1,5TB externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405858

Topicstarter
Deze week is er weer een externe harde schijf in de aanbieding bij de Aldi:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_29/OFF05.SHTML

Hier zit USB 3.0 op, maar ik was erg benieuwd hoe snel deze harde schijf is. Ik kan namelijk nergens een type nummer of iets dergelijks vinden. Ik ben al bij de winkel geweest, maar de medewerkers daar zijn ook geen techneuten, dus die konden mij ook niets vertellen.

Heeft iemand toevallig een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

De bottleneck van de snelheid zal waarschijnlijk de interne schijf zijn.. Welke dit is kan ik zo niet zeggen, hierover moet je Medion even contacteren. Op de webpagina staat IIG geen schijfnaam/typenummer vermeld (Of ik kijk eroverheen). Klik

[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2011 13:24 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:34
Het is een 5400 rpm schijf staat in de specs. Relatief trage schijf dus ...
USB 3 is qua interface een flink stuk sneller dan USB 2, maar of je er heel veel van zult merken met zo'n externe schijf is voor mij niet zeker. Wat D4NG3R hierboven al aangeeft... Waarschijnlijk zal de schijf zelf de bottleneck vormen... Ik heb zelf een externe eSata schijf van 7200 rpm... daar merk ik wel enige snelheidswinst tov. USB 2... USB3 zou makkelijk de eSata speeds moeten kunnen halen als ik het zo lees, dus wellicht is het de moeite waard. Maar dan zou ik soiso kijken naar iets met een 7200 rpm schijf...

(Of iets als een SSD als je genoeg knaken hebt natuurlijk ;-) Daar zijn deze interfaces eigenlijk pas echt goed voor.. want dan is de schijf zelf ook echt razendsnel! en kan je de interface optimaal benutten)

[ Voor 15% gewijzigd door GeeEs op 19-07-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 405858

Topicstarter
Oke, dan weet ik eerst voldoende. Dank voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 10:59
Een 1,5Tb 5400rpm schijf is meestal WD Caviar Green of vergelijkbaar model van een ander merk.. Zulke schijven halen ergens rond de 100-110mb/s lees en ~80-90 mb/s schijf

Veel lager zal het in ieder geval niet liggen.

*edit*

Trouwens dit is het Processors, Moederborden & Geheugen forum, hij had eigenlijk in Opslagmedia & I/O Controllers gemoeten.

Dit zijn uiteraard niet de snelste schijven, maar zeker uitermate geschikt als backup schijf of storage voor films e.d., je moet er uiteraard geen games op installeren.

Dan nog een opmerking over USB 2.0 vs USB 3.0, merk je dat bij deze schijf? Jazeker.
USB 2.0 heeft een maximale overdracht snelheid van 60MB/s (dat is maximaal, er komt nog overhead overheen, dus ligt daadwerkelijk nog iets lager). Aangezien je met een schijf als deze met lezen de 100 zowiezo aantikt, zal je dus zeker wat hebben aan het feit dat dit USB 3.0 is. Aangezien USB 3.0 factor 10 sneller is, maximaal 600MB/s

[ Voor 62% gewijzigd door Guiding op 19-07-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Guiding schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 23:39:
Een 1,5Tb 5400rpm schijf is meestal WD Caviar Green of vergelijkbaar model van een ander merk.. Zulke schijven halen ergens rond de 100-110mb/s lees en ~80-90 mb/s schijf

Veel lager zal het in ieder geval niet liggen.

Dan nog een opmerking over USB 2.0 vs USB 3.0, merk je dat bij deze schijf? Jazeker.
USB 2.0 heeft een maximale overdracht snelheid van 60MB/s (dat is maximaal, er komt nog overhead overheen, dus ligt daadwerkelijk nog iets lager). Aangezien je met een schijf als deze met lezen de 100 zowiezo aantikt, zal je dus zeker wat hebben aan het feit dat dit USB 3.0 is. Aangezien USB 3.0 factor 10 sneller is, maximaal 600MB/s
Toch, voor we hele technische verhandelingen geven, is het misschien ook handig om gewoon naar de verschillende schijven te kijken en hun daadwerkelijke prestaties. En dan krijg je heel wat anders. Haal ik bijv de top 50 van externe harde schijven getest door Chip erbij, dan zie ik zoiets:

De snelste USB 3 schijf is de Samsung HD103SJ met lezen schrijven 116/109 MB.
De langzaamste USB 3 schijf Samsung EcoGreen F3 HD203WI zit op 84/81 MB

Dat usb3.0 technisch gezien 600 MB/s kan doorvoeren, zal wellicht kloppen, maar dit gaat dan niet op voor harde schijven. Een harde schijf met USB 3.0 die rond de 90 MB/s zit, is al een goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) je post dit in Processors, Moederborden & Geheugen. Is een harde schijf (al dan niet extern) een processor, moederbord of geheugen? Nee he, schijven zijn opslagmedia en horen in Opslagmedia & I/O Controllers.
2) zoals vooral Reepje duidelijk maakt is er veel info over USB (3) schijven te vinden. We verwachten op GoT dat je zelf de moeite doet op zoek te gaan voordat je een topic opent, en dat je dat laat blijken in je topicstart/vraagstelling. Dat doe je hier niet, dus lijkt het erop dat je nog niet klaar was om een topic te openen.

Move PMG -> OM dus en dicht ivm weinig zichtbare inzet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.