overclocken Q6600, verlaag multiplier

Pagina: 1
Acties:

• maurice22
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 13:40
Hallo,

Ik heb gisteren een nieuwe CPU koeler geïnstalleerd (de Scythe Mugen 1), zodat ik mijn CPU kan overklokken. Ik heb mijn CPU nu op 3005.3 MHz draaien (9.0 x 333.90 MHz). Ik heb gelezen dat het beter is om een lagere multiplier te gebruiken en een hogere FSB (betere prestaties, minder warmte?). Alleen als ik mijn multiplier verlaag naar 7.0, dan start mijn computer alleen op als de FSB op 370 MHZ of lager staat
(dan heb ik dus een kloksnelheid van 2590 MHz). Ik kan dan dus niet de gewenste snelheid van 3000MHZ behalen. Ik las wel dat het andere personen is gelukt om de CPU op bijv. 7 x 470 te draaien.

Wat kan ik doen om toch de gewenste kloksnelheid van 3000MHz met een lagere multiplier te bereiken?

Verder valt mij op dat de maximum temperatuur van mijn cores erg verschillen. Ik mijn computer een uur Prime95 laten draaien met de volgende temperaturen als resultaat (hoogst gemeten temp.):

Core #0: 75 graden
Core #1: 75 graden
Core #2: 63 graden
Core #3: 58 graden

Bij het aanbrengen van de koelpasta heb ik ervoor gezorgd dat de koelpasta gelijkmatig is verdeeld, zodat het oppervlak goed recht is en er dus gelijkmatig contact wordt gemaakt.

Hoe kan het dat het verschil in maximumtemperaturen van de cores zo groot zijn en kan ik hier iets aan doen?

Computer details:

MDB: Asus P5K
CPU: Intel Q6600
Grafische kaart: Asus 8800GT
Geheugen: 4GB Corsair CM2X2048-6400C5DHX DDR2 geheugen (800MHz)
HDD: 2x Samsung 750GB HD753LJ
Voeding: Zalman ZM600HP

Groeten Maurice

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

De temperaturen van core 1 en 2 zijn veel (te) hoog. In ieder geval moeten die niet hoger worden. Je vertelt ons niks over bijvoorbeeld je voltage's, of je EIST, speedstep of whatever hebt uitgeschakeld. Iets meer informatie aub. En over de temperaturen van de cores, toch opnieuw thermal paste erop.

• maurice22
Ik heb deze guide gevolgd: http://gameandtechreviews.wordpress.com/2007/12/12/q6600-g0-stepping-overclock-guide/
Ik heb niks aan de voltages veranderd.

Ai Overclock Tuner: manual
FSB Strap to North Bridge: auto
FSB Frequency: (gaat dus goed t/m 370, bij een multiplier van 7)
CPU voltage: auto (volgens CPU-Z schommelt dat bij belasting van 100% rond de 1.312/1.304 V)
CPU PLL Voltage: auto
FSB Termination Voltage: auto
DRAM Voltage: auto
NB Voltage: auto
Clock Over-Charging Voltage: auto

C1E Support: enabled
CPU TM Function: enabled
Vanderpool technology: enabled
Execute disable bit: enabled
Max CPUIP Value limit: disabled
Intel (R) SpeedStep (TM) technology: enabled

Het lijkt alsof deze persoon hetzelfde probleem heeft: http://www.tomshardware.co.uk/forum/255517-11-q6600-lower-multiplier, alleen heeft hij volgens mij geen oplossing kunnen vinden. Iemand hier die weet wat ik kan proberen?

[ Voor 15% gewijzigd door maurice22 op 18-07-2011 13:22 ]

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 08:16
Waar het op lijkt is dat je koeler "scheef" hangt.
Heb je de muggen met push pins?

• maurice22
CQC AnacondA schreef op maandag 18 juli 2011 @ 21:56:
Waar het op lijkt is dat je koeler "scheef" hangt.
Heb je de muggen met push pins?
Ja, deze heb ik. Er stond bij het bevestigen dat je een klik moest horen, alleen ik heb deze niet gehoord. Ik heb toen goed gekeken of de koeler wel goed vast zat, en deze kon je niet meer bewegen. Ik ben alle push pins bij langs gegaan en heb er op gedrukt, maar ik ben bang als ik er harder op druk dat ik mijn moederbord beschadig.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2025
Temperatuur probleem:

Zoals gesuggereerd check of je koelblok er goed op zit. Probeer hem eens opnieuw te monteren of schroef je moederboard eruit, en check aan de achterkant of de pluggen van het clicksysteem er goed doorheen zitten.

Verlaag je vcore handmatig, de meeste Q6600s (de G0 zeker) kunnen 3Ghz makkelijk op 1,2volt of nog lager draaien. Hierdoor gaat de temperatuur van de cores ook gelijk omlaag.

Er zijn redelijk wat Q6600s waar bij de Heatsink/IHS niet 100% recht is (kleine bolling of tegenovergestelde) hierdoor treedt een verschil in coretemperatuur op. Dit probleem is niet onoverkombaar, maar niet simpel op te lossen. Houdt er rekening mee als je de gangbare oplossingen heb geprobeerd, dat dit het geval kan zijn.
Er zijn ook redelijk veel topics over dit probleem te vinden op het internet, ongetwijfeld ook op Tweakers. (zoekterm: core temperature difference q6600)

Overclock/Multiplier

Houdt je geheugen 1op1 lopen met je cpu (dit geeft bij ddr2 en intel de beste performance voor je geheugen). Voor de q6600 is dat fsb 266 mhz geheugen loopt dan op 533. Max fsb is dan 400 voor jouw geheugen zonder het over te clocken.

Houdt er rekening mee, dat met het hoog clocken van de FSB alle componenten sneller moeten draaien en niet elk component kan dat even goed hebben (je loopt dus tegen meerdere grenzen aan dan alleen de cpu).

Uit je topic haal ik dat je nog niet 100% bekend ben met overclocken aangezien je voltages op auto staan. Met handmatig aanpassen van voltages zijn betere resultaten te boeken, echter vereist het meer werk, en een hoop naslag werk.
Pagina: 1