Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Printen vanuit beveiligde server omgeving

Pagina: 1
Acties:

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
Als ik thuis inlog op ons bedrijfsnetwerk met een token, kan ik thuis niet printen.
Hetzelfde geld voor collega's die wel bij ons werken maar in een andere werkomgeving in moeten loggen.
Ik log dan in via internet explorer en werk in dezelfde explorer.

In de discussie met onze systeembeheerders krijg ik steeds te horen dat dat niet kan.
Volgens mij is dat niet waar en zou het wel degelijk moeten kunnen.
Kunnen jullie mij vertellen hoe het wel zou moeten kunnen?

Ik hoef geen tips en trucs om het buiten de admins om te regelen.
Wel wil ik graag argumenten en achtergrond info om hen te overtuigen.
Hiermee wil ik graag voorkomen dat ik elke keer weer tegen een 'kan niet' aanloop.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Je zou dan wel wat meer info moeten geven waarop je inlogt. Wat voor systeem is dit?

M.b.t. Citrix zou dit wel kunnen, dan kan er een vinkje aangezet worden dat lokale printers gebruikt mogen worden.

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:17
Het zou zo maar kunnen, als het bijvoorbeeld om Citrix of Terminal server gaat, dat de systeembeheerder het printen naar lokaal gekoppelde client printers (bijvoorbeeld die van thuis) uitgezet heeft.

De reden is meestal dan dat er voor ieder type printer dat gekoppeld moet worden ook de driver op de server gezet moet worden. Dat kan soms problemen opleveren aangezien niet alle printers compatible zijn met TS/Citrix of dat er geen drivers beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld Windows Server 2008 64-bit.

Maar zonder meer info is daar zo weinig van te zeggen. Krijg je bijvoorbeeld wel je lokale schijven te zien in de remote omgeving?

[ Voor 11% gewijzigd door Monkeybrains op 18-07-2011 08:40 ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 13:23
Monkeybrains schreef op maandag 18 juli 2011 @ 08:39:
Het zou zo maar kunnen, als het bijvoorbeeld om Citrix of Terminal server gaat, dat de systeembeheerder het printen naar lokaal gekoppelde client printers (bijvoorbeeld die van thuis) uitgezet heeft.

De reden is meestal dan dat er voor ieder type printer dat gekoppeld moet worden ook de driver op de server gezet moet worden. Dat kan soms problemen opleveren aangezien niet alle printers compatible zijn met TS/Citrix of dat er geen drivers beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld Windows Server 2008 64-bit.

Maar zonder meer info is daar zo weinig van te zeggen. Krijg je bijvoorbeeld wel je lokale schijven te zien in de remote omgeving?
Daarom heb je bij Citrix een universal print driver. En er zijn nog genoeg andere oplossingen. Dat hoeft echt geen probleem te zijn. Maar het is allemaal speculatie.. de TS zal eerst maar eens wat meer informatie moeten geven.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het kan natuurlijk best zo zijn dat TS thuis beschikt over een netwerkprinter. Als de vpn-oplossing echter al het netwerkverkeer de vpn-tunnel "ingooit" is de printer niet (meer) bereikbaar en gaat het printen niet meer werken....
m3gA schreef op maandag 18 juli 2011 @ 08:59:
[...]
Maar het is allemaal speculatie.. de TS zal eerst maar eens wat meer informatie moeten geven.
^^ dat dus. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 16:37
Volgens mij kan dit eenvoudig worden opgelost door "Standaardgateway in het externe netwerk gebruiken" uit te vinken bij "eigenschappen VPN verbinding" -> "Netwerk tab" -> IPv6 en IPv4 eigenschappen -> Geavanceerd -> IP-Instellingen.

Hierdoor zal de verbinding in eerste instantie lokaal worden gelegd en als dat niet lukt gebruikt hij de VPN. Dit werkt voor mij in iedergeval prima en hoop dat het jou probleem ook oplost :)

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:17
m3gA schreef op maandag 18 juli 2011 @ 08:59:
[...]

Daarom heb je bij Citrix een universal print driver. En er zijn nog genoeg andere oplossingen. Dat hoeft echt geen probleem te zijn. Maar het is allemaal speculatie.. de TS zal eerst maar eens wat meer informatie moeten geven.
Om eerlijk te zijn heb ik niet al te veel goede ervaringen met Universal print drivers op Citrix en TS (met name TS eigenlijk). Printers die of niet gemapped worden of complete garbage printen om onduidelijke redenen, terwijl het wel goed werkt met de goede drivers van de fabrikant.

• IJzerboot
Poe, ingewikkeld allemaal...
En waarom het niet kan had ik idd al gehoord:-)
Het argument dat het niet kan is dat dan alle printers van de mensen die thuiswerken op de server geinstalleerd zouden moeten worden.
Maar dat zouden ze toch ook op kunnen lossen met een virtuele printerdriver?

Ik kan mijn lokale schijven zien.
Ik kan een netwerkprinter toevoegen maar de optie voor een lokale printer staat uit.
Ik heb een AEP inlog scherm en daar staat wel iets van TS-server.
Ik heb een lokale printer via USB geen eigen netwerkprinter.
Ik heb zelf geen VPN in mijn router, dus dan heb ik toch ook geen VPN verbinding?
Bij de systeemeigenschappen staat dat het geheel draait op windows server 2003
Ik log in via een Vasco token in novell, via AEP?
Wat voor informatie hebben jullie nog meer nodig?

[ Voor 28% gewijzigd door IJzerboot op 20-07-2011 21:45 ]

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Wanneer je je lokale schijven kan zien, kan je ook de bestanden die je wilt printen kopieren naar de lokale schijf en dan printen?

Het is een tussen oplossing, er is geen defenitieve oplossing zolang ze dit bij jouw bedrijf niet open zetten.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Accepteer nou maar dat het niet kan. Je wilt niet zo'n gebruiker worden die zonder kennis de systeembeheerders gaat lastig vallen en hun beslissingen in twijfel gaat trekken. Er zijn overwogen keuzes gemaakt en er is daarbij gekozen om lokaal printen niet toe te staan, ik zou dat gewoon accepteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• IJzerboot
Ik kan geen bestanden naar mijn eigen lokale schijf sturen

En die laatste opmerking om het maar te accepteren schiet mij in het verkeerde keelgat.
Ik baal als een stekker van de opstelling van onze ICT.
ICT hoort dienstbaar te zijn aan de rest van de organisatie en niet andersom.
Het beeld wat je van deze manier van werken krijgt, is dat je zo weinig mogelijk mag omdat zij er dan zo min mogelijk werk van hebben maar dat mag nooit de opzet zijn van een ICT afdeling.

Het is toch van den zotte dat ik mij aan moet passen aan de ICT ipv andersom?

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerboot op 20-07-2011 21:51 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

IJzerboot schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 21:49:
Het is toch van den zotte dat ik mij aan moet passen aan de ICT ipv andersom?
Ligt er maar net aan wat je bedrijf als richtlijnen hanteerd.

Kaart het eens aan bij je manager zodat die het weer bij de ICT-manager neer kan leggen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan moet je er met jou leidinggevende over praten. Deze manier van handelen vind ik behoorlijk achterbaks en toont geen respect voor de ICT afdeling. Er zullen goede redenen zijn waarom het niet kan, probeer die redenen eens te begrijpen ipv allerlei informatie bij elkaar te slepen om hun eens te laten zien dat jij het beter weet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• IJzerboot
Sorry hoor, maar hoezo achterbaks? Ik probeer uit te vinden waarom iets niet kan, is jezelf informeren ineens achterbaks als het onderwerp ICT is?

En hoezo geen respect? Ik vind dat jij je mening wel erg snel klaar hebt liggen zonder dat je zelf de achtergronden kent.
Als je alleen maar te horen krijgt :"kan niet" en bij collega bedrijven kan het wel, dan vindt ik het allemaal maar moeilijk te begrijpen..

Ik ga verder niet in discussie, daar is dit niet het topic voor of de plaats voor.
Graag on topic blijven en als je de discussie aan wilt gaan, openen we wel een nieuw topic in de huiskamer :) : "Wat is het doel van een ICT afdeling" 8)7

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsurany schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 21:41:
Accepteer nou maar dat het niet kan. Je wilt niet zo'n gebruiker worden die zonder kennis de systeembeheerders gaat lastig vallen en hun beslissingen in twijfel gaat trekken. Er zijn overwogen keuzes gemaakt en er is daarbij gekozen om lokaal printen niet toe te staan, ik zou dat gewoon accepteren.
Alsof ICTers niet bijzonder snel zeggen dat 'iets niet kan' ;)

Deze ICT afdeling kan ook gewoon uitleggen waarom iets niet kan. Ik ben zelf ook ICTer maar wordt zo moe van mijn mede-ICTers die denken dat ze god zijn op de werkvloer. Denken dat ze wegkomen met een simpele 'nee, doen we niet' of 'kan niet' ipv gewoon simpelweg zaken uit te leggen. Met zo'n houding jaag je iedereen tegen je in het harnas, en terecht.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon luiheid is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• IJzerboot
_/-\o_

• SCaRa1701
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01-2023
Wijzelf hebben bewust gekozen om printen enkel toe te staan met toestellen die in ons bedrijf staan.
Reden hiervoor is de grote warboel in de printerlijst die ontstaat wanneer iedereen zijn printers meeneemt bij het verbinden via de remote desktop client. Tevens hebben onze medewerkers ook geen reden om thuis documenten te moeten afdrukken. In ons geval is het dus een beleidskeuze, bij jullie waarschijnlijk ook.

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:19
Bij ons in de omgeving is hiermee geregeld dat bij bepaalde personen dit uitgeschakeld is omdat ze anders te veel kunnen in de omgeving en wij " lastig" gevallen worden met thuis problemen.

De vraag die wij altijd stellen hoe ver gaat een ICT afdeling met ondersteuning.
Ze moeten de werkplekken op locatie draaiende houden,
maar wat als je thuis wilt inloggen en je pc slaat steeds vast ligt dat probleem dan ook bij ICT beheer?
Nee dus niet want het is je eigen pc, dus jou probleem,

Om even een voorbeeld te noemen.
Ik zou gewoon met jou leiding gevende om de tafel gaan zitten zodat deze dat eens kan navragen over de in's & out's bij de ICT afdeling dan kom je een stuk verder.

PSN: McMillan0984

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

SCaRa1701 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:33:
In ons geval is het dus een beleidskeuze, bij jullie waarschijnlijk ook.
En hier gaat de TS aan voorbij: hij denkt dat een ICT afdeling alles maar moet doen/regelen wat een eindgebruiker wenst. Ook al zou een ICT afdeling hier gehoor aan willen geven, ook zij zijn gebonden aan mogelijk beleid opgelegd van bovenaf.

Maar om een kort antwoord te geven: technisch is heel veel mogelijk. Alleen is het vaak een afweging van beleid, beveiliging en resources (en dus geld) om zaken wel of niet te doen.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50

Grvy

Bot

_Arthur schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 08:39:
[...]

En hier gaat de TS aan voorbij: hij denkt dat een ICT afdeling alles maar moet doen/regelen wat een eindgebruiker wenst. Ook al zou een ICT afdeling hier gehoor aan willen geven, ook zij zijn gebonden aan mogelijk beleid opgelegd van bovenaf.

Maar om een kort antwoord te geven: technisch is heel veel mogelijk. Alleen is het vaak een afweging van beleid, beveiliging en resources (en dus geld) om zaken wel of niet te doen.
Amen to that. ;) Gebruikers die denken dat we tovenaars zijn zowel in technisch opzicht als in beleid opzicht word ik zo moe van.. :X

Dit is een account.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Modbreak:Jongens, houdt de discussie even ontopic en stop met geflame naar elkaar.

Zoals ik het zie zijn er twee standpunten die van beide partijen wel te begrijpen zijn:
  • De gebruiker(s) willen geen gezeur en gewoon thuis kunnen printen.
  • ICT is niet verantwoordelijk voor thuisprinters en wil geen incidenten/ticket met betrekking tot het niet kunnen printen vanuit huis.
De enige partij die hier een oordeel over kan vellen is het management van de organisatie van topicstarter. Dit management zal hier een stuk beleid voor moeten opstellen.

Een veel gebruikte oplossing hiervoor is het beschikbaar stellen van thuisprinters op basis van universal print drivers. Zowel Microsoft Terminal Services als Citrix Xenapp hebben hier standaard support voor. Werkt je printer met de universal driver als thuisgebruiker dan heb je geluk, werkt hij niet dan heb je pech. Op deze manier ben je als thuisgebruiker redelijk geholpen en heeft ICT geen problemen met stabiliteit van de omgeving (universal drivers zijn immers gesigned) en krijgt men geen extra tickets (er hoeft immers nog steeds geen support gegeven te worden).

Technisch is het geen issue. Het management zal echter een uitspraak moeten doen. Het is aan de topicstarter om dit op een nette en duidelijke manier aan te kaarten. :)
_Arthur schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 08:39:
[...]
^^ dat dus. :)

[/my2cents]

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 21-07-2011 11:00 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1