Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop als desktopvervanger vs Desktop PC

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Hoop dat ik dit in het goede forum heb gezet

Reeds zijn mijn vriendin en ik op ons zelf gaan wonen. Leuk nieuwbouwhuis, normale afmetingen. Vloertje, bankje, tvtje, meubeltjes, alles klaar.

Nu zaten mijn vriendin en ik te dimdammen wat we met computers / laptops in huis gaan doen. In het ouderlijk huis had ik een PC boven staan (De PC staat nog steeds in ouderlijk huis) en een laptop beneden. De laptop is reeds meegenomen naar het nieuwe huis en staat op de eettafel, hier doen we eigenlijk alles achter. Alles? Eigenlijk niet! Ik speelde voor de verhuizing af en toe een spelletje (TF2,CS:S, en soms een spelletje los) en dat gaat niet op de laptop.

Nu hebben we de logeerkamer klaargemaakt, bureau gekocht waar de pc op kan staan. Maar ik wil niet zo maar de PC wegtrekken in mijn ouderlijk huis omdat ik nog een broer en moeder achterlaat die dan geen computer hebben. De computer is ook gedateerd (In oktober 4 jaar oud, E6850@4GHz,2GB,8800GT,rest niet boeiend) is eigenlijk aan vervanging toe.

De laptop die we hebben staan is een Dell Studio 15 en is inmiddels 2 jaar oud (Core2Duo T4200,4GB,Ati47nogwat) en ook redelijk gedateerd maar niet waar hij eigenlijk dienst voor doet/deed; Surf/MSN (En nu dus ook streamen van films via PS3mediaserver naar de PS3).

Omdat ik eigenlijk weer op termijn TF2 wil gaan doen, Portal 2 en voor de rest beetje random zat ik te denken/dubben: Laptop en die op de eettafel zetten (Makkelijk weg te zetten) of een PC op de logeerkamer.
Laptop
Voordelen
  • Makkelijk te verplaatsen
  • Kan beneden staan (Socialer?)
  • "even iets opzoeken" ipv geen zin om naar boven te gaan
  • Niet hele avonden op een afgesloten kamer
Nadelen
  • Zelfde performance, hogere prijs!
  • 90% van de tijd laptop op de eettafel
  • Gamen achter een laptop lijkt mij minder fijn
  • ??
Nu ben ik vast niet de enige die deze keuze heeft moeten maken: Of een Alles-in-één-gaming-laptop of een PC. Ik neig eigenlijk naar een PC (Goedkoper,makkelijker upgradebaar, groter scherm) maar toch het boven zitten houdt mij tegen. Netwerkkabel trekken hoeft niet, kan via het stroomnet, is denk ik tegenwoordig stabiel genoeg om te gamen. Stroomverbruik is nog wel een puntje, die zal bij een laptop iets lager liggen.

Iemand tips of dingen waar ik nog niet goed genoeg naar heb gekeken (Bijvoorbeeld het All-in-one concept wat Apple hanteert? Toch PC, kun je beneden neerzetten maar volgens mij relatief duur prijs/prestatie).

Verwijderd

RedHat schreef op maandag 18 juli 2011 @ 19:01:
De computer is ook gedateerd (In oktober 4 jaar oud, E6850@4GHz,2GB,8800GT,rest niet boeiend) is eigenlijk aan vervanging toe.
Dat valt nog best mee hoor... Even snel als de huidige quadcores zolang er niet teveel threads tegelijk bezig zijn.
De laptop die we hebben staan is een Dell Studio 15 en is inmiddels 2 jaar oud (Core2Duo T4200,4GB,Ati47nogwat)
HD4570. Ik heb hem zelf ook :P
Iemand tips of dingen waar ik nog niet goed genoeg naar heb gekeken (Bijvoorbeeld het All-in-one concept wat Apple hanteert? Toch PC, kun je beneden neerzetten maar volgens mij relatief duur prijs/prestatie).
Dat lijkt mij ook niet heel erg interessant, dat is praktisch een desktop die er wat beter uitziet.

Je kan ook een tablet nemen in combinatie met een desktop, of eender combinatie van 2 apparaten.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:02:
[...]
Dat valt nog best mee hoor... Even snel als de huidige quadcores zolang er niet teveel threads tegelijk bezig zijn.
Nou, de videokaart is gedateerd (En inmiddels al bijna 4 jaar oud!) en kan nieuwe games niet meer op medium spelen en TF2 is eigenlijk ook iets te zwaar geworden. Dus voor mij in ieder geval iets te oud.

Nadeel van de PC is, als ik hem wil upgraden het eigenlijk neerkomt op Videokaart, voeding en geheugen. Dat is een optie, alhoewel ik niet weet hoe goed de standaard voeding het gaat houden (Antec Sonata III, dus 500Watt Earthquake voeding dacht ik).

Daarnaast wil ik als ik een PC heb ook een beetje feature proof gaan, dan is een SSD fijn (geen harde must natuurlijk), en een andere processor + moederbord eigenlijk ook wel. Dan kun je net zo goed voor een nieuwe pc gaan (Of stap-voor-stap upgraden, eerst vid kaart, daarna mobo+cpu, daarna SSD, dat is eigenlijk nog geen gek idee). Ik ga deze ook zeker in gedachten houden.
[...]
HD4570. Ik heb hem zelf ook :P
Het is beter als zo'n integrated ding, maar eigenlijk kun je er nog niet veel mee :P
[...]
Dat lijkt mij ook niet heel erg interessant, dat is praktisch een desktop die er wat beter uitziet.

Je kan ook een tablet nemen in combinatie met een desktop, of eender combinatie van 2 apparaten.
Een beeldscherm met computer in één heeft als voordeel dat je hem in één keer wegzet (Alla laptop). (Op tobo en muis na dan). Maar die kun je prima op een grote eettafel zetten en als je visite krijgt wegzetten oid. Dat is bij een desktop PC gewoon iets minder.

• xeple
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 01:59
Ik zou gewoon beide houden en een computerkast aanschaffen.
Kun je je spelletjes spelen en ben je toch nog sociaal bezig 8)

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-11 15:40
Het is ook maar de vraag hoe sociaal het is om in een gezelschap achter een laptop te kruipen. Zelf vind ik het sowieso fijner als ik niet gestoord wordt als ik bijvoorbeeld zit te gamen. Het lijkt me ook niks als iemand anders hier aan de eettafel gaat zitten gamen :p.
Ik denk dat een (game) PC i.c.m. een tablet of netbook de beste optie is. Dan zit je ook niet met de nadelen die een game-laptop met zich mee brengt.