Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[campagne] Olympus vindt smartphone-camera's maar niks

Pagina: 1
Acties:

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Sinds kort is er een nieuwe online/offline campagne actief, van Olympus: getarealcamera.com is de url die gebruikt wordt om mensen te relayen naar http://olympus.com.au, de Australische website van Olympus.

De offline-actie is behoorlijk scherp. Een paar beelden:

Afbeeldingslocatie: http://piclog.nl//2011/olympusgetarealcamera1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://piclog.nl//2011/olympusgetarealcamera2.jpg

Meer info:

http://gizmodo.com/582149...y-and-your-little-dog-too
http://gizmodo.com/582213...our-cellphone-photography

Hierbij wordt dus verwezen naar de Olympus product-website. Omdat het niet een regionale of wereldwijde campagne is/lijkt, ziet het ernaar uit dat het door de Australische Olympus als solo-campagne is ingezet. Het is wel zo dat het aardig wat buzz heeft gecreëerd, ook op social media gebied: zie hiervoor de verschillende tweets op Twitter.com over getarealcamera. Gratis reclame voor het merk zo.

Nu is het wel een punt van discussie of een fabrikant zo wel kan/mag adverteren: dit omdat een hele markt (smartphones) zo wordt afgekraakt. Ik ben eigenlijk benieuwd wat het publiek hier, en dan zeker de marketeers die zelf ook campagnes verzinnen, hiervan vinden: origineel, smaakloos, grappig? Zegt u het maar :)

LinkedIn
Instagram

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het hele idee achter marketing is toch juist jezelf beter afschilderen dan de concurrentie :? Pas als je echt andere merken gaat noemen en die aan de haren erbij sleept (want dit en dat zuigt bij hun) vind ik 't twijfelachtig, en zelfs dat wordt tegenwoordig meer en meer toegestaan door de reclame code commissie.
Ik vind ze overigens appels met peren vergelijken. Ik ben superhappy met de "camera" in mijn iPhone want die heb ik altijd bij en dus paraat als er eens een fotomoment is. Het fototoestel, gevalletje amateur consumer zakmodel dan nog, neem ik wel mee op gelegenheden als vakanties e.d. waar je veel meer foto's schiet die je "planned". Dan hoef ik nog niet eens te zeulen met lenzen e.d. M.a.w: heel andere markten met heel andere doelen en verwachtingen.

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 18-07-2011 15:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
Als Apple een nieuw product of een nieuwe productversie lanceert, dan worden de concurrenten ook op een bepaalde manier naar beneden geduwt. Een aantal voorbeelden van de iPhone 4 launch:
  • Apple claimt het dat het de grootste mobile browser heeft. Hoe dit gemeten is, is compleet onbekend. Misschien is het wel volgens de Apple site gemeten, welke standaard startpagina is ingesteld op Apple.com
  • Apple claimt de meeste mobile games te hebben. Vergeten we hier niet dat kwantiteit niet aan kwaliteit gelijk staat?
  • iAds zouden specifiek op personen en hun interesses werken. Dat doet Google al langer, maar op de een of andere manier ontvangt Google daar kritiek over, terwijl het bij Apple positief wordt gevonden.
Niet om Apple meteen te bashen, maar dit is gewoon een populistisch voorbeeld. En of het nu netjes is of niet, het is uiteindelijk ook een vorm van marketing en tevens een vorm van jezelf als merk (en jouw product) te promoten. Dat Olympus een haal maakt naar cameraphones is helemaal niet verwonderlijk. Vooral als je nagaat dat de grootste concurrentie van de pocketcams smartphones zijn.

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
alex3305 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 15:43:
Als Apple een nieuw product of een nieuwe productversie lanceert, dan worden de concurrenten ook op een bepaalde manier naar beneden geduwt. Een aantal voorbeelden van de iPhone 4 launch:
  • Apple claimt het dat het de grootste mobile browser heeft. Hoe dit gemeten is, is compleet onbekend. Misschien is het wel volgens de Apple site gemeten, welke standaard startpagina is ingesteld op Apple.com
  • Apple claimt de meeste mobile games te hebben. Vergeten we hier niet dat kwantiteit niet aan kwaliteit gelijk staat?
  • iAds zouden specifiek op personen en hun interesses werken. Dat doet Google al langer, maar op de een of andere manier ontvangt Google daar kritiek over, terwijl het bij Apple positief wordt gevonden.
Niet om Apple meteen te bashen, maar dit is gewoon een populistisch voorbeeld. En of het nu netjes is of niet, het is uiteindelijk ook een vorm van marketing en tevens een vorm van jezelf als merk (en jouw product) te promoten.
Maar in dat geval kom je met argumenten waarom jouw merk beter is dan de andere. Of die waar zijn is weer een ander verhaal. In dit geval schreeuwen ze dat het andere merk/type maar rommel is. Voor mij niet de manier om sympathie voor je merk te krijgen.
Dat Olympus een haal maakt naar cameraphones is helemaal niet verwonderlijk. Vooral als je nagaat dat de grootste concurrentie van de pocketcams smartphones zijn.
Inderdaad, de onderkant van de compactmarkt wordt serieus bedreigd door smartphones. Wel frappant dat juist Olympus met zoiets komt, terwijl ze de 'picture styles' in hun camera's promoten die een goedkope prutscamera moet imiteren :X

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 12:17
Vind ze wel een punt hebben, voor wat 'serieuzere' fotos is een smartphone niet te gebruiken... Je hebt gewoon minder controle dan met bv al de cheapste compact camera... Een smartphone is leuk om fotos mee te maken om op social media te gebruiken...

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Het is maar de vraag of ze hun doelgroep er mee bereiken. Jan Modaal met zijn smartphone zal niet meer nodig hebben dan de kwaliteit die daarvandaan kwam, de mensen die serieus/serieuzer met fotografie bezig willen/zijn, die snappen toch al lang dat ze dan met een smartphone al snel tegen de grenzen aanlopen?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42

PowerFlower

être diable et jouer fleur

^^ yeah that. Bij marketing, en zeker bij (viral) campagnes, vraag ik me altijd af wat de gedachte er achter was; en wie ze proberen aan te spreken, en op welke manier. (Iets dat ik bij social overigens veel te weinig zie gebeuren, een hele beredeneerde targeting van bepaalde doelgroepen.)

In dit geval lijkt het meer alsof ze gewoon met vol enthousiasme aan guerillamarketing zijn begonnen, maar verder niet zo nagedacht hebben over hun doelgroep?

Ik zie het niet, iig. Op wie is dit gericht? Serieuze fotografen die alleen een cameraphone hebben? Die weten dat toch al lang. Mensen die alleen hun cameraphone gebruiken en het wel best vinden? Gaan die aangesproken worden door dit soort opmerkingen?

Stel dat je probeert mensen bij de McDonalds te verleiden tot het kopen van beter eten. Hoe zouden die denken over een slogan als "what two minute noodles are to cooking"? Hell, je overtuigt er niet eens de mensen mee die two minute noodles eten, die halen er ook gewoon hun schouders bij op :X

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Misschien kunnen ze hun DSLR's voorzien van een telefoon + toetsenbord? Dan ben je direct in de gelegenheid om je 15 megapixel 1000mb foto te sharen 8)7

Ze zijn die kant van de markt simpelweg kwijt, de wensen daar worden al meer dan vervuld door een smartphone. Logisch ook: je kunt foto's/filmpjes maken en ze voorzien van de juiste GPS locatie direct delen/mailen. De kwaliteit is ook nog best aardig en het toestel is retedraagbaar.

Het is meer een stuiptrekking omdat ze dat deel van de markt verliezen. Beter richten ze zich volledig op de bovenkant.

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Probleem is natuurlijk dat zo'n marketing team de strategie van Olympus niet kan veranderen. Een beetje de 3e klas passagier die de ijsberg ziet en de koers van de Titanic wil veranderen :X

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik denk dat 't meer om awareness gaat, dat Olympus er nog steeds is en dat ze goede digitale fotocamera's maken. Niet zo zeer directe sales.

En hiermee halen ze wel weer de schijnwerpers en dus weer goede PR.
Veel mensen met een smartphone zullen dit ook wel kunnen beamen wat ze stellen. Roering.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

zwahiel schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:17:
Ik denk dat 't meer om awareness gaat, dat Olympus er nog steeds is en dat ze goede digitale fotocamera's maken. Niet zo zeer directe sales.

En hiermee halen ze wel weer de schijnwerpers en dus weer goede PR.
Veel mensen met een smartphone zullen dit ook wel kunnen beamen wat ze stellen. Roering.
Juist en wat gebeurt er als de de Australische MediaMarkt inlopen? ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Leuk dat de actie vanuit zeer verschillende invalshoeken wordt bekeken: erg koel! :)

Overigens, mijn gevoel bij de actie even geven:

Het soort camera's dat Olympus nu promoot (in die ad) zijn niet superdikke / prijzige modellen. Ze vallen in de 'compact replacement / light evil' categorie (de PEN serie), met prijzen van 250 tot 650 euro inclusief lens. Een beetje serieuze compact gaat al richting de onderkant van de prijzen. Appels met peren is wat overdreven, maar ik heb wel het idee dat Olympus hierbij de kwaliteit (en plezier?) van de foto's en het foto maken probeert te benadrukken :)

LuNaTiC: Jan Modaal zal niet zo snel aan zulke camera's denken, echter mogelijk wèl een keer iets serieuzer bezig willen zijn zonder duizenden euro's uit te geven. Dit kan dan een aardig opstapje zijn.

Aan de andere kant ben ik het wel eens met het punt dat de gemiddelde smartphone-gebruiker hier niet echt de doelgroep voor is - die vindt het al teveel gedoe en wil gewoon de shots gelijk vanaf telefoon uploaden naar Facebook of Hyves.

Awareness is dan het enige waarvan ik denk dat het nog een positieve uitkomst van deze reclame-campagne zou hebben, echt direct sales inderdaad niet zoals zwahiel aangeeft. Lastige is alleen wel doordat dit voor het eerste deel puur een offline campagne is, het moeilijk te meten is hoe effectief deze nu zal zijn uiteindelijk.

LinkedIn
Instagram

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Remy schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:22:
Lastige is alleen wel doordat dit voor het eerste deel puur een offline campagne is, het moeilijk te meten is hoe effectief deze nu zal zijn uiteindelijk.
Volgens mij valt dit wel mee, aangezien dit onder klassieke marketing valt... Het blijft daarbij wel wollig, maar effecten zijn wel deels te meten :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:22

samo

yo/wassup

Een dergelijke campagen is natuurlijk wel erg gericht op de emotie: frustratie van de kwalitatief slechte foto's die een telefoon maakt. Daar proberen ze op in te haken en hun boodschap mee over te brengen. Een beetje geheimzinnigheid wordt ingezet om de mensen te activeren. Dit is een aardig voorbeeld van een crossmediale campagne.
Echter, mis ik op de site toch vergelijkingen tussen camera's en telefoons, inruilactie, slechtste cameratelefoonfotoverkiezing of iets dat de actie doortrekt op de site en interactiviteit promoot. Wellicht hadden ze beter na kunnen denken hoe de bezoeker op de site te belonen voor het bezoek en te betrekken. Ik vind de actie zo over redelijk weinig authenticiteit beschikken. Het verhaal dat na te vertellen is stopt eigenlijk net voor de olympussite.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Pagina: 1