Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[forum/feat] Rating

Pagina: 1
Acties:

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:19
Beste devvers,

Al een behoorlijke tijd ben ik trouwe bezoeker van tweakers.net Hier wordt door een hoop mensen allerlei advies over van alles en nog wat gegeven. Wat mij nu echter opvalt (in bijv harde waren) is dat er veel nieuwe mensen komen die van alles en nog wat adviseren zonder echte bronnen oid te gebruiken en veelal slecht/onvolledig of geen optimaal advies geven. Dit wordt dan weer klakkeloos overgenomen door andere (nieuwe) gebruikers. Hierdoor wordt dus slecht advies gegeven en dat is natuurlijk niet gewenst.

Wat ik mij dus afvroeg is of het mogelijk is om bijv een soort rating systeem in te bouwen. Dit kan je op verschillende manieren doen uiteraard.
- per topic zoals [BBG aanschaf] Gamesysteem
- per verzameltopic zoals Complete Systemen & Laptops
- per onderdeel zoals Harde waren
etc

De punten kunnen gegeven op verschillende manieren zoals:
- alleen door moderators
- door iedereen
- punten kan je verdienen als je zelf punten ontvangt. Per stem kan je zelf ook weer 1 stem vergeven.
- bepaald door je karma kan je punten vergeven

Dit moet uiteraard op een simpele 1 click manier gebeuren. Een plus of een minus in de grijze balk waar ook edit/quote en view in staat.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.

mvg

[ Voor 20% gewijzigd door thewizard2006 op 17-08-2011 10:01 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• thewizard2006
---------------
Edit
Inmiddels alweer een tijdje verder en je merkt heel erg dat bepaalde topics "verloederen" als er door bepaalde personen niet wordt gepost (de mensen met verstand van zaken). Het upranken/downranken van een user in een bepaalde sectie van het forum lijkt mij dus nog steeds valide.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:31

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Toch is het kicken van suggesties niet nodig. De devvers lezen echt alles, ze reageren alleen niet overal direct op. Als ze het een goed idee vinden zullen ze het vast overleggen en op de wishlist zetten. Of en wanneer ze het kunnen bouwen hangt helemaal af van de tijd die ze hebben, en daarin zitten ze tijden krap helaas.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Met bronnen zou je niet per definitie een 'rating' op je post moeten krijgen, kijk alleen maar richting topics van Apple vs MS producten, TV of audio eigenschappen en natuurlijk benchmarks. Wie bepaald dan uberhaubt wie de waarheid spreekt en dus de punten zou moeten krijgen, slecht advies wordt door een ander persoon uiteindelijk toch wel weer tegengesproken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 14:10
"Rate my pc/laptop/auto/BBG/girlfriend" is een plan dat al in de devtrack staat. Dat is nog geen garantie dat het ook volgende maand klaar is maar het staat op de To Do lijst. Ik zie dit topic dan ook als ondersteuning voor dat plan en ben de TS dankbaar voor de input. :) _o_

• thewizard2006
MueR schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:09:
Toch is het kicken van suggesties niet nodig. De devvers lezen echt alles, ze reageren alleen niet overal direct op. Als ze het een goed idee vinden zullen ze het vast overleggen en op de wishlist zetten. Of en wanneer ze het kunnen bouwen hangt helemaal af van de tijd die ze hebben, en daarin zitten ze tijden krap helaas.
Excuus. Na een maand zag ik nog geen reactie (ook niet dat het bijv niet kon) dus vandaar dat ik het idee had dat het wellicht ondergesneeuwd was omdat het bijv erg druk was. Verwacht ook absoluut niet dat het morgen is geimplementeerd ofzo :)

@Synergy
Tuurlijk zal het lastig zijn om 100% accuraat te zijn. Dat is ook niet de opzet. Ik merk echter bijv in de BBG topics dat er soms een nieuw persoon door heen komt met totaal irrelevantie suggesties. De eerstvolgende nieuwe persoon ziet dat en denkt "he, dat is cool, die zet ik in mijn lijst" en dan gaat het balletje rollen en kan men 10x zeggen dat het niet klopt, moet weer oude bronnen etc er bij gaan halen en hetzelfde verhaaltje vertellen dat al 10x eerder is verteld.
Tuurlijk kan je het niet 100% voorkomen maar ik denk dat er een hoop mensen bij gebaat zijn als een persoon met een 95% goede rating iets zegt en een persoon met een 0% of 3% rating gaat daar flink tegen in zonder bronnen/onderbouwing etc.
Of het op elk topic toe te passen is weet ik niet maar voor bepaalde topics zou het niet misstaan. Zeker waarin advies wordt gegeven.

@zeef
Ik heb het idee dat mijn idee en het idee dat jij schetst toch iets afwijken. Als is hetgeen dat jij naar voren brengt ook leuk.
Het gaat mij er meer om dat je "respect" verdient als poster van zinnige zaken en dat je "disrespect" krijgt als je onzin roept. Dan is het makkelijker voor de buitenstaander om te beoordelen of het nut heeft om te luisteren etc. En wellicht helpt het ook in het mindere van flames/trolls omdat mensen anders een slechte rating krijgen.

• zeef
thewizard2006 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:32:
@zeef
Ik heb het idee dat mijn idee en het idee dat jij schetst toch iets afwijken. Als is hetgeen dat jij naar voren brengt ook leuk.
Het gaat mij er meer om dat je "respect" verdient als poster van zinnige zaken en dat je "disrespect" krijgt als je onzin roept. Dan is het makkelijker voor de buitenstaander om te beoordelen of het nut heeft om te luisteren etc. En wellicht helpt het ook in het mindere van flames/trolls omdat mensen anders een slechte rating krijgen.
Ook dat idee, daar zijn we mee bezig. Nu we hier toch zijn heb ik een vraag aan jullie : geef eens een voorbeeld van een site met een dergelijke 'thumbs up' achtige rating. Vertel erbij wat je bevalt en wat niet. Of is onze moderatie op de FP beter dan een simpele +1/-1? Ben benieuwd naar jullie voorbeelden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door zeef op 24-08-2011 11:14 ]

• Thy King
  • Laatst online: 18-11 17:54

Thy King

Ruler Of Thy World

Er zijn wel een aantal sites die topic-rating toepassen, maar eigenlijk let ik daar niet op. Als voorbeeld geeft ik het bioware Mass Effect forum. De 'goede' draadjes krijgen daar 5 sterren achter de topicnaam, maar wat je daar ziet is:
  • of je krijgt 5 sterren,
  • of je krijgt niks
En daarnaast geven de sterren niet echt kwaliteit aan, want het gemiddelde topic is niet bepaald beter dan een niet beoordeeld topic. (kanttekening: Het kan ook aan het soort forum liggen natuurlijk).

[EDIT: ]Een ander voorbeeld is de op de Gametrailers site. Deze heeft een klein getalletje naast de posts staan, waarbij de waarde van die posts wordt aangetoond. Hier krijg je ook een beetje hetzelfde idee wat je op de frontpage hebt van mismoderaties, waarbij iemand punten krijgt als die een beetje zit te slijmen, maar eigenlijk verder niet bijdraagd. Iemand die zijn ongenoegen toond (ook al is het niet onderbouwd), krijgt dan al snel een negatief getal op zijn posts. Ook zijn de goede posts niet makkelijk van de slechte te onderscheiden.

Zou je beoordelen op de posts (-only-), dan wordt deze heel snel onder gesneeuwd onder alle andere posts die worden gemaakt. Ikzelf zie wel wat in een combinatie van posts vs reputatie. Bijvoorbeeld:

Als een topicstarter/vraagsteller de oplossing krijgt aangereikt, of de post helpvol vindt, kan deze een 'hier word ik blij van'-knop indrukken. Hierdoor krijgt de post een arcering, net zoals op de frontpage, maar krijgt de behulpzame poster ook reputatiepunten. Hoe hoger zijn reputatiepunten, deste beter zijn notatie onder/bij zijn avatar/icoon.

Door in een post te quoten naar de originele vraagsteller (hoeft niet de topic starter te zijn), kan het antwoord gelinkt worden naar een bepaald persoon. Wellicht kan je ook @IEMAND laten herkennen als een link naar die persoon. Als die persoon dan een 'like'-achtige knop indrukt, krijgt de behulpzame poster 5 reputatiepunten (bijvoorbeeld). Andere mensen (niet de vraagsteller) kunnen ook de 'like'-knop in drukken, maar dan komt er maar 1 punt bij. De punten worden zowel gegeven aan de post zelf, als aan het 'reputatie-index' getal van de poster. Wellicht kan zijn naam ook worden gearceerd wanneer de poster een hogere reputatie krijgt.

Het doel is het volgende: Als iemand met een hoge reputatie een post maakt, dan kan iedereen zien aan zijn gearceerde naam dat dit een betrouwbaar persoon is, ook al is wellicht die specifieke post niet behulpzaam. Maar mocht deze persoon dan een oplossing geven, of hulp bieden, dan suggesteerd zijn reputatie dat het waarschijnlijk slim is om deze oplossing te onderzoeken. Mocht dan de oplossing weer werken, of is de post behulpzaam, kan dmv een 'hier word ik blij van'-knop de post worden gearceerd, en een x-waarde aan de reputatie worden toegevoegd.

Als keerzijde, zou er misschien ook een 'hier wordt ik niet vrolijk van'-knop moeten komen voor mensen die de boel alleen maar lopen te stangen. Als deze user dan een post plaatst, kan deze met redelijke zekerheid worden genegeerd.

Ik stel voor dat de 'like'-knop van de posts niet 1 op 1 verbonden is met de reputatie, zodat 1 slechte post niet alle reputatie eraf haalt, of 1 hele goede post niet iemand meteen 'man van het jaar' maakt.

Iedereen kan met dit systeem posts beoordelen op behulpzaamheid, waarbij extra nadruk wordt gelegd bij het geven van een oplossing (doordat de vraagsteller meer punten uitdeeld in de posts waar hij in wordt gegerefeerd). En alhoewel de hulpzame posts niet lang in het zicht blijven, blijft de reputatie van de persoon wel zichtbaar.

Opties:
  • Wellicht zou je de avatar van een persoon een knop kunnen maken waarbij je alle posts van die persoon in dat topic in 1 keer te zien krijgt (als dat er niet al is).
  • Een andere toevoeging aan het idee is wellicht dat de reputaties alleen gelden in bepaalde fora.
  • Je zou de 'vrolijk'-knop kunnen laten onderverdelen in 'dit is de oplossing' en 'dit is behulpzaam', waarbij de oplossing een hogere puntenwaarde geeft aan de poster.
  • Je zou van de 'vrolijk'/'thumbs up'/'like' knop wellicht betere een 'nut'-knop maken. Hierbij leg je het doel niet op 'is dit een leuke post', maar 'is dit een behulpzame post'. De meeste reacties zullen dan neutraal krijgen. De afzeikers krijgen negatieve punten, en de behulpzame positieve. Op de FP heb je (volgens mij, ik ben geen moderator) de mogelijkheid om je puntenaantallen te kiezen. Zo'n zelfde idee is dan ook benodigd voor de forum posts.

[ Voor 15% gewijzigd door Thy King op 24-08-2011 19:50 ]

'I had a thought but it hurt, so i let it go.' Collective Soul - Never Here Alone

• alex3305
  • Laatst online: 20:28
Persoonlijk zou ik wel graag zien dat er een ratingsysteem komt in bepaalde delen van het forum. Echter moet er mee opgepast worden in onderdelen waar opinie gegeven kan worden. Het kan dan voorkomen dat, net zoals op de FP, mensen een -1 krijgen omdat anderen hun mening niet dleen.

Mocht er dan een ratingsysteem komen zou ik kiezen voor thumbs up (en thumbs down). Zodat de juiste reacties aangemoedigd worden. Desnoods kunnen onjuiste reacties zo sneller naar beneden gehaald worden, maar ik weet niet of dat wel ten goede zal komen van de sfeer op het forum. Bij juiste (of goede) reacties kan er dan eventueel extra karma gegeven worden, zodat de gebruiker aangemoedigd wordt om op het forum te blijven, echter is dat natuurlijk compleet afhankelijk van het admin/mod-team.

Zelf zie ik niets in het per topic gaan raten (met sterren bijv.) want dan ben ik bang dat daardoor voor nieuwe users snel de sfeer verpest wordt. Ook denk ik het account-duplicatie in de hand werkt, omdat mensen een ander Tweakers-id aanmaken omdat ze slechte feedback hebben. Wel zouden topics welke goed presteren (veel +1) een bepaald kleurtje kunnen krijgen zodat het voor (bijna :9) iedereen zichtbaar is of dit een nuttig topic is.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:23
Wat echt interessant is aan zo'n feature, is de zoekbaarheid. Dan kan je gewoon alle reacties uit het 'HiFi uit China' topic halen met een rating boven de 5 (bv). Zo kan je heel snel een topic scannen op nuttige reacties, zeker als je nieuw bent daar :) .

• zeef
De 'dit is het antwoord op mijn vraag' vlag voor posts staat ook al op de lijst. Maar waar ik naar zoek is een manier om inzichtelijk te aken hoe actief iemand is en waar de interesse/kennis ligt. Nu zie je geen verschil (op het eerste gezicht) tussen een week oude account en een user die expert op gebied X is.

• Thy King

Thy King

Ruler Of Thy World

In mijn suggestie heb je een verhouding tussen reputatie en post-markering. Zeg dat 10 posts van jouw gemarkeerd worden, krijg je er 1 reputatiepunt bij. (verhouding is een voorbeeld). Door die markering/reputatie punten te splitsen per fora, valt een bepaalde user alleen op in zijn/haar kennis-fora.

Iemand die dus veel in harde waren te melden heeft, heeft daar een hoge reputatie. Als diezelfde persoon in softe waren gaat vertellen, moet deze persoon qua reputatie voor softe waren overnieuw beginnen.

Je zou onder zijn/haar avatar wel kunnen opmerken dat die persoon hoge reputatiepunten heeft voor harde waren, maar de markering/arcering van de user is alleen geldig voor de reputatiepunten van dat specifieke fora (dus bijv: harde waren).

De arcering van de naam van de user die reputatiepunten heeft opgelopen in zijn/haar kennisgebied is reputatie-punt afhankelijk. De posts zelf moeten opgemerkt/aangemerkt worden door andere users. Je krijgt met reputatie dus niet automagisch ge-arceerde posts. De post arcering komt alleen maar met de hulp van waardering van andere users. En die post-markering is nodig om je reputatie te verhogen.

Je hebt een zekere hoeveelheid gemarkeerde posts nodig om een redelijke reputatie te hebben, door juist die verhouding. Ik heb nu een harde verhouding gesuggesteerd tussen markeringspunten en reputatiepunten. Een post die 200 punten krijgt van de users heeft dan wel een groter effect op de reputatiepunten. Wat voor effect dat moet hebben op de reputatie heb ik nog niet helemaal in detail uitgedacht. Maar wat je zou kunnen doen is dat de reputatiepunten afhangen van het aantal gemarkeerde posts, met een bonus voor de hoeveelheid van markering. Zeg: van elke gemarkeerde post krijg je 1 reputatiepunt + [getal]% * markeringspunten. Voor 'dit is de oplossing' krijg je dan automagisch 5 reputatiepunten erbij (voorbeeld), maar alleen als deze 'dit is de oplossing' komt van de vraagsteller, anders is het gewoon de 'default' puntentelling.

Het verschil tussen een expert en een 5 minuten oud account is de reputatie, en niet de postmarkering. Iemand die een account heeft aangemaakt voor 1 specifiek antwoord hoeft nog niet minder kennis te hebben dan een 'expert'. De reputatie geeft aan hoe actief en behulpzaam de expert is. De postmarkering geeft de waarde van de kennis/informatie aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Thy King op 24-08-2011 20:57 ]

'I had a thought but it hurt, so i let it go.' Collective Soul - Never Here Alone

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:23
zeef schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:23:
De 'dit is het antwoord op mijn vraag' vlag voor posts staat ook al op de lijst. Maar waar ik naar zoek is een manier om inzichtelijk te aken hoe actief iemand is en waar de interesse/kennis ligt. Nu zie je geen verschil (op het eerste gezicht) tussen een week oude account en een user die expert op gebied X is.
Ik denk dat die feature op een punt verschilt met de postrating. Een antwoord op een vraag is handig in specifieke gevallen. Maar als iemand een review of opsomming in een topic plaatst, ga je die dan ook markeren? Daar zou een rating van pas kunnen komen.

Het idee van Thy King gaat iets verder, maar ik denk dat een manier om waardevolle posts te markeren een hele grote stap is in de goede richting. Natuurlijk is het altijd maar de vraag hoe 'betrouwbaar' de info uit een post is, maar dat is denk ik heel erg lastig te bepalen. Persoonlijk zou ik erg uitkijken met een 'rating' toevoegen aan personen...

• alex3305
Ikzelf gebruik daarvoor de registratiedatum die voor mij links in beeld staat onder de normale gebruikersinformatie.

Wel zou je ervoor kunnen kiezen om gebruiker welke een hoger karma hebben sowieso een betere rating (andere kleur oid) te geven dan gebruikers welke net geregistreerd zijn. Waar je dan wel (natuurlijk) mee op moet passen, is dat nieuwe gebruikers ondergesneeuwd worden en geen reden meer zien om te reageren...

Een 'het juiste antwoord' knop zou ik ook mee oppassen eerlijk gezegd. Als een gebruiker namelijk een antwoord krijgt, wat hem niet bevalt, maar tevens wel de juiste is. Dan kan het zijn dat deze toch als slecht bevonden wordt. Zelf zou ik er dan voor kiezen om een soort van powermods aan te stellen voor het forum, welke de kaf van het koren kunnen scheiden.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
alex3305 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 17:30:
[...]
Ikzelf gebruik daarvoor de registratiedatum die voor mij links in beeld staat onder de normale gebruikersinformatie.
Iemand die al 10 jaar in programming rondhangt kan net zo goed onzin in Audio uitkramen als de persoon die 1 dag geleden geregistreerd is.

Ik denk wel dat je ermee in de buurt zit, maar ik zou dan eerder kiezen voor een afweging tussen 1e post in een forum gecombineerd met aantal posts in een forum en dan nog een sausje eroverheen van hoeveel topics die persoon gestart heeft (even ervanuit gaan dat topics starten vragen stellen suggereert, veel vragen is waarschijnlijk minder expert)

Imho moet je als je experts zoekt niets forum-breeds / site-breeds gebruiken, dat kan veels te veel verdoezeld zijn door veel HK-posts / veel posts in 1 techforum etc. etc.
Een 'het juiste antwoord' knop zou ik ook mee oppassen eerlijk gezegd. Als een gebruiker namelijk een antwoord krijgt, wat hem niet bevalt, maar tevens wel de juiste is. Dan kan het zijn dat deze toch als slecht bevonden wordt. Zelf zou ik er dan voor kiezen om een soort van powermods aan te stellen voor het forum, welke de kaf van het koren kunnen scheiden.
Agreed, ik zie vaak genoeg voorkomen dat er in een hele korte reply het antwoord gegeven wordt enkel negeert de TS het en als er dan nog 30 anderen dezelfde reply geven wordt het nog steeds genegeerd en pas als spuit 11 eens een keer hetzelfde antwoord geeft gevolgd door zo ongeveer een copy-paste van het 1e google resultaat op de gegeven oplossing dan wordt het geaccepteerd.

Maar sowieso, waar willen jullie die knop neerzetten? Ik dacht altijd dat GoT zich presenteerde als een discussieforum en niet een helpdesk-forum. Een discussie kan in de loop van de tijd meerdere kanten opgaan en daardoor meerdere "juiste antwoorden" bevatten doordat er subvragen/niet door de TS gestelde vragen etc bijkomen.
Met zo'n knop krijg ik meer het idee dat je richting een helpdesk-forum wilt gaan.

Verwijderd

Maakt dat uit? Iemand met een week oud account kan ook expert zijn in een bepaald gebied, volgens mij zijn we dat argument al eens tegengekomen bij de selectering van het expertpanel.
thewizard2006 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:32:
@Synergy
Tuurlijk zal het lastig zijn om 100% accuraat te zijn. Dat is ook niet de opzet. Ik merk echter bijv in de BBG topics dat er soms een nieuw persoon door heen komt met totaal irrelevantie suggesties. De eerstvolgende nieuwe persoon ziet dat en denkt "he, dat is cool, die zet ik in mijn lijst" en dan gaat het balletje rollen en kan men 10x zeggen dat het niet klopt, moet weer oude bronnen etc er bij gaan halen en hetzelfde verhaaltje vertellen dat al 10x eerder is verteld.
Tuurlijk kan je het niet 100% voorkomen maar ik denk dat er een hoop mensen bij gebaat zijn als een persoon met een 95% goede rating iets zegt en een persoon met een 0% of 3% rating gaat daar flink tegen in zonder bronnen/onderbouwing etc.
Of het op elk topic toe te passen is weet ik niet maar voor bepaalde topics zou het niet misstaan. Zeker waarin advies wordt gegeven.
Dat voorkom je dus niet met een ratingsysteem. Ik kan ook onzin uitkramen over audio. Simpelweg omdat mijn intresse anders ligt.
Hoe de 'rating' van een persoon invloed kan hebben op de mate waarin de onderbouwing word geaccepteerd is mij ook een raadsel. Ik maak ook zat fouten. De rode kleur van mijn naam betekent niet dat ik altijd gelijk heb..
Thy King schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:36:
Het doel is het volgende: Als iemand met een hoge reputatie een post maakt, dan kan iedereen zien aan zijn gearceerde naam dat dit een betrouwbaar persoon is, ook al is wellicht die specifieke post niet behulpzaam.
Dat krijg je met dit systeem dus niet. Dit systeem zorgt alleen voor een beloning voor mensen die veel posten. Ik ken zat mensen met 1% van mij postcount maar die meer weten dan ik.
alex3305 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:50:
Persoonlijk zou ik wel graag zien dat er een ratingsysteem komt in bepaalde delen van het forum. Echter moet er mee opgepast worden in onderdelen waar opinie gegeven kan worden. Het kan dan voorkomen dat, net zoals op de FP, mensen een -1 krijgen omdat anderen hun mening niet dleen.
Het FP ratingsysteem dient een heel ander doel, namelijk het selecteren van reacties. Misschien wil je alleen de 3 beste reacties lezen, misschien wil je alles lezen. Op een discussieforum is dat niet van toepassing, de discussie gaat vaak traag, en ik lees simpelweg alle posts in de topics die ik interessant vind, wat heeft het +1én van nuttige posts dan voor zin?

Ik vind persoonlijk het binden van een rating aan een persoon minder. Al die reputation-troep op de doorsnee fora voegen zo goed als niets toe en vind ik zelfs storend. De enige plekken waar een dergelijk systeem naar mijn inziens goed geimplementeerd kan worden is op Q&A sites (stackoverflow, reacties gesorteerd op rating) en op de FP van tweakers.net, vanwege de stortvloed aan onzin.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Misschien moet er in plaats van een +1 knop dan een -1 knop komen. Bij Q&A topics kunnen diagnostische vragen belangrijker zijn dan een oplossing van een specifiek probleem, terwijl de TS juist de oplossing zal waarderen. In discussies is het helemaal moeilijk aan te geven welke argument of bijdrage beter is dan de andere.

Nutteloze, off-topic of zelf onjuiste informatie daarentegen is makkelijker te herkennen. Daar wordt snel genoeg op gereageerd, maar die posts kunnen in een slecht geval op een volgende pagina staan en/of over het hoofd gezien kunnen worden. Met voldoende -1 's wordt de reactie gewoon verborgen. Bijkomend voordeel is dat iemand die vaak -1 krijgt vanzelf doorkrijgt dat hij niets bedraagt en daardoor stopt met onzin te vertellen of beter zijn best gaat doen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007

FeaR

In GoT we trust

...een user die expert op gebied X is.
Die hebben toch van die rode naamjes? O-)

Zonder gekheid, ben benieuwd of het op GoT wel wat wordt. Ik weet dat ze op Hardware.info een dergelijke functie ook hadden en die is nu weg. Reden was omdat er na verloop van tijd niet echt gebruik meer van werd gemaakt door users. Of bepaalde users gaven alleen aan een select groepje users feedback.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Thy King

Thy King

Ruler Of Thy World

Het probleem in elk systeem waar je mensen in wilt belonen blijft natuurlijk dat andere mensen kunnen stemmen. Op de frontpage heeft iedereen al eens meegemaakt dat er af en toe belabberd word gestemd. En zelfs nadat er een systeem is ingevoerd dat het aantal moderators beperkt, is het nog steeds af en toe vrij zwak.

Het forum is vele malen groter dan de frontpage, dus als je een vergelijkbaar systeem invoert, krijgt je natuurlijk een schaalvergroting van de huidige frontpage problemen (Wetmatigheid 26: Wet van Behoud van Ellende).

Als je wilt nadenken over het invoeren van een ratings-systeem, maar meteen gaat schieten met mismoderaties, dan kan je beter het idee laten varen. De volgende problemen kunnen/gaan onstaan met een rating systeem:
  • Mensen die vragen stellen, daar een antwoord op krijgen, zullen zeker niet altijd stemmen.
  • Buitenstaanders die denken dat een bepaalde reply een antwoord is, zullen die dus markeren, terwijl dat het probleem wellicht helemaal niet oplost.
  • Mensen zullen stemmen om andere redenen dan de kwaliteit, of het nut van de post. (lees: rage-modden)
  • Er moet een feedback systeem komen om alle foute ratings/moderaties eruit te halen.
  • Er moeten 'opzichters' zijn die zich moeten focussen op mismoderaties. Met het grote aantal topics en posts, wordt dat veel (-meerdere keren gedaan-) werk door meerdere mensen.
  • Betrouwbaarheid is enorm relatief. Mensen hebben vaak erg selectieve kennis.
  • De interpretatie van betrouwbaarheid kan vele (foute) kanten op:
    • Iemand die een bron neerzet voor iets (al is het wikipedia) wordt gauw als betrouwbaarder gezien dan iemand die eigen kennis neerzet, terwijl dat niet waar hoef te wezen.
    • Mensen kunnen reputaties misbruiken, en de betrouwbaarheid van mensen als een 'wapen' inzetten om hulp behoevenden bepaalde handelingen te laten doen.
    • Posters zonder reputatie worden (sneller) genegeerd, terwijl hun antwoord best wel eens nuttig kan wezen.
  • Verschillende mensen zullen dezelfde post totaal anders interpreteren. Waar de 1 de post nuttig vind, zal de ander dit niet vinden. Uiteindelijk, mocht dit extremere vormen aannemen, zal dit (weer) door een moderator moeten worden rechtgetrokken.
  • De uiteindelijke beoordeling zou best wel eens kunnen hoveren tusen 2 extremen. Of alles is 'heel erg goed', of niet eens beoordeeld. Er is geen schaalverdeling tussen 'niks bijzonders' en 'behulpzaam'. (lees: geen sterren vs 5 sterren; er wordt dan geen/nauwelijks gebruik gemaakt van 1-4 sterren of iets vergelijkbaars).
  • Und so weiter.
Dit is natuurlijk grotendeels 'worst case scenario', maar wel reeel. Ik heb eigenlijk niet veel forums gezien met een reputatie/rating systeem, en ben ook deels sceptisch dat het succesvol zal zijn; ondanks mijn uitgebreide suggestie. Het is een systeem dat rust op een onbetrouwbaar ander systeem: de stemmende mensen.

Maar de eerste vraag die bij mij opkomt eigenlijk is: hoe beoordeel je kwaliteit vs nut vs betrouwbaarheid van een post?? Fora's worden anders behandeld dan de frontpage (of zie ik dat verkeerd?). Anders dan de vraagsteller die een knop indrukt voor de post waarin de oplossing is gevonden, zal het best wel eens problematisch worden.

Verwijderd

Allereerst: wat is precies het nut van een ratingsysteem? Op de frontpage heb je de stortvloed aan reacties, die wil je kunnen filteren. Op het forum zie ik niets in een vergelijkbaar systeem. Hoe moet ik dat mij precies voorstellen?

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 18:53:
Allereerst: wat is precies het nut van een ratingsysteem? Op de frontpage heb je de stortvloed aan reacties, die wil je kunnen filteren. Op het forum zie ik niets in een vergelijkbaar systeem. Hoe moet ik dat mij precies voorstellen?
Enige manier die ik zie is door het forum om te vormen naar een Q&A systeem.

Blijf je alsnog met de twijfelgevallen als faqs etc zitten (een verwijzing naar de faq zal minder snel als antwoord aangemerkt worden als iemand die het relevante gedeelte van de faq copy-paste)

Het principe teach a man to fish zal simpelweg minder gewaardeerd worden als give a man fish.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In mijn ogen moet een ratingsysteem voor het forum extreem simpel zijn. De topicstarter moet de mogelijkheid krijgen om oplossingen voor zijn probleem te markeren. Deze informatie is het bepalen van rankings in de search en voor de lezers van de topics die van de topicstart naar de oplossingen willen springen. Verder zou er voor nuttige posts nog een simpele +1- of like-knop moeten bestaan. Hoe meer gebruikers een post goed vinden, hij beter hij kennelijk is. Die informatie kan gebruikt worden om de hooggewaardeerde posts wat opvallender weer te geven en om de karmakoningen per forum (of eventueel zelfs per onderwerp) op een subtiel voetstukje te plaatsen. Het kan ook bijdragen aan de ranking van een topic in de search (meer likes = beter topic).

Een systeem met verschillende niveaus waarop gefilterd kan worden zoals in de reacties is niet wenselijk op het forum. Forumtopics zijn niet threaded en de volgorde van de posts moet dus intact gelaten worden. Een moderatiesysteem zou ook zwaar overkill en te foutgevoelig zijn voor het forum. Aan het geven van een +1 / like kan niets mis gaan.

• Gomez12
Femme schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:17:
De topicstarter moet de mogelijkheid krijgen om oplossingen voor zijn probleem te markeren.
Wat moet je dan met het discussie forum gedeelte doen?
Zoals al eerder gezegd, dit werkt perfect voor een Q&A / helpdesk site. Maar ik dacht altijd dat GoT pretendeerde niet dat te zijn, maar een discussie forum...

• alex3305
Helemaal met Femme eens, wat ik ook al eerder aangaf overigens. Waarvoor ik dan wel graag zou willen lobbyen is het invoeren van een speciaal ratingmod-team op het forum om de juiste reacties eruit te filteren. De huidige modjes hebben het naar mijn mening namelijk momenteel al druk genoeg met de rest :).

Zelf zou ik die mensen dan forum-wide laten modden, zaken waar ze niets mee te maken hebben kunnen ze dan met rust laten wanneer ze willen.

@Darkstone Ik zou het nuttig vinden zodat ik mijzelf een gemakkelijk beeld kan vormen van een (onbekende) gebruiker, welke klaarblijkelijk wel ergens ontzettend veel kennis van kan hebben. Daarnaast zijn er sommige topics waar ontzettend veel reacties in zitten, maar zeker niet allemaal even goed of hulpvaardig zijn. Ik denk dat jij dat zelf ook weleens meemaakt met de BBG-topics in CSL.

In de BBG-topics zouden dan eventueel goede of nuttige systeemconfiguraties als goed aangemerkt kunnen worden, zodat er eventueel een nog betere of specifiekere BBG voorop de FP vastgesteld kan worden.

@Gomez12, Femme Het zou nuttig zijn als ook ervaren gebruikers hun oplossing kunnen aanmerken. Daarnaast kan specificeren van deze reacties ertoe leiden dat informatie gemakkelijker opgezocht kan worden als zijnde een referentie.

Wel zou ik er inderdaad mee oppassen in de beginfase en zou ik persoonlijk als eerste alleen een +1/Like feature inbouwen, waarna later gekeken kan worden naar 'Dit is mijn oplossing'.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Femme schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:17:
In mijn ogen moet een ratingsysteem voor het forum extreem simpel zijn. De topicstarter moet de mogelijkheid krijgen om oplossingen voor zijn probleem te markeren. Deze informatie is het bepalen van rankings in de search en voor de lezers van de topics die van de topicstart naar de oplossingen willen springen. Verder zou er voor nuttige posts nog een simpele +1- of like-knop moeten bestaan. Hoe meer gebruikers een post goed vinden, hij beter hij kennelijk is. Die informatie kan gebruikt worden om de hooggewaardeerde posts wat opvallender weer te geven en om de karmakoningen per forum (of eventueel zelfs per onderwerp) op een subtiel voetstukje te plaatsen. Het kan ook bijdragen aan de ranking van een topic in de search (meer likes = beter topic).
Krijg je dan niet enorme discussies over wat nu wel of niet de 'oplossing' is? Virus met als oplossing reinstall is lekker kort door de bocht, een ipad of een samsung krijg je ook misleidende +1 ratings. Al niet te spreken over de talloze 'ik vind' reacties waar je amper zoiets op kan toepassen.

En 'meer likes = beter topic', nee.. meer likes = meer bezoekers. Diverse topics hier hebben zeer interessante informatie, maar worden amper bezocht. Een random 'het grote XX' topic heeft enorm veel bezoekers, krijgt dus automatisch meer likes.

Hulptopics met een 'dit is de oplossing' tag zou nog wel kunnen, maar dit kan je op het gros van de topics over het hele forum niet toepassen. Iemand die dus veel in de hardware actief is zou dus 'erg like' zijn, maar iemand die dus veel de fotografie bezig is (feedback op de foto's, wat schaars is) of gamingtopics, is dan niet zo 'like', terwijl ze qua 'toevoeging' op het forum net zoveel betekenen.

Ik heb al een .. hekel aan frontpage moderatie, ik hoef dat ook niet op het forum te zien, zeker niet als het met dezelfde trend zal gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 29-08-2011 13:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Het frontpage systeem zou erg goed zijn.
Je ziet op sommige andere Q&A sites ook, zoals hier: http://answers.yahoo.com/...qid=20110308191824AA7gWiJ

Daar kunnen mensen een goede post "waarderen" of aangeven dat het het antwoord is. Dan krijgt de user een bepaalde rating.
Voor het voten zou je karma kunnen krijgen, en users met een hogere karma zouden meer XP kunnen uitdelen ofzo (of users met een hogere rating).

Erg goed systeem en heb er ook wel eens aan gedacht om zoiets op T.net te hebben.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• zeef
SinergyX schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:31:
[...]

Krijg je dan niet enorme discussies over wat nu wel of niet de 'oplossing' is? Virus met als oplossing reinstall is lekker kort door de bocht, een ipad of een samsung krijg je ook misleidende +1 ratings. Al niet te spreken over de talloze 'ik vind' reacties waar je amper zoiets op kan toepassen.

En 'meer likes = beter topic', nee.. meer likes = meer bezoekers. Diverse topics hier hebben zeer interessante informatie, maar worden amper bezocht. Een random 'het grote XX' topic heeft enorm veel bezoekers, krijgt dus automatisch meer likes.

Hulptopics met een 'dit is de oplossing' tag zou nog wel kunnen, maar dit kan je op het gros van de topics over het hele forum niet toepassen. Iemand die dus veel in de hardware actief is zou dus 'erg like' zijn, maar iemand die dus veel de fotografie bezig is (feedback op de foto's, wat schaars is) of gamingtopics, is dan niet zo 'like', terwijl ze qua 'toevoeging' op het forum net zoveel betekenen.

Ik heb al een .. hekel aan frontpage moderatie, ik hoef dat ook niet op het forum te zien, zeker niet als het met dezelfde trend zal gaan.
Wat dacht je van de manier waarop ze het op de Apple community/support forums doen? De vrager markeert zelf het goede antwoord. Dan heb je volgens mij de beste kans op een goede match tussen vraag en oplossing. Natuurlijk moet je dat als community wel in de gaten houden om grapjassen voor te zijn. Fouten markeren, dat kan imho gewoon via de TR functionaliteit.

• alex3305
zeef schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:59:
[...]

Wat dacht je van de manier waarop ze het op de Apple community/support forums doen? De vrager markeert zelf het goede antwoord. Dan heb je volgens mij de beste kans op een goede match tussen vraag en oplossing. Natuurlijk moet je dat als community wel in de gaten houden om grapjassen voor te zijn. Fouten markeren, dat kan imho gewoon via de TR functionaliteit.
Maar als je alleen een 'dit is het goede antwoord' functie inbouwt heb je natuurlijk wel het overgrote risico dat GoT straks een soort van helpdesk gaat worden, zoals het Apple Support Forum (en StackOverflow) eigenlijk is. Dan zou ik persoonlijk meer zien in een +1-knop, zoals ik eerder al aangaf.
Pagina: 1