Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Mijn VMWare server heb ik van het weekend meegenomen ergens naar toe.
Toen ik eenmaal tijd had, om er naar om te kijken, was de server al ruim 24u van het stroom geweest.
Op zich geen probleem zou je denken, even BIOS instellingen terugzetten en gaan met die banaan.
Maar die vlieger ging helaas niet op, de PC begon opeens erg moeilijk te doen.

Zo kwam ik als ik de USB stick in de PC had zitten, niet verder dan "Verifying DMI pool data", waar ik zonder USB-stick gewoon kon booten (maar geen OS kon starten, die staat dus op de USB-stick). Dit doet de machine echter ook niet meer, zowel met als zonder USB-stick komt de PC niet meer voorbij "Verifying DMI pool data".

Ik heb een Gigabyte plank, de EP45-DS3R is de plank waar het om gaat. Dat schijnt een plank te zijn, waarbij het bekend staat dat het moeite heeft met USB apparaten, waaronder dus ook USB-sticks. Legacy USB devices op enabled gezet, ook weer op disabled gezet, het maakt allemaal niets meer uit.

CMOS gecleared en elke keer die instellingen weer gedaan: het heeft ook niet mogen helpen.
De PC komt de post wel door, dus ik denk niet dat er verder iets mis is.
Vreemde is echter, dat de PC (inmiddels vele CMOS clears verder) niet eens meer komt tot de "verifying DMI Pool data" en als ik de PC opstart, dat ik maar even wat kan doen met een PS/2 of USB toetsenbord en dat de PC daarna dan niet meer reageert.

Ik heb ook alle uitbreidingsapparaten / kaarten los gehaald, geheugenreepjes in diverse configuraties gedaan in de PC (4x 2GB), niets lijkt te helpen, ik ben inmiddels ten einde raad en weet niet wat ik over het hoofd zie. Aangezien het toetsenbord (PS/2 of USB) wel de PC in het BIOS krijgt, ga ik er vanuit dat die goed zijn. Met de USB toetsenbord heb ik ook dit bericht getikt... Elke hulp / tip is welkom. Een nieuwe BIOS er in flashen is mogelijk, is een beta versie dan, maar zodra de QFlash opgestart is, reageert het toetsenbord niet meer.

Nu vermoed ik dat er iets is met het BIOS, omdat de PC zolang zonder stroom heeft gestaan, al konden PC's van vroeger dat langer / beter hebben dan nu lijkt het wel. :) Als dat het geval is, dan ben ik benieuwd hoe ik een nieuwe batterij kan scoren voor de plank.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:02:
Op zich geen probleem zou je denken, even BIOS instellingen terugzetten en gaan met die banaan.
Maar die vlieger ging helaas niet op, de PC begon opeens erg moeilijk te doen.
Ik heb nog nooit een BIOS gereset omdat hij lang zonder stroom heeft gestaan? Waarom heb je dit gedaan, mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
CptChaos schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:02:
Nu vermoed ik dat er iets is met het BIOS, omdat de PC zolang zonder stroom heeft gestaan, al konden PC's van vroeger dat langer / beter hebben dan nu lijkt het wel. :) Als dat het geval is, dan ben ik benieuwd hoe ik een nieuwe batterij kan scoren voor de plank.
Er gaat zeer waarschijnlijk een CR2032 op het mainboard, gewoon een standaard-batterijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:28:
Ik heb nog nooit een BIOS gereset omdat hij lang zonder stroom heeft gestaan? Waarom heb je dit gedaan, mis ik iets?
Ik denk dat je wat mist inderdaad. De reset gebeurd natuurlijk ook omdat de batterij leeg is. ;) Maar omdat het niet werkte en ik alles wil uitsluiten, heb ik voor de zekerheid ook de CMOS gecleared, om zeker te zijn dat de instellingen op standaard staan.
RemcoDelft schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:30:
Er gaat zeer waarschijnlijk een CR2032 op het mainboard, gewoon een standaard-batterijtje.
Ik zal hier eens naar kijken, dank! :) Denk dat ik dit pas ga proberen als er niets anders is wat ik kan proberen, iemand wellicht wat tips?

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 19-07-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CptChaos schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:48:
Ik zal hier eens naar kijken, dank! :) Denk dat ik dit pas ga proberen als er niets anders is wat ik kan proberen, iemand wellicht wat tips?
Waarom zou je dat niet gelijk proberen?

Vervang de batterij en kijk of je daarmee van het probleem afbent. zo'n batterijtje kost je een dubbeltje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Terw_Dan schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:26:
[...]

Vervang de batterij en kijk of je daarmee van het probleem afbent. zo'n batterijtje kost je een dubbeltje ofzo.
Mee eens, ik zou als eerste de batterij vervangen, hoewel die iets meer dan een dubbeltje kost :)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:26:
Omdat ik waarschijnlijk niet eerder dan a.s. weekend zo'n batterijtje kan kopen. Door de weeks werk ik tot 18u en... Tja, iets met winkels die dan dicht zijn... :+
Pijlen lijken wel die kant op te wijzen, al zou ik het aan de andere kant wel vreemd vinden. De PC boot immers wel, maar komt nu niet aan de DMI pool data toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Je kan 'm ook online kopen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Mja bedenk me net dat ik het thuisfront ook kan bellen... :+ Dus dat ga ik zometeen ook even doen.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 19-07-2011 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Wat al gezegd is, begin met een batterijtje, dan in het bios optimale settings laden, dan je eigen instellingen.
Laat je moeder er een kopen bij de Hema en in een enveloppe naar je toe sturen.

Wat betreft het hangen, klopt je boot volgorde nog wel?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Obelink schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:37:
Wat betreft het hangen, klopt je boot volgorde nog wel?
De bootvolgorde stond goed, maar kan het niet meer aanpassen, omdat ik met het toetsenbord wél het BIOS in kan komen, maar daarna niets kan doen. Ik kan de bootvolgorde dus ook niet controleren. Met F12 kan ik eventueel aangeven waarvan geboot moet worden, al weet ik niet of de PC dan nog reageerd op het toetsenbord. QFlash weigert ook dienst, nadat dat is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ResuCigam schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:31:
[...]

Mee eens, ik zou als eerste de batterij vervangen, hoewel die iets meer dan een dubbeltje kost :)
Ok, ok, een paar cent per stuk meer
http://www.dealextreme.co...20-pcs-cell-batteries-751

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 13:44
Maar dan heeft hij hem pas over een week of 3 ;)

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb exact hetzelfde gehad met een barebone die ik thuis had staan, ook na een dagje uit en daarna opstarten bleef die hangen bij de verifying DMI pool data. Ik heb toen ook een nieuwe batterij erin gedaan maar dat was helaas niet de oplossing.

Die batterijtjes kan je trouwens ook bij de Albert Heijn om de hoek kopen trouwens ;).

Controleer je moederbord eens, staan er condensatoren bol? Dat was het probleem in mijn geval, een aantal condensatoren was gaan lekken en daardoor bootte uiteindelijk het bordje niet meer. Ik ben bang dat je moederboard aan het overlijden is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:24:
Ik heb exact hetzelfde gehad met een barebone die ik thuis had staan, ook na een dagje uit en daarna opstarten bleef die hangen bij de verifying DMI pool data. Ik heb toen ook een nieuwe batterij erin gedaan maar dat was helaas niet de oplossing.

Die batterijtjes kan je trouwens ook bij de Albert Heijn om de hoek kopen trouwens ;).

Controleer je moederbord eens, staan er condensatoren bol? Dat was het probleem in mijn geval, een aantal condensatoren was gaan lekken en daardoor bootte uiteindelijk het bordje niet meer. Ik ben bang dat je moederboard aan het overlijden is.
Ik ga eerst een ander batterijtje proberen, ik kan gelukkig vanuit het magazijn van mijn werk een batterijtje krijgen. Als dat niet helpt, kan ik nog kijken wat de PC doet als ik alles even uit de kast haal en weer inbouw. Werkt dat niet, dan ga ik er ook vanuit dat de PC is overleden en zal ik mijn desktop vervroegd upgraden naar i5 of i7, zodat de onderdelen van mijn desktop beschikbaar komen voor de server. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJMRaijmakers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-08 14:52
Heb vorige week vergelijkbaar iets gehad.
Als pc een dag zonder stroom stond startte hij nauwelijks op, zag zijn 2 sata schijven niet. Na bios reset werkte het weer wel. Maar volgende dag (zonder stroom) weer hetzelfde. Spanningen gemeten op de harde schijven, bleken 4,7 en 11,5 volt te zijn.
Probleem was dus de voeding, deze geopend en een 4-tal bolle condensatoren erin.
Oplossing: nieuwe voeding erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
AJMRaijmakers schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:33:
Heb vorige week vergelijkbaar iets gehad.
Als pc een dag zonder stroom stond startte hij nauwelijks op, zag zijn 2 sata schijven niet. Na bios reset werkte het weer wel. Maar volgende dag (zonder stroom) weer hetzelfde. Spanningen gemeten op de harde schijven, bleken 4,7 en 11,5 volt te zijn.
Probleem was dus de voeding, deze geopend en een 4-tal bolle condensatoren erin.
Oplossing: nieuwe voeding erin.
Neem ik vanavond even mee. :) Ik zal deze ook eens checken, mag verwachten dat een OCZ voeding toch wel langer dan een jaar kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Zojuist ander batterijtje in de PC gestoken, maar dit heeft voor nu nog geen effect, ik kan nog altijd wél het BIOS opstarten, of het menu waarbij je kiest voor bootdevice, maar vervolgens reageren zowel USB als PS/2 toetsenbord niet. Iemand tips hoe ik dat kan oplossen? Want vind het wel vreemd hoor: kan wel aangeven dat ik het BIOS wil hebben, of het boot menu, maar daarna geeft de PC er de brui aan.

EDIT1:
Ik ga nu op bolle condensators checken, op het moederbord zit iig niets geks.

EDIT2:
Zojuist ook de voeding gechecked, ik kom weinig gekke dingen tegen, behalve dan een minder frisse geur uit de voeding. Defect is die niet, ik kan er immers mee booten.

EDIT3:
Net weer even gechecked, misschien dat ie weer zin heeft of zo (:S I know, stupid), maar de PC doet echt niet veel. Hij blijft hangen ná PCI devices listing als ik de PC laat booten en anders lijkt hij dus te hangen in de menu's.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 19-07-2011 23:01 ]

Pagina: 1