• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:38
Hallo Medetweakers,

Ik ben vrij nieuw in de fotografie wereld, maar heb een paar maand terug toch de stap gemaakt om een dSLR (canon 60d 18-135kit) te kopen.

Nu ga ik in september op vakantie naar Turkije, maar weet niet zo goed waar ik allemaal rekening mee moet houden. Ik bedoel dan voornamelijk de invloed van de zon/temperatuur op de camera, lens en foto's.

Tijdens een vorige vakantie heb ik gewoon met de camera om mijn hals rond gelopen terwijl ik daarnaast op me rug een tas droeg. Ik vraag me af hoe ik moet handelen met de warmte en direct zonlicht.

Ik hoor graag eventuele tips.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

In principe zou je apparaat moeten werken bij temperaturen van 35 graden, maar voor de zekerheid kan je het beste een mailtje sturen naar canon

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-01 19:26
Zendith schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:45:Ik bedoel dan voornamelijk de invloed van de zon/temperatuur op de camera, lens en foto's.
Welke invloed? Ik heb zelf nog nooit ook maar iets gemerkt van hete omgevingen (kom net terug van 2 weken griekenland) Ik weet wel dat je het beste condensvorming kunt vermijden, maar dat lijkt me alleen van toepassing als je bijvoorbeeld vanuit de volle hite een geaircondinioeerde ruimte instapt. Alsnog, ik denk dat dit een non-issue is.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59

Polariteit

Fietsende fotografeur

Kan je camera prima tegen hoor. Als mijn 7d 55 graden in de woestijn aankan, dan moet een 60d zeker mediterrane temperaturen aankunnen.

Sommige delen van de camera waren toen overigens wel te heet om vast te pakken :o

Ander verhaal wordt het overigens als je van plan bent je camera urenlang onder de voorruit van je auto te leggen in de volle turkse zon...

Houd er ook rekening mee dat het licht middden op de dag knetterhard is in die landen en dat je foto's wel wat flets zullen ogen. Pola filter doet een hoop wonderen...

edit; nog even een aanvulling op de suggestie om canon te mailen: als het goed is staat er zelfs in de handleiding van de camera een onder- en bovengrens van temperaturen waarin de camera sowieso probleemloos zou moeten werken...

[ Voor 17% gewijzigd door Polariteit op 18-07-2011 12:15 ]

• N1traat
marceltuit schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:14:
Kan je camera prima tegen hoor. Als mijn 7d 55 graden in de woestijn aankan, dan moet een 60d zeker mediterrane temperaturen aankunnen.

Sommige delen van de camera waren toen overigens wel te heet om vast te pakken :o

Ander verhaal wordt het overigens als je van plan bent je camera urenlang onder de voorruit van je auto te leggen in de volle turkse zon...

Houd er ook rekening mee dat het licht middden op de dag knetterhard is in die landen en dat je foto's wel wat flets zullen ogen. Pola filter doet een hoop wonderen...

edit; nog even een aanvulling op de suggestie om canon te mailen: als het goed is staat er zelfs in de handleiding van de camera een onder- en bovengrens van temperaturen waarin de camera sowieso probleemloos zou moeten werken...
Canon schrijft zelf in de handleiding 0 - 40 graden. Daarbij zal ook nog wel een veiligheidsmarge bij in zitten.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik ben ook naar Turkije geweest met een 450D bij dat soort temperaturen, is allemaal goed gegaan, niks vreemds gebeurt. Dezelfde 450D is ook bij -20 graden in Finland geweest zonder problemen (zelfs niet met de accu's!), dus ja, veiligheidsmarges zijn er wel :P

Ik zou hem alleen misschien niet constant in direct zonlicht hangen, klein tasje kopen misschien een optie?

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:11

Garyu

WW

Zon lijkt me minder een probleem dan kou, daar kunnen ze echt wel tegen.. Polafilter voor foto's onder hoge zon lijkt me inderdaad wel een goede, en eventueel een ND-filter zodat je nog wat fatsoenlijke sluitertijden kan hanteren.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Turkije...

Neem een pola mee en wat schoonmaak dingen, rocketblower en doekje zijn minimaal. Denk om je spullen in auto's, achter glas wordt het warm. Achterbak is net wat minder en minder diefstal gevoelig. Gebruik altijd de zonnekap.

Denk verder goed om jezelf, voldoende water, zonnebrand en iets op je hoofd.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:08

qless

...vraag maar...

48 graden in de schaduw in Death Valley was ook geen probleem voor een 30D, net zoals een flinke regenbui zelfs zonder weather sealing...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Deathchant
  • Laatst online: 21:10

Deathchant

Don't intend. Do!

Als mensen met een 40D het noorderlicht in Tromso kunnen fotograferen bij -18C dan moet dat toch ook wel kunnen :) Denk inderdaad eens na over een pola-filter. Het daglicht kan echt flets zijn.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Als je de camera in de hete zon hebt gebruikt en je loopt een ruimte in met airco of je hotelkamer dan moet je niet vergeten om de camera in de tas te laten.
De tas houdt zo de warmte vast en minimaliseer je de kans op vocht in je camera/lens en dus de kans op latere schimmelvorming.

• N1traat
Allen bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een polarisatiefilter besteld, een zonnekap en tasje had ik al.
Pagina: 1