• koen_derks
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:06
Hallo,

Een kennis van mij heeft 2 wat oudere computers te koop staan. Ik wil er graag 1 kopen. De computer is absoluut niet bedoeld voor gamen, maar enkel voor wat internetten, lichte audio bewerkingen etc....

Nu is 1 computer uitgerust met een q6600 processor en 8600gt videokaart en de andere met een AMD Phenom II X4 920 en een 9600 gt videokaart.

Mijn vraag is....(even niet op prijs lettende) wat is de snelste pc (alle andere onderdelen zijn vergelijkbaar) kan ik het beste gaan voor de q6600 + 8600 gt of de AMD met 9600 gt.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Heb je zelf al benchmarks gezocht?

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-02 05:11
AMD zou ik voor gaan, hogere clock. + betere gpu

automation fanboy

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-02 12:01
Mijn oude Q6600 kon ik zonder moeite overklokken naar 3,2 Ghz, Wellicht iets om over na te denken.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:49
Zou de AMD set nemen.

Snellere en betrouwbaardere GPU (8600 GT gaat binnenkort toch kapot)
Q6600 is niet zo denderend door zijn lage clock (plus als je een B3 stepping hebt een hoop hitte en verbruik)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• RmanX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2023

RmanX

Mario pizza!

Dit had je misschien ook zelf kunnen vinden ;)

Als je niet gaat overklokken zou ik de AMD nemen ook vanwege de iets nieuwere videokaart. Ze zijn wel aan elkaar gewaagd.

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:10
Ik zou ook voor het AMD systeem gaan inderdaad... Zou je zelfs ook nog "prima" op kunnen gamen als je het niet al te gek maakt....
Voor alleen internetten en/of beetje audiobewerking zijn beide systemen (zwaar) overkill ... Maar uiteraard wel gewoon prima.

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
AMD ftw. ik heb zelf een anthlon II en een gt 9600 in mijn kastje XD kan gewoon SCII spelen en andere games. doet prima. en inderdaad beide system verschillen niet veel van elkaar.

Je kan altijd AMD proberen OC, meet een redelijke cpus cooler lukt het je vast wel.

Verwijderd

Als die goed clocked kan die behoorlijk snel zijn :)
Van de asus P5Q serie is met de geekbench een Q6600 bovenaan de lijst van dat mobo http://browse.geekbench.ca/geekbench2/view/142708

• Sangka
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gewoon de amd nemen

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:02
We kunnen nog wel een paar pagina's AMD of Intel blijven roepen, maar alles is al gezegd.

Dus nog even alles op een rijtje:

- Volgende keer graag zelfs wat meer research doen, via google is een hoop te vinden, zelfs benchmarks tussen deze 2 cpu's (ook al zit er jaren generatie verschil tussen).

- De AMD is nieuwer en komt standaard net ietjes (scheelt niet veel) sneller uit de tests dan de veel oudere q6600. Tevens is te verwachten dat net als de videokaart de andere componenten in die pc ook nieuwer zullen zijn en theoretisch langer mee zullen gaan (lees: componenten zijn jonger).
Daar komt ook nog bij dat het bekend is dat de levensduur van 8xxx serie videokaarten te wensen overlaat. Dit probleem is bij de 9xxx serie beter aangepakt.

- Mocht je willen gaan overclocken, dan kan de Q6600 wel interessant zijn, zeker als het de G0 revisie betreft. Zowiezo zijn de Q6600's leuk overclock speelgoed en kunnen heel veel hebben.

Verwijderd

Tja om een goed oordeel te vellen is prijs echt wel van belang en de rest van de onderdelen (alle onderdelen!) toch zeker ook. Als in 1 van de twee machines een gare voeding zit die de PC sloopt na enkele weken nadat je de PC hebt gekocht zal dat je ook niet echt blij maken lijkt mij.
Pagina: 1