Slimline AV-receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:37

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Beste AV-tweakers,

Binnenkort ben ik toe aan mn eerste appartement ( *O* ). En daarin wil ik ook een beetje geluid (hoeft niet extreem te zijn aangezien ik geen audiophile ben en het een appartement met overal buren is).
Nu heb ik mooie meubels uitgekozen die op elkaar aansluiten qua kleur en houtkeuze. Het vervelende echter is dat de uitsparingen in het TV-meubel voor de apparatuur niet extreem hoog zijn. Hier kwam ik gister achter en was 'not amused'. Dus ik op zoek naar een slimline AV-receiver.

Ik heb alleen Marantz gevonden en dan wel de:
NR 1402
NR 1501
NR 1601

Nu is er op de marantz website een mooie vergelijker alleen zeg niet alles mij wat.

Het verschil in geld is: (ongeveer)
• NR 1402 - €400
• NR 1501 - €250
• NR 1601 - €385

Dan de vraag wat er op aangesloten gaat worden:
• 40" TV HD
• XBOX 360
• Digitale TV box-receiver
• PS3 (vooral voor het streamen van Films vanaf de NAS, gaming en blueray)
(voor muziek ga ik voornamelijk de radio luisteren en anders komt er een logitech squeezebox oid. Dus een FM tuner is een eis).

Wat betreft de speakers, tja deze moeten er nog komen en ik wil beginnen met twee goede front speakers (vloer speakers) en wellicht in de toekomst uitbreiden naar 5.1.

Nu mijn vragen aan jullie:
• Zijn er nog meer Slimline receivers (11cm of minder) welke goed geluid kunnen produceren
• Van de bovenstaande 3 Marantz versterkers... zijn de duurdere (zoals de 1402/1601) echt het geld waard ten opzichte van de goedkopere 1501?

Zijn er nog dingen die ik finaal over het hoofd zie?

En als laatste nog wat afmeetingen van de kamer, mocht dit handig zijn, de woonkamer is ongeveer 5x6 echter het zit gedeelte is 5x3, de rest word toegekend aan eetgedeelte. De kamer is een rechthoek.

Edit:
De breedte (45cm) en diepte (40cm ish) van de receiver is het punt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:27
Mhh.. even volgen dit topic. Ik ben ook op zoek naar een receiver die niet zo diep is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Griffin schreef op maandag 18 juli 2011 @ 09:52:
• Van de bovenstaande 3 Marantz versterkers... zijn de duurdere (zoals de 1402/1601) echt het geld waard ten opzichte van de goedkopere 1501?
De NR1501 is al uit 2009 en dat is ook de reden waarom deze een stuk goedkoper is. De NR1601 heeft HDMI 1.4 en de bijbehorende technieken. Plus nog wat dingen die je meer en meer op receivers terug gaat vinden zoals een USB-aansluiting. Als je niets om 3D en dergelijke geeft kan de NR1501 een zeer mooie koop zijn. Overigens kom Marantz ook nog met de NR1602 welke ook nog een ethernetaansluiting zal hebben. Maar de prijs van dat model zal ook wel de hoogste uit de serie worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 13:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Marantz én Pioneer hebben zogenaamde slim-line receivers in hun assortiment :)
http://www.pioneerpers.nl...2c-4a65-9117-d180d682f8c9
De Marantz receivers hebben een Klasse A/B versterker, de Pioneer receivers hebben een Klasse D versterker.
De Marantz' hebben een opgegeven vermogen van 50watt bij 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08%, de twee Pioneer's op 65W bij 20Hz - 20kHz 0.5% 8Ω. Vermogens verschil is er iig niet dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:45:
[...]

De NR1501 is al uit 2009 en dat is ook de reden waarom deze een stuk goedkoper is. De NR1601 heeft HDMI 1.4 en de bijbehorende technieken. Plus nog wat dingen die je meer en meer op receivers terug gaat vinden zoals een USB-aansluiting. Als je niets om 3D en dergelijke geeft kan de NR1501 een zeer mooie koop zijn. Overigens kom Marantz ook nog met de NR1602 welke ook nog een ethernetaansluiting zal hebben. Maar de prijs van dat model zal ook wel de hoogste uit de serie worden.
3D is erg leuk, echter hoeft dat voor mij absoluut niet. Misschien in de verre toekomst en zal dus de NR1501 een goede keus zijn. (scheelt ook weer iets).
Priyantha Bleeker schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:02:
De Marantz receivers hebben een Klasse A/B versterker, de Pioneer receivers hebben een Klasse D versterker.
De Marantz' hebben een opgegeven vermogen van 50watt bij 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08%, de twee Pioneer's op 65W bij 20Hz - 20kHz 0.5% 8Ω. Vermogens verschil is er iig niet dus :)
Qua vermogen maakt het dus niet veel uit, maar maakt het nog uit qua qualiteit tussen de marantz en pioneer? Want het verschil tussen A/B en D klasse zegt mij niets.

Dan nog een speakers vraag:
Ik heb in de FAQ gelezen over Clipping en dat dit kan als je teveel vraagt van de versterker. Als ik bijvoorbeeld op 1 van de bovenstaande versterkers een "Jamo S 606 HCS 5 (of HCS 3)" (of vergelijkbaar) speakerset aansluit, kan dit dan nog problemen gaan opleveren met vermogen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Klasse A:
In een klasse A eindtrap geleiden beide versterkerhelften continu gedurende de hele signaal cyclus. Er loopt dus een constante ruststroom. Beide uitgangscomponenten zijn dus continu ingeschakeld, geleidend. Dit leidt uiteraard tot een hoog stroomverbruik en een laag rendement, van rond de 20%. Klasse A versterkers zijn dus ook vaak groot, zwaar en worden erg warm. Positieve eigenschap is de lage vervorming. Ze worden vooral gebruikt voor relatief kleine vermogens (tot enkele tientallen Watts) en voor HiFi koptelefoon versterkers en dergelijke.

Klasse B:
Tegenovergestelde van klasse A. Er is altijd maar één van de uitgangscomponenten (buizen of transistors) geleidend, nooit beide tegelijk. De ruststroom is zó ingesteld dat altijd maar één helft van de uitgangstrap geleidend is. Elke helft verwerkt dus maar één helft van de signaal cyclus. Resultaat is een hoog rendement, maar meer vervorming rond het cross-overpunt (waar de ene helft stopt met geleiden en de andere helft begint met geleiden). Pure klasse B ontwerpen worden daarom alleen gebruikt in bijvoorbeeld batterij-gevoede apparaten, waar stroomverbruik een kritische factor is (walkie talkie, draagbare radio).

Klasse A/B:
In een klasse AB eindtrap zijn beide uitgangscomponenten tegelijk ingeschakeld op het cross-overpunt, dus niet gedurende de hele cyclus. De ruststroom is wat hoger dan bij klasse B, maar lager dan bij klasse A. Zodoende zijn de helften niet on de beurt uitgeschakeld, maar steeds voldoende in geleiding om een versterking zonder croos-over vervormning mogelijk te maken. Rendement is rond de 50%. Dit is het meest populaire audioversterker ontwerp.

Klasse A/B plus B bevat twee paren uitgangscomponenten: een paar werkt in AB instelling en een in klasse B voor meer rendement.

Klasse D:
Klasse D versterkers, ook wel digitale versterkers genoemd, zijn schakelende versterkers (switching amplifiers). De uitgang wordt snel in en uitgeschakeld via pulsbreedtemodulatie (Pulse Width Modulation, PWM), tenminste enkele malen per cyclus. Aangezien de uitgang of compleet aan staat, of compleet uit, wordt er in theorie geen vermogen verspild. Omdat er helaas geen verliesvrije en oneindig snelle schakelaars bestaan, is er toch altijd wel wat verlies. Rendement ligt rond de 90% en hoger. Tegenwoordig kunnen zeer goed klinkende klasse D versterker worden gebouwd. Je vindt ze oa. in hoog vermogen autoradio-versterkers, P.A. eindtrappen, basgitaarversterkers ed. Als ook in de voeding van de versterker gebruik wordt gemaakt van een switchhing power supply (schakelende voeding) kan de versterker erg licht gebouwd worden omdat er geen zware transformatoren nodig zijn zoals bij klassike ontwerpen. Ook de warmteproductie is laag, waardoor minder zware koellichamen en ventilators nodig zijn.
Kwalitatief zit je met Pioneer en Marantz altijd wel goed, er zijn genoeg merken die (veel) minder van kwaliteit zijn.

Qua vermogen hoef je niet wakker te liggen. Met normaal spelen is een paar Watt al letterlijk genoeg. Zeker als je speakers hebt welke makkelijk zijn aan te sturen (dus niet minder dan 4 Ohm en/of een rendement onder de 85 dB). Met het vermogen wat beide receivers kunnen leveren kan je al flink geluid produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
En dan nog een vraag, aangezien ik me best aan het inlezen ben. Als je wil bi-ampen moet je toch voor elke box 2paar aansluitingen op je receiver hebben? Dit is iets wat de NR1501 niet heeft. Dan is er ook nog Bi-wire maar heeft dit nog nut? (op bijvoorbeeld op een Jamo s-606-hcs-3?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je een 5.1 set hebt en wilt bi-ampen dan moet je een 7.1 receiver nemen. En dan wel eentje die de mogelijkheid biedt om 5.1 aan te sluiten met bi-amp. Maar in veel gevallen is dat gewoon te doen.

Bi-wire heeft geen enkele meerwaarde tegenover single-wire met bruggen. In beide gevallen ga je namelijk van één terminal op de receiver naar vier op de speaker. Alleen de manier van bekabeling is anders. Er zijn speakers met zeer slechte bruggen, dan kan het lonen om de brug te vervangen voor een stuk speakerdraad. Maar de essentie is hetzelfde. Bi-amp kan verschil uitmaken, maar hangt mede van de speaker en receiver af. Er zijn mensen die zweren bij Bi-amp in bepaalde combinaties, maar ik ken ook mensen die single-wire aansluiten omdat het in hun geval rustiger klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ondanks dat het je vraag niet is, zijn er geen mogelijkheden tot modificeren van het meubel, of eventueel toch een ander meubel kopen? Is misschien nog goedkoper en levert je in de toekomst (verkopen/uitbreiden) wellicht minder problemen op.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ok duidelijk, ga er gewoon nog even verder op inlezen en luisteren. En kijken wat ik dan nodig heb.
bartvl schreef op maandag 18 juli 2011 @ 16:56:
Ondanks dat het je vraag niet is, zijn er geen mogelijkheden tot modificeren van het meubel, of eventueel toch een ander meubel kopen? Is misschien nog goedkoper en levert je in de toekomst (verkopen/uitbreiden) wellicht minder problemen op.
Ik heb gekeken naar een andere kast en de kleur is bijna het zelfde maar het houtsoort niet. Het ziet er gewoon anders uit en ik vind het minder mooi. Ook is de kast dan minder breed.
Het aanpassen van de kast is niet echt te doen, het betreft HEMNES Tv-meubel, zwartbruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En een van de laders eruit halen en daar de receiver plaatsen? Of eventueel verborgen achter een ladepaneel? Er zijn wel tools op de markt (niet al te duur :P) om je afstandsbediening dan nog te laten werken.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:02:
Als ik die specs zo zie zou ik nooit voor de Pioneer gaan, die vervormingscijfers zijn vrij hoog. Maar weet niet hoe het met de metingen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
bartvl schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:40:
En een van de laders eruit halen en daar de receiver plaatsen? Of eventueel verborgen achter een ladepaneel? Er zijn wel tools op de markt (niet al te duur :P) om je afstandsbediening dan nog te laten werken.
Wat ik vernomen heb van een vriend, die de zelfde kast heeft, is een receiver op de plek van een lade plaatsen niet mooi. Je blijft namelijk de gaten voor de lades zien.
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2011 @ 17:51:
[...]

Als ik die specs zo zie zou ik nooit voor de Pioneer gaan, die vervormingscijfers zijn vrij hoog. Maar weet niet hoe het met de metingen zit.
Ik vind de Pioneer sowieso niet zo mooi en dan samen met wat jij zegt valt deze denk ik al af.
Pagina: 1