Ik zit nu al de hele avond te klooien met LVM en loop telkens vast.
Wat ik wil:
Ik heb in een ubuntu 11.04 server 16 harde schijven zitten. 4 ervan wil ik via LVM tot 1 logische volume gebruiken, op deze schijven staat geen data dus ik kan er momenteel mee doen wat ik wil, de benamingen binnen het systeem zijn:
/dev/sdb
/dev/sdc
/dev/sdd
/dev/sde
De reden dat ik via LVM "JBOD" wil realiseren is dat de controller waar de schijven aan hangen erg langzaam is (pci controller). Raid 0 is nutteloos, ik haal geen snelheidswinst, raid 5 maakt het extreem langzaam (denk aan ~40MB/s). LVM heeft in mijn ogen dan nog het meeste voordeel.
Wat ik al heb gedaan:
Het draaide in raid 5, deze raid5 heb ik opgedoekt met:
sudo mdadm --manage /dev/mdX --fail /dev/sdX - Fail each device in the raid
sudo mdadm --manage /dev/mdX --remove /dev/sdX - Remove each device in the raid
sudo mdadm --manage --stop /dev/mdX - Remove raid
Dit gaf geen problemen.
Daarna ben ik de hele tutorial op http://www.davelachapelle.ca/guides/ubuntu-lvm-guide/ gaan volgen. Ik liep vast op het commando:
sudo pvcreate /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1 /dev/sde1
Can't open /dev/sdb1 exclusively. Mounted filesystem?
Can't open /dev/sdc1 exclusively. Mounted filesystem?
Can't open /dev/sdd1 exclusively. Mounted filesystem?
Can't open /dev/sde1 exclusively. Mounted filesystem?
De bestandssystemen zijn niet gekoppeld en ook niet geformatteerd.
Hierna ben ik met google gaan zoeken voor een oplossing maar deze heb ik tot op heden nog niet gevonden. Ik heb intussen de partities weer opnieuw ingedeeld. Huidige verwijderd, nieuwe aangemaakt. Systeem herstart. Ik heb het geprobeerd zonder partitieindeling en alleen de schijven in te stellen als fysiek volume, dat gaf dezelfde melding. Ook heb ik ergens gelezen dat ik de partities op e8 moest instellen als type, dit heb ik dus ook al geprobeerd.
Heeft iemand een oplossing zodat ik weer verder kan?
Edit: ik heb het opgelost door ubuntu desktop op een usb stick te zetten en daar vanaf op te starten. Via de GUI lvm installeren en daar alles ingesteld. Even rebooten en de LVM kon ik zo gebruiken in ubuntu 11.04 server.
Wat ik wil:
Ik heb in een ubuntu 11.04 server 16 harde schijven zitten. 4 ervan wil ik via LVM tot 1 logische volume gebruiken, op deze schijven staat geen data dus ik kan er momenteel mee doen wat ik wil, de benamingen binnen het systeem zijn:
/dev/sdb
/dev/sdc
/dev/sdd
/dev/sde
De reden dat ik via LVM "JBOD" wil realiseren is dat de controller waar de schijven aan hangen erg langzaam is (pci controller). Raid 0 is nutteloos, ik haal geen snelheidswinst, raid 5 maakt het extreem langzaam (denk aan ~40MB/s). LVM heeft in mijn ogen dan nog het meeste voordeel.
Wat ik al heb gedaan:
Het draaide in raid 5, deze raid5 heb ik opgedoekt met:
sudo mdadm --manage /dev/mdX --fail /dev/sdX - Fail each device in the raid
sudo mdadm --manage /dev/mdX --remove /dev/sdX - Remove each device in the raid
sudo mdadm --manage --stop /dev/mdX - Remove raid
Dit gaf geen problemen.
Daarna ben ik de hele tutorial op http://www.davelachapelle.ca/guides/ubuntu-lvm-guide/ gaan volgen. Ik liep vast op het commando:
sudo pvcreate /dev/sdb1 /dev/sdc1 /dev/sdd1 /dev/sde1
Can't open /dev/sdb1 exclusively. Mounted filesystem?
Can't open /dev/sdc1 exclusively. Mounted filesystem?
Can't open /dev/sdd1 exclusively. Mounted filesystem?
Can't open /dev/sde1 exclusively. Mounted filesystem?
De bestandssystemen zijn niet gekoppeld en ook niet geformatteerd.
Hierna ben ik met google gaan zoeken voor een oplossing maar deze heb ik tot op heden nog niet gevonden. Ik heb intussen de partities weer opnieuw ingedeeld. Huidige verwijderd, nieuwe aangemaakt. Systeem herstart. Ik heb het geprobeerd zonder partitieindeling en alleen de schijven in te stellen als fysiek volume, dat gaf dezelfde melding. Ook heb ik ergens gelezen dat ik de partities op e8 moest instellen als type, dit heb ik dus ook al geprobeerd.
Heeft iemand een oplossing zodat ik weer verder kan?
Edit: ik heb het opgelost door ubuntu desktop op een usb stick te zetten en daar vanaf op te starten. Via de GUI lvm installeren en daar alles ingesteld. Even rebooten en de LVM kon ik zo gebruiken in ubuntu 11.04 server.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 18-07-2011 00:49 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.