Foto's organiseren - NAS/LR3/Tags/Performance/?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn collectie foto's is in de jaren aardig gaan groeien.. Echter heb ik niet het gevoel de juiste controle over mijn "foto bibliotheek" te hebben. Vandaar dit topic.
Ik heb al wat websites afgespeurd en op GoT gezocht, maar kan niet echt een totaal antwoord vinden voor mijn specifieke situatie. Vandaar dat ik op zoek ben naar wat advies..

Mijn situatie:
Foto opslag op een NAS (Synology DS207) volledig gigabit ontsloten
Ik maak gebruik van de volgende mappen structuur:
[2009]
[2009-01-01 Nieuwjaarsduik]
[2009-02-13 Verjaardag Oma]
[2010]
[2010-01-01 Nieuwjaarsduik]
[2010-01-08 Sneeuw BBQ]

Ik gebruik voornamelijk mijn Desktop PC (Windows 7) met FastStone Image viewer om snel foto's te kunnen zien (full-screen) en er doorheen te kunnen bladeren.
Lightroom gebruik ik incidenteel om wat bewerkingen uit te voeren en zo af en toe Photoshop (CS of Elements).
Over het algemeen schiet ik in JPEG, maar in bijzondere situaties schiet ik zowel RAW als JPEG.

Mijn algehele conclusie is dat ik nu vrij weinig aan bewerking doe, omdat het omslachtig werkt in mijn huidige config met die verschillende programma's zonder een vast patroon.. Meestal sla ik de boel dus op op mijn NAS in de mappenstructuur om er "later weer wat mee te gaan doen". Dat komt er dan vaak niet van..

Mijn wensen:
1) Structuur aanbrengen in mijn foto workflow
* Altijd op dezelfde manier importeren van CF
* Dezelfde programma's/volgorde voor bewerking
2) Vaker gebruik maken van Lightroom voor correcties (lenscorrecties, witbalans, etc)
3) Foto's opgeslagen houden op NAS volgens de bovengenoemde mappen structuur (ik wil mijn foto's liever niet in een database importeren)
4) Gebruik maken van tags bij foto's (om makkelijk terug te kunnen zoeken)
5) Geen dubbele opslag van foto's
6) Een goede performance (moet ik een database/catalog op mijn lokale schijf plaatsen. foto's op NAS)

Vragen:
1) Welke software/configuratie adviseren jullie? (is alleen Lightroom voldoende, of een combinatie van Lightroom en Elements of misschien moet ik het zoeken in een hele andere hoek. Ook over Picasa bijvoorbeeld hoor ik goede verhalen.
2) Kan ik importeren via Lightroom, zodat er wordt opgeslagen op mijn NAS en niet ook nog eens in de Light Room database?
3) Hoe zit het eventueel als ik op meerdere plekken bij mijn catalog zou willen (Vanaf Desktop; Windows 7 en vanaf MacBook; OSX)
4) Zijn er naslagwerken die jullie adviseren (een goed boek dat beschrijft wat ik wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan met Lightroom werken en daarbij alle metadata in de foto's zelf opslaan en de catalogus ook op de NAS opslaan. Dan is alle info gecentraliseerd. Weet niet zeker of je standaard de catalogus op een netwerklocatie kan opslaan, anders moet je werken met een netwerkmap die je als lokale drive mapped. Dan zou je vanaf meerdere systemen met dezelfde catalogus werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
1) Lightroom.
2) Je kunt bij het importeren aangeven dat je de foto's uit de originele locatie wilt verwijderen en alleen op de geïmporteerde locatie voor Lightroom wilt houden. Of je geeft bij het importeren aan dat je ze helemaal niet wilt verplaatsen maar de originele locatie wilt gebruiken. De Lightroom database bestanden (wordt catalogus genoemd) bevat alleen meta-data, geen foto's.
3) Op alle clients moet je Lightroom installeren, vervolgens kun je gewoon bij de NAS en de catalogus openen op elk gewenste locatie. Je moet de catalogus en de foto's op NAS zetten.
4) Martin Evening is een Adobe Photoshop/Lightroom expert en heeft een heel goed boek geschreven over beide producten. Een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
Lightroom en photoshop gebruik je al, dus ik zou alle andere programma's eruit mikken, en gewoon een viewer en LR en PS overhouden. Even een voorbeeldje van hoe ik het doe:

Op mijn desktop start ik LR op, vanuit LR importeer (kopieer!) ik de foto's naar mijn NAS, waarbij ik tegelijkertijd trefwoorden en metadata toepas. Mijn bibliotheek bevind zich dan ook op de NAS zodat ik vanaf elke computer/mac/laptop erbij kan.

Nu het geimporteerd is in LR en op de NAS staat kan ik de bewerkingen die ik wil toepassen, welke opgeslagen worden in de XMP file. Nu kan ik op alle andere computers de map in LR laten bijwerken zodat ik daar alle wijzigingen weer terug zie.

Edit: Johan! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben zelf erg te spreken over Adobe's Bridge. Je kan het een beetje vergelijken als window verkenner. Vooral voor foto materiaal vindt ik dit programma ideaal. Je hoeft niet al je foto's te importeren. Je kan simpelweg de bestandsmappen toevoegen als shortcuts.

Eenmaal in de folder krijg je een mooi voorbeeld van de foto's op bijna elk gewenst formaat. Ook zit hierin een ingebouwde full schreen fotobrowser ( 1x spatiebar ) In 1 oogopzicht veel foto informatie, Type camera, focuse, belichting, etc. En zoals je wilt de mogelijkheid om tags e.d toe te voegen.

Standaard wordt al het fotomateriaal gekoppeld aan Photoshop, dus als je wilt bewerken simpweg dubbelklikken.

Hier een video van de interface en een paar features.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 19-07-2011 12:20 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 10:46
Wil niet spammen maar wil ook niet een heel artikel copy/pasten.

Maar ik heb een tijd geleden een heel artikel geschreven over m'n workflow (Lightroom + Photoshop) waar je wellicht wat ideeën uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor jullie feedback.
Goed te horen dat foto's niet dubbel opgeslagen hoeven te worden.. Ook lijkt het er sterk op dat ik alles volledig met Adobe Lightroom (3) kan gaan doen.
Morgenavond ga ik er maar eens flink mee stoeien..

@GerardHenninger: Jouw stappenplan ziet er ook netjes uit. Ik ga eens kijken hoe toepasbaar dat is voor mijn situatie.

Ik ben ook erg benieuwd naar de perspectief correcties die in LR3 moeten zitten. Met name voor de shots cvan mijn 12-24 erg handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GerardHenninger schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:15:
Wil niet spammen maar wil ook niet een heel artikel copy/pasten.

Maar ik heb een tijd geleden een heel artikel geschreven over m'n workflow (Lightroom + Photoshop) waar je wellicht wat ideeën uit kan halen.
Heel informatief artikel! Thnx :)

offtopic: het model in de vergelijking onderaan herken ik in de tweede foto bijna niet meer terug, vinden ze dat zelf niet jammer?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 10:46
Tsurany schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 18:40:
[...]

Heel informatief artikel! Thnx :)

offtopic: het model in de vergelijking onderaan herken ik in de tweede foto bijna niet meer terug, vinden ze dat zelf niet jammer?
Graag gedaan :)

En nee, ik overleg altijd eerst met de klant (of buurmeisjes ;)) wat ik wel en niet mag bewerken;
soms willen ze een moedervlek weghebben en sommige willen het juist laten zitten. Daarnaast stuur ik altijd tussentijdse bewerkingen zodat ze het proces kunnen volgen en zodat ik niet aan het einde te horen krijg "Hey, dat vind ik niet mooi, kan je het effe helemaal opnieuw doen?" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aah oke, das duidelijk :)

Pagina: 1