Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[BSOD] nvlddmkm.sys na slaap

Pagina: 1
Acties:

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-11 11:59
Mijn systeem:
- Windows 7 64 Pro
- Mobo: Rampage 2 Extreme
- Videokaarten: 2x GTX 580's + 8400 gs
- Huidige Nvidia driver: 270.61
- Scherm-setup: Nvidia Surround landscape met 1 extra scherm

BSOD codes die ik heb gehad (gehaald uit WhoCrashed):
- 0x3B : SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
- 0x1000007E : SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M

Mijn probleem:
Ik heb een stekkerbak met afstandsbediening. Op die stekkerbak heb ik alle apparaten aangesloten die uit mogen als de PC in slaap modus is. In dit geval gaat het erom dat mijn monitoren hierop zijn aangesloten. Als ik de PC in slaapstand zet dan schakel ik daarna de stroom af van de monitoren.

Probleem 1 - tot 2 week geleden:
Ik kreeg een BSOD als de volgende situatie zich voordeed:
- Driver versie 270
- De PC was in slaapstand
- De monitoren hadden geen stroom
- De PC werd uit de slaapstand gehaald
- Binnen ~5 seconden gaf ik stroom aan de monitoren

Deze stappen resulteerden altijd in een BSOD. Maar:
- Stroom geven aan de monitoren voordat de pc uit slaap komt = alles werkt perfect
- Stroom geven aan de monitoren na die ~5 seconden dat de PC uit slaap is = alles werkt perfect

Probleem 2 - sinds 2 week geleden:
2 week geleden heb ik mijn 8400 gs vervangen door een 520. De 520 was kapot maar daar kwam ik pas achter na verschillende drivers opnieuw te hebben geïnstalleerd waaronder de 275. Tijdens het testen met verschillende driver versies kwam ik er achter dat met versie 275 ik ook een BSOD kreeg in de volgende situatie:
- Monitoren hebben geen stroom
- PC wordt uit slaapmodus gehaald
- Na de ~5 seconden krijgen de monitoren weer stroom

Sindsdien ben ik weer terug gegaan naar driver versie 270 maar die BSOD's houd ik. Ik krijg nu dus altijd een BSOD als mijn monitoren geen stroom hebben bij het uit de slaapmodus halen van mijn PC.

Bij het switchen van drivers heb ik steeds DriverSweeper gebruikt in veilige modus.

Ik weet dus al wel wat ik kan doen om te voorkomen dat ik deze BSOD's krijg maar ik heb liever een oplossing. Het is soms heel gemakkelijk om even te vergeten dat m'n monitoren nog geen stroom hebben bij het ontwaken van m'n PC. En dat was eerst geen probleem.

• noskill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-11 11:48

noskill

1*1=2.

Hmmm apart ja. Domme vraag misschien, maar zit je "stekkerbak met afstandsbediening" in een eigen stopcontact, of is deze al doorgelust vanuit een andere stekkerdoos? Misschien een kansje dat er BSOD komen omdat alle apparaten tegelijkertijd stroompieken omdat ze net aangeschakeld worden... Just guessing?

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Alle drivers 100% up to date?

• Max Hunt
Alle drivers 100% up to date?
Alle drivers behalve de videokaart drivers zijn up-to-date.
zit je "stekkerbak met afstandsbediening" in een eigen stopcontact
Jup die heeft zijn eigen stopcontact. Maar dat het daaraan zou kunnen liggen lijkt me heel erg sterk, zeker omdat de videokaart driver versie invloed heeft op het probleem.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Max Hunt schreef op maandag 18 juli 2011 @ 15:53:
[...]

Alle drivers behalve de videokaart drivers zijn up-to-date.

[...]

Jup die heeft zijn eigen stopcontact. Maar dat het daaraan zou kunnen liggen lijkt me heel erg sterk, zeker omdat de videokaart driver versie invloed heeft op het probleem.
Heb je het probleem ook als je de monitoren uit de op afstand bedienbare stekkerdoos haalt en in een gewone steekt? Als de monitoren uit staan, je doet PC aan en steekt dan de stekkerdoos in een wandcontactdoos?

Vermoed namelijk dat die bedienbare stekkerdoos iets doet waar je PC niet blij mee is.. Wellicht het proberen waard.

Heb je het probleem met 1 scherm ook? (met en zonder op afstand bedienbare stekkerdoos?)

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 18-07-2011 15:59 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Max Hunt
Ik heb het even getest:
Met bedienbare stekkerdoos - alles uit - pc uit slaapmodus halen: BSOD
Zonder bedienbare stekkerdoos - alles uit - pc uit slaapmodus halen: zelfde BSOD

Ik heb ook alle 4 monitoren afzonderlijk getest. Van de 4 heb ik per test bij 1 monitor de stekker eruit getrokken en daarna de PC uit de slaapmodus gehaald. Resultaat: geen BSOD ongeacht welke monitor geen stroom heeft. Enig minpuntje: monitor #4 (zit niet in de surround groep) heeft de taskbar, als die monitor geen stroom krijgt springt de taskbar naar de surround-monitor.

Door deze test kan de bedienbare stekkerdoos weg worden gestreept van de lijst met mogelijke oorzaken. Ik merkte wel dat bij het inschakelen van de stroom van een monitor Windows aangaf dat het nieuwe hardware had gedetecteerd. Ik denk nu dat als alle 3 de monitoren van de surround opstelling niet zijn aangesloten dit zorgt voor de BSOD.

De vraag is dan waarom dit nu wel gebeurt maar een paar weken geleden niet.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Is er in de tussentijd iets veranderd? Iets geïnstalleerd? Updates, driver updates, programma's?

Misschien een vervelend idee maar wellicht te testen; een van je videokaarten is brak?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Max Hunt
Probleem 1 heb ik eigenlijk altijd al gehad. In die tijd heb ik Windows al eens geformatteerd maar het probleem bleef. Probleem 2 wat ik nu dus heb is sinds de installatie van driver versie 275 en de upgrade van mijn 8400 naar de 520. Inmiddels is alles weer zoals ik het had voor de upgrade.

Een kapotte videokaart zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn ja maar lijkt me niet echt logisch. Ik game verder aardig wat en ik heb nog nooit last gehad van slechte prestaties / crashes / artefacts oid. De kaarten worden niet bepaald heet en buiten de BSOD na slaapmodus heb ik nergens last van.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Even voor de duidelijkheid; je had twee gtx 580 in je PC samen met een 8400 kaart, nu twee gtx 580's en een 520?

Als ik je probleem zo bekijk, en de dingen die je hebt uitgesloten (reinstall windows, drivers, andere stekkerdoos etc) lijkt het erop dat de Nvidia driver niet in paniekmodus schiet als de PC aan gaat maar de monitoren nog uit zijn. Ik kan me voorstellen dat de kaarten detecteren dat er geen scherm is aangesloten (want geen signaal) en dus een melding produceren of terug willen van je surround opstelling naar 1 scherm op de aparte videokaart oid. Dat lukt niet, driver crashed en windows ook.

Meer kan ik niet bedenken eigenlijk. Het lijkt me dat een mailtje naar Nvidia met duidelijke uitleg en je troubleshooting thus far een goed idee is..

• Max Hunt
Even voor de duidelijkheid; je had twee gtx 580 in je PC samen met een 8400 kaart, nu twee gtx 580's en een 520?
De 520 die ik heb gekocht bleek na een dag niet goed te zijn dus die heb ik weer terug gestuurd. Ik gebruik sindsdien weer de 8400.

Met de 520 en de 275 driver kreeg ik altijd een BSOD na ontwaken van slaapmodus, met de 270 driver kreeg ik op de normale manier (met monitoren aan) geen BSOD. Na nog wat andere tests bleek toen dat de 520 echt niet goed was.

Ik zal Nvidia eens proberen, bedankt voor de tip.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Max Hunt schreef op maandag 18 juli 2011 @ 22:27:
[...]
De 520 die ik heb gekocht bleek na een dag niet goed te zijn dus die heb ik weer terug gestuurd. Ik gebruik sindsdien weer de 8400.

Met de 520 en de 275 driver kreeg ik altijd een BSOD na ontwaken van slaapmodus, met de 270 driver kreeg ik op de normale manier (met monitoren aan) geen BSOD. Na nog wat andere tests bleek toen dat de 520 echt niet goed was.

Ik zal Nvidia eens proberen, bedankt voor de tip.
Hoeveel schermen kan je aansturen met 1 GTX 580? Kun je proberen wat er gebeurt als je steeds 1 videokaart in je PC hebt?

Ik heb sterk t vermoeden dat er iets niet aan de haak is met je surround setup (driver-wise gezien) of met een van je videokaarten.

Voeding van je computer is redelijk krachtig neem ik aan, hoe oud is 't ding?

• Max Hunt
Voeding:
Ik heb een Corsair HX750, die is altijd voldoende gebleken, ook tijdens zware spellen. Verbruik van mijn PC komt dan niet vaak over de 700W heen en dat is gemeten aan het stopcontact (met 90% efficiëntie wordt dat 630W). Ik heb dit systeem sinds eind december en m'n videokaarten hebben tot nu toe altijd perfect gewerkt.

Surround:
Surround werkt alleen met 2 videokaarten in SLI, ik kan dus niet testen met 1 videokaart uitgeschakeld. Op de 1e kaart zijn 2 monitoren aangesloten, op de 2e kaart is 1 monitor aangesloten. Dat is ook de enige manier voor deze opstelling.

Ik zal vandaag proberen om te checken of dit probleem ook bestaat met 1 videokaart maar dan heb ik ook meteen surround uitgeschakeld. Als dat niet voor een BSOD zorgt weet ik dan nog niet of het aan de videokaart ligt of aan surround.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Max Hunt schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:01:

Ik zal vandaag proberen om te checken of dit probleem ook bestaat met 1 videokaart maar dan heb ik ook meteen surround uitgeschakeld. Als dat niet voor een BSOD zorgt weet ik dan nog niet of het aan de videokaart ligt of aan surround.
Nee maar dan weet je wel dat het niet aan je moederbord ligt ;) Als je niet weet waar het probleem vandaan komt kun je het beste gaan uitsluiten wat het niet is ;)

Pagina: 1