Toon posts:

Kan Celeron 466 op BE6-II niet opklokken (serieus)

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus op geen enkele FSB-freq anders dan 66 Mhz het systeem stabiel krijgen.

Op 75 en 83 Mhz FSB (525 en 581 Mhz) kom ik niet eens Windows in! Tot 86 Mhz FSB (602 Mhz) gaat hij prima tijdens het gewone Windows-werk, draait zelfs uren lang SETI@home, maar zodra er een spel gespeeld moet worden, haakt hij af. Ik kan me voorstellen dat dat met hitte te maken heeft, dus dat vind ik ook niet zo erg.

Waar ik meer van baal is dat ik Windows niet inkom als hij op 525 Mhz (FSB 75) loopt, zelfs niet en de Veilige Modus!

Configuratie:

Abit BE6-II met nieuwe QY BIOS
Celeron 466
MSI 6905 CPU adapter op standaard-instelling
Global Win CPM/32 koeler met koelpasta

128 Mb RAM (2x 64 Mb, beide Siemens 7 ns)
300 Watt PSU
2 extra fans (1 voorin zuigt, 1 achter proc blaast uit)
nVidia VANTA 16 Mb (sorry, wacht tot GeForce betaalbaar wordt)
Maxtor 7,5 Gb 7200 rpm met King Kong koeler
A-Open 32x CD-Rom
Yamaha 8424 CD-fikker
SB AWE 64 ISA
E-tech PCI modem

Windows 98 SE NL
Videokaart loopt op 142/145 ipv 100/125.

Ik heb alle voltages al geprobeerd van 1.95 tot 2.3 V, geheugen-timing settings op allertraagst, caching-timing allertraagst, comlete BIOS defaults, videokaart op originele snelheid, PCI en AGP dividers op resp. 1/3 en 2/3 (zelfs bij 75 Mhz FSB), originele BIOS teruggeflasht.
Niets van dit alles hielp.

Heeft een van jullie een idee? Zie ik iets faliekant over het hoofd? Zit het in de CPU-converter/mobo combo? Mobo/video combo? Of heb ik gewoon een zaad-proc? De persoon die mij vertelt hoe ik fatsoelijk in Windows kan werken en gamen op 525 Mhz, ben ik eeuwig dankbaar.

B.v.d.,

mARCO

• Banshax
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 14:03
tja, combinatie van zaken?
466 is niet echt een mega clocker. maar kan je best eind mee komen.

bios settings enzo ligt het vermoedelijk niet aan. 602Mhz das een FSB van 86Mhz.
hmmz. agp devider van 2/3 => agp bus op 57Mhz
pci devider van 1/3 => pci bus op 28Mhz
hmzz, in windows doet hij het wel op die setting, alleen 3d games niet. hmmz.
tja, hij boot en runt windows, en ook Mr seti :) probeer eens een andere vidkaart

Verwijderd

Topicstarter
Sja, het is zo debiel dat hij op een snelheid van 83 Mhz FSB eigenlijk niks doet (komt Windows niet in), maar op 84 FSB loopt hij als een tit tijdens normaal Windows-werk en SETI. Zelfs met PCI divider op 1/2 en AGP op 1/1, dus PCI snelheid 42 Mhz en AGP op de volle 84 Mhz (!).

Why the *#&$~!@ dan niet op 83 of zelfs 75 Mhz FSB !?

Ik heb trouwens een Voodoo III 2000 in dit (C466) systeem gehad, maar die was zou instabiel als de pest, zelfs met alles op originele snelheden en settings. Terwijl ik hem maanden lekker had lopen in een K6-2/450.....
Toen vervangen door een Vanta van merk Goedkopie, die wel stabiel is.

Ik probeer eens een andere videokaart te lenen, en bedankt voor de tip.

mARCO

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-09 16:51

oXygeN

oftewel oxje...

Zet je HDD's van ultra-dma af, bij mij was dat dus de key, ik heb ook een cel466@525, maar dan met BE-6 rev 1. magoed dat mag niet zoveel uitmaken

suc6

\o/

Verwijderd

Topicstarter
Voodoo3 en antieke S3 ViRGE PCI geprobeerd, beide gaven geen verbetering.

DIMM's er een voor een uitgehaald en weer ingezet, ook geen resultaat.

Celeron 400 uit het systeem van een maat gehaald (loopt bij hem op 450, zijn LX mobo kan niet hoger), loopt bij mij weer vast op 450. En ik heb dus een BE6-II....

Dus aan proc en videokaart ligt het niet. Wat kan het dan zijn? Slecht converter-kaartje? Slecht exemplaar mobo? Verkeerde BIOS setting?

Please help,

mARCO

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 17:52
Verkeerde HD :)
Maxtors zuigen voor overcloken, kreeg die van mij ook nooit op 75/83 Mhz. Wel goed op 100Mhz.
(ding kan dus gewoon niet hoger dan 33Mhz - ZIELIG)

Verwijderd

Topicstarter
oXygeN, je bent mijn held!

Inderdaad was het uitzetten van DMA voor de harddisk in Windows de sleutel. Ik heb hem nou lopen op 581 Mhz en 2,05 V, dus met een 83 Mhz FSB. En het ding loopt nu dus als een speer. PCI divider op 1/2, AGP op 1/1 en goed stabiel.

Wel vreemd eigenlijk. Met de DMA aan liep Windows prima op 84 Mhz FSB, maar wou niet opstarten op 83 Mhz......

Mijn dank is onnoemelijk groot,

mARCO

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

maar nu is je harde schijf wel stukken langzamer hoor!
Het is maar net wat je wil, een snelle processor of een snelle harde schijf.
Ik denk dat de algemene prestatie van je systeem naar beneden is gegaan dan voorheen met een langzamere processor en snellere harde schijf. Maargoed..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn PCI divider nog steeds op 1/2 staan, de standaard setting. Bij een 66 Mhz FSB loopt de PCI bus 33 Mhz, bij een 83 Mhz FSB dus 41,5 Mhz. Lekker.......

Ik merk eigenlijk vrij weinig van het feit dat ik nou geen DMA op de harddisk heb. Naar mijn gevoel compenseert de hogere PCI snelheid het gebrek aan DMA wel redelijk.

Trouwens, een snelle harddisk boeit niet tijdens spellen. Dan gaat het mij puur om de processor power.

mARCO
Pagina: 1