software raid 5 snelheid

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
hallo

Voor mijn freenas server wil ik een raid 5 stapeltje maken. als ik zo kijk naar de raid niveau's vind ik raid 5 het beste uitkomen wat betreft kosten etc. alleen zit ik even te kijken voor de snelheden.

daarbij als eerste, wat voor cpu last kan ik verwachten bij software raid 5?
de freenas server bestaat uit een foxconn g41mxp mobo met een e2160 1.8GHz dual core en 2Gb Ram.
alles zit aangesloten op een Gbit netwerk. bij voorkeur haal ik daar natuurlijke en leuke snelheid op voor bijvoorbeeld samba (file sharing).

en dan de harde schijf keuze.
ik weet dat een 7200 schijf sneller is als een 5400 schijf, maar hoe zit dat in dit geval?
kan de processor zulke snelheid toch niet bijbenen en heeft 7200 daardoor geen snelheidsverschil?
of liggen de snelheden van 5400 schijven in raid 5 al hoog genoeg?
of...?
hoewel ik die snelheid belangrijk vind, vind ik de prijs dat ook. en 5400 schijven zijn vaak een stukje goedkoper als 7200.

iemand ervaring hiermee?

alvast bedankt
timberleek

Verwijderd

RAID5 is gevaarlijk; dat heb je vast nergens gelezen. RAID5 is een van de complexe RAID levels en eigenlijk moet je daar niet aan beginnen. Heb je een 1:1 backup van al je data? Kun je er tegen als je RAID5 met 100% dataverlies kampt of met een corrupt filesystem? Zo nee; kies dan geen RAID5.

Als je voor FreeNAS gaat kun je misschien veel beter voor ZFS en RAID-Z of RAID-Z2 gaan; dat is heel wat veiliger. Een Atom of Brazos CPU is snel genoeg voor de meeste normale NAS systemen; het is het geheugen wat wel kritisch is voor performance als je voor ZFS kiest. Daarom is 2GiB (ik neem aan dat je geen 2Gbit = 256MiB bedoelt) aan de krappe kant voor ZFS; maar voor UFS juist weer overkill.

7200rpm is niet per definitie sneller dan 5400rpm. Zo is de Samsung F4EG 2TB op 5400rpm sneller dan veel (oudere) 7200rpm disks. Ook verschil het vrijwel niets qua doorvoersnelheid met de huidige generatie 7200rpm disks. Dus ik zou voor de Samsung F4EG gaan; de Hitachi 7K3000 is maar marginaal sneller.

5400rpm schijven verbruiken minder stroom, genereren minder vibraties, zijn betrouwbaarder, hebben geen actieve koeling nodig en zijn dus vaak sneller of gewaagd aan 7200rpm disks; aan jou de keuze. Low-rpm disks is hot op het moment; high-rpm is sterk aan terrein aan het verliezen. SSDs zijn namelijk koning voor IOps.

Jouw Foxconn mobo zal niet zo zuinig zijn als nieuwe oplossingen zoals Brazos, maar als je het al hebt kun je overwegen het gewoon te gebruiken. Voor ZFS is je systeem niet erg optimaal; je zult hogere snelheden krijgen met UFS + software RAID5. Je zult dus moeten kiezen tussen performance (UFS) en betrouwbaarheid (ZFS).

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
op die nas staat een verzameling data.

backups van de computers in huis
mijn downloads
wat overige data

nu zijn die downloads het meeste, en die zijn op zich niet onoverkomelijk, maar wel ontzettend vervelend als het weg is. dan moet alles weer opnieuw gedownload worden...

raid 5 leek me eigenlijk heel handig vanwege de relatief lage instapkosten vergeleken bijvoorbeeld raid 1. je raakt immers maar 1 schijf kwijt aan pariteitsberekeningen. en als er een schijf zou falen kan hij weer gereconstrueerd worden, maar het is dus niet zo rooskleurig.

zfs ziet er op het eerste oog ingewikkeld uit, maar daar zou ik me op in kunnen lezen.

de nas had eerst een atom330 systeem, maar die heeft maar 2 sata poorten. voor de prijs van een goede sata insteekkaart kon ik hier in de buurt dat foxconn bordje ophalen met 4 poorten, en ook veel meer andere aansluitingen (pci enzo).

het gaat inderdaad om 2 Gbyte of 1846MiB volgens freenas.

maar dan kan ik in elk geval makkelijk kijken voor 5400 schijven. dat maakt de selectie een stuk groter (en vaak goedkoper).

dat moederbord is al in gebruik. atm is het een freenas server met een 500GB en een 750GB schijf gewoon als 2 losse schijven.
maar nu die ruimte op raakt dacht ik eraan om het meteen allemaal anders te doen.
ipv een samenraapsel (dit is 2e schijf uit mijn desktop en de schijf uit een externe hd) wil ik nu nieuwe schijven kopen.
en toen bedacht ik me ook dat een raid oplossing misschien niet zou misstaan.