Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is het een goed idee om een Seasonic X400 Fanless (400 W) voeding te plaatsen in een Antec Sonata Proto ?

Ik maak me een beetje zorgen over het gebruik aan lucht voor de voeding, omdat het voedingscompartiment bovenin op plaatjes nogal gesloten lijkt (vooral aan de bovenzijde van de voeding?

Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/Sonata%20Proto_I.jpg

Ik heb vele reviews gelezen, en nergens een opmerking gevonden dat het NIET goed zou zijn om de Fanless bovenin een kast te plaatsen.

Ervaringen? Meningen? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niemand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Aangezien het een fanless voeding is en dus zelf niet voor airflow zorgt, maakt het in basis niet uit waar je die voeding plaatst... dat is dan helemaal afhankelijk van de airflow binnen de kast zelf en de koeling op de elementen in de kast. Als je een redelijke airflow hebt en de koelers op je cpu en gpu verspreidden niet teveel warmte in de kast, dan maakt het mijn inziens niets uit of de voeding boven of onderin de kast komt te zitten.

Het lijkt er overigens sterk op dat de plek waar de voeding in die kast komt te zitten wel heel erg afgesloten is... daar zal weinig airflow te creeren zijn en ik zal je daarom niet aanraden deze voeding daar te plaatsen. Dan zou ik toch voor bijvoorbeeld een seasonic met een fan gaan, of een ander A-merk... die koelers zijn meestal zo goed dat ze een vrijwel verwaarloosbaar aantal decibel uitstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:15

Wildfire

Joy to the world!

Dit gaat dus niet lukken. Deze voeding MOET met de ventilatie-opening naar boven toe geplaatst worden zodat in de voeding gegenereerde warmte weg kan (staat bij Seasonic in de specs). En dat kan bij jou niet.

En als je de voeding met de ventilatie-opening naar beneden zou plaatsen maak je het alleen maar erger: dan kan namelijk niet alleen de interne hitte van de voeding nergens heen, er bovenop komt dan ook nog eens de opstijgende hitte van de componenten in de kast zelf (CPU, videokaart, etc.).

Kortom: als je dit zou doen is het een recept voor een falende voeding door oververhitting.

Fanless voedingen zijn vandaag de dag over het algemeen ontworpen om onderin een behuizing te worden geplaats, veel behuizingen hebben namelijk tegenwoordig de voeding onderin zitten i.p.v. bovenin. En met de voeding onderin kan een fanless voeding de hitte wel kwijt omdat je de ventilatie-opening dan naar boven kunt richten.

[ Voor 77% gewijzigd door Wildfire op 23-07-2011 10:00 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe