Aanschaf van een Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Ik ben van plan over te stappen naar een Macbook sinds mijn huidige laptop (Sony Vaio) de deur uit is ben ik aan het kijken voor een MBP, nu studeer ik fotografie en moet o.a voor school een laptop hebben en met windows heb ik het ook wel gezien.

Voor mij opleiding werk ik voornamelijk met Photoshop, Lightroom, InDesign, Illustrator en sinds ik ook HD kan filmen ben ik ook bezig met Premiere, verder ben ik van het gamen op een computer min of meer afgestapt en heb ik PS3 gekocht, wellicht dat ik nog eens Black Ops of TDU2 erop zal spelen.

Nou ben ik maar een arme student dus moet ik natuurlijk ook een beetje op de prijs letten maar aangezien ik vrij veel op mijn bureau en televisie computer wil ik liever geen 13'' omdat ik dat scherm te klein vind en ook al zou ik hem aansluiten op een externe monitor vind ik de resolutie en grootte nog niet goed en voor op school en onderweg vind ik het scherm denk ik toch net iets te klein, vandaar dat mijn voorkeur uit gaat naar een 15'' en dan het goedkoopste model (Intel Core i7 Quad 2.0 GHz) met de optionele 1680x1050 zodat ik voor thuis hem op een externe monitor kan aansluiten en ik hem ook nog op mijn HDTV op 1080i kan laten draaien.

Om dus mijn belangrijkste eisen op een rijtje te zetten:
  • Adobe progamma's moet hij goed aankunnen.
  • 15'' ivm groter scherm en hogere resolutie.
  • Optionele 1680x1050
  • Wil hem kunnen aansluiten op monitor, toetsenbord & muis.
  • Wil hem kunnen aansluiten op HDTV onder 1080i
  • Moet enigsinds comfortabel zijn om mee te nemen.
Dit is de informatie en kennis die ik tot nu toe zelf heb.. ik heb wel enigszins ervaring met Mac maar niet op een langer termijn, daarom ben ik benieuwd of jullie mij eventueel nog dingen kunnen vertellen die ik over het hoofd zie en of ik met het model waar ik interesse in heb ook goed mee uit de voeten kan.

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:52
Je noemt optionele 1680x1050, maar houd er rekening mee dat dat dus gewoon je standaard resolutie word. Je krijgt er een High-Res scherm in, die dus een hogere resolutie heeft. Dus teruggaan naar 1440x900 heeft geen zin. Je zult dus wel op 1680x1050 draaien :).

Verder kan je hier prima mee uit de voeten. MBP heeft vrij recentelijk een update gehad dus voor de komen jaren zit je helemaal goed :). En wat betreft de programma's die jij noemt gaat sowieso goed lopen natuurlijk, maar dat had je ook gewoon even kunnen googlen ;).

HDTV aansluiten kan gewoon via een adaptertje, dus via een HDMI adapter :). Ik weet alleen niet hoe het zit met 1080i, maar 720P gaat in ieder geval wel werken :). Aansluiten op monitor en dergelijke is ook een kwestie van googlen natuurlijk (beetje eigen inzet he, komop!) USB toetsenborden en muizen werken gewoon, alle keyboard&mouses die bluetooth hebben werken en via adapters kun je alles aansluiten wat monitoren betreft van VGA to DVI.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Dat 1680x1050 je standaard resolutie is wist ik al ja, verder lijkt het me wel mogelijk om hem op 1080i te draaien aangezien hij dan toch gewoon de hoogst haalbare resolutie pakt die beschikbaar is dus 1050p in dit geval?

Hoe zit het met de verbinding na een HDTV, zoals ik kan vinden loopt die gewoon via een Mini DVI to HDMI ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Oftewel; je beantwoord nu al je vragen zelf al :P. Wat wil je nu nog meer weten? Als jouw TV HDMI heeft, dan moet je dat doen, wil je VGA of DVI kan ook. En als jouw TV 1050P ondersteund zal hij dat waarschijnlijk ook zo instellen. Hoe dat verder zit (qua 1080i) weet ik niet 1.2.3 uit mijn hoofd maar ook dat is iets wat Google ongetwijfeld beter weet :). 1080i is wel even wat anders als 1080P namelijk

[ Voor 6% gewijzigd door Bloemstukje op 18-07-2011 14:26 . Reden: foutje gemaakt :) ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jup, en dat werkt prima. Ook geluid etc.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-10 08:36
Automatic graphics switching
Dual display and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560 by 1600 pixels on an external display, both at millions of colors

Bron:http://www.apple.com/macbookpro/specs.html

Werkt uiteraard tegenwoordig ook gewoon op 1080P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
sbmuc schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:28:
Automatic graphics switching
Dual display and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560 by 1600 pixels on an external display, both at millions of colors

Bron:http://www.apple.com/macbookpro/specs.html

Werkt uiteraard tegenwoordig ook gewoon op 1080P
Ja maar zijn TV ondersteunt het niet dus die vlieger gaat niet op.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

als je op budget zit kun je dus beter geen mbp kopen, aangezien er voor veel minder geld gelijkwaardige laptops beschikbaar zijn :)

overigens heb ik niks tegen apple, sterker nog heb zelf ook apple. maar het is duurder dan gemiddeld. je zegt dat je op budget zit, dus tja, vandaar.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik weet dat ik voor een MBP gewoon meer kwijt maar dat ik dat er ook in terug zie, bijna iedereen heeft wel een budget, of je nu een Apple of een Asus koopt, met budget bedoel ik dat ik mij niet de duurste variant 15'' of 17'' MBP kan veroorloven, maar wel bereid ben om wat langer door te sparen om een 15'' te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Richard! op 18-07-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Richard! schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:36:
Ik weet dat ik voor een MBP gewoon meer kwijt maar dat ik dat er ook in terug zie, bijna iedereen heeft wel een budget, of je nu een Apple of een Asus koopt, met budget bedoel ik dat ik mij niet de duurste variant 15'' of 17'' MBP kan veroorloven, maar wel bereid ben om wat langer door te sparen om een 15'' te kopen.
dus je wilt alleen bevestiging voor je reeds gemaakte keuze? dat mag, alleen dan begrijp ik dit topic niet goed. :)

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Richard! schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:36:
Als je de mbp nog mee wilt nemen zou ik voor de 15" gaan. De 17 vindt ik persoonlijk te groot om mee te nemen, met het goede scherm (ga ook voor ontspiegeld!) heb je ook een fijne resolutie om op te werken.

Ik heb zelf erg goede ervaringen met photoshop en lightroom etc op de mac, dus kan het je zeker aanraden :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
dawg schreef op maandag 18 juli 2011 @ 14:39:
[...]

dus je wilt alleen bevestiging voor je reeds gemaakte keuze? dat mag, alleen dan begrijp ik dit topic niet goed. :)
Dat zeker niet, ik had het een en ander al uitgezocht maar was nog niet 100% zeker van mij zaak daarom zeg ik in mijn OP ook:
Daarom ben ik benieuwd of jullie mij eventueel nog dingen kunnen vertellen die ik over het hoofd

Pagina: 1