzij je het bij ieder telefoontje gaat vragen, wat niet bepaald realistisch is)
Pagina: 1