Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SPF records icm smarthost

Pagina: 1
Acties:

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-11 14:37
Sinds vandaag een hele lijst aan klanten die problemen hebben met mailen.
SPF records dienen aangemaakt te worden. Nu is dat opzich geen probleem, als de send connector via eigen DNS gaat.
Ik heb alleen ook servers die via smarthost (bijv. kpn-officedsl.nl) mailen, hoe stel ik daarvoor SPF records in?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Japie Gijs schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:47:
Sinds vandaag een hele lijst aan klanten die problemen hebben met mailen.
SPF records dienen aangemaakt te worden. Nu is dat opzich geen probleem, als de send connector via eigen DNS gaat.
Ik heb alleen ook servers die via smarthost (bijv. kpn-officedsl.nl) mailen, hoe stel ik daarvoor SPF records in?
Nja, volgens mij kun je voor een domein wat je niet beheerd geen SPF records instellen, omdat zelf je de DNS van dat domein niet beheerd.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 14:56
SPF records moeten volgens mij aangemaakt worden bij de DNS server die gebruikt wordt voor het maildomein, daar heeft de verzendende kant weinig mee te maken.

Als jouw mail van info@domein.nl komt moet je inloggen bij de hoster van @domain.nl. En daar gewoon de IP range van de KPN servers invoeren. Hebben ze geen SPF include zoals google?

[ Voor 16% gewijzigd door Slurpgeit op 18-07-2011 16:50 ]

• Turdie
Slurpgeit schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:50:
SPF records moeten volgens mij aangemaakt worden bij de DNS server die gebruikt wordt voor het maildomein, daar heeft de verzendende kant weinig mee te maken.

Als jouw mail van info@domein.nl komt moet je inloggen bij de hoster van @domain.nl. En daar gewoon de IP range van de KPN servers invoeren. Hebben ze geen SPF include zoals google?
Duik jij dan maar eens terug de boeken in ;). Ze moeten zelfs worden aangemaakt in de "authoritative" (main) DNS servers. Zie ook hier:
Sender Policy Framework: Introduction

• Japie Gijs
Ik beheer ook 2 domeinen waarbij ik dus na de meldingen van vanochtend een SPF record ingesteld heb en waar het probleem gelijk opgelost was.
Dus toen leek het mij de opdracht om dat bij iedereen met een eigen Exchange server in te gaan stellen. Een beetje hetzelfde als RDNS.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 20:46
shadowman12 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:53:
[...]

Duik jij dan maar eens terug de boeken in ;). Ze moeten zelfs worden aangemaakt in de "authoritative" (main) DNS servers. Zie ook hier:
Sender Policy Framework: Introduction
Niet zelfs, alleen daar. ;) SPF records moeten alleen ingesteld op de dns die authoritative is voor dat domein. Als jij spf records moet maken voor janjansen.nl kan dat alleen in de dns van het domein janjansen.nl :)

Dat zou wat zijn als kpn dan voor elke klant in hun dns ook nog eens spf in moest gaan stellen. 8)7

• Turdie
jimmy87 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:44:
[...]

Niet zelfs, alleen daar. ;) SPF records moeten alleen ingesteld op de dns die authoritative is voor dat domein. Als jij spf records moet maken voor janjansen.nl kan dat alleen in de dns van het domein janjansen.nl :)

Dat zou wat zijn als kpn dan voor elke klant in hun dns ook nog eens spf in moest gaan stellen. 8)7
Dat bedoel ik ook

• Japie Gijs
jimmy87 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:44:
[...]

Maar in dat SPF moet het ip staan, van de mailserver die geauthenticeerd is toch? Wat dan met relay/smarthosts?

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Neem het IP van die relay/smarthost op in het SPF record. Klaar.

... en oranje! :P

• Japie Gijs
iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 08:13:
Neem het IP van die relay/smarthost op in het SPF record. Klaar.
Ik heb nu het voorbeeld van smtp.kpn-officedsl.nl, lijkt me niet dat die het bij 1 ip houd. Bronserver waarvan ik de SPF foutmelding van krijg is dan ook weer cpsmtp-fia05.kpnxchange.com

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Dan moet je die IP-adressen ook opnemen. Je kunt ook (mits mogelijk) wildcards op IP of (delen van) de FQDN opnemen in het record, mocht dat dingen makkelijker maken.

... en oranje! :P

Pagina: 1