Kabelbreuk in huis zoeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Niet echt een tweaking vraag, maar was benieuwd of je op een of andere manier kan zien waar in een kabel een kabelbreuk zit.

Heb sinds kort een huis gekocht en sinds een paar dagen doet het licht in de trapkast het niet meer. Licht zit aangetakt op een stopcontact, waar ook geen spanning meer op staat. Vanuit het stopcontact loopt er een kabel onder het tapijt door naar de muur, alwaar de kabel door de muur richting de keuken verdwijnt. De kabel komt dan achter de inbouwkeuken uit waarna ik geen idee heb wat er met de kabel gebeurt. Ik vermoed dat er aangetakt is op een stopcontact ergens achter de inbouw.

Ik hoop dat het probleem hem zit in een breuk in de kabel onder het tapijt, omdat dit simpel te vervangen is, maar zou het wel leuk vinden om dit te kunnen bepalen voordat ik kabels ga doorknikken (zal uiteraard even de nodige voorzorgsmaatregelen in de meterkast treffen).

Alle aardlek schakelelaars staan btw goed en alle apperatuur in de keuken doet het ook nog, inc alle stopcontacten (die ik kan vinden).

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Terror schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:34:
Ik hoop dat het probleem hem zit in een breuk in de kabel onder het tapijt, omdat dit simpel te vervangen is
Whatever de uitkomst gaat worden: Die kabel moet daar sowieso weg. Kabel onder een tapijt :X 8)7 Dat is een brandgevaar waar je van op aan kunt :o

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 18-07-2011 22:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
dat niet alleen.

een lamp afgetakt van een stopcontact dat weer afgetakt is van een ander stopcontact...

klinkt als hobbybob werk met bijbehorende gevaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
RobIII schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:36:
[...]

Whatever de uitkomst gaat worden: Die kabel moet daar sowieso weg. Kabel onder een tapijt :X 8)7 8)7
Come on, live on the wild side.

Altijd spannend met feestjes en partijtjes. Wie morst er op het goede gedeelte van het tapijt en wie op het verkeerde gedeelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dan heb je zeker dikke Terror xD

Maar ik zou gewoon even met een duspol of multimetertje in de contact dozen of aan 1 van de uiteinden, natuurlijk ZONDER spanning erop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
RobIII schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:36:
[...]
Whatever de uitkomst gaat worden: Die kabel moet daar sowieso weg. Kabel onder een tapijt :X 8)7 8)7
Kabel zit onder een stuk waar niet gelopen kan worden, maar je hebt idd gelijk. Vanuit brandveiligheid een gevaarlijke situatie. Is wel op meer plekken wat gehobbied door de vorige bewoner. Heb zo mijn to do lijstje...

Des al niet te min, toch benieuwd of je de locatie van een breuk in de kabel kan pinpointen vanaf buiten de kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door Terror op 18-07-2011 22:44 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Terror schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:42:
[...]
Des al niet te min, toch benieuwd of je de locatie van een breuk in de kabel kan pinpointen vanaf buiten de kabel.
Hoeveel mag het kosten, ik vermoed dat Fluke er wel iets voor heeft :)

Gok alleen dat dat iets te duur wordt voor 1 breukje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Terror schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:42:
[...]
Dat kan, als ik het me goed kan herinneren gaat dat als volgt:

Vanaf een bepaalde frequentie gaat een kabel/baan zich als een transmissielijn gedragen. Het signaal neemt dan een soort golfvorm aan. Als dit gebeurt krijg je bij overgangen in de kabel/baan te maken met reflecties. Dwz dat het signaal terug gekaatst wordt. Als je dan op een manier de tijd tussen het vertrekken van het signaal en het terug aankomen meet samen met de snelheid van de signaalgolf kan je de afstand tot de overgang berekenen.
Elke overgang waarbij de transmissielijn van impedantie veranderd wordt waargenomen als een reflectie. Dus een splitsing ed. zal je ook kunnen zien.

Kabel (internet)/adsl bedrijven kunnen zo bv meten hoeveel kabel er is tot bij jou huis en zo ook controleren of er inderdaad een breuk is en waar die zit (tot op meters nauwkeuring volgens mij.)

Het zou bv kunnen inderdaad dat fluke dat soort meters verkoopt, al gaat dat dan waarschijnlijk ook fluke geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:31
het hoeft geen kabelbreuk te zijn...
Ik heb een wandcontactdoos die soms prik heeft en soms niet. :(
Komt uit een hotelschakeling ipv een echte WCD geloof ik...
Zal dat ook moeten veranderen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
beascob schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:20:
het hoeft geen kabelbreuk te zijn...
Ik heb een wandcontactdoos die soms prik heeft en soms niet. :(
Komt uit een hotelschakeling ipv een echte WCD geloof ik...
Zal dat ook moeten veranderen.
Net WCD eraf gehaald, op kabel zelf staat geen prik. Ingeplugd op een hotelschakeling heb ik nog niet aan gedacht. Gezien de plek van de schakelaars in huis is dit echter verre van logisch.

Binnenkort eens kijken of ik kan voldoen met het vervangen van de kabel of dat ik wat meer profi apperatuur / mensen nodig heb om te vinden waar het mis gaat.

@ Kluyze, thnx helemaal helder met mijn beperkte elektro kennis

[ Voor 4% gewijzigd door Terror op 18-07-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Het apparaat waar je dat mee kan doen heet een time-domain reflectometer. Deze werkt volgens het principe dat kluyze beschrijft.

Wikipedia: Time-domain reflectometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb thuis een goedkoop dingetje die je aan 1 kant op de kabel hangt, en de ontvanger hou je dan bij de kabel, en zolang hij in de buurt is hoor je dan een pieptoontje. Gewoon een leiding/kabelzoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Zou je niet gewoon het even goed aanleggen en met een pvc buisje met nul, fase en aarde naar je trapkast gaan? Dat gaat je waarschijnlijk minder tijd en geld kosten dan zo'n brakke oplossing als een kabel onder het tapijt te gaan fixen.

[ Voor 122% gewijzigd door boazkl0p op 20-07-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
_ferry_ schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 20:02:
Ik heb thuis een goedkoop dingetje die je aan 1 kant op de kabel hangt, en de ontvanger hou je dan bij de kabel, en zolang hij in de buurt is hoor je dan een pieptoontje. Gewoon een leiding/kabelzoeker.
Op zich idd een nette el cheapo oplossing.
Moet je er alleen wel even aan denken dat je het wel aan 2 kanten van de kabel moet doen (en op hetzelfde punt uitkomen) voordat je een muur openbreekt om erachter te komen dat de kabel daar enkel een rare knik maakt waardoor hij buiten het bereik van de kabelzoeker komt.
Pagina: 1