[iMac 27" mid 2011] Lange bootdelay

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 09:58
Mijn nieuwe iMac 27" i5 doet er erg lang over om te booten. Als ik hem inschakel duurt het zo'n 20 seconden voordat het Apple logo in beeld komt en hij dus überhaupt gaat booten. Op mijn MacBook Pro is dit maximaal 2 seconden. Natuurlijk geen hele erge ramp, maar ik vind het wel vervelend.

Heb al het volgende geprobeerd:
- PRAM reset
- SMC reset
- Opnieuw opstartschijf selecteren in systeemvoorkeuen.

Verder werkt alles goed. Wat kan dit zijn? Of is dit normaal bij een iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:52
Het is me opgevallen dat de nieuwere iMac's langer erover doen tot het Apple logo dan de oudere iMac's. Normaal gesproken is de Bong een teken dat je hardware goed is, voor die tijd test hij die hardware (naar mijn weten). Het kan zijn dat hij op een of andere manier een lange tijd nodig heeft om die hardware te testen. Heb je er misschien zelf een nieuwe HDD of geheugen in gezet ? :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
De "bong" is wel gewoon mooi snel, daarna komt het wachten. Heb er zelf niks aan veranderd, hij is helemaal zoals hij uit de fabriek kwam, en ook geen CTO model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:52
Hmm oke, dus je krijgt eerste de Bong, dan duurt het een hele tijd, en dan pas krijg je het Apple logo? Dat lijkt me niet helemaal goed als dat zo is. Normaal gesproken druk je de knop in -> even wachten -> Bong+Apple logo en dan gaat hij booten.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je ook andere zaken als externe schijven etc. aangekoppeld? Zo ja, koppel die eens af en kijk of het sneller gaat. Al zou dit geen probleem mogen zijn aangezien je de opstartschijf wel goed hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Kan wel kloppen van die externe schijven, ik heb een SSD en als ik mijn iPhone en USB schijf aangesloten laat kan ik zien dat Mac OS X daar op wacht, hij mount, unmount en mount elke schijf voordat hij verder gaat met opstarten.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 17:32

zAo

GPLv2 Fanboy

Kijk anders even in je Console (syslogs) of daar iets waardevols instaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
Ik heb geen externe schijven, en ook geen Boot Camp partititie. In de logs kan ik ook niks nuttigs vinden. Als ik opstart met alt voor het boot menu duurt et ook zo'n 20 seconden voordat dit verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 10:47
Je hebt toevallig ook geen CD of DVD in de speler zitten?

Anders ook even proberen om een keer alle hardware zoals muis en toetsenbord los te koppelen (of bij draadloos eens uitschakelen)

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
Nee heb ik er ook niet inzitten. Mijn toetsenbord en muis zijn via Bluetooth, dus die kan ik niet uitzetten of loskoppelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-10 10:47
Ok, maar goed... 30 seconden blijft niet bepaald langzaam, als het je echt hinderd kun je ook eens met de sluimerstand proberen, dat is echt instant aan en uit bij je iMac! Uiteraard verbruikt dit wel wat stroom, maar daarvoor heb je wel direct alles terug en hoef je niet weer alles te openen waar je mee bezig was.

Wat Lion betreft, de definitieve versie moet ik nog gaan installeren (eerst eens backuppen) maar bij de developer versies kwam bij de door mij gebruikte mac's geen snelheidsverbetering tijdens het opstarten tegenover snow leopard.

[ Voor 27% gewijzigd door mac-er op 21-07-2011 00:26 . Reden: Toevoeging Lion informatie. ]

To Apple or not to Apple? That's the banana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
Ondertussen heb ik Lion geinstalleerd, en dat heeft niks veranderd. Let wel, de 30 seconden is voordat de Mac gaat booten, en dus exclusief het booten zelf!
Pagina: 1