Macbook air wordt overhit en systeem raakt overtilt - garant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08-2018
Hallo,

Mijn macbook air (mid 2009) heeft een heating probleem (70 tot 80 graden) wanneer ik alleen google chrome gebruik, hierdoor kan je niks meer doen op je macbook. Je cpu draait dan volle 100%. Ik heb mijn macbook op een tafel en niet op bed of wat dan ook. Ik vind het gewoon belachelijk van woorden dat een macbook zo slechte cooling heeft.

Heeft iemand enig idee hoe dit word opgelost bij apple

ps
Ik heb alleen de standaard 2 jaar garantie op mijn macbook en hij is nu 7 maanden oud.

Apple MacBook Air 2,13GHz (mid 2009)
pricewatch: Apple MacBook Air 2,13GHz (mid 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
En welke sites heb je dan open in Google Chrome? Zit hier toevallig een site tussen met (veel) Flash? Zoja, dan heb je de oorzaak te pakken. Flash op Mac OS X is niet echt heel efficient met de standaard Flash player. Update de Flash player eens met de laatste versie hier.

Voordat je de update installeerd raad ik je wel aan om de in Chrome ingebouwde Flash Player uit te schakelen zodat je van de nieuwste versie gebruik maakt ipv de meegeleverde.

Mocht dit niet helpen, probeer dan eens of je hetzelfde hebt als je in plaats van Chrome een andere browser probeert, zoals Safari, Firefox of Opera.

Tenslotte, de CPU load is een gevolg van de warmte, niet andersom. En vanwege de CPU load kun je niets anders meer doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:32

Bosmonster

*zucht*

Mid 2009 is 2 jaar oud, niet 7 maanden? Als die 7 maanden oud was, was het niet het mid 2009 model, maar eind 2010.

Verder geef je erg weinig informatie. 70-80 graden is prima voor een CPU op volle belasting bijvoorbeeld. Wat doe je in Chrome? Heb je 20 tabs open met Flash?

Zelf gebruik ik overigens FlashBlock in Chrome, scheelt je een hoop onnodig performance-verlies.

[ Voor 97% gewijzigd door Bosmonster op 18-07-2011 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08-2018
Bedankt voor jullie reacties
Xudonax schreef op maandag 18 juli 2011 @ 06:48:
En welke sites heb je dan open in Google Chrome? Zit hier toevallig een site tussen met (veel) Flash? Zoja, dan heb je de oorzaak te pakken. Flash op Mac OS X is niet echt heel efficient met de standaard Flash player. Update de Flash player eens met de laatste versie hier.

Voordat je de update installeerd raad ik je wel aan om de in Chrome ingebouwde Flash Player uit te schakelen zodat je van de nieuwste versie gebruik maakt ipv de meegeleverde.

Mocht dit niet helpen, probeer dan eens of je hetzelfde hebt als je in plaats van Chrome een andere browser probeert, zoals Safari, Firefox of Opera.

Tenslotte, de CPU load is een gevolg van de warmte, niet andersom. En vanwege de CPU load kun je niets anders meer doen ;)
Zelfs als ik google chrome afsluit blijft hij zo doorgaan, tot dat mijn macbook een paar minuten op sleep laat staan.

Bij activity monitor staat nergens vermeld waarom hij zoveel gebruik maakt van de cpu.
Bosmonster schreef op maandag 18 juli 2011 @ 07:15:
Mid 2009 is 2 jaar oud, niet 7 maanden? Als die 7 maanden oud was, was het niet het mid 2009 model, maar eind 2010.

Verder geef je erg weinig informatie. 70-80 graden is prima voor een CPU op volle belasting bijvoorbeeld. Wat doe je in Chrome? Heb je 20 tabs open met Flash?

Zelf gebruik ik overigens FlashBlock in Chrome, scheelt je een hoop onnodig performance-verlies.
Dat het een mid 2009 model betekend, betekend niet gelijk dat ik hem in mid 2009 heb aangeschaft.

ongeveer 3 tabs, zoals op ebay. Dus geen youtube, maar als het goed is heeft youtube nu html5 ipv flash.

Dat is wel handig voor ads, thnx.

Ik vind 70-80 graden onwijs veel voor een energie zuinige core2duo. Mijn i7 @ 4.2GHz heeft nooit op full stres 70 graden bereikt.

[ Voor 30% gewijzigd door mr.niceguy.89 op 18-07-2011 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ennn.....gewoon een ritje met je MBA naar de lokale Apple Reseller?
Of is iedereen tegenwoordig bang voor de schijnbaar erg agressieve reacties van winkelpersoneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:44
mr.niceguy.89 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:49:

ongeveer 3 tabs, zoals op ebay. Dus geen youtube, maar als het goed is heeft youtube nu html5 ipv flash.

Ik vind 70-80 graden onwijs veel voor een energie zuinige core2duo. Mijn i7 @ 4.2GHz heeft nooit op full stres 70 graden bereikt.
YouTube staat standaard zeker niet op HTML5, dit moet je zelf handmatig instellen!!
en 70 graden voor een C2D is niet zo heel extreem. Ik heb vooral gemerkt dat het ook uit maakt op wat voor oppervlak je je MB gebruikt. Heb zelf een MBP C2D en als ik hem op bv. een houten tafel gebruik, die zijn warmte minder goed kwijt kan, wordt m'n MB ook snel een stuk warmer dan op de granieten keukentafel of iets dergelijks...

Maar je kunt er altijd mee naar de winkel terug gaan waar je hem hebt gekocht om hem even na te laten kijken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

draai je toevallig OSX Lion GM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzich is 70 tot 80 wel warm, maar moet een cpu wel aan kunnen. Jou i7 zal wel in een desktop zitten, die aan meerdere kanten gekoeld wordt? Want een laptop ( maakt nie uit welke, ook geen apple ), koelt vaak maar via 1 kant he.

Over je vraag / probleem, zoals al eerder is gemeld, ga gewoon even langs een store, en daar kunnen ze je meer vertellen, en wss wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:23
[...]
Zelfs als ik google chrome afsluit blijft hij zo doorgaan, tot dat mijn macbook een paar minuten op sleep laat staan.
Bij activity monitor staat nergens vermeld waarom hij zoveel gebruik maakt van de cpu.
[...]
Dat het een mid 2009 model betekend, betekend niet gelijk dat ik hem in mid 2009 heb aangeschaft.
dat ie na afsluiten nog steeds op 100% draait kan nog steeds door een op hol geslagen flash plugin komen. Je zou dit echter wel in de activity monitor moeten kunnen zien (ook als het een ander proces is), sorteer eens op cpu gebruik en kijk welk proces er zoveel cpu nodig heeft. Als je cpu op 100% draait moet er een proces zijn wat niet goed loopt. (kijk ook even naar de instellingen van de activity monitor, misschien dat je standaard niet alles ziet)

zoals eerder gezegd youtube op html5 moet je zelf instellen

en 70-80 graden voor 100% load is zeker niet veel, 100 graden bij 100% is ook nog "normaal/acceptabel"

Verder is 100% load naar mijn idee gewoon een software probleem, geen hardware.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:52
Bel Apple ? Dat is tegenwoordig ook altijd moeilijk. Of bel gewoon de winkel waar je hem gekocht heb, leg het probleem uit en vraag wat ze er aan willen doen :). Dus even een belletje naar Apple of de APR en dan horen wat ze zeggen. Bel anders een AASP en vraag je of even langs kan komen om het apparaat na te laten kijken. Zij kunnen zo een AHT doen en kijken of er hardware direct defect is. Anders kunnen ze hem innemen en hem nader onderzoeken (dit is by far de kortste klap imo).

Kleine edit; gezien dat je in je startpost aangeeft je 2 jaar garantie hebt, ga asjeblieft niet meteen bij de APR of AASP schreeuwen over je europese recht wat je niet hebt (we wonen tenslotte in nederland, welke een aparte garantie wet heeft), ga je wel meteen lopen schreeuwen zijn ze echt niet meer geneigd je te helpen. Je zit sowieso nog binnen je eerste jaar dus ;). En @ mensen die hier een discussie over willen voeren; don't. Of je nou garantie hebt of niet 2 jaar blabla garantie hebben en krijgen is vooral bij Apple een ander verhaal wat hier verder niet relevant is ;).

[ Voor 37% gewijzigd door Bloemstukje op 18-07-2011 11:56 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
kijk nou eerst maar eens of je een software probleem kan vinden voordat je het garantie pad gaat bewandelen....
(deze c2d is gemaakt om max 105 graden aan te kunnen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 23:57

iichel

Gazoooo

Prulleman schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:00:
kijk nou eerst maar eens of je een software probleem kan vinden voordat je het garantie pad gaat bewandelen....
(deze c2d is gemaakt om max 105 graden aan te kunnen)
Mwa kan me voorstellen dat een laptop a 60-70 graden niet zo fijn is op schoot... :P

@ TS: welk proces gebruikt 100% cpu? Chrome zelf?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
@TS: jouw probleem heeft vooral met non-Apple software te maken. Het model dat jij in gebruik hebt vertoont dit soort problemen niet, behalve als je bijvoorbeeld de Flash Player van Adobe op meerdere sites tegelijk gebruikt (bijvoorbeeld simultaan 10 YouTube video's kijken, of op Nu.nl een video kijkt, en op dumpert, en op vimeo en op metacafe tegelijk, of een complete flash site gebruikt. Dit is allemaal te wijten aan Adobe. Oplossing is bijv. Click To Flash installeren, dan kan je zelf met een klik flash onderdelen aanzetten die je wil zien.

Verder kan je bij Activity Monitor ook eens de selectie van processes veranderen naar All Processes en dan op de CPU kolom sorteren, dan zie je snel genoeg wat je CPU aan het maxen is.

Het zou ook wel fijn zijn als je bekend maakte welke software je gebruikt:

- OS versie
- Browser versie
- Plugin versie

Als je Mac OS 10.7 / Lion gebruikt: dat wordt niet ondersteund, wacht tot het in de winkel te koop is, en gebruik die versie, want die is wel goed.

Kan je ook het A-nummer geven? Dat staat onderop, lijkt op nummers als A1226 of A1150.

De koeling is trouwens dik in orde op de MBA, maar als je hem een paar uur op 100% gaat belasten kan het gebeuren dat hij heet wordt ja. Mocht je graag gamen met alles op max, koop dan een lompe machine voor dat doel, en niet een lichte laptop die vooral voor lichtere taken gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dat zei ik ook. Maar als die 7 maanden oud is, dan is het een eind 2010 model.

Er klopt dus iets niet in je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
iichel schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:05:
[...]

Mwa kan me voorstellen dat een laptop a 60-70 graden niet zo fijn is op schoot... :P

@ TS: welk proces gebruikt 100% cpu? Chrome zelf?
Wie zegt dat de "laptop" 60-70 graden is? In de start post wordt het niet expliciet genoemd, maar ga er maar vanuit dat het alleen de CPU is die deze temp bereikt, de case zal een stuk koeler zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:27
Bosmonster schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:28:
[...]

Dat zei ik ook. Maar als die 7 maanden oud is, dan is het een eind 2010 model.

Er klopt dus iets niet in je verhaal.
Dat zei je dus niet: je kunt nu nog steeds een mid 2009 MBA aanschaffen.
Dat maakt de MBA zowel nieuw, als uit mid 2009: pricewatch: Apple MacBook Air 2,13GHz (mid 2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
bas-r schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:03:
[...]

Dat zei je dus niet: je kunt nu nog steeds een mid 2009 MBA aanschaffen.
Dat maakt de MBA zowel nieuw, als uit mid 2009: pricewatch: Apple MacBook Air 2,13GHz (mid 2009)
Ook niet heel realistisch, want voor die prijzen kan je beter een nieuwe kopen:
http://tweakers.net/price...FHvyJLy53_idIezC8hwiLn_AE

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

En het feit dat ze nog in de PW staan wil niet zeggen dat ze ze nog leveren. Die wordt gewoon al heel lang niet meer gemaakt, dus oud zijn ze sowieso :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:52
Bosmonster schreef op maandag 18 juli 2011 @ 13:48:
En het feit dat ze nog in de PW staan wil niet zeggen dat ze ze nog leveren. Die wordt gewoon al heel lang niet meer gemaakt, dus oud zijn ze sowieso :P
Oude voorraad modellen? MB Airs liepen (tot het nieuwe model met de SSD) nooit echt storm. Dus ga er maar vanuit dat er veel modellen overgebleven zijn :).

gewoon nee.

Pagina: 1