Over op WIFI n-standaard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-06 10:19
Beste Tweakers,

Is het zinvol om over te gaan op WIFI N voor beter signaal en minder storing van de buren? Of om op de 5GHz frequentie te zitten?

Voor mijn komende thuisnetwerk voor verschillende multimedia doeleinden ben ik op zoek naar een nieuwe router. Ik heb momenteel alleen de Davolink AMR201 van Tele2, maar wil daar een router achter hangen. Nu heb ik verschillende reviews etc gelezen, maar vind ik maar wat moeilijk om een keuze te maken.

Nu twijfel ik tussen de Netgear N750 en de WNDR3700. Deze worden beide goed tot zeer goed beoordeeld. Of is het toch beter om op de komende 3800 te wachten...?

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:05
De makkelijkste en goedkoopste oplossing is om te bekijken welke "channels" er gebruikt worden bij jou en de buurt en vervolgens een vrij kanaal te kiezen voor je eigen Wifi.
Hiermee heb je de minste storing.

Kosten: 0 :-)

Tenminste, dat is als "beter signaal en minder storing van de buren" je probleem is...

[ Voor 16% gewijzigd door GarBaGe op 18-07-2011 13:29 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-07 19:39
En 5Ghz netwerk is qua afstand een stuk slechter dan de 2,4Ghz band (welke overigens ook WiFi N kan zijn). Maar dan zit je alsnog met dezelfde kanalen als ik het goed heb :). Schiet je neit zo gek veel mee op dus. Je kan inderdaad beter even scannen en een vrij kanaal opzoeken :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat beter is hangt van veel zaken af:
  • welke (minimale) bandbreedtes wil je behalen?
  • wat haal je nu met 2.4GHz WiFi-g?
  • wat zit er qua muren/vloeren tussen waar de modem staat en waar de apparaten staan? 5GHz is buitengewoon gevoelig voor beton en metaal
  • welke alternatieven heb je overwogen?
Als ik je hoor praten over "verschillende multimedia doeleinden" zeg ik: bedraad, liefst Gb, maar liever 100Mb bedraad dan welke WiFi dan ook. Vaste apparaten verdienen een vaste bedrade verbinding. Bewaar WiFi voor je laptop of tablet of andere mobiele devices.

Met 100Mb bedraad haal je gegarandeerd 92Mb/s. Met simultaneous dualband WiFi *kun* je meer dan dat halen, maar niet veel meer, 135Mb/s is ongeveer de max (negeer marketingblaat van 150/300/450/600Mb/s, dat is de carrier frequency plus een stel onterechte multipliers) - maar het gaat bij multimedia helemaal niet om de max maar om de gemiddelde waardes. En no way dat je gemiddeld boven de 90Mb/s gaat komen.

Bedenk dat je voor 5GHz (en al helemaal voor simultaneous dualband) niet alleen een router nodig hebt die het aankan, maar ook NICs. Veel NICs kunnen alleen 2.4GHz aan. Dan schiet je weinig op met 5GHz.

Grosso modo is voordeel van 5GHz dat *als* je verbinding hebt, het meestal ook snel gaat zijn (>60Mb/s), nadeel is dat alles muv hout de boel volledig blokkeert. 2.4GHz beukt prima door steen en zelfs bescheiden hoeveelheden beton, maar het signaal begint al veel sneller af te zwakken, waardoor je meestal op lagere snelheden uitkomt (in de regel 40-60Mb/s, maar met een paar vloeren ertussen kan dat <10Mb/s zakken). Kort gezegd, 5GHz is - met genoemde beperkingen - beter voor hoge bandbreedtes, 2.4GHz is beter voor connectivity, maar dan moet je geen eisen stellen aan prestatie.

Mbt kanalen - ja, zoeken naar zo vrij mogelijke kanalen (vrije kanalen zijn in stedelijk gebied met 2.4GHz gewoon onvindbaar) helpt, maar reken je niet rijk: het is gerommel in de marge vergeleken met de impact van andere storingsbronnen in die frequenties. Babyfoons en draadloze AV-zenders zijn de meest beruchte probleemgevallen, maar het zijn vrije frequentiebanden en heel veel troep maakt er gebruik van. Het nare is dat je dit soort zaak niet terugziet als je scant naar WiFi-netwerken, dus tenzij je een spectrum analyzer hebt liggen ga je dat niet 1-2-3 vinden. Gewoon uitproberen van verschillende frequenties is doorgaans het beste, maar je moet er rekening mee houden dat het mogelijk is dat geen enkele frequentie bevredigende resultaten geeft :o

Mbt andere alternatieven:
Mijn eigen ervaringen met Powerline-meuk zijn niet goed, 50Mb/s de ene kant op, 5Mb/s de andere. Dat was niet de nieuwste generatie, maar als ik daar reviews van lees *kan* het acceptabele resultaten leveren, maar kun je daar niet vanuit gaan. En dan nog neemt je latency onvermijdelijk toe (irrelevant voor media, irritant voor gaming en VoIP) Aangezien die meuk veel meer kost dan een 15m-lange UTP kabel zou ik er niet aan beginnen.
Enige wat ik gezien heb dat in de buurt komt bij bedrade Ethernet is MoCA, een techniek om data over binnenhuiscoax te zenden. Ik heb een Netgear setje in handen gehad die daadwerkelijk strak 93Mb/s (beperkt door de 100Mb Ethernetaansluiting) leverde ongeacht waar in huis ik die zooi aansloot. Nadeel is dat dit zo goed als onvindbaar is op de NL markt (zoek op Netgear MCAB1001) en dat het IMHO overpriced is (EUR 110 voor een 100Mb setje).

Kortom, bedraad Ethernet blijft superieur voor alle toepassingen waar je niet daadwerkelijk mee rondloopt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Dank voor alle reacties.

Ik woon "helaas" in een appartement in A'dam van 4 verdiepingen hoog. Mijn eigen appartement is maar 1 verdieping, maar dit betekent wel dat ik heel veel buren heb op een klein oppervlak. Ik heb alle kanalen gescand, maar die zijn alle 13 al bezet... :|.
Omdat het een oud gebouw is met niet de meest praktische indeling, wordt het lastig om alles bedraad te doen. Het is namelijk niet mooi weg te werken. Misschien moet ik hier toch maar naar kjiken, want als ik Dion_b begrijp verdient het de voorkeur om bijvoorbeeld mijn TV etc wel bedraad te doen.

Het probleem wat ik voornamelijk in huis heb met mijn WIFI is dat ik alleen centraal in huis goed bereik heb met laptop en telefoon. Slaapkamer en studeerhok is max 1-2 / 5 streepjes. Beter om dan een repeater daar te hangen?

Thanks alvast!

Edit 1: Nog suggesties voor andere 1Gbps routers of zijn de bovengenoemde goed genoeg?

[ Voor 5% gewijzigd door Pabz op 18-07-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:10
Vergeet repeaters. Zeker in een drukke omgeving als dat van jou gaat het alleen maar kwaad doen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 16:20
Heb je ook ge-scan-ed op de 5GHz band (als je toch al voor de n-standaard wilt gaan)?

Je hebt grote kans dat alles gewoon op 2.4 GHz zit en dus elkaar verdringt.
Dus als je een n-router hebt of gaat aanschaffen, licht die 5 GHz band eens door en zet daar jouw router op.
grote kans dat je vrije keuze in kanalen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385594

Ik heb mijn router (Apple Airport Extreme) ingesteld op alleen 11n en uitsluitend 5 Ghz. Bereik is weliswaar beperkter maar beide etages hebben overal een goede ontvangst en doordat vrijwel niemand die combinatie (nog) gebruiks heb ik geen last van storingen en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Ik moet de router nog aanschaffen, maar zal zeker eens een scan doen op 5Ghz. Al is het alleen maar voor het gevoel dat ik mijn eigen prive-kanaal heb 8).

Nu rest alleen nog de vraag: welke router... :??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

A'dam oud gebouw met appartementen? 5GHz gaat prima werken :)
Schrijf ik vanuit appartement uit 1931 op 3e verdieping in A'dam

Bedenk wel dat je laptop en telefoon ook 5GHz moeten ondersteunen en dat dat zeker bij telefoons totaal geen sinecure is.

Verder kun je UTP kabels prima langs het plint leggen, snel zat gedaan, ziet er zolang je geen roze kabels pakt onopvallend uit en als je vertrekt uit huurwoning kun je het binnen 5 min zonder sporen verwijderd hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Tenzij je 3-stream 5GHz, met ook daadwerkelijk 3 antennes aangesloten, NICs hebt (ongeveer de enige die dat ondersteunen: intel 5300/6300), heb je niet zoveel meer aan de WNDR4000 (N750, 450Mbps op 5GHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:10
Mits je een relatief kleine ruimte hebt zonder weerstand zou ik ervoor kiezen om absoluut een dual-band router te kiezen. Die dus op zowel 5GHz en 2.4GHz kan werken. Zodoende kun je ook legacy apparatuur aanhouden en heb je alsnog maar één router nodig.

Zelf heb ik een tijd geleden zowel 5GHz, 2.4GHz en Homeplug (netwerk via stroom) geprobeerd en vond uiteindelijk dat 2.4GHz bij mij het beste werkt, ook al heb ik een hele hoop storingskanalen in mijn buurt. Constant zo'n 20 AP's. Wel werkt het dan wel om bij 2.4GHz een fat-channel (40MHz) aan te zetten.

Voor 5GHz was de weerstand en afstand (zo'n 4m met 1 muur) gewoonweg te ver en haalde ik een ontzettend hoge ping met lage doorvoer. Bij Homeplug was de ping een drama in ons huis uit de jaren '70. Ping naar Google lag bijvoorbeeld rond de 1000ms, terwijl via wireless-n de ping rond de 30ms ligt.

Misschien heb je hier wat aan, maar ik kan je in ieder geval wel aanraden om het te testen voordat je dure apparatuur aanschaft die niet goed werkt! Misschien zelfs tweede hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Aan een 2,4 GHz 802.11n-netwerk heben je buren niks, want dat drukt de 802.11g-netwerken in de buurt weg. Als je huis/appartement het toelaat kan je beter voor 5 GHz gaan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Dus resume:
  1. 5Ghz is niet van heel veel toegevoegde waarde, echter moet ik ooit verhuizen naar een vrijstaand huis zonder weerstand komt het wellicht van pas ;-).
  2. Wifi op de 2,4Ghz is een kwestie van testen wat bij mij in huis het beste werkt (of G of N).
  3. Powerplugs zijn ruk, zeker bij mijn huis uit de jaren 20.
  4. Wat is een fatband op 40Mhz? Zal zelf ook ff googlen.
Conclusie:
N750 is leuk, maar kost wat meer zonder heel veel toegevoegde waarde. Echter wellicht beter bestand voor toekomstige apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

40 MHz wordt bereikt via channel bonding, een techniek die onderdeel is van de 802.11n spec. Je combineert twee naburige kanalen (kan zowel op 2,4 als op 5 GHz).

Ik gebruik trouwens zelf 5 GHz hier op m'n appartement, en dat moet één muur door. Verbinding is snel en stabiel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-07 22:59
@Pabz
Huh? Jij zegt zelf dat de 2.4GHz band helemaal vol zit én dat je in een apartementencomplex woont.
Dan is 5GHz juist het overwegen waard! 2.4GHz met 40MHz channels geeft alleen nog maar meer storing op een band die al helemaal vol zit (je drukt elkaar weg, zeker met channel bonding).
edit:
Als je nog mobiele apparaten hebt die geen 5GHz ondersteunen zou ik kiezen voor een dual band router.

[ Voor 53% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-07-2011 14:12 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
1. Dat was het al niet ten tijde van 802.11a, toen iedereen het maar wat graag inruilde voor 2,4GHz (allicht iets goedkoper ook) 802.11b/g. Maar wil niet zeggen dat het niet handig kan zijn.
4. Fat channel/ twee kanalen/ 40MHz, oftewel lees meer snelheid door meer bandbreedte maar hogere kans op interferentie/storing. Je gebruikt immers dan op de 2,4GHz theoretisch 40MHz van de ~60MHz (2412-2472 MHz) beschikbaar voor iedereen, in de praktijk door overlapping nog meer. Voor de 5GHz is dit minder een probleem want daar is de beschikbare bandbreedte ~500MHz (5180-5700 MHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07 15:29
owh dus 5 GHz werkt gewoon minder met veel beton? kan dat de reden zijn waarom mijn airport extreme zo lastig te bereiken is door mijn macbook pro die twee etages hoger staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385594

supersnathan94 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:30:
owh dus 5 GHz werkt gewoon minder met veel beton? kan dat de reden zijn waarom mijn airport extreme zo lastig te bereiken is door mijn macbook pro die twee etages hoger staat?
Twee etages is (vooral als het moderne bouw betreft) extreem veel en zal ook bij een 11g verbinding snel tot problemen leiden.
Dan is het beter om Homeplug te overwegen. Als je de 200 versie neemt heb je meer dan voldoende bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pabz schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:49:
Dus resume:

[list=1]
• 5Ghz is niet van heel veel toegevoegde waarde, echter moet ik ooit verhuizen naar een vrijstaand huis zonder weerstand komt het wellicht van pas ;-).
Volgens mij lees je opmerkingen verkeerd...

5GHz gaat juist in een Amsterdams appartement goed werken. Een vrijstaand huis heeft doorgaans betonnen muren en vloeren en daar kun je 5GHz vergeten. Het probleem met 5GHz is vooral dat de rest van je apparatuur het ook moet ondersteunen.
• Wifi op de 2,4Ghz is een kwestie van testen wat bij mij in huis het beste werkt (of G of N).
Waar haal je dat nou weer vandaan? In 2.4GHz zal N altijd superieur zijn aan G. De vraag is of het goed genoeg is voor jouw toepassingen.
• Powerplugs zijn ruk, zeker bij mijn huis uit de jaren 20.
Dat zeg ik niet, er is geen reden waarom ze in een oud huis slechter zouden werken dan in een nieuw huis. Je weet alleen nooit op voorhand of ze goed gaan werken en ze zijn wel 'duur'.
• Wat is een fatband op 40Mhz? Zal zelf ook ff googlen.
Gewoon twee kanalen naast elkaar. Levert een bescheiden maar significante verbetering op. "Fatband" is mij geen bekende term, gewoon 40MHz kanaal ipv 20MHz kanaal is veel gangbaarder.
Conclusie:
N750 is leuk, maar kost wat meer zonder heel veel toegevoegde waarde. Echter wellicht beter bestand voor toekomstige apparatuur?
Domste wat je in de IT kunt doen is dingen voor de toekomst kopen. Als je iets morgen nodig hebt, morgen kopen, want dan kost het de helft van wat het nu kost :o

Gewoon nu kopen wat je nu nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1