Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JPHA
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 21:45
Goedemorgen Tweakers,

Om te beginnen heb ik weinig tot geeen ervaring op netwerk gebied.
Mijn vraag, bij het bedrijf waar ik werzaam ben staat op dit moment een verouderde server en het idee speelt om deze te vervangen voor een nieuwe. In het netwerk draaien ca. 10 autocad PC's, 4 a4 printers en 2 plotters. Het kantoorpand is voorzien van een UTP bekabeld netwerk. Het doel van de nieuwe server om bestanden centraal op te slaan, te backupen (ook op een externe locatie d.m.v. 2 nassen???)en het mail verkeer, agenda en contacten centraal te beheren.
Nu willen wij een aantal offertes aanvragen bij ICT bedrijven bij ons in de omgeving. Echter wij zijn een bouw gerelateerd bedrijf waar wij gewent zijn om vooraf een programma van eisen op te stellen. Op deze manier weten de bedrijven precies wat ons doenen zijn waarop zij de hard- en software kunnen aanpassen.

Bestaat er een soort blanco Programma van Eisen voor een nieuwe server??? en zoniet, wat zou ik er dan allemaal in moeten zetten zodat we een goede server krijgen aangeboden...

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Alvast bedankt!!!!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11 10:52
Roep er aub iemand bij die weet wat er nodig is, als ik je verhaal hier boven lees dan is de kennis van ICT behoorlijk laag en loop je het gevaar dat er van alles wordt gekocht/verkocht wat je niet nodig hebt...
Ik mag aannemen dat iemand toch wat beheer op het huidige systeem doet??

Met deze lijst van wensen betreft functionaliteit moet je toch wat advies gaan inwinnen...

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Zet er in wat jullie er op willen draaien en wat je verwacht kwa snelheid.
Als jullie willen backuppen ermee, zou ik ook opnemen hoe snel de data weer terug moet komen na een crash.

Wat ik zo lees wordt het best een zware bak. Mail omgeving, backup, file storage.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Kortom, een small business enviroment. Ik ga mee met jvalks en adviseer je om iets consultanterigs in te roepen waarbij je er vanuit moet gaan dat dat verkopers zijn: meer dan één dus.

Je hebt nu een infra-vraagstuk gecombineerd met een beheer/ITIL vraagstuk, en een stuk analyse. Een sharepoint/Windows AD/Exchange/off-site backup combi loopt nu in mijn kop te roeren, maar zonder meer te weten en zonder dat JIJ meer weet, valt niks te zeggen.

Eisen voor een nieuwe server zijn er niet dus zomaar. Vermeld welke client omgeving jullie gebruiken, en welke software jullie willen gebruiken. Vervolgens de diensten, en je hebt een biedingspakket. Bedrijf A zou al snel een Microsoft oplossing aandragen, terwijl bedrijf B voor IBM software zal gaan, of zelfs Novell. Het voldoet aan jullie eisen, maar zoals altijd heeft de klant veel verantwoordelijkheid.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 16:53
Verlies ook de beheersbaarheid niet uit het oog. Ik werkte ook eens bij een klein bedrijfje waar nogal beslag gelegd werd op de IT omgeving. Dat werd voor 99% beheerd door 1 externe man. Toen die emigreerde, kostte het veel tijd, geld en energie om het beheer over te dragen aan een ander. Bij problemen was je ook altijd afhankelijk van de externe partij, en nou was het niet heel geheimzinnig opgezet. Was een redelijke standaard oplossing, maar voor eigen, niet-IT, mensen niet of nauwelijks in de grip te krijgen.

• JPHA
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 21:45
Klopt, ik ben me ook bewust dat onze kennis niet toerijkend zal zijn. Daarom wou ik eerst een soort van PVE opstellen waarin de huidige hard/software staat omschreven en eventuele eisen waaraan het netwerk moet voldoen. Bestaat er voor een dergelijk PVE echter een blanco format of zullen we hiervoor een externe consultant in moeten schakelen???

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik zou gewoon de dagelijkse bezigheden gaan omschrijven. Aan de hand daarvan moet een consultant tot een redelijke conclusie kunnen komen.

Echt goeie consultants zullen ook de backup en disaster recovery daarin meenemen. Als dit echt heel belangrijk is zou ik het wel apart vermelden. Jij hoeft slechts wat globale zaken aan te geven. De consultant zal daar gewoon op gaan doorvragen als dingen niet helder zijn.

e.g. Wat doen wij de hele dag? Wat voor applicaties gebruiken wij? Wanneer gebruiken we die? (alleen overdag, of ook in het weekend?). Aan de hand daarvan kan een (goeie) consultant een prima plan gaan schrijven voor jullie situatie (ik weet niet waar jullie zitten, maar ik ken nog wel een zéér goed bedrijf, PM maar als je geinteresseerd bent in een adres). :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Er bestaat geen blanco 'pve', daar zul je toch echt zelf mee aan de slag moeten al dan niet in overleg met een IT-boer.
Het beste advies wat je kunt krijgen is hier al gegeven: stap naar een leverancier die je van A tot Z kan begeleiden (en dat mag best een kleine middenstander zijn, je hoeft echt niet meteen HP of Dell zelve over de vloer uit te nodigen :) ).
Dit topic heeft helaas weinig met PNS te maken, dus zet ik deze op slot.

offtopic:
Kun je alsjeblieft wat minder scheutig zijn met je vraag- uitroeptekens, nergens voor nodig en lees irritant

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.