Tikkende HDD - LaCie 1TB

Pagina: 1
Acties:

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:22
Goedenavond,

Ik zal even kort uitleggen wat het probleem is!

Ik heb 2x 1TB LaCie HDD's waar mijn één daarvan voor belangrijke data en de andere voor muziek/films. Nu werkt de ene met belangrijke data perfect maar de andere die maakt tikkende geluiden, niet constant maar wel vaak (zit meestal minuut of 10 á 15 tussen).

Heb even snel een filmpje geupload zodat je kan horen wat het precies is. http://tinypic.com/r/24qldzk/7
Komt dit vaker voor met dit soort HDD's? Kan het misschien de voeding zijn of begint de HDD gewoon brak te worden? (komt uit 2010 zomer)

Met HDTune (snelle scan) kreeg ik positief nieuws, niks aan de hand.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
Klinkt niet best. Maar moeilijk in te schatten of het meteen ook dodelijk is. De ene tik is de andere niet.

Denk trouwens eens na over backups. Ik maak uit je verhaal immers niet op of dit wel of niet backup disken zijn. Zo'n tikkende disk kan misschien een waarschuwing zijn om er iig eens over na te denken en te handelen voor je 'belangrijke' data weg is.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:22
Noel schreef op maandag 18 juli 2011 @ 02:23:
Klinkt niet best. Maar moeilijk in te schatten of het meteen ook dodelijk is. De ene tik is de andere niet.

Denk trouwens eens na over backups. Ik maak uit je verhaal immers niet op of dit wel of niet backup disken zijn. Zo'n tikkende disk kan misschien een waarschuwing zijn om er iig eens over na te denken en te handelen voor je 'belangrijke' data weg is.
Het belangrijkste staat al op een andere hdd, maar ik zal is de webshop er over contacteren erover of ik er nog garantie op heb

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 20:21
Een HDD is het beste te vergelijken met een DVD-speler (met DVD) die je niet open kunt maken. Er is een laser met een arm die geen laserstralen uitzend maar magnetische velden meet over een ronde magnetische plaat die snel draait (de meeste externe schijven draaien max. 5400 rpm). Er is één groot verschil tussen de DVD-speler en de harde schijf; de afstand van de 'lezer' tot de 'schijf'. Bij een DVD-speler is dit snel een centimeter, maar bij een HDD spreek je over micrometers.
Het is niet onmogenlijk dat de lezer tegen de schijf aankomt en dan dit geluid maakt, al denk ik dat dan je data wel beschadigt was.

Ík denk dat er gewoon iets is met de motor van de HDD, niets om je zorgen over te maken.

Daarnaast, mooie topicstart, heel handig zo'n filmpje, dat mag ook wel gezegd worden _/-\o_ _/-\o_